تبلیغ نویسی چیست؟
تبلیغ نویسی (copywriting) یعنی مهارتی که با آن می توانی متن های متقاعدکننده ای را برای مخاطبانت بنویسی تا اقدام به عمل خاصی کنند. وقتی صحبت از تبلیغ نویسی میشه خیلی ها ذهنشان به سراغ صفحات محصول در وب می رود. در صورتی که تبلیغ نویسی مهارتی است که در هرجایی مثل صفحات محصول در سایت، شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای خیابانی، تراکت، بنر، بروشور و … کاربرد دارد. وقتی صحبت از تبلیغ نویسی می شود صرفا منظورمان متن نیست، همان مهارت تبلیغ نویسی را می توانی در کلامت هم بیاوری و مشتری را متقاعد کنی ولی خب چون دیدگاه رایجی که جا افتاده تبلیغ نویسی یعنی نوشتن متن تبلیغاتی برای صفحات محصول وب سایت، در این مقاله هم من درباره صفحات محصول در وب سایت صحبت میکنم و دقیقا می گویم که اصل ماجرا از چه قرار است.
کاربرد تبلیغ نویسی چیست؟
در دنیای کنونی که رقابت تنگاتنگ شرکتها و بنگاههای تولیدی و خدماتی در فروش محصولات و سرویسها به اوج رسیده است، لازمه موفق عمل کردن در این بازار سراسر رقابت و کشمکش، تبلیغات مهیج و برانگیزاننده است تا خوانندگان و مشتریان وادار به انتخاب و خرید محصولات شوند.
شرکت ها برای فروش و کسب سود بیشتر ناگزیر به استفاده از تبلیغ نویسی هستند. همچنین پیشرفت ارتباطات دیجیتال و سرعت گسترش و نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در زندگی مردم، کسبوکارها را وادار به استفاده هرچه بیشتر از مهارت تبلیغ نویسی کرده است.
فضای مجازی و دنیای اینترنت مملو از تبلیغات رنگارنگ است که اگر شرکتها نتوانند در این فضای رقابتی خود را به مردم معرفی کنند، دیر یا زود از صحنه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد. از این رو تبلیغاتی که از طریق فضای مجازی انجام میشود میتواند بهتر دیده شود و از آنجایی که مهارت سرگرمکننده بودن شبکههای اجتماعی زیاد است، باید از کپی رایتینگ به شکل سرگرمکننده استفاده کرد تا احتمال به اشتراک گذاشتن متنهای تبلیغاتی توسط کاربران افزایش پیدا کند.
پیشنهاد مطالعه: معرفی و بررسی تبلیغات در گوگل ادوردز
علاوه بر تبلیغ برند یا محصول، کارکرد دیگر آن در انتقال پیامهای اجتماعی و دعوت مردم به رفتاری خاص نیز میتوان استفاده کرد. در واقع کارکرد تبلیغ نویسی فقط فروش محصول نیست، شما میتوانید از این مهارت برای انتقال فکر و فرهنگ نیز استفاده کنید. یک نمونه خوب از این نوع تبلیغ نویسی، جملههایی است که برای فرهنگسازی عمومی روی بیلبوردها و یا به صورت دیوار نوشته در سراسر شهر دیده میشود.
از تبلیغ نویسی در کدام محتواها استفاده میکنیم؟
تبلیغ نویسی فقط مخصوص تبلیغات بنری و … نیست. شما در هر جایی که توسط محتوا میخواهید با مخاطب ارتباط برقرار کنید میتوانید از تکنیکهای تبلیغ نویسی استفاده کنید. مواردی مثل؛
ایمیل
صفحات فرود Landing Pages
پوستر
اسلایدر سایت
صفحه محصول و…
تبلیغ نویسی در وب با چه روشهایی انجام می شود؟
تبلیغ نویسی در وب نیز حوزهی دیگری از تبلیغ نویسی است که نیاز به تحقیق و شناخت مناسب مخاطب و بازار هدف دارد، در تبلیغ نویسی وب باید از متنها و تصاویر طوری استفاده شود که افراد علاقهمند و ترغیب به خرید محصول شوند.
از کاربردهای تبلیغ نویسی در وب میتوان به صفحات فرود، صفحات محصول، مقالات و وبلاگ، ایمیلها و گرافیک وبسایت اشاره کرد.
کدام بخش های تبلیغ نویسی مهم است؟
عنوان محصول یا عنوان تبلیغ مهم ترین بخش یک محصول می باشد. چون در نگاه اولیه، مردم عنوانت را می خوانند. اگر عنوان بتواند مخاطب را مثل یک آهنربا به خودش جذب کند، شانس دیده شدن متن و محصولت خیلی افزایش پیدا میکند. اما اگر بهترین متن دنیا را هم نوشته باشی، تا زمانی که عنوان خوبی نداشته باشی کسی حاضر نیست متن محصولت را بخواند.
» عنوان تبلیغ
خودت درنظر بگیر دیگه این همه پیام ها و تبلیغات های مختلفی در روز داری می بینی. توی گوشی موبایلت، کامپیوتر، زیر برف پاک کن ماشینت، دم درب منزلت، دیوار، کف زمین، بیلبورد و … که اگه بخوام ادامه بدم باید چند ساعت اینجا بنویسم. خودت بین این همه حجم تبلیغات، چند درصدشان را بهش توجه میکنی؟ یادته آخرین بار که داشتی سریال میدیدی چه تبلیغاتی را مشاهده کردی؟ یادته آخرین تراکت تبلیغاتی که به دستت دادند چی بوده؟ میبینی ما به هیچ تبلیغاتی توجه نمیکنیم. حالا از بین این همه حجم تبلیغات باید عنوانی که می نویسی یک عنوانی باشد که وقتی مخاطب هدفت چشمش بهش خورد استپ کند، چند ثانیه مکث کند و اقدام به خواندن تبلیغت کند. در واقع عنوان متن، کارش جلب توجه است و همچنین باید بگم که کار عنوان، تبلیغ کردن خود متن تبلیغاتی است.خب چطوری ما عنوانی بنویسیم که وقتی مخاطب هدفمون دید بگه ای ول این همون چیزیه که من میخوام. با من همراه باش.
. عنوان فرعی تبلیغ
من بهت پیشنهاد میکنم که وقتی یک عنوان جذاب و تکان دهنده می نویسی، یک عنوان فرعی هم برایش بنویسی. طبیعیه که در نوشتن یک عنوان محدودیت داریم. یعنی شما نمیتوانی یک عنوان ۵خطی داشته باشی. عنوان در هر جایی که نوشته میشه باید نهایتا ۲خط باشد. اگر بتوانی در ۱خط یک عنوان جذاب بنویسی که خیلی عالی تر میشه. ممکن است عنوانت را وقتی بازار هدفت می بیند به آن توجه کند، لحظه ای صبر کند اما قید توجه بیشتر به تبلیغت را بزند و تبلیغ تو هم به هزاران تبلیغی بپیوندد که هرگز دیده نمی شوند. عنوان فرعی مکمل عنوان فرعی می باشد. از عنوان فرعی می توانی کمک بگیری تا مهر تائیدی بر عنوان اصلی تبلیغ بزند.
» پاراگراف اولیه (لید) متن تبلیغ
وقتی مخاطب تصمیم به این می گیرد که متن را بخواند، حالا تازه کار شروع میشه، تا اینجا وقتی مخاطب حاضر شده که متن را بخواند یعنی کارت را به خوبی انجام دادی اما این کافی نیست، همراهم باش. در متن ابتدایی باید بتوانی با استفاده از احساسات و انگیزه های درونی مخاطب، متن های ترغیب کننده ای بنویسی. چه چیزی بنویسی؟ باید دست بزاری روی انگیزه های شخصی مخاطبت.
. بدنه – اثبات
یکی از بخش های بسیار مهمی که با آن سرو کار خواهی داشت بخش اثبات است. ممکن است برای اینکه مخاطب را جذب خودت کنی، در عنوانت ادعاهایی کرده باشی. حالا وقت آن رسیده که عنوانت را در اینجا ثابت کنی. اینجا باید دلایل منطقی خودت را بیاوری تا مخاطبت ادعاهایی که کردی را باور کند و بداند که ادعایی که کردی قابل دست یافتنی است. این بخش را فقط برای خریدار نمی نویسی، بلکه علاوه بر خود خریدار، برای اطرافیان خریدار هم می نویسی. وقتی خریدار یک محصولی را خریداری می کند، درباره محصول با دوستانش و خانواده اش صحبت میکند و می خواهد به اطرافیناش ثابت کند خریدی که انجام داده است یک خرید کاملا منطقی بوده است و اینجاست که باید دلایل منطقی خرید را بکشی وسط، تا خریدار با این دلایل منطقی هم خودش احساس کند که تصمیمش کاملا منطقی و بدون کوچکترین احساساتی بوده و هم بتواند با این دلایل منطقی اطرافیانش را توجیه کند که خرید موفق و درستی داشته است.
. انتهای متن صفحه تبلیغاتی
فکر میکنی بخش پایانی دیگه خیلی مهم نیست! فکر کردی چون که دیگه آخر داستان هست، خیلی مهم نیست! نخیر، اشتباه میکنی، ارزش این بخش دقیقا مساویه با ارزش لید یا همان بخش ابتدایی می باشد. در واقع شما نباید هرچه داری در لید رو کنی، باید بخشی را برای انتهای صفحه توضیحاتت قرار بدی. چرا؟ چون وقتی خریدار با تبلیغت روبرو می شود در ابتدا یک اسکن کلی انجام می دهد و بعد تصمیم می گیرد که آیا توضیحات تو ارزش خواندن دارد یا ندارد، بعد از اینکه به این جمع بندی رسید که تبلیغاتت ارزش خواندن دارد شروع می کند به خواندن صفحه و وقتی به انتهای صفحه که می رسد بیشتر استپ می کند برای اینکه بخواهد یک دودوتا چهارتا درباره محصولت و پیشنهادی که به او داده ای بکند.
چرا در کسب و کار خودم به تبلیغ نویسی نیاز دارم؟
» کاربردهای تبلیغ نویسی برای کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ «
در کسب و کارهای اینترنتی تبلیغ نویسی جایگاه ویژه ای دارد و می تواند در فروش یا عدم فروش یک محصول نقش بسیار مهمی داشته باشد.
از تبلیغ نویسی می توان در بخش های مختلف وبسایت از جمله: محتوا، صفحات فرود، صفحات محصول، ایمیل ها و… استفاده کرد، در ادامه در مورد هرکدام از بخش های نام برده شده توضیح خواهم داد.
. محتوا: احتمالا این جمله از بیل گیتس به گوشتان خورده که محتوا پادشاه است، اگر با در نظر گرفتن این جمله بخواهید برای وبسایت خود محتوا تولید کنید چگونه این کار را انجام می دهید؟
یک پادشاه اختیارات کامل را در مورد اداره ی کشور دارد و می تواند با تصمیمات درست خود کشور را به سمت رشد و با تصمیمات نامناسب خود همان کشور را به سمت تباهی پیش ببرد.
در مورد محتوای وبسایت هم همین موضوع صدق می کند، یک محتوا مناسب می تواند باعث شود خواننده ی آن برای همیشه جذب وبسایت شما شود و یک مشتری دائمی برای محصولات شما باشد و همینطور محتوا نامناسب و بد می تواند باعث شود خواننده ی آن برای همیشه از وبسایت شما خداحافظی کند و دیگر به آن برنگردد.
با در نظر گرفتن توضیحات بالا لازم است در نوشتن محتوا برای وبسایت خود با تامل بیشتری موضوعات را انتخاب کنید و وقت بیشتری را برای جذاب کردن آن محتوا و جذب خوانندگان به وبسایت خود انجام دهید، برای اینکار شما نیاز دارید که از کلمات و جملات به صورت مناسب و بهینه استفاده کنید که تبلیغ نویسی در اینجا می تواند کاربرد داشته باشد.
. صفحات فرود:
اگر بخواهم به صورت خلاصه صفحه فرود را تعریف کنم باید گفت صفحه ی فرود در وبسایت یک وظیفه دارد که آن گرفتن اطلاعات بازدیدکنندگان در ازای دادن یک هدیه یا خدمت یا هر چیز دیگری به آنان است.
همانطور که گفتم صفحه ی فرود باید اطلاعات بازدیدکنندگان را از آنها دریافت کند و چیزی را به آنها تقدیم کند، پس در اولین مرحله باید در صفحه فرود بتوانید بازدیدکنندگان را قانع کنید و به آنها توضیح دهید چیزی که دریافت می کنند ارزش دادن ایمیل یا هر اطلاعات دیگری را دارد و می تواند برای آنها کاربردی و مفید باشد، در قانع سازی و نوشتن یک متن مناسب برای توضیحات صفحه فرود خود لازم است با انتخاب قالبی متناسب با هدیه یا خدمات خود تبلیغ نویسی را انجام دهید و هرچه بهتر اینکار انجام شود اطلاعات بیشتری دریافت خواهید کرد.
. صفحات محصول:
صفحه محصول، صفحه ای است که در آن توضیحات و مشخصات کامل یک محصول قرار دارد و از آنجا بازدیدکننده می تواند خرید خود را انجام دهد.
بسیاری از افراد به وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی بی اعتماد هستند و فکر می کنند همه ی فروشگاه های اینترنتی کلاهبردارند.
پس اولین کاربرد تبلیغ نویسی در صفحه محصول اعتمادسازی و جلب اعتماد بازدیدکنندگان است، کاربرد دیگر تبلیغ نویسی در صفحه محصول بیان مزایا و ویژگی های محصول برای بازدیدکنندگان و دعوت آنها به خرید محصول است که این مورد در کتاب الکترونیکی 10 تکنیک تبلیغ نویسی در وب به خوبی آموزش داده شده است و چند تکنیک ساده نیز برای تبلیغ نویسی در آن وجود دارد.
. ایمیل ها:
ایمیل مارکتینگ یک بخش جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است و اکثر فروش ها از طریق ایمیل هایی انجام می شود که شما برای کاربران وبسایت خود ارسال می کنید.
اما چیزی که مهم است، رعایت نکات مختلف تبلیغ نویسی در ایمیل هایی است که برای کاربران ارسال می کنید.
در ایمیل های خود اولین کاربرد تبلیغ نویسی که باید رعایت کنید نوشتن یک عنوان جذاب است تا افراد را ترغیب کند ایمیل شما را باز کنند، بعد از آن نوبت به متن ایمیل می رسد، متن ایمیل باید باید طوری نوشته شود که افراد را دعوت کند روی لینک موجود کلیک کنند و به صفحه پیشنهاد شما یا هر صفحه دیگری هدایت شوند.
در مورد مهمترین موارد کاربرد تبلیغ نویسی در وبسایت توضیح دادم و حالا بد نیست به این موضوع بپردازیم که تبلیغ نویسی چطور می تواند به کسب و کار اینترنتی شما رونق دهد.
پیشنهاد مطالعه: تاثیر تبلیغات مقایسه ای بر کسب و کار
چگونه تبلیغ نویسی، پول نقد در جیبمان می گذارد؟
میتوانی به دو طریق از این مهارت دوست داشتنی و حیرت آمیز برای خودت پول بسازی. اگر محصولی داری می توانی برای محصولات خودت از این مهارت استفاده کنی و یا اگر محصولی نداری می توانی به عنوان یک تبلیغ نویس حرفه ای مهارت کسب کنی و برای دیگران متن های ترغیب کننده بنویسی و پول های فوق العاده زیادی را به جیب بزنی. در تمام دنیا کسب و کارهایی که فعالیت دارند، تبلیغ نویسان یا همان کپی رایتر ها را می پرستند و در ایران هم هر روز شرکت های بیشتری دارند از خدمات تبلیغ نویسی استفاده می کنند و هروز استفاده از این خدمت بیشتر می شود و این یک فرصت است، یک فرصت است که از همین الان شروع کنی و خودت را به عنوان یک برند به بازار هدفت پرزنت کنی. امروز اگر مهارت طراحی سایت داشته باشی شاید مثل قبل دیگه خیلی مهارت ویژه ای محسوب نشود. اما امروز مهارت تبلیغ نویسی یکی از تاپ ترین مهارت های بازاریابی می باشد و می توانی همین الان خودت را از بقیه جدا کنی و از همین الان می توانی سلطنت خودت را بسازی.در بحث تبلیغ نویسی اصلی ترین عامل موفقیت، مخاطب شناسی و روانشناسی مصرف کننده است. وقتی میگم تبلیغ نویس، صرفا هدفت فقط روی صفحه محصول نباشه. در نظر بگیر که از تکنیک هایی که برای نوشتن متن تبلیغاتی استفاده می کنی، میتوانی در کلامت هم استفاده کنی، می توانی در مذاکرات فروش هم استفاده کنی، می توانی در متقاعدسازی و زن و یا مرد مورد علاقت استفاده کنی. وقتی مهارت متقاعدسازی را یاد بگیری می توانی در هر جایی استفاده کنی، چه صفحه محصول، چه قرار کاری برای گرفتن یک امتیاز خاص از طرف مقابلت.پ
تکنیک های تبلیغ نویسی حرفه ای:
» تکنیک تبلیغ نویسی تیپس(TIPS) «
یکی از این تکنیک های جدید در این رابطه مدل تیپس (TIPS) است که هرکدام از حروفش نشاندهنده یکی از مراحل است.
Tempt) T) : وسوسه کردن
افراد معمولا به راحتی از کنار متنهای تبلیغاتی عبور میکنند و آن را نادیده میگیرند. بنابراین مهمترین وظیفهی یک تبلیغ نویس حرفهای، این است که متن را با کلمات و جملههای وسوسهکننده شروع کند تا خواننده حتی اگر تمایلی به خواندن هم ندارد، کنجکاو شود و ادامه آن را بخواند. نوشتن یک متن تبلیغاتی وسوسهکننده چیزی نیست که فقط با کلاسهای آموزشی به دست بیاید، بلکه نیاز به خلاقیت، نوآوری، خوب دیدن، خوب شنیدن و شناخت بازار و محصول دارد.
پیشنهاد مطالعه: اهمیت تبلیغات در بازاریابی
Influence) I) : تحت تاثیر قرار دادن
بعد از عبور از مرحله اول و جذب مخاطب با یک تیتر جذاب و وسوسهکننده، حالا وقت آن است که بتوانیم در ذهن مخاطب نفوذ کنیم. باید وعدهای به مخاطب بدهیم که قابل باور و قابل انجام باشد، در غیر این صورت نه تنها تبلیغ باعث جذب مخاطب نمیشود بلکه او را نسبت به ما بیاعتماد میکند، تا جایی که به احتمال زیاد متون بعدی ما را هم کنار خواهد گذاشت.
Persuade) P): متقاعد کردن
در این مرحله باید داستان یا ماجرایی را برای مخاطب روایت کنیم. قصهای که راهحل مشکل مخاطب در دلش گنجانده شده باشد. در مرحله متقاعد کردن میتوانیم به راحتی کسبوکارمان را معرفی کنیم، از مزایا و ارزشی که در ذهن مخاطب ایجاد کردهایم، صحبت کنیم. دلیلهای قانعکننده بیاوریم و کالا یا خدمتی را که در حال تبلیغ آن هستیم، درست و بادقت معرفی کنیم. اینجا مرحلهای است که مستقیما وارد ذهن مخاطب میشویم و به او اجازه میدهیم برای محصول، کالا یا خدمتی که داریم، تصویرسازی کند و خودش را در حال استفاده از آن ببیند. در واقع مخاطب باید لذت استفاده از محصول را پیش از خرید، بهخوبی احساس کند.
Sell) S): فروش
اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشیم، حالا وقتش رسیده است که با قرار دادن یک راه تماس آسان و مطمئن، مثل شماره تلفن یا آدرس، مشتری را وارد مرحله خرید کنیم. بهتر است سادهترین و آسانترین راه را در اختیارش قرار بدهیم تا مخاطب به دلیل سختی و پیچیدگی مراحل، از خرید منصرف نشود.
ما در مرحلههای قبل توانستهایم احساس مخاطب را درگیر کنیم و حالا او بدون این که مقاومتی داشته باشد، آماده است تا با اشتیاق محصول ما را خریداری کند و بابتش پول بپردازد. همانطور که میبینید مراحل معرفی و فروش کالا به شکل زنجیروار به هم متصل هستند و نمیتوان بدون اجرای یکی از مراحل، به سراغ مرحلهی بعدی رفت.