توییتر چیست؟
توییتر نوعی سرویس شبکه اجتماعی و میکروبلاگینگ آنلاین است که به کاربرانش امکان میدهد پستهایی متن محور تا ۱۴۰ کاراکتر را، معروف به “توییت”، بفرستند و بخوانند. توییتر را “جک دورسی” در مارس ۲۰۰۶ ابداع و در ژوئیه همان سال راهاندازی کرد. این سرویس به سرعت محبوبیتی جهانی پیدا کرد، با بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر فعال از سال ۲۰۱۲، که روزانه بیش از ۳۴۰ میلیون توییت پست و بیش از ۶ میلیون مورد جستار میکنند. توییتر را “پیامک اینترنتی” توصیف کردهاند.
تاریخچه توییتر:
توییتر به عنوان یکی از ایدههای Jack Dorsey در سال 2006 راهاندازی شد. دورسی اصالتا توییتر را یک پلتفرم بر اساس SMS برنامه ریزی کرده بود؛ شبکهای متشکل از گروهی از دوستان که بر اساس توییتها از وضعیت هم خبردار میشدند. در یکی از جلسات طوفان مغزی شرکت Odeo، دورسی این پلتفرم را به بنیان گذاران این شرکت یعنی Evan Williams و Biz Stone معرفی کرد، آنها جک را به ادامهی راه گسترش این ایده تشویق کردند و تبدیل به حامیان اصلی او شدند. در روزهای ابتدایی، توییتر با عنوان twttr معرفی شد ولی برای شانس بیشتر برای گرفتن دامنه حروف صدا دار را به آن اضافه کردند و Twitter به نام اصلی این شبکه اجتماعی تبدیل شد.
سرانجامسال 2007، طی فستیوال فیلم South By Southwest استفاده از توییتر مثل یک انفجار بود، بیش از 60هزار توییت در روز، طی این رویداد ارسال شد. تیم توییتر حضور پررنگی در این رویداد داشت و نتایج خوبی از وایرال شدن اتفاقات کنفرانس و شرکت کنندگانش به دست آورد. توییتر با رشد توسط کاربران خود به آمار عجیب و غریبی رسید، به صورتی که مکررا حجم اطلاعات از ظرفیت سرورها بیشتر میشد و سرورها اصطلاحا دان (down) میشدند و تصویری که Yiying Lu طراحی کرده بود، روی صفحه نمایش داده میشد. این طرح یک وال را نمایش میداد که توسط هشت پرنده برای حفظ ایمنی به بیرون آب کشیده میشد. تیم توییتر این تصویر را استفاده میکرد چون معتقد بود کاملا سمبل مشکل پیش آمده و نشان دهنده تلاش آنها برای برطرف کردن این ارور بود. این تصویر توسط کاربران توییتر وایرال شد و خیلی زود اسم “Fail Whale” برایش انتخاب شد.
چرا بازاریابی توییتر برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
هر کسب و کاری هدفهای مشخصی را در استراتژی بازاریابی خود دنبال میکند. به طور مثال: در بازاریابی شبکههای اجتماعی مواردی مانند: جذب فالوور و مشتریان بالقوه، بهبود نرخ تبدیل، کمک به شناخته شدن برند و افزایش فروش هدف هستند.
در بازاریابی توییتر هم با ایجاد و انتشار محتوای خلاقانه برای مخاطبان و مشتریان خودتان از طریق شبکه اجتماعی توییتر، میتوانید به اهداف ذکر شده برسید.
تنظیم استراتژی توییتر مارکتینگ، شما را ملزم میکند درباره مخاطبان و مشتریان خودتان تحقیق کنید، محتوای منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید، برای پستهای خود برنامهریزی کنید، نتایج فعالیت خودتان را تجزیه و تحلیل کنید و از این پلتفرم منحصربهفرد بهترین استفاده را داشته باشید.
استفاده از Twitter برای بیزینسها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا استفاده از این شبکه اجتماعی رایگان است، علاوه بر این؛ این امکان را برایتان فراهم میکند تا در عرض چند ثانیه محتوای اختصاصی خودتان را به اشتراک بگذارید و تبلیغ کنید.
از دیگر دلایل اهمیت بازاریابی توییتر برای کسب و کارها، میتوان افزایش reach(نرخ مشاهده یا تعداد افرادی که محتوای شما را میبینند)، امکان ارائه خدمات و پشتیبانی سریع به مشتریان، امکان استفاده از این پلتفرم به عنوان یک ابزار موتور جستجو برای جستجوی رقبای و محتوای بازاریابی آنها؛ شناسایی تاکتیکهای بازاریابی رقبا، قابلیت مکالمه و ارتباط با دنبال کنندگان و امکان اشتراکگذاری آخرین به روزرسانیها درباره شرکت خودتان را نام برد.
چه چیزی توییتر را منحصر به فرد میسازد؟
توییتر به دلایل زیادی، یک ابزار قدرتمند بازاریابی است که این دلایل عبارتند از:
» این پلتفرم رایگان است.
» به شما اجازه میدهد تا مطالب خود را در عرض چند ثانیه به اشتراک گذاشته و تبلیغ کنید.
» دسترسی شما را افزایش میدهد.
» به شما اجازه میدهد تا خدمات و پشتیبانی سریعی به مشتری ارائه دهید.
» جهت تحقیق در مورد رقبا و محتوای بازاریابی آنها و این که ببینید آنها از چه روشهایی استفاده میکنند، مثل یک موتور جستجو برای شما عمل میکند.
» میتواند به عنوان یک موتور جستجو برای یافتن چشماندازی برای شرکت خودتان عمل کند.
» برای شما این امکان را فراهم میکند تا با فالوورهای خود گفتگو کرده، آخرین به روزرسانی در مورد شرکت خود را به اشتراک بگذارید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
انواع کمپینهای تبلیغاتی در توییتر:
اگر قصد دارید از سیستم تبلیغاتی توییتر استفاده کنید، باید با انواع کمپینهای تبلیغاتی آن آشنا شوید و ببینید هر پلن مناسب چه کاری است. در ادامه به معرفی انواع این کمپینها میپردازیم:پ
» افزایش فالوئر
مانند هر شبکه اجتماعی دیگری داشتن فالوئر در توییتر نیز خیلی مهم است و برای اینکه بیشتر دیده شوید میتوانید سراغ کمپین افزایش فالوئر بروید تا توییتر در ازای دریافت هزینه مشخص شما را به دیگران نشان دهد و برایتان دنبال کننده بیاورد.
» تبلیغات کلیکی و افزایش نرخ تبدیل
توییتر یکی از بهترین شبکههای اجتماعی است که میتواند برای سایت یا بلاگ شما ترافیک ورودی بسیار خوبی ایجاد کند و در ادامه میتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید تا در نهایت کاربران اقدام موردنظر شما (خرید محصول، عضویت، ثبت نان در رویداد، نصب اپلیکیشن و…) را انجام دهند. در این کمپین توییتر بابت کلیکهای انجام شده روی لینک سایت از شما هزینه دریافت میکند.
» افزایش تعامل (ENGAGEMENT)
در توییتر میزان تعامل و مشارکت به تعدا فالوئرها و بازدیدکنندگان ارجحیت دارد و بنابراین میتوانید برای دریافت لایک، کامنت و بازنشر محتوای خود هزینه کنید تا توییتهایتان بیشتر دیده شود. این کار به افزایش آگاهی از برند (Awareness) و در نهایت افزایش فروش کمک میکند.
» نصب اپلیکیشن
یکی از کمپینهای تبلیغاتی جذاب توییتر که شاید از آن بیخبر بودید، کمپین نصب اپلیکیشن است که با انتخاب این طرح میتوانید تعداد نصب برنامه خود را افزایش دهید. ضمن اینکه میتوانید با انتخاب یک طرح دیگر کاری کنید که میزان تعامل با اپلیکیشن شما بیشتر شود. این روش نیز مانند تبلیغات کلیکی است.
» اطلاع رسانی در توییتر
اگر دنبال این هستید که تبلیغات شما توسط کاربران بیشتری دیده شود، این کمپین ویژه شما طراحی شده است و هزینه آن به صورت CPM (پرداخت در ازای هزار نمایش) محاسبه میشود.
» افزایش نمایش ویدیو
در این کمپین با پرداخت هزینه کاری میکنید که کاربران هنگام اسکرول کردن به صورت خودکار ویدیوی شما را تماش کنند. هزینه این کمپین در ازای تعداد نمایش ویدیو محاسبه میشود.
پیشنهاد مطالعه: معرفی چگونگی اپلیکیشن مارکتینگ
استراتژی بازاریابی توییتر چیست؟
استراتژی بازاریابی توییتر، طرحی است که حول ایجاد، انتشار و اشتراک محتوا برای خریداران و فالوورها از طریق پلتفرم رسانه اجتماعی متمرکز شده است. هدف از این استراتژی، جذب فالوورهای جدید، ارتقای مبادلات، بهبود شناخت برندها و افزایش فروش است.
ایجاد استراتژی بازاریابی توییتر، شما را ملزم به پیگیری همان مراحلی خواهد کرد که هر استراتژی رسانه اجتماعی دیگری هم نیاز دارد.
» تحقیق در مورد خریداران و پرسونلها
» ایجاد محتوای منحصر به فرد و جذاب
» زمانبندی پستهایی که منتشر میکنید
» آنالیز بازخوردها و نتایج
بدین ترتیب، شما از این که چه چیزی توییتر را منحصر به فرد میسازد، شگفت زده خواهید شد. حقیقتا چرا برای ساخت پروفایل و محتوا در یک پلتفرم، زمان صرف میکنید؟
تبلیغات در توییتر چه مزایایی دارد؟
بدون شک مانند هر شبکه اجتماعی دیگری، تبلیغات در توییتر نیز مزایای خودش را دارد که باید به آنها توجه کنید. در ادامه به مهمترین مزایای آن اشاره میکنیم:
» تبلیغات اثربخش
تبلیغات در توییتر اهداف خاصی چون افزایش بازدید سایت یا افزایش تعامل را دنبال میکند و ویژگی جذاب این روش اینجاست که تنها زمانی هزینه را پرداخت میکنید که به هدف تعیین شده خود برسید. یعنی نمایش آگهی رایگان است و تنها بعد از رسیدن به اهداف مشخص شده هزینه میپردازید.
» هدفگیری کلمات کلیدی
هدف قراردادن کلمات کلیدی مانند ادوردز گوگل در توییتر نیز امکانپذیر است و با استفاده از Keyword Targeting میتوانید پستهای مشخصی را که کلمه کلیدی موردنظر در آن قرار داشته هدف قرار دهید.
» تبلیغات سریع و اثربخش
یکی از ویژگیهای مثبت تبلیغات در توییتر این است که اثربخشی زیادی دارد و سریع به نتیجه میرسد. در توییتر همه در لحظه زندگی میکنند و این شبکه اجتماعی باعث میشود تا تبلیغات شما خیلی زود دیده شود.
» یکپارچگی محیط توییتر
تبلیغات این شبکه اجتماعی در میان توییتهای دیگر و پیامهای تایم لاین با همان قالب استاندارد نمایش داده میشود و امکان لایک کردن، به اشتراکگذاری و کامنت گذاشتن زیر آنها نیز وجود دارد.
» نرخ کلیک بهتر
یکی از ویژگیهای مهم و جذاب تبلیغات توییتری این است که با توجه به ماهیت خود و نحوه فعالیت کاربران نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر نرخ کلیک (CTR) بهتری دارد.
نحوه تنظیم استراتژی بازاریابی در توییتر:
» بررسی اکانتهای خودتان
ممکن است شرکت یا سازمان شما از قبل یکیا حتی چند حساب کاربری در توییتر داشته باشد. اولین قدم شما این است که تمام این حسابهای کاربری را جمعآوری کنید و بدانید کدام یک از اعضای تیمتان مسئول مدیریت اکانت بوده است.
سپس در مورد هرکدام از حسابهای کاربری اطلاعات زیر را جمعآوری کنید:
. این حساب هر چند وقت یکبار توییت میکند؟
. نرخ تعامل آن چقدر است؟
. چه تعداد فالوور دارد؟
علاوه بر اینها، باید مطابقت حساب توییتر را با سایر حسابهای شبکههای اجتماعی خودتان بررسی کنید. آیا توئیتر مانند سایر حسابهای رسانه های اجتماعی شماست؟ آیا عکس پروفایل و نمایه شما با لوگو و محصولاتتان مطابقت دارد؟
هنگامی که اکانتهای موجود خود را بررسی کردید،یک خط مبنا برای عملکرد Twitter خودتان خواهید داشت. این به شما کمک میکند تا مرحله بعدی استراتژی خود را تعیین کنید.
» تعیین هدف
نه تنها توییتر، بلکه موفقیت در هر کدام از پلتفرم های شبکههای اجتماعی با داشتن اهداف مشخص و قابل اندازهگیری آغاز میشود. هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا استراتژی شما تاثیر مثبتی بر کسب و کارتان دارد یا نه، وجود ندارد مگر اینکه بفهمید میخواهید چه چیزی به دست بیاورید و هدفتان از بازاریابی چیست؟
شما باید اهداف هوشمندانهای تعیین کنید که خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و همراه با محدودیت زمانی باشند.
به عنوان مثال: ممکن است بخواهید بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید. با هدف افزایش متوسط نرخ کلیک، آن را به یک هدف هوشمندانه تبدیل کنید. شما برای تعیین هدف قابل دستیابی خاص در یک بازه زمانی معقول(به طور مثال: افزایش بازدید از 1.5٪به 2.5٪درمدتسهماه)،میتوانید از نرخ کلیک اولیه خود که در مرحله قبل به دست آوردهاید استفاده کنید.
» بررسی رقبا
اگر میخواهیدیک استراتژی موفق تنظیم کنید، باید رقبا را هم مدنظر داشته باشید. پس از تعیین هدف، حسابهای توییتر رقبا را در صنعت خود بررسی کنید. تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی رقبا میتواند با آشکار کردن نقاط ضعف یا باگهای موجود در استراتژی آنها، به شما کمک کند تا کمتر دچار اشتباه شوید و روشهای متمایزی برای پیشبرد اهداف خود بکار بگیرید.
» مشخص کردن نقش اعضای تیم
یک حساب کاربری در صورتی فعال است که شخصی آن را مدیریت کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که حسابهای شما کنترل شده و فعال هستند و شخصی به دایرکتها و منشنها پاسخ میدهد. برای ماندگار شدن در شبکه اجتماعیTwitter ، لازم است دائما اعلام حضور کنید. در غیر این صورت، عدم پاسخگویی به پیامها و نظرات کاربران باعث میشود اعتبار برندتان خدشهدارشود.
اگر حساب کاربری شرکت شما، یک حساب فعال با تعداد فالوورهای بالا باشد، ممکن است نیاز باشد چندین نفر برای مدیریت آن فعالیت کنند. به طور مثال: یک نفر مسئول پاسخگویی به دایرکتها باشد، یک نفر مسئول درج توییت باشد و یک نفر به منشنها پاسخ بدهد. اگر دانش کافی برای مدیریت و رسیدگی به اکانت کسب و کار خودتان را ندارید، بهتر است این کار را برون سپاری کنید.
پس از مشخص کردن نقشها، مطمئن شوید که مسئولیت هر کس کاملا واضح و روشن است. زیرا اگر چند نفر از اعضای تیم سعی کنند، به توییت های مشابه پاسخ دهند و پاسخهای اضافییا متناقضی ارائه دهند، میتواند مشکلات خاص خود را ایجاد کند. با استفاده از یک ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی مانند Hootsuite میتوانید تعیین نقشها و مسئولیتها را بهتر انجام دهید
» ایجاد راهنما
شما به یک راهنمای کلی برای شبکههای اجتماعی خودتان نیاز دارید، تا ارتباطات خود را روشن و سازگار نگه دارد. در واقع بایدیک سری دستورالعملها برای چگونگی فعالیت در شبکههای اجتماعی از جمله توییتر داشته باشید. این دستورالعملها، خصوصا در جذب نیروی جدید در تیمتان کمک کننده خواهند بود.
راهنمای شما باید با همه اعضای تیم رسانههای اجتماعیتان به اشتراک گذاشته شود. این راهنما میتواند شامل سبک و استایل کلی برند شما، مانند لحن و جزئیات مربوط به مخاطبانتان باشد. در این راهنما باید موارد دیگری مانند Branded هشتگها و نحوه استفاده از آنها، چگونگی و مکان استفاده از ایموجیها، فرمت لینکها و غیره نیز مشخص شود.
هر نوع مکالمهای خوب، بد، عجیب و غریب و حتی مخرب در توییتر اتفاق میافتد، بنابراین شما باید برای همه چیز آماده باشید. انتقاد، خصوصا برای حسابهای کاربری رشد یافته امری اجتناب ناپذیر است، پس شما باید برای نحوه پاسخگویی به رفتارهای مخرب و مدیریت بحران برنامهریزی کنید.
» درست کردن تقویم محتوا
ساخت یک تقویم محتوا شبکه های اجتماعی قبل از شروع فعالیت، کار سخت و زمان بری است؛ اما در ادامه تاثیر زیادی در کاهش فشار کاری شما و نظم در پیشبرد اهدافتان خواهد داشت. تقویم محتوای شبکههای اجتماعی، برای تراز بندی محتوایی که در همه کانالهای خود ارسال میکنید و ردیابی و رفع باگها و مشکلات احتمالی مفید است. همچنین این تقویم به شما کمک میکند تا در مناسبتهای ویژه مانند روز زن، روز طبیعت، عید نوروز و غیره مطالب مناسب آماده کنید و از این فرصت برای درخشش برند خود استفاده کنید.
علاوه بر این،یک تقویم محتوا میتواند به شما کمک کند محتوای خود را ارزیابی کنید و ببینید آیا ترکیبی متعادل از توییتها را به اشتراک میگذاریدیا خیر. هنگام ایجاد تقویم محتوا، موارد زیر را در نظر بگیرید:
. چند وقت یکبار میخواهید توییت ارسال کنید؟
. بهترین زمان برای ارسال توییت چه موقع است؟
. چه کسی باید پستها را تایید کند؟
ارزیابی نتیجه
هنگامی که استراتژی بازاریابی شما در حال اجرا است، باید مرتباً تلاشهای خودتان را ارزیابی کرده و پیشرفت خودتان را در برابر اهداف هوشمندانه تعیین شده، بررسی کنید. در ارزیابی نتیجه کار، معیارهای زیادی در دسترس شما هستند، اما شما باید بدانید کدام معیارها اهمیت بیشتری دارند. به طور مثال: ریتوییت کردن توییتهای شما اتفاق خوبی است، اما در صورتی برای شما مفید است که منجر به افزایش نرخ تبدیلیا فروش شود.
جمعآوری دادههای معنیدار به شما کمک میکند؛ تا ارزش تلاشهای بازاریابی خود را بسنجید و اطلاعاتی به دست آورید، که با کمک آنها بتوانید استراتژی خود را با گذشت زمان و در صورت نیاز اصلاح کنید.
پیشنهاد مطالعه: آشنایی با ویدیو مارکتینگ
چگونه از توییتر برای کسبوکار خود استفاده کنید؟
. پروفایل خود را به صورت ویژه و خاص، سفارشی سازید
. لیست توییتری تهیه کنید
. چت توییتری راه بیاندازید
. در توییتر تبلیغات کنید
. ترافیک را به سمت وبسایت خودتان هدایت کنید
. از توییتر مومنت استفاده کنید
. در توییتر تایید شوید
. بر رشد تعداد فالوورهایتان تمرکز نمایید.
هزینه تبلیغات در توییتر چگونه است؟
مبنای تعیین هزینه در توییتر میزان تعامل (Engagement) یا اقداماتی نظیر لایک، ریتوییت و پاسخ دادن به توییت هاست. بر این اساس برای اینگیجمنت مبلغ ۱٫۳۵ دلار و برای هر فالوئر ۲٫۵ تا ۵ دلار گرفته میشود.