بازاریابی اینترنتی

از موبایل مارکتینگ چه میدانید؟!

از موبایل مارکتینگ چه می دانید؟!

موبایل مارکتینگ چیست؟

هر نوع فعالیت بازاریابی که از طریق شبکه اینترنت اداره شود و مشتریان به طور مداوم با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه شخصی به آن متصل شوند. در Wikipedia موبایل مارکتینگ را بازاریابی به وسیله یا داخل دستگاه گوشی معنا می کنند.

به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران علم بازاریابی، موبایل، آینده علم بازاریابی را رقم می‌زند. عصر فراگیرشدن تلفن‌ها و وسایل هوشمند قابل حمل و کاربردهای متفاوت آن‌ها، فرا رسیده است. موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) به بیان ساده شامل هرگونه فعالیت تبلیغاتی است که محصولات و خدمات یک کسب‌وکار را از طریق وسایل هوشمند قابل حمل ( مانند تبلت یا تلفن همراه) معرفی و پروموت می‌کند. موبایل مارکتینگ کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا با استفاده از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی‌های همراه هوشمند مانند خدمات مرتبط با مکان مخاطبان و مشتریان بالقوه، کمپین‌های تبلیغاتی براساس ویژگی‌های افراد و مخاطبان هدف طراحی نمایند. موبایل مارکتینگ راهی برای استفاده از تکنولوژی در ایجاد پروموشن‌های منحصر به فرد و سفارشی شده است تا مخاطبانی که به طور مستمر در فضای دیجیتال فعالیت می‌کنند، به استفاده از محصولات و خدمات شرکت، متمایل و در نهایت وفادار شوند.

متخصص دیگری این تعریف را ارایه داده است: موبایل مارکتینگ به عنوان یک فعالیت تبلیغاتی طراحی شده برای ارایه در تلفن های همراه، گوشی های هوشمند، و دیگر دستگاه های همراه، معمولا به عنوان یک جزء از کمپین های چند کانالی است.

تاریخچه مختصر موبایل مارکتینگ:

تاریخچه موبایل مارکتینگ به زمانی که اولین sms و کد کوتاه تلفن همراه در سال 2003 راه اندازی شد، باز می گردد. Pontiac و Nike اولین برندهایی بودند که کمپین SMS را در سال 2005 راه انداختند. این زمانی بود که هر دو برند متوجه شدند که موبایل مارکتینگ، آینده است زیرا مردم شیفته تلفن های همراه شده بودند.

در سال 2007، 2.4 میلیارد کاربرِ SMS در سراسر جهان وجود داشت. اپل اولین آیفون خود را در ایالات متحده راه اندازی کرد و کدهای QR در سال 2010 به موبایل مارکتینگ افزوده شدند، که منجر به شروع عصری جدید در بازاریابی گردید.

در سال 2011، موبایل مارکتینگ یک صنعت جهانی 14 میلیارد دلاری بود.

در سال 2013، Android و iOS در بازار غالب شدند و این زمانی بود که برنامه های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) محبوب شدند و گوشی های هوشمند جایگزین تلفن های همراه سنتی شدند.

در سال 2014 تعداد کاربران تلفن همراه از تعداد کاربران کامپیوتر پیشی گرفت و مردم از طریق تلفن های همراه‌شان به اینترنت دسترسی پیدا می‌کردند.

امروزه 89 درصد از زمان کاربران موبایل در اپلبکیشن‌ها صرف می‌شود و 11 درصد باقی مانده صرف مرور وب‌سایت‌ها می‌شود. این دلیل شماره یک است که 71 درصد از بازاریابان می‌گویند که موبایل مارکتینگ، هسته کسب و کارشان محسوب می‌شود، در حالی که 68 درصد برندها، موبایل مارکتینگ را به کلیت استراتژی بازاریابی خود وارد کرده اند.

برندهایی که از استراتژی موبایل مارکتینگ استفاده نمی‌کنند، باید استراتژی بازاریابی خود را بازنگری کنند؛ چرا که چنین برندهایی در هر لحظه مشتریان را از دست می‌دهند.

اهمیت موبایل مارکتینگ در استراتژی بازاریابی:

از سال 2014 به بعد، میزان استفاده کاربران از اینترنت در وسایل همراه هوشمند از کاربران دسکتاپ پیشی گرفت. تحقیقات نشان می‌دهد که بخش زیادی از زمان استفاده افراد از اینترنت به وسایل همراه هوشمند، اختصاص دارد. جستجوی آنلاین از طریق تلفن‌های هوشمند به طور متوسط هر ساله 200% افزایش یافته است. به این ترتیب، کسب‌وکارها می‌بایست در طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال خود، میزان سازگاری وب‌سایت و سایر شیوه‌های تبلیغاتی (مانند تبلیغات بنری، کلیکی و …) با نسخه موبایل را بیش از پیش جدی بگیرند. برای اثربخشی بیشتر پیام برند، تولید لید و هدایت مخاطبان به سمت قیف فروش، اجرای تاکتیک‌های موبایل مارکتینگ همواره می‌بایستی در استراتژی بازاریابی شرکت مدنظر قرار بگیرد.

موبایل مارکتینگ چگونه کار می کند؟

موبایل مارکتینگ مشابه سایر انواع بازاریابی ها کار می‌کند. تنها یک تفاوت دارد – مشتریان شما از تلفن همراه خود برای پیدا کردن و دست یابی به کسب و کارتان استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه، شما هدف، اتصال و برقراری ارتباط با آنها را با استفاده از دستگاه های تلفن همراه‌شان میسر می‌کنید.

در حال حاضر، گوشی های هوشمند، تبلت ها و کنسول های بازی، دستگاه های در حال ظهور هستند که مردم برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. در واقعیت، 80 درصد از کاربران اینترنتی از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند.

مشتریان شما از قبل در تلفن همراه هستند، بنابراین شما باید آنجا باشید. اگر برند خود را از طریق تلفن های همراه‌شان مقابل دیدگان‌شان قرار ندهید، رقبای شما این کار را خواهند کرد. (همین حالا که شما در حال خواند این مطلب هستید، اکثر رقبایتان در حال استفاده از موبایل مارکتینگ هستند).

» بنابراین اجازه دهید نگاه مختصری به نحوه موبایل مارکتینگ داشته باشیم «

الف. یک راهبرد و استراتژی موبایل مارکتینگ توسعه دهید (بحث شده در زیر)

ب. نوع بازاریابی مربوط به تلفن همراه را براساس اهداف و استراتژی کسب و کار خود انتخاب کنید (بحث شده در زیر)

ج.پیگیری، تجزیه و تحلیل، و پیچ دادن به استراتژی برای بهتر کردن آن.

انواع تکنیک‌های موبایل مارکتینگ:

انواع مختلفی از تاکتیک‌های موبایل مارکتینگ برای هدف قرار دادن کاربران وسایل همراه هوشمند وجود دارد که کسب‌وکارها بسته به زمان، میزان بودجه، نوع صنعت رقابتی و مخاطبان هدف خود، می‌توانند از یک یا چند تکنیک بهره بگیرند.

. بازاریابی اپلیکیشنی (App Based Marketing):

آمارها نشان می‌دهد اپلیکیشن‌ها 80% از زمان استفاده کاربران از موبایل را به خود اختصاص می‌دهند. بسته به نوع محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، می‌توانید با طراحی اپلیکیشن مناسب یا تبلیغات درون اپلیکیشن‌های پرطرفدار، پیام موردنظر خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید.

. بازاریابی بازی‌های موبایلی (In-Game Mobile Marketing):

در این تکنیک، پیام موردنظر از طریق تبلیغات بنری، ویدیوئی یا Pop-Up حین بازی به کاربر نمایش داده می‌شود. در بسیاری از مواقع این امکان وجود دارد که کاربر بتواند با مشاهده تبلیغات، امتیاز کسب نماید. بدین ترتیب محتوای موردنظر ، به صورتی مناسب به طیف وسیعی از مخاطبان، انتقال داده می‌شود.

. QR کد (QR Codes):

از طریق اسکن QR کد مشخص و هدایت مخاطبان به صفحه فرود از قبل طراحی شده، می‌توانید زنجیره‌ای از فعالیت‌های بازاریابی برای موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را فراهم نمایید.

. پیام کوتاه (SMS):

تبلیغات پیامکی و ارسال محتوای مشخص (پیش فروش محصولات، کد تخفیف و …) به ویژه در برنامه‌های وفاداری مشتریان، قابل انجام است.

. تبلیغات محلی (Location Based Marketing):

آن دسته از تبلیغاتی که براساس لوکیشن افراد به آن‌ها نمایش داده می‌شود (برای مثال کسب‌وکارهای محلیف رستوران‌ها، مراکز تفریحی و …) در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

مدنظر قرار دادن مخاطبان، کلید اصلی موفقیت در موبایل مارکتینگ است. برای کسب بهترین نتیجه از فعالیت‌های موبایل مارکتینگ، در کنار جستجوی بهترین الگوها، چندین استراتژی مختلف اجرایی را مدنظر قرار دهید. بدین ترتیب نقاط قوت و ضعف هر یک از راهکارها آشکار می‌شود. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، کسب‌وکار شما را در به کارگیری تکنیک‌های موبایل مارکتینگ و پیشی گرفتن از رقبا در بازی رقابتی یاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *