منظور از اتوماسیون بازاریابی چیست؟
اتوماسیون بازاریابی یا همان مارکتینگ اتومیشن، نرم افزاری است که بصورت خودکار، اتوماتیک و مداوم، وظایف بازاریابی اجرا می کند. همچنین این نوع نرمافزارها می توانند بصورت خودکار داده ها را تجزیه و تحلیل نموده و بر اساس رفتار کاربران یا مشتریان راغب و مشتریان موجود در سامانه ی شما را با استفاده از هوش مصنوعی، تلاشهای بازاریابی را جهت اهداف از قبل تعیین شده، امکان پذیر کند.اتوماسیون بازاریابی، استفاده از نرمافزارها برای ارسال پیامهای مخصوص (نه عمومی) به مشتریان است. این نرمافزارها قابلیتی برای شما ایجاد میکنند که پیامهای ادامهداری را برای مخاطبان خود ارسال کنید. نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی با استفاده از فاکتورهایی که شما تعیین میکنید به مخاطبان پیام ارسال میکند. برای مثال عادت خرید مشتریان در چه دستهبندی قرار میگیرد، در چه مرحلهای از خرید هستند و آخرین واکنش آنها به وبسایت شما چگونه بوده است؟
ارسال پیغام و محتوای شخصیسازی شده به مشتریان بر اساس نیاز و علایق آنها، باعث میشود رابطهای قوی بین شما و مشتری ایجاد شود. همین ارتباط صمیمی، در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل و سودآوری بیشتری برای شما خواهد شد. استفاده از اتوماسیون بازاریابی به شما کمک میکند تا به تمام این اهداف دست یابید، بدون آنکه در روند کاری شما اختلالی ایجاد شود.
اتوماسیون بازاریابی چه نقشی در مسیر حرکت مشتری دارد؟
مسیر حرکت مشتری، مجموعه تجارب منحصربفردی است که یک شخص در تعامل با برند شما کسب میکند. با اتوماسیون های بازاریابی میتوانید هر تعامل را بر اساس اطلاعات به دست آمده از مشتریان طراحی کنید تا در هر نقطه تماس مشتری با برندتان مسیری هموار و پیوسته پیش روی او قرار دهید.
اتوماسیون بازاریابی دیجیتال میتواند پیامها و محتوایی متناسب در مقیاسی عظیم برای کانالهای مختلف بسازد. میتوانید ایمیلهایی با محتوای پویا ارسال کنید که بسیار فراتر از درج نام مشتری در عنوان ایمیل، شخصی سازی شده باشند. میتوانید از طریق SMS/MMS، ارسال نوتیفیکیشن و پیامهای گروهی پیام رسانی موبایلی را با کمپینهای اجتماعی و ایمیلی خودتان ادغام کنید. میتوانید تبلیغات دیجیتالی تولید کنید که در زمانی مناسب به دست شخص مناسب برسد. بعلاوه، میتوانید در سایت خودتان محصولات مناسب را به صورت خودکار برای هر شخص توصیه کنید.
با اتوماسیون بازاریابی میتوانید صرف نظر از اینکه مشتری شما در کدام قسمت از چرخه حیات مشتری – از جذب تا حامی شدن – قرار دارد، با او تماس برقرار کنید. میتوانید محتوایی به موقع و مرتبط تولید کنید که در زمان، مکان و به نحو دلخواه مشتری به دست او برسد و مشتریان بالقوه را تبدیل به حامیانی همیشگی برای برند خودتان کنید.پ
اهداف اتوماسیون بازاریابی چیست؟
اتوماسیون بازاریابی ، به استفاده از نرم افزار جهت اتوماتیک کردن فرایند بازاریابیِ دستی گفته میشود. که این فرایند شامل کارهای تکراری مثل ارسال ایمیل، بررسی کیفیت لیدهای وبسایت، ارسال مطلب در شبکههای اجتماعی و غیره است.
درست مانند هر تکنیک بازاریابی دیگری، اتوماسیون بازاریابی هم به این دلیل مورد پذیرش قرار گرفت که به کمپانیها و سازمانها در رسیدن به بعضی از اهداف شغلی کمک میکرد که مهمترین آنها عبارتند از:
. تولید لیدهای واجد شرایط برای فروش
. تبدیل لیدهای واجد شرایط فروش به مشتریهای سودآور
. افزایش ارزش طول عمر مشتریها از طریق حفظ مشتری
فواید استفاده از اتوماسیون بازاریابی:
بزرگترین فایدهی اتوماسیون بازاریابی این است که به تیم فروش و بازاریابی شما کمک میکند تا کار خود را با راندمان بالاتری انجام دهند. مردم محتوای شخصیسازی شده را دوست دارند. ایمیلهای شخصیسازی شده، ۶ برابر بازخورد بهتری نسبت به ایمیلهای عمومی دارند. با این حال، ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده به مشتریان بهصورت دستی، کاری وقتگیر است. پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی این وظیفهی مهم و پرتکرار را بر عهده میگیرند و این امکان را برای بازاریابان فراهم میکنند تا وقت خود را برای وظایف پر چالش و مهمتری صرف کنند.
اتوماسیون بازاریابی نه تنها فرستادن پیام را راحتتر میکند، بلکه باعث میشود بفهمیم مشتریان در کدام مرحله از فرایند تبدیل قرار دارند. نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی، معمولاً سیستم امتیازدهی به مشتری دارند. این سیستم امتیازدهی به شما کمک میکند تا متوجه شوید کدام یک از کاربران یا مشتریانتان علاقه بیشتری به خرید محصول یا خدمات شما دارد.
یکی از دلایلی که اتوماسیون بازاریابی در ابتدای تجارت بکار گرفته میشود، اهمیت پیشرفت در نرخ تبدیل و بازده است. اتوماسیون بازاریابی کمک میکند تا با مشتری به صورت بلندمدت در تماس باشیم؛ تا جایی که از خرید آنها مطمئن شویم. بهصورت میانگین، شرکتهایی که از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند، ۵۳% نرخ تبدیل بیشتر و همچنین بازده سالانهی ۳.۱% بیشتری نسبت به شرکتهایی دارند که از اتوماسیون اداری استفاده نمیکنند.
اجزای قیف پروش مشتری در اتوماسیون بازاریابی:
1. جذب مشتری (Attract)
2. دوباره هدف قراردادن مشتری (Retarget)
3. پرورش مشتری (ٔNurture)
4. برقراری ارتباط با مشتری (Relationship)
5. هوادار کردن مشتری به خود (Advocacy)
6. وفاداری مشتری (Loyalty)
روشهای توصیه شده برای اتوماسیون بازاریابی:
هنگام طراحی استراتژی اتوماسیون بازاریابی خودتان، این نکات و توصیهها را در نظر داشته باشید:
. اهداف خودتان را تعریف و مشخص کنید. جهت توجیه سرمایهگذاری برای سرمایهداران یا مدیران شرکت، از اعداد و ارقام واقعی استفاده کنید.
. با سایر تیمها همکاری کنید. استراتژی اتوماسیون بازاریابی شما به چندین تیم در شرکت ارتباط دارد. قبل از شروع، نظر مثبت و توجه آنها را جلب کنید.
. یک تصویرسازی از کل فرایند انجام دهید. از دیاگرامهایی کامل و دقیق برای نمایش جریان کار اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید تا اهداف کلی خودتان را به نحوی کارآمد و موثر به کل اعضای سازمان منتقل کنید.
. آماده بخش بندی دیتابیس باشید. دادههای مشتریان را در نظر بگیرید. درباره این که تمایل دارید با چه کسی فعالیت کنید و چرا، خوب فکر کنید.
. استراتژی محتوای خودتان را آماده کنید. کتابخانه و منبع محتوای خودتان را بسازید.
. پیامهایی جذاب و مناسب طراحی کنید که به همه مراحل چرخه حیات مشتری برسند.
. برای انتشار آهسته آماده شوید. موفق ترین شرکتهای بازاریابی جهان، معمولاً در انتشار کمپینهای خودشان درنگ میکنند. ابتدا آزمایشهای لازم و بهینه سازیها را انجام دهید تا احتمال موفقیت خودتان را به حداکثر برسانید.
. همچنان که پیش میروید، تحلیل را فراموش نکنید. بررسی کنید چه استراتژیهایی کار میکنند و چه استراتژیهایی کار نمیکنند. از صرفه جویی زمان که با اتوماسیون به دست میآورید، برای تحلیل عمیقتر و پیادهسازی تغییرات همزمان با رشد کسب و کارتان استفاده کنید.
چه نرم افزار هایی برای اتوماسیون بازاریابی وجود دارند؟
بله، ایمیل همچنان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی به شمار میآید. با اینکه تصوری در جامعه وجود دارد که این روزها همه در تلگرام و اینستاگرام و توییتر بیشتر فعالیت دارند، اما این تصور چندان درست نیست. شاید بپرسید چرا؟ خب، بیشتر کاربران اینترنت حداقل یک اکانت ایمیل دارند. صندوقهای پست الکترونیکی معمولاً با سرعت کمتری نسبت به شبکههای اجتماعی بهروزرسانی میشوند که همین موضوع باعث میشود بتوانید با مشتری خود به صورت مستقیم در ارتباط باشید.
روشهای زیادی برای استفاده از ایمیل در اتوماسیون بازاریابی وجود دارد:
ارسال پیامهای خوشآمدگویی
هدفگیری مجدد برای محصول
یادآوری تکمیل سبد خرید
پیشنهاد محصولات بر اساس علایق و جستجوی کاربر
و …
همچنین، ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده نه تنها سود بیشتری نسبت به ایمیلهای معمولی برای شرکت به ارمغان میآورد، بلکه در تولید سرنخهای فروش تأثیر به سزایی دارند. بر اساس گزارش Marketo، بیش از ۵۰% سرنخهای فروش آمادهی خرید نیستند، همچنین بیش از ۸۰% سرنخهای جدید، هیچوقت خرید نخواهند کرد. هدف از استفاده از اتوماسیون بازاریابی این است که در زمان نیاز مشتری، چیزی با ارزش در اختیار او قرار دهیم. این کار احتمال نرخ تبدیل را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. پرورش مؤثر سرنخهای فروش، باعث افزایش ۵۰ درصدی کاربران مستعد خرید، با ۳۳% هزینهی کمتر میشوند. همچنین سرنخهای پرورشیافته، نسبت به باقی مشتریان، خریدهایی با حجم بیشتری انجام میدهند.