برند سازی چیست؟
صاحبنظران این حوزه تعاریف متعددی برای برند ارائه دادهاند که با بررسی و ترکیب آنها به این تعریف میرسیم که برند نشانه و نماد سازمانهاست.
برند در ارتباط با محیط بیرونی قرار میگیرد و به مخاطبان، مشتریان و هرآنکه در محیط بیرون است، درباره هدفها، برنامه ریزیها و فرهنگ اخلاقی و اجرایی شرکت میگوید. بنابراین نباید این تصور را داشت که لوگوی شرکت به تنهایی برای برند سازی کافی است؛ بلکه برند در بخشها و سطحهای مختلف یک سازمان با در نظر گرفتن فعالیتها، به صورت یک نام تجاری و یا Trademark ارائه میشود. به زبانی دیگر کارکنان، مدیران، شرکا و حتی مشتریان در برخورد با یکدیگر به مرور، طرز فکر و دیدگاهی در مورد سازمان پیدا میکنند و در خاطرشان ثبت میشود، این تفکر در واقع همان برند سازمان است. برندها هر آنچه شناخته شده تر و محبوبتر میشوند، ارزش پیدا میکنند به طوری که برند بعضی سازمانها، میلیاردها دلار ارزش دارد.
مزایای برندسازی:
. آگاه سازی جامعه از محصولات یا خدمات شرکت:
هر چقدر یک شرکت برای برندسازی و هویت برند تلاش بیشتری داشته باشد، در اکثر موارد به آگاهی بیشتر جامعه از محصولات یا خدمات و خود شرکت منتهی می شود. به عنوان مثال شرکت کوکا کولا به خاطر محصولاتش در سراسر دنیا شناخته شده است. یک مشتری وقتی این محصول را در یک کشور خارجی می بیند، با اینکه برچسب همان کشور خارجی را دارد، اما فوراً تشخیص می دهد که متعلق به شرکت کوکاکولا است. رنگ قرمز و شکل بطری، عاملی است که باعث تشخیص سریع مشتری می شود، پس می توان گفت این نوع برندسازی بهترین روش ساخت برند و آگاه ساختن مشتری به حساب می آید.
به عبارتی برندسازی، یک تصویر خاص در ذهن مشتری به وجود می آورد که شامل ویژگی ها و خصوصیات محصولات یا خدمات است، درست همان چیزی که مالکان کسب و کار به دنبال آن هستند تا مشتری را به تجارت و خدمات شان وصل کنند. به عنوان مثال برای مشتری که می خواهد از خدمات مراقبت از حیوانات خانگی استفاده کند، مطمئنا به کار بردن تصاویر کارتونی یک سگ خوشحال برای برند شرکت می تواند حس خوشایند و بهتری به مشتری بدهد.
همچنین یک برند متفاوت می تواند یک محصول را در ذهن مشتری ماندگار کند و در عین حال اگر مشتری از خرید خود احساس رضایت داشته باشد، مجدداً برای خرید برمیگردد، بنابراین این خاصیت یک برند قوی است که امکان خرید مجدد را به وجود می آورد. به این ترتیب چنانچه این قضیه برای مشتریان بیشتری اتفاق بیفتد می تواند به افزایش فروش و درآمد بینجامد.
. استمرار در بازار:
هر چه مشتری، برند شرکت تان را در بازار بیشتر ببیند، احتمال اینکه آن را برای خرید در نظر بگیرد، افزایش می یابد. بنابراین اگر برند و هویت برند واقعاً در بازار تکرار شود و استمرار داشته باشد، مشتری بیشتر احساس می کند که کیفیت محصول یا خدمات نیز مستمر و ماندگار است و به یکی از پیروان وفادار برند تبدیل می شود. اما این نکته را فراموش نکنید که برای تداوم موفقیت، کالا یا خدمات باید درست همانند تصویری که از شرکت ارائه کرده اید، همیشه و مداوم به بازار عرضه شود و مقطعی نباشد.
. ایجاد امکان رقابت:
طبق قانون علامت تجاری، برند می تواند تا حد مشخصی از شرکت برای حضور در عرصه رقابت حمایت کند زیرا این برند در واقع یک واژه، ابزار یا نماد منحصر به فرد است که باعث تمایز شرکت ها می شود مانند علامت روی نایک و اپل که هر دو آیتم های علامت تجاری هستند. ثبت کردن یک برند به عنوان نام تجاری، به شرکت ها اجازه می دهد در صورتی که شرکت های رقیب در حوزه برندسازی این شرکت دست به تخلف زدند (به عنوان مثال سوء استفاده از نام برند) از اقدامات قانونی علیه آنها استفاده کند.
معایب برندسازی:
. افزایش هزینه ها:
یکی از معایب اصلی برندسازی، هزینهها است. طراحی یک نام تجاری شامل تحقیقات قابل توجه، توسعه نامگذاری، طراحی گرافیک و یکپارچگی هویت برند است که ارزان نخواهد بود. لذا مالکان کسب و کار ممکن است بخواهند برای جبران این هزینه ها، قیمت محصولات خود را افزایش دهند که احتمالاً باعث از دست دادن مشتری می شود. در ضمن توجه داشته باشید که هزینه های گزاف دستمزد افراد متخصص برای تهیه برند شاید لزوماً به افزایش مزایای مالی ناشی از برندسازی ختم نشود.
. دشواری برای تغییر:
یکی از مزایای اصلی برندسازی، ایجاد وابستگی محکم محصول و مشتری است. با این حال، همین موضوع در برخی شرایط می تواند یک عیب بزرگ نیز باشد به عنوان مثال چنانچه شرکتی بخواهد محصولات خود را تغییر داده یا بخش جدیدی از مشتریان را هدف قرار دهد، برند شرکت امکان تغییر دادن تصویر این شرکت را دشوار میکند. اگر یک رسوایی بزرگ برای شرکتی اتفاق افتاده باشد، یک برند قوی باعث می شود مشتری سریعاً آن را بشناسد و اشتباهات گذشته را به کسب و کار این شرکت ارتباط دهد. در چنین شرایطی، با اینکه می توان نام و برند یک شرکت را تغییر داد، اما باید بدانید که این فرایندی زمانبر و پر هزینه خواهد بود.
در مواقعی که شرکت باید در واکنش به شرایط رو به تغییر بازار، روش خود را عوض کند، ساخت یک برند قوی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به عنوان مثال برای قنادی که به خاطر کیک های خوشمزه اش معروف شده است شاید دشوار باشد تا به عنوان فروشگاهی برای عرضه محصولات بدون گلوتن، تغییر برند دهد زیرا برند و نام فعلی آن یادآور تصویر شیرینی، کیک و خامه روی کیک است.
. عادی شدن نام برند:
بسیاری از برندها به دنبال این هستند که در بازار هدف شان، شماره یک باشند و در صدر قرار بگیرند اما گاهی اوقات این موضوع به عادی شدن نام برند می انجامد به عنوان مثال در بسیاری از نقاط آمریکا، وقتی مردم به رستوران می روند و درخواست کُک (نام عامیانه برای نوشابه های کوکاکولا) می کنند منظورشان لزوماً محصول کوکاکوالا نیست و فقط یک لیموناد یا نوشابه می خواهند. با اینکه هدف از برندسازی، تبدیل شدن به یک استاندارد در بازار است اما گاهی اوقات به یک واژه معمولی برای همه محصولات مشابه تبدیل می شود.
. نظرات منفی:
اگر اتفاق ناخوشایندی برای یک محصول یا خدمات رخ دهد، این ماجرا ناخودآگاه به برند ارتباط داده می شود. به عنوان مثال، یک کمپین تبلیغاتی که ناخواسته توهین آمیز شده است می تواند برند و تصویر شرکت را لکه دار کرده و شرکت را مجبور کند یک برند و هویت جدید برای خود دست و پا کند تا بتواند جایگاه خود در بازار را مجدداً به دست آورد.
فواید برند سازی یک سازمان چیست؟
. برند شما افزایش میزان اعتماد مشتریان را در پی دارد.
. برندها فرآیندهای بازاریابی و فروش سازمان را به موفقیت میرسانند.
. برندهای قوی، به کسب و کار شما اعتبار میبخشند.
. شما آن چیزی است که باعث میشود مشتریان، خودآگاه و یا ناخودآگاه از برند شما خرید کنند.
. برندسازی مناسب، موجب وفاداری مشتریان میشود که در نتیجه در زمانهای حساس باعث میشود مشتریان در کنارتان باقی بمانند.
. برندها در داخل سازمانتان و بر روی کارمندان تاثیر مثبت خواهند گذاشت و باعث نوآوری و خلاقیت سازمانتان در رقابت بازار میشوند.