برندسازی اینترنتی

آشنایی با نحوه ثبت برند

آشنایی با نحوه ثبت برند

ثبت برند چه اهمیتی دارد؟

علائم تجاری‌ معمولا حاوی مفاهیم و شعارهای تجاری هستند که در واقع نمایان گر نوع فعالیت و هدف شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری هستند. ویژگی مهم ثبت برند این است که شما می‌توانید تمامی تبلیغات و برنامه‌های بازاریابی خود را بر اساس آن پیش برده و از آن پس مشتریان و مخاطبان شما با دیدن آن برند شما را به خاطر خواهند آورد. به طور کلی استفاده از برند می تواند کمک شایانی به ثبت اطلاعات شما در حافظه مخاطبان داشته باشد. ثبت برند می‌تواند توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام شود و برای هر کدام لازم است مدارک مورد نظر تهیه شده و در اختیار کارشناسان مربوطه قرار گیرد.

آیا همه شرکت‌ها ملزم به ثبت برند هستند؟

لزوم ثبت برند یکی از سوالاتی است که برای اغلب افراد و صاحبان کسب و کار ها به وجود می‌آید. در کشور ما ثبت علامت تجاری الزامی نبوده و می‌تواند به صورت اختیاری انجام شود

“اما آن چه که اهمیت زیادی دارد این است که در صورتی که برند شما بتواند موفقیت خوبی در بازار کسب و کار به دست بیاورد افراد سودجویی وجود دارند که بدون اطلاع شما اقدام به ثبت آن نموده و می توانند مشکلات حقوقی فراوانی برای شما ایجاد نمایند و به همین سبب نمی توان از کنار ثبت برند به آسانی عبور کرد.”

به بیان ساده تر بر اساس قانون استفاده از یک برند مشخص تنها برای شخصی امکان پذیر است که آن را به نام خودش ثبت کرده باشد. استفاده از برندهای ثبت شده توسط سایر افراد بر اساس مواد قانونی می تواند جرم محسوب شده و مطابق قانون با افرادی که از این علائم تجاری به نفع خودشان استفاده کرده‌اند برخورد خواهد شد. نکته ای که در خصوص الزام به ثبت برند وجود دارند این است که به موجب قانون برخی از کسب و کارها ملزم به ثبت برند و علامت تجاری هستند. مواردی نظیر داروهای ویژه‌ای که در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواد غذایی که دارای ظروف ویژه‌ای هستند و همچنین نوشیدنی‌ها باید از علامت تجاری استفاده نمایند. در کنار این موارد لوازم آرایشی و بهداشتی که به طور مستقیم با پوست بدن انسان در تماس هستند برای عرضه شدن در بازار و انجام تبلیغات باید از علامت تجاری ثبت شده و منحصر به فرد خود استفاده نمایند.

نکات مهم در انتخاب نام تجاری چیست؟

ثبت برند مستلزم رعایت نکاتی است که به آن اشاره می کنیم. نکته اول این است که نشان تجاری انتخاب شده، نباید مشابه برند های دیگر باشد و در انتخاب کلمات، رنگ، طرح و شکل و … ابتکاری باشد. به همین دلیل است که یکی از مراحل ثبت برند، درج در روزنامه رسمی است تا اگر کسی نسبت به برند انتخابی شما ادعای مالکیت داشته باشد، پس از طرح شکایت، موضوع بررسی و اصلاح شود. همچنین برند نباید به گونه ای طراحی شود که مشتری را گمراه کند.

مراحل اینترنتی ثبت برند:

.  انتخاب نوع اظهار نامه ( بررسی اظهارنامه ها بر اساس اولویت زمانی ثبت آنها درسازمان است و نیازی به حضور متقاضی نیست)

. وارد نمودن مشخصات کامل صاحب برند.
. بارگذاری مدارک
. تأیید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد
. پرداخت هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی
. دریافت شماره اظهارنامه
. ارائه پرونده به کارشناس مربوطه
. امضای نسخه ای که توسط کارشناس تأیید شده
. ارسال نسخه امضا شده همراه با مدارک مورد نیاز به آدرس مرکز
. رسیدگی نهایی کارشناس مربوطه بعد از ارایه مدارک و اعلام نتیجه
. واریز مبلغ نهایی ثبت بعد از رسیدگی و تأیید ثبت توسط متقاضی
. پیگیری نتیجه درخواست ثبت برند از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور
. انتشار علامت مزبور همراه باکلیه مشخصات در روزنامه رسمی بعد از قبول و تأیید متصدی شعبه ثبت علایم

» در هنگام بررسی اظهارنامه ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد «

1. در مدارک ارسالی یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقص و یا ایراد وجود داشته باشد. ( ابلاغیه رفع نقص)

2. الزامات قانونی در عنوان یا تصویر علامت رعایت نشده باشد یا قبلاَ برند به نام دیگری ثبت شده باشد. ( ابلاغیه رد اظهارنامه)

3. بخشی از کالاها و خدمات به دلایلی قابل ثبت نباشند. (ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه)

4. اداره با توجه به رعایت الزامات قانونی و عدم هرگونه ایرادی علامت را قابل ثبت دانسته و آن را به ثبت رساند. ( آگهی ثبت )

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند:

الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 200.000 ریال و برای اشخاص حقوقی 400.000 ریال
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.
متقاضیان محترم ثبت برند ، می توانند تمامی امور ثبتی و اداری خود را به متخصصان ثبت شرکت ایده بسپارند.
کلیه خدمات ثبتی در کوتاه ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه در این موسسه به صورت ویژه ارائه می گردد.

مواردی که در ثبت برند نمیتوانند مورد استفاده قرار بگیرند:

1- استفاده از پرچم کشور ایران و سایر کشورها که بر اساس قانون در خصوص استفاده از آن‌ها در علامت‌های تجاری محدودیت‌هایی وجود دارد.

2- علائم‌های دولتی و ثبت شده که به عنوان علائم رسمی و مملکتی شناخته می شوند.

3- علامت‌هایی که ممکن است خلاف شئونات جامعه و عفت عمومی باشند.

4- علامت‌هایی که پیش از به ثبت رسیده شده باشند و یا بنا به تشخیص کارشناسان کپی از علائم تجاری ثبت شده باشند.

5- استفاده از برخی از کلمات مانند انقلابی، دولتی و غیره که سازمان یا مقامات و ارگان‌های رسمی در ایران منسوب باشند.

رعایت این موارد می تواند روند ثبت برند شما را تسریع نمایند در غیر این صورت ممکن است پرونده مربوطه پس از بررسی توسط کارشناسان قابل ثبت تشخیص داده نشود و شما مجدد مجبور به تکرار مراحل ثبت خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *