بازاریابی اینترنتی

آشنایی با ویدیو مارکتینگ

آشنایی با ویدیو مارکتینگ

ویدئومارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

انسان‌ها همیشه محتوای بصری را بیشتر از محتوای متنی می‌پسندند. در چندین سال گذشته که حتی امکان استفاده از اینترنت وجود نداشت، توصیه می‌شد برای فروش بیشتر یک کتاب، تصاویر بیشتری را در بین متن آن جای دهند. بعدها با ایجاد و توسعه وبسایت‌ها، کاربران محتوایی که تصاویر مرتبط و جذابتری داشت را بیشتر می‌دیدند.

سرانجام عکس‌نوشته‌ها وارد میدان شدند و در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کردند. پس از آن نیز طراحی تصاویر اینفوگرافیک تمام آنچه که افراد در مورد یک موضوع خاص به آن نیاز داشتند را در قالب یک تصویر واحد ارائه می‌کردند.

در نهایت با بالا رفتن تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محبوبیت در سرویس‌هایی مانند یوتیوب، بازاریابان اینترنتی به اثرگذاری ویدئوها پی بردند. امروزه بیش از 80٪ کاربران اینترنت صرفاً از محتوای ویدئویی برای دریافت اطلاعات موردنظرشان استفاده می‌کنند.

دلیل اصلی اثرگذاری ویدئوها ساختار یکپارچه آن‌هاست. در واقع دیگر لازم نیست کسی برای دریافت آموزش یا اطلاعات در مورد یک موضوع، چشمان خود را با خواندن انواع متن اذیت کند. افراد می‌توانند با تماشای یک ویدئوی چند دقیقه‌ای تمام آنچه که نیاز دارند را به بهترین شیوه ممکن دریافت کنند.

زمانی‌که شما از ویدئو بهره می‌گیرید، حس شنوایی و بینایی شما درگیر می‌شود و در این‌صورت حتی از یک ویدئوی آموزشی طولانی نیز بیشتر از خواندن متون لذت و استفاده خواهید برد. به کمک موبایل‌های اسمارت امروزی، ساخت و ویرایش ویدئو برای همه اقشار جامعه امکان‌پذیر است.

تاریخچه ویدیو مارکتینگ:

برای مطالعه تاریخچه ویدیو مارکتینگ باید به خیلی سال‌های قبل برگردید و این نشان می‌دهد که این شیوه بازاریابی حتی از پیدایش اینترنت نیز قدیمی‌تر است. در سال 1940 یک شرکت به اسم Bulova اقدام به ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیویورک کرد که برای این تبلیغات خود 4 دلار پرداخت. این اولین روش تبلیغاتی به سبک جدید و با استفاده از فیلم بود.

نسل جدید فیلم‌های تبلیغاتی با ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star وalternatively the very prophetic song came out در سال 1981رواج یافت. در سال 1984 نیز شرکت اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعد از آن در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد. این ویدیو مبلغی بالغ بر 750 دلار برای آنها هزینه داشت.

سال 2005 با ساخت شبکه اجتماعی یوتیوب مواجه شدیم و شرکت‌های مختلفی از آن به عنوان اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. اولین شرکت معروف که از یوتیوب استفاده کرد، شرکت نایک در سال 2005 بود و شرکت گوگل نیز در سال 2007 اقدام به تبلیغات در یوتیوب کرد. در سطح ایران نیز سرویس‌های اشتراک گذاری مانند آپارات بیشتر از سایر سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاریخ ایجاد آن به سال 1389 برمی‌گردد.

ویدیو مارکتینگ در ایران:

در ایران هم به طبع شرایط جهانی، موج بزرگ ویدیویی بر تفکر استراتژیک سازمانها و شرکتها اثر گذاشته است و این کسب و کارها کم و بیش به دنبال به روز کردن خود در استفاده از ویدیو بر رشد و توسعه برند و بازارشان هستند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ:

همانطور که گفتم درک این مسئله که چرا ویدیوها این روزها اینقدر محبوب هستند، دشوار نیست، این یک فرمت قابل هضم است که چشم و سلیقه ما را از استفاده از اطلاعات متنی به اطلاعات دیداری تغییر می دهد و دقیقا به همین دلیل است که مردم جهان به طور روزانه ۱ میلیارد ساعت ویدیو اجتماعی YouTube را تماشا می کنند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ در کسب و کار:

کسانی که به سمت مشاغل بازاریابی دیجیتال می روند باید کاملاً از قدرت ویدیوها به عنوان یک ابزار بازاریابی و برندسازی فوق العاده آگاه باشند تا بتوانند افزایش فروش خود را با کمک ویدیوها تضمین کنند. این تنها به این دلیل نیست که ممکن است آنها علاقه مند به ساختن ویدیوهای شگفت انگیز باشند، بلکه به دلیل این که احتمالاً باید یاد بگیرند که ویدیو را در محتوای خود قرار بدهند تا وضعیت رقابتی خود در بازار حوزه فعالیت‌شان باقی بمانند.

مزایایی ویدیو مارکتینگ:

با توجه به مطالبی که در مورد نحوه اجرای بازاریابی ویدیویی گفته شد، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که استفاده از ویدیو ممکن است سخت و آزاردهنده باشد. پس چه دلیلی دارد که اکثر بازاریابان به سراغ استفاده از فیلم می‌روند و بازدهی این کار بالاتر است؟ دلایل آن در زیر آمده است:

» ویدئو کاربر را درگیر می‌کند

یکی از بهترین امتیازاتی که فیلم‌های تبلیغاتی دارند این است که کاربر را با خود درگیر می‌کنند. در واقع اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای تیم‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود.

» استفاده از ویدیو آسان است

استفاده از ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحت است. در واقع کاربر به جای اینکه 30 صفحه متن در رابطه با تعمیر یا نحوه استفاده از یک کالا را بخواند، با خیال راحت می‌تواند همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببیند. بنابراین زمانی که برای خواندن متن نوشتاری صرف می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم آموزشی می‌شود.

» ویدیو جامع و کامل است

اصولاً در بازاریابی ویدیویی از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده می‌شود. در هر دو سبک، بازاریابان تلاش می‌کنند که نکات متعددی را در آنها بگنجانند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهند. این در حالی است که متن‌های نوشتاری در بیان کردن برخی موارد ناتوان هستند و نویسنده مجبور است که مطالب بیشتری برای توضیح یک بحث یا حتی یک اصطلاح خاص به کار ببرد.

» ویدیو با احساسات در ارتباط است

اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشند، می‌تواند احساسات بیننده را با خود درگیر کند. ساخت یک کلیپ تبلیغاتی طنز یا درگیر کردن عواطف مشتریان در ویدیو، روش‌هایی است که بازاریابان، از آن در کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

» ویدیو در حافظه می‌ماند

اگر شما از یکی از دوستان یا آشنایان خود بخواهید که یک فیلم قدیمی را برای شما توصیف کنند یا از آنها بخواهید که مطالب یک نوشته یا کتاب را برای شما تعریف کنند، مطمئن باشید که توانایی آنها در توصیف فیلم بسیار بیشتر است؛ زیرا خاصیت فیلم‌ها به صورتی است که بیشتر در حافظه فرد می‌ماند و فرد از لحاظ احساسی و عواطف با آن فیلم درگیر می‌شود.

» ویدیو محبوبیت بالایی دارد

برای درک این موضوع می‌توانید به یکی از شبکه‌های اجتماعی بروید و میزان بازدید پست‌های ویدیویی و نوشتاری را با هم مقایسه کنید. امروزه میلیون‌ها و شاید میلیاردها کاربر از فیلم‌های گذاشته شده در یوتیوب دیدن می‌کنند و از فیسبوک برای دیدن کلیپ‌های مختلف بهره می‌برند. حال ممکن است این کلیپ‌ها تبلیغاتی باشند یا صرفاً برای طنز یا آموزش یک مطلب باشد.

» موتورهای جستجو ویدیو را ترجیح می‌دهند

یکی از خصوصیات بارز فیلم‌ها این است که موتورهای جستجو نیز به آنها علاقه زیادی دارد. باید بپذیریم که درصد بسیار کمی از محتوای نوشتاری یونیک و اختصاصی است. این در حالی است که هر فیلم دارای فضا و قالب اختصاصی خود بوده و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شود. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر می‌کند.

معایب بازاریابی ویدیویی:

قبل از هر چیزی، باید یک اعتراف داشته باشیم که استفاده از بازاریابی ویدیویی چندان هم ساده نیست و ترس شما از آن منطقی به نظر می‌رسد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بین 30 تا 40 درصد بازاریابان تمایلی به استفاده از ویدیو مارکتینگ ندارند. اما دلیل آنها برای این کار چیست:

» ساخت ویدیو گرانتر از محتوای نوشتاری است:

برای نوشتن محتوای نوشتاری در یک سایت، فقط به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید که بتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید. پس نه به تخصص خیلی پیچیده‌ای نیاز دارید و نه هزینه زیادی برای آن می‌پردازید. این در حالی است که شما برای ساخت یک ویدیو، باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف را آموزش دیده باشید و یا ساخت آن را به یک شرکت واگذار کنید. در هر صورت برای تهیه محتوای ویدیویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.

» ساخت ویدیو زمان‌بر است

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساخت ویدیو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری برای یک سایت زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما هم نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای کافی برای گذاشتن در این فیلم را داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث می‌شود که زمان زیادی از بازاریابان گرفته شود.

» مشکلات فنی در مورد ویدیو بیشتر است

این ایراد از لحاظ فنی به بازاریابی ویدیویی وارد نیست، اما باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدیو در برخی مناطق، نبود زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب سایت‌ها از مهمترین ایرادات است که در این حوزه وارد می‌شود.

» نمایش ویدیو اینترنت را مصرف می‌کند

وقتی که شما یک مطلب نوشتاری را مطالعه می‌کنید، نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف شود. اما وقتی که یک فیلم را می‌بینید، مسئله حجم اینترنت مصرف شده برای شما اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف شده متغیر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند، شاید تمایل کمتری به دیدن فیلم داشته باشند. به همین دلیل فیلم‌های کوتاه با حجم کم، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

نحوه تولید ویدئو مارکتینگ:

1- ویدئوها تنها یک بار ساخته می شوند و امکان ویرایش و اصلاح آنها ممکن نیست مگر اینکه تصمیم بگیرید یکبار دیگر برای ساخت ویدئو تلاش کنید. بنابراین باید در زمان ساخت ویدئو تمام تلاش خود را بکار ببندید تا بهترین ویدئو را بسازید.

2- در ویدئو مارکتینگ اختصار اهمیت زیادی دارد. نباید بیش از حد به حواشی و موارد غیرضروری پرداخته شود تا مخاطب بتواند در یک کلیپ کوتاه پیام را دریافت کند.

3- هزینه و زمانی که برای ساخت ویدئو مارکتینگ صرف می شود بیشتر از تولید محتواهای نوشتاری است. اما نباید فراموش کرد که تاثیر آن در فضای اینترنتی چندین برابر متن های نوشتاری است.

4- برای ویدئو مارکتینگ باید یک عنوان مناسب انتخاب کنید که بر روی مخاطبان و بازدیدکنندگان تاثیر مطلوب بر جای بگذارد و آنها را برای انتشار و بازدید از ویدئو ترغیب کند.

5- ویدئو مارکتینگ را باید در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. بارگذاری آن در وب سایت کافی نیست.

انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی:

در بازاریابی ویدیویی، با توجه به بی‌حوصله بودن کاربران اینترنتی، معمولاً فیلم‌های کوتاه در اولویت قرار می‌گیرند. البته استفاده از لفظ فیلم در این مورد شاید کمی گیج کننده باشد، زیرا امروزه می‌بینیم که انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ها نیز در قالب ویدیوهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند و نمونه‌های مختلفی از آنها در اینترنت و در تلویزیون پخش می‌شود.

به طور کلی ویدیوهای استفاده شده در بازاریابی ویدیویی را می‌توانیم در 12 دسته کلی زیر قرار دهیم:

» ویدیو معرفی محصول

این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی یک محصول ساخته می‌شوند و معمولاً توسط فروشگاه‌های در رسانه‌های مختلف مانند یوتیوب و آپارات گذاشته می‌شوند تا به نوعی تبلیغ محصول آنها باشد.

» ویدیو معرفی برند

این ویدیوها برای معرفی یک برند خاص ساخته می‌شوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.

» ویدیو رویدادها و وقایع

این ویدیوها توسط برخی شرکت‌های یا حتی رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید می‌شوند. نمونه ویدیوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.

» ویدیو مربوط به مصاحبه‌های تخصصی

در این ویدیو، یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول یا یک اختراع صورت می‌گیرد و برخی اطلاعات فنی در مورد آن ارائه می‌شود.

» ویدیوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت

این مورد هم مانند ویدیو معرفی محصول است و ممکن است در رابطه با آموزش و راهنمای استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت تولید شود که امروزه در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از آنها استفاده می‌شود.

» ویدیوهای توصیفی

این فیلم‌ها برای توصیف یک موضوع یا یک رویداد خاص تولید می‌شوند و با توجه به موضوع ممکن است جنبه تجاری یا غیر تجاری داشته باشند.

» ویدیوهای انیمیشنی و موشن گرافیک‌ها

در حال حاضر از بالاترین سطح محبوبیت در بازاریابی و تبلیغات برخوردار هستند و بیشتر افراد جامعه و مخاطبان و می‌توانند با این ویدیوها ارتباط برقرار کنند.

» ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان

این ویدیوها به طور ویژه در مورد مشتریان و اظهارات آنها در مورد یک محصول یا خدمات تولید می‌شود. اگرچه این فیلم‌ها به نوعی برای مشتریان هستند، اما نقش تبلیغاتی آنها در بازاریابی ویدیویی غیر قابل انکار است.

» ویدیوهای زنده

ویدیوهای زنده به عنوان یک سیستم پوششی برای ویدیوهای پخش‌شده قبلی هستند و در واقع افراد سازنده این ویدیوها سعی می‌کنند که با استفاده از این روش، کاستی‌ها و مشکلات ویدیوهای قبلی را مرتفع کنند. البته تیم‌های تبلیغاتی از این حربه برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود استفاده می‌کند.

» ویدیوهای 360 درجه پانوراما

این ویدیوها برای ایجاد تصاویر مجازی از مکان‌ها و شرکت‌های مختلف ساخته می‌شود. نمونه‌های مختلفی از این ویدیوها برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف ساخته شده است که کاربر می‌تواند با دیدن آنها، احساس بودن در آن مکان را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *