مفهوم کلی دیجیتال برندینگ چیست؟
اصطلاح «دیجیتال برندینگ» ممکن است کمی گیجکننده باشد. اجازه بدهید تا ببینیم بنیاد آموزش مجازی ایرانیان چگونه آن را تعریف میکند؟
دیجیتال برندینگ، تکنیک مدیریت برند است که از ترکیبی از برندسازی اینترنت و بازاریابی دیجیتال برای رشد یک برند در طیف وسیعی از مکانهای دیجیتال، از جمله روابط اینترنتی، برنامههای مبتنی بر دستگاه یا محتوای رسانهای، استفاده میکند.
در حالیکه ممکن است این تعریف ساده، قابل فهم نباشد، به برخی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی این ایده ی نسبتا جدید نیز ضربه میزند. در ساده ترین حالت، دیجیتال برندینگ از منابع دیجیتال (وبسایت، کانالهای اجتماعی، و غیره …) برای ایجاد ارتباط و تاثیر بر مردم، استفاده میکند. اعم از اینکه مشتری، شرکای استراتژیک یا کارمند باشید، دیجیتال برندینگ همهی احساس فراگیری است که از دیدن پروفایل دیجیتال یک کسب و کار به شما دست میدهد.
اهمیت برند سازی دیجیتال:
برندسازی در عصر دیجیتال، شاهکار آسانی نیست. کارآفرینی یک روند رو به رشد در جهان است و چه برند تجاری خود را برای آبجو سازی و یا در املاک و مستغلات وارد کنید، رقابت در سراسر صنعت، در هر دقیقه شدیدتر خواهد شد. به همین دلیل، توسعهی یک طرح برای بهدست آوردن مشتریان، هیچ زمانی مهمتر از حالا نبوده است. این است که بسیاری از شرکتها را میبینیم که به علت فقدان همبستگی بین فعالیتهای دیجیتالی مختلفشان، در ایجاد استراتژی برای برندسازی دیجیتال شکست میخورند. آنها ممکن است به یک شرکت برای ساخت یک وبسایت، پول پرداخت کرده باشند، آنها یک کارمند دارند که رسانههای اجتماعی خود را در خانه اداره میکند، یک شخص ثالث، بهینهسازی موتور جست و جو[6] را انجام میدهد و یکی از پسرعموهای رییس، پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC را انجام میدهد. در نهایت، اطلاعات بسیاری از دست رفته است و حتی اگر کسب و کاری تلاش کند همهی قسمتها برای یک هدف مشترک کار کنند، حفظ یک برند متمرکز و استراتژی بازاریابی اغلب دشوار است.
۵ نکته برای دیجیتال برندینگ موثرتر:
1. با دیجیتال برندینگ احساسات مشتری را درگیر کنید:
همیشه افرادی وجود دارند که محصولی شبیه به کسب و کار شما تولید میکنند، در این حالت چه چیزی باعث میشود آنها محصول شما را انتخاب کنند؟ اهمیت برندسازی هنگامی مشخص میشود که خریدار برای تهیه محصول مورد نظر به فروشگاه میرود و با محصولی که نام آن برایش آشناست مواجه میشود و با اطمینان خاطر کالای مورد نیاز خود را خریداری میکند. در این شرایط احساسات مشتری به تصمیم گیری او هنگام خرید کمک زیادی میکند، در نتیجه به این نکته میرسیم که برندینگ درست سبب افزایش فروش محصولات شما میشود.
2. رسانه درستی را برای فعالیت انتخاب کنیذ:
یک کسب و کار خوب برای ورود به دنیای مجازی و بهرهگیری از دیجیتال برندینگ باید دقت کافی و برنامه ریزی اصولی داشته باشد، زیرا اگر به درستی با مشتریان ارتباط برقرار نکند، نمیتواند اعتبار و جایگاه مناسبی در فضای دیجیتال به دست آورد. شما باید با توجه به کسب و کار خود مخاطب هدف خود را مشخص کرده و انتخاب کنید که در کدام یک از شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید. چرا که انتخاب درست یا نادرست شما در این زمینه ممکن است به سود یا ضرر شما تمام شود.
3. محتوای باکیفیت تولید کنید:
از مهمترین عوامل موفقیت در دیجیتال برندینگ، تولید محتوا است، که باعث ایجاد ترافیک سایت و دیده شدن برند شما میشود. تولید محتوای باکیفیت باعث ارتباط بهتر و بیشتر با مشتریان و مخاطبان میشود. این مسئله باعث افزایش رتبه سایت شما میشود که برای موتورهای جستجو، سایت و محتویات آن را به راحتی قابل شناسایی میکند. پ
4. با مشتریان ارتباط برقرار کنید:
به این نکته دقت کنید که اگر مشتری نباشد، شما هم درآمدی ندارید پس سعی کنید از نظر مشتریان خود استفاده کنید. از آنها بخواهید تا نظرشان را در رابطه با محصول یا خدمات شما بگویند، با انجام این کار شما انتظارات مشتریان خود را میفهمید و در ارائه خدمات یا تولید محصول خود دقیقتر عمل میکنید.
5. به دیده شدن برند خود کمک کنید:
در دنیای امروز دیگر تبلیغات محدود به تلویزیون نیست و فضای مجازی فرصتهای زیادی را برای شنیده شدن نام برند شما در اختیارتان قرار داده. از جمله راهکارهای دیجیتال برندینگ یک کسب و کار، تبلیغات دیجیتالی آن است که شامل تبلیغات آنلاین، ادوردز، ویدئو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، وبلاگها، تالارهای گفت و گو، شبکههای اجتماعی مختلف و… است. تنها کافیست با انتخاب روش مناسب، تبلیغات خود را در آن شروع کنید و برند خود را به کاربران بشناسانید.
مزایای دیجیتال برندینگ برای شرکتهای کوچک و استارتاپها:
۱) احساسات را تحریک میکند:
مردم به سادگی عاشق یک محصول نمیشوند. این احتمال وجود دارد که آنها به راحتی محصول دیگری را پیدا کنند که مشابه محصولات شما باشد. در این حالت، چه چیزی باعث میشود آنها محصولی را نسبت به دیگری انتخاب کنند؟ پاسخ این است که مارکی که انتخاب میکنند چیست. مردم عاشق محصولات شما نیستند. آنها عاشق برند پشت سر آن محصول هستند و آنچه که با آن محصول معرفی میشود.
۲) Omnichannel (کانل همه کاره):
این لزوماً به این معنی نیست که شما باید در هر کانال و شبکه رسانههای اجتماعی حضور داشته باشید. بسته به عاملی که هدف خود را انتخاب کرده اید، باید انتخاب کنید که کدام کانال را انتخاب کنید.
با این حال ، کاربران از طریق هر یک از این کانالها وارد “شما” میشوند که احساس کنند حضور مارک شما بدون توجه به کانال سازگار است.
۳) برند خود را مردمی کنید:
دوره اینکه برندهای بزرگ که تبلیغات آنها محدود به زمانهای اول وقت در تلویزیون بود، اکنون سر آمده است. اکوسیستم دیجیتال فرصتهای باورنکردنی برای همدلی و تعامل با کاربران شما ارائه میدهد. بیشترین بهره را از آن ببرید!
۴) این شما را از رقبای خود در صنعت متمایز میکند:
وقتی صحبت از دیجیتال برندینگ پیش میآید، منطقی نیست که آنچه رقبا انجام میدهند را کپی کنید. شما باید جنبههایی را پیدا کنید که شما را متفاوت میکند و به آنها انگیزه میدهد تا برند شما بهترین نسخه ممکن از خود برند باشد.
۵) نزدیکی با کاربر:
این کار به شما امکان میدهد فراتر از همدلی و تعامل باشید و مستقیماً به حرفهای کاربر گوش کنید. اکنون دقیقاً خواهید دانست که مشتریان شما چه میخواهند، بنابراین از این نزدیکی با کاربر برای بهبود محصولات یا خدمات خود استفاده کنید.
مولفههای دیجیتال برندینگ موفق چیست؟
برای موفقیت در عرصه دیجیتال برندینگ، روشها و استراتژیهای خاصی وجود دارد که در این بخش از مقاله به بررسی چند نمونه از آنها میپردازیم:
1. لوگو:
لوگو اولین و مهمترین ارتباط مشتری با برند شما است. لوگو باید با ارزشهای کسب و کار، هویت شما و مخاطبان هدفتان مطابقت داشته باشد. به این نکته دقت کنید که در مرحله اول طراحی لوگو شما نباید به اندازهای پیچیده باشد تا به خاطر سپردن آن برای مخاطب سخت باشد، در قدم بعدی رنگی را انتخاب کنید که در میان عناصر برندسازی شما استاندارد باشد.
2. وبسایت:
وبسایت شما مکانی است که اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی فروشگاه، ساعات کاری، فهرست کالاها یا اطلاعات تماستان را در اختیار مشتری قرار میدهید تا هر زمان که به آنها نیاز داشتند با جست و جو در وبسایتتان به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
3. پیام برند:
پیام برند شما انعکاس هویت برند شماست و لحن پیام شما باید با خدماتی که ارائه میدهید هماهنگ باشد. به این نکته دقت کنید که پیام برند شما باید بر اساس پلتفرم مورد استفادهتان متفاوت باشد، برای مثال لحن گفت و گو در وبسایت رسمی بوده و مشتریان در رابطه با خدمات و محصولات نظر خود را به اشتراک میگذارند، در حالی که در توییتر لحن گفت و گو شوخ طبعانه است و کاربران به رویدادهای جاری واکنش نشان میدهند.
4. SEO (بهینه سازی موتور جست و جو):
SEO به شما کمک میکند تا وبسایت شما به راحتی در موتورهای جست و جو پیدا شود. برای SEO کردن وبسایت خود از نکات زیر استفاده کنید:
. در مقالههای وبسایت خود از لینکهای داخلی و خارجی استفاده کنید.
. هر چه تعداد لینکهای داده شده بیشتر باشد، مقاله از ارزش بیشتری برخوردار است.
. سایت خود را با ارائه مطالب مفید و با ارزش از دیگر سایتها متمایز کنید.
. موتورهای جست و جوی گوگل، تمام این موارد را در نظر گرفته و باتوجه به کیفیت محتوا، وبسایت شما را SEO میکند.
نحوه انجام اقدامات دیجیتال برندینگ:
. اهداف:
با دقت تعریف کنید که رسالت شما چیست، چه محصولاتی یا خدماتی را ارائه میدهید و مشتری شما چه کسی است.
. راهنمای هویت شرکت:
روش معمول این است که توصیه میکنیم هر چه سریعتر مطالب خود را بنویسید. داشتن راهنما به شما کمک میکند تا برای همه ارتباطات گرافیکی خود یک پایه ایجاد کنید.
. شخصیت برند:
بسته به مخاطبی که شما هدف قرار میدهید، باید محتوا ایجاد کنید و متن پیام خود را مطابق با آن تنظیم کنید محتوا باید در دسترس، با نشاط، مهربان، مهیج، جدی … باشد و همه اینها باید به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و از تناقض گویی خودداری کنید.
. صادق باشید:
نیاز به گفتن نیست، اما مارکهایی وجود دارند که به راحتی فراموش میشوند. اگر ارتباط شما با تجربه مشتری با محصول یا خدمات شما مطابقت نداشته باشد، همه چیز به خوبی پیش نمیرود. بهترین تجربه کاربر را ارائه دهید ، از خدمات مشتری غافل نشوید ، هرگونه سؤال احتمالی را برطرف کنید و در صورت اشتباه بودن عذرخواهی کنید. به یاد داشته باشید که ما چندی پیش مسئله انسانی سازی برند شما را دقیقا مطرح کردیم.
. مراقب کارمندان خود باشید:
داشتن کارمندان خوشحال بهترین مارک تجاری ممکن است که میتوانید در آن کار کنید. آنها بهتر کار میکنند ، اهداف شما را به اشتراک میگذارند و علاوه بر این ، آنها اولین نفری خواهند بود که در هر کجا که میروند ، کلمه خوبی را برای مارک شما وارد میکنند.
. خود را دوباره اختراع کنید:
به طور کلی برندها نمیتوانند ایستا باشند، چه رسد به اینکه در یک محیط دیجیتال، که در آن تحول، ضروری است. شما باید در جستجوی روندهای جدید باشید و گفتمان ، کانالها و غیره را متناسب با آن پایه ریزی کنید و به محصولات یا خدمات خود ارزش افزوده دهید. این بهترین دیجیتال برندینگی است که میتوانید عملی کنید.