پوش نوتیفیکیشن چیست؟
پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) به بیان ساده نوعی پیام کوتاه است که روی دستگاههای موبایل ظاهر میشود. توسعهدهندگان و ناشران اپلیکیشن میتوانند هر زمان که بخواهند این پیامها را برای کاربران اپ ارسال کنند. برای دریافت این پیام نیز لازم نیست کاربر داخل اپلیکیشن یا حتی مشغول کار کردن با دستگاه موبایل خود باشد؛ پیام بلافاصله پس از ارسال، روی بخشی از صفحهی موبایل آنها ظاهر خواهد شد.
با این پیام کارهای زیادی میشود کرد. برای مثال میتوان تازهترین نتایج مسابقات فوتبال یا رویداد خاصی مثل فروش ویژه یا عرضهی یک محصول را به این وسیله به اطلاع کاربر رساند، یا از او خواست کار بهخصوصی مثل دانلود یک کد تخفیف را انجام دهد. بسیاری از اپلیکیشنها با استفاده از پوش نوتیفیکیشن، کاربر را به تعامل بیشتر با اپ فرا میخوانند.
در واقع کسبوکارها میتوانند با استفاده از این امکان، به طور مستقیم و بدون نیاز به واسطههایی مثل بنر یا شبکههای اجتماعی، به مشتریان بالفعل و بالقوهی خود دسترسی فوری داشته باشند.
ماهیت پوش نوتیفیکیشن مثل پیامک (SMS) یا سایر اعلانهای موبایلی است، اما تنها به دست کسانی میرسد که اپلیکیشن فرستنده را روی موبایل خود نصب کرده باشند. تمام پلتفرمهای موبایلی از جمله iOS، اندروید، ویندوز و بلک بری از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی میکنند و خدمات ویژهی خود را دارند.
چه دستگاه هایی امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن دارند؟
در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر شما امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن را داشته باشد، چه در سیستم عامل اندروید و چه در سیستم عامل iOS امکان دریافت وجود دارد. همچنین تمامی سایت ها نیز این قابلیت را دارند تا امکان استفاده از پوش نوتیفیکیشن را داشته باشند و در نهایت این اعلان را از طریق مرورگر به دست شما خواهند رسانید. توجه کنید که برای آن که یک سایت بتواند برای شما پوش نوتیفیکیشن ارسال نماید، حتما باید قبلا مجوز این کار را از شما گرفته باشد. بنابراین اگر از لپ تاپ یا کامپیوتر خود از امکانات یک سایت استفاده کنید، با استفاده از مرورگرتان امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن دارید و اگر از گوشی تلفن همراه خود و از اپلیکیشن مربوطه استفاده نمایید، مستقل از اندروید یا iOS بودن سیستم عامل گوشیتان، دریافت پوش نوتیفیکیشن امکان پذیر خواهد بود.
برای پیاده سازی امکان پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن چه کنیم؟
در صورتی که شما یک برنامه نویس یه توسعه دهنده باشید، بنا بر نیازهای سیستم و قابلیت هایی که از آَن انتظار دارید گزینه های مختلفی پیش روی شما است. استفاده از برخی گزینه های داخلی مدتی است که روی بورس قرار دارد. برخی از این گزینه های داخلی «پوشه»، «چشمک»، «ذره بین» و «پوشفا» هستند که معمولا بر پایه گزینه های خارجی نوشته شده اند. همچنین از گزینه های قابل انتخاب خارجی می توان به GCM که مربوط به شرکت گوگل است و هم اکنون با نسخه ای دیگر با نام FCM جایگزین شده است نام برد. همچنین One Signal با تعمیم و توسعه امکانات این سیستم، بستری فراهم کرده است که در آن امکانات بسیار با قابلیت اطمینان بالا وجود دارد. البته متاسفانه استفاده از امکانات این بستر اخیرا و به دلیل برخی تحریم های انجام شده برای ایرانیان محدود شده است. همچنین برای اپلیکیشن های iOS امکان استفاده از APN که بستر پوش نوتیفیکیشن مربوط به شرکت اپل بوده و برای iOS کاربرد دارد استفاده نمود.
ویژگیهای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن خوب کداماند؟
قاعدهای کلی برای تشخیص خوب یا بد بودن پوش نوتیفیکیشن وجود ندارد که برای هر شرایطی صحیح شمرده شود. با این حال بر حسب تجربه میتوان ویژگیهای کلی یک پیام پوش نوتیفیکیشن خوب را اینگونه برشمرد:
. دارای پیامی انرژیبخش است نه بالعکس
. زندگی را برای کاربر آسانتر میکند
. به شکلی غیر تهاجمی از محل کاربر اطلاع دارد
. شور و شوق کاربر را دربارهی موضوعی خاص برمیانگیزد
. به مخاطب در مورد موضوعی که برایش اهمیت دارد آگاهی میدهد
. به کاربر اجازه میدهد کاری که پیشتر نیمهکاره رها کرده بوده را ادامه دهد
. کاربر را در جریان پیشرفت موضوعی خاص و مرتبط (مثلاً وضعیت سفارش غذا) قرار میدهد.
استراتژی؛ قلب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن:
پوش نوتیفیکیشن یک مسیر ارتباطی مستقیم با کاربران محسوب میشود. با این حال ضروری است ناشران اپلیکیشن امکان این نوع ارتباط با کاربران خود را به چشم یک امتیاز نگاه کنند نه حق. در حقیقت ناشران باید از طریق پیامی که با پوش نوتیفیکیشن به دست کاربر میرسانند برای او ارزشآفرین باشند. در غیر این صورت کاربر پوش نوتیفیکیشن را خاموش میکند یا به آن توجه نخواهد کرد. برخی از کاربران نیز در صورت آزردگی بیش از حد، حتی ممکن است اپ را از روی موبایل خود حذف کنند.
گزارشهای تحلیلی و ارزیابی، ابزارهای مهمی هستند که میتوان با استفاده از آنها به کیفیت عملکرد کمپینهای پوش نوتیفیکیشن کمک کرد. در عین حال، نوشتن پیامهای تاثیرگذار و متقاعدکننده نیز هنری است که میتواند برای کاربر ارزشآفرین واقع شود و اقدام عملی او را در پی داشته باشد.
همهی اینها در قالب استراتژی و تاکتیکهای پیامرسانی از طریق پوش نوتیفیکیشن قابل تعریف و آزمایش هستند. به همین علت پلتفرمهای ارائهدهندهی این نوع خدمات به واسطهی سابقهای که در اجرای کمپینهای پوش نوتیفیکیشن دارند برای مشاوره در خصوص استراتژی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن گزینهی مناسبی محسوب خواهند شد.
با این حال برای اطلاع، میتوان مواردی را برشمرد که هنگام تدوین استراتژی کمپینهای پوش نوتیفیکیشن باید مد نظر قرار بگیرند:
» تعریف اهداف «
تمام استراتژیهای دنیا با مشخص کردن اهداف شروع میشوند. این اهداف تعیینکنندهی هدفگیری، ابزارهای خلاق و البته بودجهی تبلیغدهندگان هستند. آگاهی از برند، خلق مشتری راغب، جذب کاربر، نصب اپلیکیشن یا پروموت محتوا از جمله اهدافی هستند که میتوان برای یک کمپین تبلیغاتی پوش نوتیفیکیشن در نظر گرفت.
» هدفگیری مخاطب «
مورد بعدی که باید به آن توجه داشت هدفگیری مخاطب است. پوش نوتیفیکیشن قرار نیست برای همه جذاب باشد. در حقیقت درست این است که مخاطب هدف مشخص شود و طبق ویژگیهای آن هدفگیری خلاقانهای صورت بگیرد. کشور، شهر یا حتی محله، پلتفرم (اندروید/iOS)، جنسیت، دستگاه موبایل، سرویسدهندهی موبایل، سن و غیره از جمله مواردی هستند که به هدفگیری درست مخاطب کمک میکنند.
در این میان، موقعیت جغرافیایی کاربران هدف در پوش نوتیفیکیشن نقشی اساسی دارد. تمام سیستمهای عامل موبایل برای در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به لوکیشن کاربر از او اجازه میگیرند. برای مثال، سیستم عامل اندروید هنگام نصب اپلیکیشنهای مختلف، به عنوان بخشی از فرایند نصب اجازهی در اختیار داشتن اطلاعات لوکیشن کاربر را نیز از او طلب میکند.
با در اختیار داشتن و استفاده از اطلاعات موقعیت جغرافیایی کاربران در کنار سایر ویژگیها مثل الگوی رفتاری آنها، ناشران میتوانند پیامهای مرتبطتری برای مخاطبان خود ارسال کنند. به عنوان نمونه میتوان موارد زیر را در نظر گرفت:
یک اپلیکیشن خدمات منزل میتواند در بخشهای گرمتر کشور یا با ورود یک جبهه هوای گرم به منطقهای خاص، برای کاربران خود در آن ناحیه پیشنهاد تخفیف تعمیر سیستمهای سرمایشی ارسال کند.
یک بوتیک میتواند پیام دعوت کالکشن ویژهی خود را برای کاربرانی که در شعاع مشخصی از بوتیک قرار دارند ارسال کند.
» خلاقیت «
برای آنکه تبلیغ پوش نوتیفیکیشن مورد نظر بیشترین اثرگذاری را داشته باشد باید بتوان به نحوی تحسین مخاطب را برانگیخت یا حداقل او را سرگرم کرد. نکتهی مهم در این قسمت آن است که فضای موجود برای ابراز این خلاقیت محدود است.
» مدیریت تعداد نمایش آگهی «
هر کسی که فکر میکند مدام و در هر زمان باید کسبوکار خود را به مشتریان بالفعل و بالقوهاش یادآوری کند به احتمال زیاد در اشتباه است. بسیاری از شرکتها این روزها نگران خستگی کاربران از اعلانهای مکرر و استفادهی بیش از حد از نوتیفیکیشنها هستند؛ بنابراین باید به فکر چاره بود.
البته چارهی این مشکل چندان پیچیده نیست؛ کافی است تعداد دفعات ارسال پوش نوتیفیکیشنها را کاهش داد و روی محتوایی تمرکز کرد که میتواند واقعاً برای مشتری ارزشآفرین باشد. به عنوان یک قانون کلی، تنها زمانی باید به سراغ کاربر رفت که حرفی برای گفتن به او وجود دارد.
انتخاب ساعت و تاریخ مناسب برای برقراری ارتباطی اثربخشتر و استفاده از شیوههای غیر تهاجمی در موفقیت کمپین تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نقش مهمی دارد.
» مدیریت بودجه «
هر کجا صحبت از تبلیغات به میان میآید، بودجهبندی آن مقولهی چالشبرانگیزی محسوب میشود. آیا بهتر است تنها با یک آگهی وارد شد؟ آیا باید چند نمونه آگهی را تست کرد؟ آیا بهتر است کمپین پوش نوتیفیکیشن را با چند فرمت تبلیغاتی تنوع داد؟ اینها سوالاتی هستند که بر بودجهی تبلیغات تاثیر مستقیم دارند و پیش از راهاندازی یک کمپین پوش نوتیفیکیشن جدید باید پاسخ داده شوند.
» تعیین معیارهای ارزیابی موفقیت کمپین «
تعیین یا عدم تعیین معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) بر اساس اهداف کسبوکار تبلیغدهنده، تفاوت میان برگزاری یک کمپین موفق و یک شکست کامل را رقم خواهد زد. نرخ کلیک و تبدیل به تبلیغدهنده کمک میکنند میزان موفقیت آنی پیام تبلیغاتی خود را درک کند، اما مزایای درازمدت کمپین را به او نشان نمیدهند.
در عوض معیارهایی نظیر میزان مشارکت، مقدار درآمد یا ارزش طول عمر مشتری (LTV)، تبدیل بلند مدت یا ماندگاری کاربر معیارهایی هستند که میتوان برای درک اثربخشی یک کمپین پوش نوتیفیکیشن در درازمدت مورد بررسی قرار داد و کیفیت کمپینهای بعدی را بهبود بخشید.
واضح است که اگر این پارامترها در تعیین استراتژی پوش نوتیفیکیشن رعایت شوند، این نوع تبلیغ میتواند برد بزرگی برای کسبوکارها به بار بیاورد.
مزایای ارسال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن:
1. امکان ارسال تبلیغات به صورت هدفمند:
عضویت در سرویسهای پوش نوتیفیکیشن با توجه به علاقه کاربران و انتخاب خود آنها انجام میشود. بنابراین شما به کاربر درست دسترسی پیدا کردهاید و هزینه شما در جهت درست قرار خواهد گرفت.
در صورت دسترسی به مکان کاربر میتوان با توجه به موقعیت وی پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی ارسال کرد. در میان کسبوکارهایی که در این زمینه کار می کنند نیز این امکان وجود دارد. پلتفرم یکتانت این امکان را برای ایجاد کمپین تبلیغات پوش نوتیفیکیشن براساس موقعیت مکانی کاربر فراهم کردهاست. کاربران شما در هر جای ایران امکان دسترسی به تبلیغات پوش نوتیفکیشن را با توجه به مکانی که در آن قرار گرفتهاند، خواهند داشت.
2. درگیر شدن کاربر با اپلیکیشن:
براساس آمار تا ۴۸ ساعت پس از نصب اپلیکیشن میزان استفاده از آن تا ۷۳ درصد کاهش مییابد. بنابراین برای باقی ماندن در میان اپلیکیشن های پرطرفدارتر هر فرد، انجام اقداماتی ضروری است. با ارسال پوش نوتیفیکیشن میتوانید کاربران قدیمی غیر فعال خود را به کاربران فعال بدل کنید. بررسیها نشان داده است با استفاده از پوش نوتیفیکیشن استفاده کاربر از اپلیکیشن یا وب سایت شما تا ۱۰ برابر افزایش پیدا میکند.
3. امکان گرفتن بازخورد در هر زمان:
در تبلیغات سنتی، گرفتن بازخورد پس از گذشت زمان قابل توجهی به سختی ممکن بود. اما در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در هر زمانی به نتیجه پوش ارسال شده و نحوه رفتار مشتریان نسبت به آن دسترسی دارید. در کمپین تبلیغاتی پوش نوتیفیکیشن یکتانت، میتوانید آمار پوش نوتیفیکیشنهای ارسالی را مشاهده کرده و آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
4. افزایش نرخ تبدیل:
با رساندن پیام درست و مد نظر مخاطب، احتمال وارد شدن او به سایت یا اپلیکیشن خود را افزایش خواهید داد. در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نرخ تبدیل نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی بالاتر است. به این ترتیب با هزینه کمتر، مشتری بیشتری از خدمت شما استفاده مینماید.
5. راهنمایی درست مشتری:
همان طور که پیش از این گفته شد، با دانستن اطلاعات جستجوی کاربر و حتی موقعیت مکانی وی میتوان به صورت اختصاصی کاربران را مورد هدف تبلیغات خود قرار داد. اما در درجه بعد میتوان یک گام فراتر گذاشت و با انتخاب صفحه فرود درست، کاربر را به جای مناسبی از وب سایت یا اپلیکیشن هدایت نمود تا مدت زمان بیشتری را برای جستجوی خود صرف کند.
6. بالا بردن آگاهی از برند:
زمانی که پوش نوتیفیکیشن برند شما برای کاربران نمایش داده میشود، شناخت آنها از برند افزایش مییابد. با ادامه روند ارسال پوش نوتیفیکیشن کاربران بهتر برند شما را میشناسند و به مرور زمان به مشتری وفادار بدل خواهند شد. حتی کسانی که روی تبلیغات شما کلیک نکردهاند نیز با برند شما مواجه خواهند داشت و آگاهی آن ها از برند افزایش قابل توجهی پیدا میکند.
پوش نوتیفیکیشن از نگاه کاربران:
کاربران معمولاً هنگام کار با دستگاههای موبایل خود پوش نوتیفیکیشن را به چشم بنر یا اعلان پاپآپ میبینند. همانگونه که ذکر شد، نمایش نوتیفیکیشن یاد شده به اینکه کاربر مشغول چه کاری است ارتباطی ندارد.
اغلب سیستمهای عامل موبایل نیز پوش نوتیفیکیشنها را با هم و در یک قاب به کاربر نشان میدهند. شرکت اپل برای سیستم عامل iOS یک مرکز اعلان یا Notification Center در نظر گرفته است که به ترتیب زمان مرتب میشود و کاربر میتواند با پایین کشیدن بخش بالایی صفحه به آن دسترسی پیدا کند.
دستگاههای اندرویدی نیز پیامهای پوش نوتیفیکیشن را روی لاک اسکرین به کاربر نمایش میدهند. سیستم عامل اندروید پیش از این در خصوص پوش نوتیفیکیشن رویکردهای متفاوتی در پیش میگرفت، اما در طول زمان روز به روز بر شباهت این رویکردها با سرویس پوش نوتیفیکیشن iOS افزوده شده است.
گفتنی است اکثر کاربران موبایل امروزه میتوانند پیامهای پوش نوتیفیکیشن خود را در سطح اپلیکیشن شخصیسازی کنند. برای مثال میتوان صدای نوتیفیکشن اپ مشخصی را روی iOS و اندروید خاموش یا روشن کرد.