Google Optimize چیست؟
یکی از مهمترین روشهای بهینهسازی صفحات فرود (Landing page) ،برای افزایش نرخ موفقیت کسب و کار و بهبود تجربه کاربری وبسایت ایجاد تغییر در آن صفحه و مقایسه عملکرد با همان صفحه بدون تغییر است که به آن A/B Test می گویند.
گوگل آپتیمایز یکی از بهترین ابزار ها برای بهینه سازی صفحات وب سایت از طریق این تست است که براحتی قابلیت ادغام با سرویس های گوگل مثل گوگل آنالیتیکس ،گوگل ادز و گوگل تگ منیجر است و در دو نسخه رایگان و پولی عرضه شده است که برای بسیاری از سایت ها نسخه رایگان کافی است.
شما با گوگل اپتیمایز به جز A/B تست میتوانید صفحات فرود اختصاصی برای کاربران ورودی از یک مسیر ترافیکی مشخص بسازید،بطور مثال :کد تخفیف زمانی به کاربر نمایش داده شود که از بنر تبلیغاتی سایت ورزش 3 که در آن تبلیغ کرده اید وارد سایت شما شود و در غیر این صورت کد تخفیف نمایش داده نشود و یا محتوای صفحه فرود شما برای هر دسته از کاربران سایت شما با محتوا و عکس متفاوت نمایش داده شود.
گوگل اپتیمایز چگونه معرفی شد؟
ارائه نسخه بتا برای گوگل اپتیمایز اولین بار در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت و به تمام مردم دنیا اجازه داده شد تا از این ابزار اپتیمایز به صورت رایگان استفاده کنند، تنها محدودیتی که این ابزار در این مرحله داشت این بود که کاربران برای استفاده از این نسخه آزمایشی که هنوز مورد تایید قطعی قرار نگرفته بود باید در نوبت می ماندند، در حال حاضر این ابزار از نسخه بتا خارج شده و نیازی به در نوبت ماندن برای استفاده از آن وجود ندارد و به راحتی می توان از ان استفاده نمود.
اهمیت گوگل اپتیمایز در دنیای دیجیتال مارکتینگ:
در دیجیتال مارکتینگ گوگل اپتیمایز سبب می شود تبادلات بیشتری در لندینگ پیج ها صورت گیرد. وجود این تبادلات برای هر بیزنسی می تواند درهای جدید را به سوی موفقیت بگشاید. در نتیجه در سال های اخیر این ابزار برای کسانی که بیزینس های وابسته به دیجیتال مارکتینگ دارند مورد اهمیت قرار گرفت و روز به روز افراد بیشتری به استفاده از این ابزار روی می آورند.
خدمات Google Optimize و Google Optimize 360 چیست؟
Google Optimize 360 ابزاری است که توسط یک سایت ارائه میگردد و به مدیران شرکتهای بزرگ و کوچک اجازه میدهد سایت های خود را در نسخههای مختلف مورد سنجش قرار دهند تا به سایتی ایده آل و کاربرپسند دست یابند.بر اساس گفته بنیانگذار Optimize 360 ,تحقیقات انجامشده اخیر بر روی شرکتهای تجاری بزرگ و کوچک نشان میدهد که 45 درصد آنها سایت خود را از طریق تست A/B بهینهسازی نمیکنند.(تست A/B برای مقایسه یک موضوع در دو حالت متفاوت به کار می رود.) در حقیقت در شرایط یکسان یک موضوع را با تغییر در یک المان مورد بررسی قرار میدهیم تا ببیند کدام یک از حالتهای A و B عملکرد بهینهتری دارند وعدم اجرای چنین آزمونی در اکثر اوقات به دلیل نبود نیروی ماهر و پایین بودن دانش فنی انجام این کار است.
قابلیت های گوگل اپتیمایز:
» یکی از مهمترین توانمندیهای گوگل اپتیمایز، قابلیت ترکیب شدن با دادههای سایر سرویسهای گوگل است. از جمله سرویسهای tag manager، analytics، surveys و…
این ابزارها مکمل یکدیگر به شمار میروند و در کنار هم به مدیران سایت و مسئولان فروشگاه اینترنتی کمک میکنند تا فعالیتهای مربوط به بهبود نرخ تبدیل (Exchange rate) را به خوبی انجام دهند. بنابراین از سرویس google optimize برای بهبود نرخ تبدیل نیز استفاده میشود.
» در نسخه پریمیوم سرویس اپتیمایز، امکانات و قابلیتهایی مانند افزودن تمامی اطلاعات و دادههای آنالیتیکس، انجام آزمونهای چند متغیره، گرفتن تست پیشرفته همزمان، بخش پشتیبانی از مشتریان و… وجود دارد.
»سرویس گوگل اپتیمایز در محاسبات آماری از روشهای بیزین استفاده میکند، در این روش، دانش پیشین نیز در محاسبه احتمالات و پیشبینیها استفاده میشود. به این ترتیب هم سریعتر به نتیجه میرسید و هم نتایج دقیقتری حاصل میشود. در حالی که سایر ابزارها از روشهای تحلیل فراوانی استفاده میکنند. در تحلیل فراوانی، احتمالات بر اساس دادههای آزمون فعلی محاسبه میشود.
» همان طور که پیشتر گفته شده، google optimize قابلیت تست A/B دارد، همچنین در این سرویس میتوان متغیرهایی را به صورت همزمان در نظر گرفت که به تست Multivariate معروف است. نتایج این تستها بسیار دقیق هستند و شما میتوانید در محاسبات خود از آنها استفاده کنید.
» سرویس google optimize از ابزارهای مهم کمپین CRO به شمار میرود. هر چیزی در گوگل اپتیمایز میتواند یک متغیر باشد. از تغییر هدرلاین یک محتوا، تغییر عکسها و… تا تغییرات ساختاری مانند طراحی جدید صفحه فرود. این تغییرات به طور کامل در این ابزار مورد آزمایش و آنالیز قرار میگیرد.
چه آزمایش هایی میتوان در گوگل آپتیمایز انجام داد؟
۱. تست A/B:
در این تست دو یا بیشتر از ۲ متغیر، از هر صفحه ای که مد نظر کاربر است می تواند مورد آزمایش قرار گیرد، این تست در بسیاری از سایت ها با عنوان تست A/B/n test شناخته شده است، به طور کلی باید گفت که صفحه ی A صفحه ای است که در حال حاضر در سایت موجود است و صفحه B صفحه ای است که تغییرات مورد نیاز در آن نسبت به صفحه A صورت گرفته است و حال اگر انواع دیگری از تغییرات نیاز دیده شود آنها را با مولفه /n خواهیم شناخت. برای مثال شما می توانید در صفحه A از طراحی قسمتی از سایت با رنگ آبی استفاده کنید و در صفحه B در همان طراحی از رنگ قرمز استفاده نماید و اجازه دهید این دو رنگ مورد تست قرار گیرند و با در نظر گرفتن عکس العمل های کاربران نسبت به این طراحی بهترین نتیجه به شما اعلام گردد.
۲. Multivariate test (آزمون چند متغیره)
در این آزمون که آن را با مخفف (MVT) می شناسیم، می توان فرضیه های متنوعی را در نظر گرفت و آنها را مورد آزمایش قرار داد و در نهایت مناسب ترین گزینه برای سایت را برگزید.
۳. تست Redirect:
در این نوع تست می توان صفحات مختلف سایت را به صورت جداگانه رو به روی هم با هم مقایسه نمود تنا باید دانست که در این نوع تست از URL های مجزا استفاده نمود.
نحوه ثبت نام و راه اندازی گوگل آپتیمایز:
ثبت نام در این ابزار بسیار آسان است. برای انجام این کار با استفاده از اکانت گوگل خود بر روی این لینک کلیک کرده و پس از مشاهده تصویر زیر بر روی GET STARTED کلیک کنید.
در صفحه بعد از شما درباره تمایل به دریافت ایمیلهای مربوط به اپدیت ها، توصیهها و پیشنهاداتی که Google Optimize برای شما ارسال می کند پرسیده میشود. در صورتی که علاقهای به دریافت ایمیلهای ارسالی ندارید میتوانید همه آنها را بر روی «No thanks» قرار دهید.
در مرحله آخر از شما خواسته میشود تا با اجازه دسترسی به دادههای اکانت خود به بهبود عملکرد این سرویس کمک کنید. جای نگرانی نیست و شما میتوانید در آینده این تنظیمات را تغییر دهید. در نهایت با قبول شرایط بر روی DONE کلیک کنید.
منافع بهره گیری از آزمایشات در اپتیمایز:
استفاده از گوگل اپتیمایز متفاوت نسبت به ابزارهای آزمایشی دیگر می باشد، در ابزارهای دیگر حدس و گمان هایی در راستای بهبود طراحی سایت و بهینه سازی سایت صورت گرفته می شود اما در نهایت این موارد در نظر گرفته شده چیزی بیش از حدس و گمان نیستند و نمی توان صحت آن را به صورت قطعی در نظر گرفت اما در گوگل اپتیمایز شرایط کاملا متفت می باشد و بر خلاف ابزار های دیگر که تنها به صورت حدسی و گمانی دیزاینی جدید برای سایت ها در نظر می گیرد، به آزمایش حقیقی تغییرات و بهینه سازی سایت پرداخته می شود و با در نظر گیری رفتار های کاربران برای صاحبان سایت مشخص خواهد شد که چه نوع تغییری برای پیشرفت سایت لازم است.
بهره گیری از Analytics و انجام آزمایشات:
در گوگل اپتیمایز، فرد از قدرت Analytics برای اندازه گیری آزمایشات خود استفاده می کند و از اهداف Analytics به عنوان اهداف آزمایش استفاده می کند و با تکیه بر این اصل به ارتقای سایت می پردازد.
نسخه پولی اپتیمایز چیست و چه تفاوتی با نسخه رایگان آن دارد؟
هر چند گوگل اپتیمایز نوعی ابزار رایگان است، اما نسخه تجاری آن هم موجود است که Google Optimize 360 است. اگر در زمینه استفاده از گوگل اپتیمایز بی تجربه هستید و یا کسب و کار شما کوچک یا متوسط است، نسخه رایگان این ابزار برای شما کارآمد و مفید خواهد بود. اما اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ و تخصصی هستید و یا با برنامهای پیچیده سر و کار دارید، باید نسخه پولی Optimize را تهیه کنید.