کیورد استافینگ چیست؟
همانطور که مشخص است، «کیورد استافینگ» ترکیبی است از دو واژه Keyword یا کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن؛ بنابراین کیورد استافینگ هنگامی اتفاق میافتد که یک برند با امید به کسب رتبههای بهتر برای یک کلمه کلیدی، یک صفحه را از آن کلمه کلیدی هدف «پُر» میکند یا به عبارت دیگر، در کاربرد کلمه کلیدی مورد نظر زیاده روی میکند. البته این روش مانند گذشته محبوب و متداول نیست؛ اما هنوز هم برخی از برندها آگاهانه یا بدون اطلاع از نادرستی و مضرات آن برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجو از این روش استفاده میکنند.
خلاصه ای از تاریخچه keyword stuffing
استراتژی بمباران کلمات کلیدی از سال 1990 تا 2000 بسیار رایج بوده است، بطوریکه در آن زمان، گوگل و دیگر موتورهای جستجو بر اساس تکرار کلمه کلیدی، نتایج را نشان می دادند. اما از مهمترین تکنیک های keyword stuffing که در آن زمان و حتی گاهی اوقات در زمان حال استفاده می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسدود کردن پاراگراف هایی که اساساً لیستی از اصطلاحات جستجوی مختلف هستند. این متن های مسدود شده، نه منسجم و قابل خواندن هستند و نه هیچ کاربردی به جز بارگیری اصطلاحات جستجو در یک صفحه دارند و هدف از آن ها، افزایش تعداد بازدیدهای یک صفحه می باشد.
استفاده مکرر از تکرار کلمات کلیدی در بخشی از محتوا. استفاده از این روش هم غیر طبیعی بوده و هم کاربر پسند نمی باشد.
مخفی کردن کلمات کلیدی به صورتی که رنگ آن با متن محتوا یکی باشد.
بعد از آپدیت الگوریتم های گوگل، استفاده از این روش منسوخ شد و افرادی هم که از این روش استفاده می کردند، دچار پنالتی از طرف گوگل شدند. Google، به صورت تقریبی الگوریتم خود را 500 تا 600 بار تغییر میدهد و با تکنیک های کلاه سیاه نیز مبارزه می کند.
انواع کیورد استافینگ:
• تکرار غیرضروری کلمات و عبارات؛
• اضافه کردن کلماتی که ربطی به متن زمینه خود ندارند؛
• قرار دادن یک گروه همسان از کلمههای کلیدی در قسمتهای مختلف متن؛
• استفاده از کلمات کلیدی بی ربط با عنوان برگه.
چرا کیورد استافینگ بد است؟ – چرا نباید از کیورد استافینگ استفاده کرد؟
وقتی مردم برای اولین بار از سئو سایت استفاده کردند، موتورهای جستجو آنقدر پیشرفته نبودند که بتوانند سایت های معتبر را از سایت هایی که تازه می خواستند ترافیک داشته باشند، فیلتر و جدا کنند. به همین دلیل است که مردم شروع به اسپم کردن کلمات کلیدی در سراسر وب سایت خود کردند. این در حالی است که آن ها در سیستم تقلب کردند و شروع به دریافت ترافیک نامربوط کردند و از این جهت ترافیک سایت آن ها افزایش پیدا می کرد. به این روش کیورد استافینگ می گویند و لازم به ذکر است که که امروز این روش دیگر کار نمی کند اما با این حال بسیاری از افراد از عملیات Keyword stuffing استفاده می کنند.
ربات های موتورهای جستجو می توانند بگویند چه کسی کلمات کلیدی را در هر سایت اسپم می کند و آنها را به طور فعال در نتایج جستجو جریمه و یا حتی حذف کنند. به شما پیشنهاد می شود تا بیش از حد از Keyword stuffing استفاده نکنید زیرا باعث می شود تا نتایج سایت خود را در گوگل حذف کنید و از این جهت حجم بسیار زیادی از ترافیک را که از طریق گوگل به دست می آورید را از دست بدهید. حال به این موضوع می پردازیم که چرا Keyword stuffing بد است.
کیورد استافینگ به هیچ وجه کاربر پسند نیست. وقتی کلمات کلیدی را در محتوای خود قرار میدهید، در واقع یک متن غیر انسانی به نظر می رسد. مردم محتوای شما را نمی توانند به راحتی مطالعه کنند زیرا خواندن آن متن دشوار است. اگر آنها نتوانند محتوای شما را بخوانند، آنها به هیچ وجه در سایت شما نخواهند ماند و این باعث می شود رتبه سایت شما کاهش پیدا کند و از این جهت حجم بسیار زیادی از ترافیک را از دست بدهید.
چطور میتوان از بمباران کلمه کلیدی اجتناب کرد؟
در این بخش، میخواهیم راهکارها و تکنیک های keyword stuffing در سال 2020 را مرور نماییم:
1- استفاده از تراکم و چگالی کلمات کلیدی
شاید این سوال برای شما پیش آید که تراکم کلمات کلیدی یعنی تکرار آن کلمات در متن، این دیگه چه راهکاری است؟
همانطور که میدانید استفاده درست از تکرار کلمات کلیدی می تواند یکی از بهترین راه ها برای گرفتن رتبه در نتایج جستجو باشد. بسیاری از سئو کاران، درصد چگالی کلمات هدف را بین 1 تا 3 درصد اعلام کرده اند، یعنی اگر محتوای 100 کلمه ای داشته باشید و 10 بار کلمه هدف را در آن به کار برده باشید، چگالی شما 10 درصد میشود که عدد خوبی نیست. برای آشنایی بیشتر با تراکم کلمات کلیدی می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.
2- استفاده از LSI کلمات
LSI از عبارت Latent Semantic Indexing keywords گرفته شده است. منظور از این عبارت، استفاده از کلمات و عباراتی است که از نظر معنایی با کلمه هدف محتوا یکی باشند. شاید بپرسید که چطور می توانم کلمات معنایی را پیدا نمایم؟
پاسخ بسیار ساده است، فرض کنید کلمه کلیدی شما “لینک داخلی” است
اگر این عبارت را مانند تصویر بالا در گوگل سرچ کنید، شاهد نتایجی خواهید بود؛ اما برای پیدا کردن کلمات معنایی، باید صفحه را اسکرول به سمت پایین نمایید تا در انتهای صفحه (search related) را مشاهده نمایید. همانطور که در تصویر زیر میبیند، lsi “لینک داخلی” می تواند تشخیص لینک داخلی،لینک داخلی در سئو و… باشد.
3- استفاده از کلمات مترادف
یکی از بهترین راهکارهای سئویی برای اجتناب از استافینگ کلمات، استفاده از کلمات مترادف ( Synonyms) می باشد.
حالا چطور میتوان کلمات مترادف را پیدا نمود؟
فرض کنید، کلمه هدف شما ” Facebook advertising strategy ” باشد. چطور برای این عبارت می توان مترادف پیدا کرد؟
ابتدا این عبارت را در گوگل جستجو نمایید:
حالا با اسکرول و مشاهده نتایج در گوگل، متوجه می شوید که هر سایت درباره این عبارت از چه کلماتی استفاده کرده است.
معایب استفاده از Keyword stuffing
کسانی که کار کیورد استافینگ انجام می دهند، گرفتار الگوریتم گوگل پاندا می شوند. خزندگان وب متوجه خواهند شد که از کلمات کلیدی خاصی استفاده می کنید و این یک پرچم قرمز برای خزندگان موتور جستجوگر است که به یک پنالتی یا جریمه های به خصوصی منجر می شود. پنالتی گوگل میتواند متفاوت باشد و این جریمه ها می تواند محرومیت صفحه در نتایج جستجو تا ممنوعیت کل سایت شما از نتایج گوگل باشد. اگر کارهای زیادی را به صورت آنلاین انجام دهید و همچنان از کیورد استافینگ استفاده می کنید، احتمال دارد تا کل بازدیدهای خود را به مرور زمان از دست بدهید.
یک محتوا با وجود کیورد استافینگ نمی توان به اشتراک گذاشت. محتوای پر از کلمه کلیدی قابل اشتراک گذاشتن با دیگر کاربرها نیست، بنابراین اگر شما در حال تولید محتوا یک پست وبلاگ یا مقاله هستید، هیچ کس نمی خواهد آن را Share کند زیرا متن شما کاملا نامفهوم است. در دنیایی که رسانه های اجتماعی می توانند نقش مهمی در جلب توجه کسب و کار شما داشته باشند، ایجاد محتوایی که افراد دوست دارند امری بسیار ضروری است. به احتمال زیاد الان دیگر میدانید که چرا نباید از کیورد استافینگ استفاده کرد.
سخن پایانی:
با عدم استفاده از کیورد استافینگ و تقویت استراتژی کلمههای کلیدی، رتبههای بهتری را کسب کنید، همانطور که متوجه شدید، انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار آن با امید به کسب رتبههای بهتر در نتایج جستجو نه تنها سودی را عاید شما نمیکند، بلکه از مصادیق کیورد استافینگ محسوب میشود و عواقب نامطلوبی را برای سئو و رتبه برگههای سایتتان در پی خواهد داشت.
بنابراین به منظور بهینه سازی محتوا و فراهم آوردن پیش نیازهای لازم برای کسب رتبههای بهتر از رقبا، لازم است که تحقیق کنید و از استراتژیهای صحیح و استاندارد استفاده نمایید.