سئو و بهینه سازی

اشتباهات رایج هنگام سئو سازی

اشتباهات رایج هنگام سئو سازی

مقدمه، اهمیت سئو:

چنانچه قصد دارید کسب و کار خود را در فضای مجازی جهت رسیدن به فروش و سود بیشتر رشد دهید روش های مختلفی مانند سئو (SEO)، تبلیغات کلیکی (Pay-Per-Click Advertising)، اینفلوئنسر مارکتینگ و… وجود دارد که می تواند به شما کمک کند؛ اما با این وجود سئو بهترین ترفند برای بدست آوردن ترافیک با کیفیت و رایگان است.
در این مقاله از استدیو تدسا (هلدینگ بین المللی توسعه دهندگان) به زبان ساده و خلاصه اشتباهات و خطاهای رایج سئو ولی اثرگذار را بررسی می کنیم، چنانچه می خواهید از رقابت اینترنتی باز نمانید تا حد امکان از این اشتباهات رایج در سئو وب سایت خود اجتناب کنید.
در حقیقت سئو به شما کمک می کند تا روی کلمات کلیدی (Keywords) مرتبط با کسب و کارتان رتبه و رنک مناسبی در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر بدست بیاورید. مطابق آمار سایت هایی که در رتبه نخست صفحه نتایج جستجو هستند بیش از ۳۰% کلیک ها یا همان بازدیدها را دریافت می کنند.

اشتباهات رایج و پر تکرار در سئو و بهینه سازی سایت:

» استفاده از محتوای تکراری «

محتوای دست اول و مفید می تواند روی سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد اگر شما محتوای مفید ایجاد کنید بیش از نیمی از راه سئو را رفته اید چرا که محتوا مهمترین فاکتور سئو سایت می باشد و به همین دلیل به آن لقب پادشاه سئو داده اند اما اگر وب سایت شما دارای محتوای ضعیف باشد یا دارای محتوای تکرای باشد قطعا نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد هرچند که سایر فاکتور های به بهترین صورت ممکن ایجاد و رعایت شده باشند

محتوای تکراری در برخی از موارد به صورت عمدی و در برخی از موارد نیز به صورت غیر عمدی در وب سایت شما قرار میگیرد و می تواند به رتبه وب سایت شما صدمه وارد کند. در عمدی بودن محتوای تکراری فرد به صورت مشخص ار محتوا های وب سایت های دیگر کپی می کند و در وب سایت خود قرار می دهد اما در روش محتوای تکراری غیر عمدی فرد با توجه به نداشتن علم سئو به این خطا دچار می شود و وب سایت جریمه می شود که مهمترین دلیل برای ایجاد محتوای تکراری غیر عمدی مشخص نکردن آدرس منحصر به فرد برای یک صفحه می باشد

به طور مثال : وب سایتی را در نظر بگیرید که با آدرس های زیر لود می شود

https://www.site.com/post

https://.site.com/post

از دید یک کاربر دو آدرس فوق به یک صفحه اشاره می کند که واقعا نیز همین گونه می باشد و شما با وارد کردن این دو آدرس به یک صفحه هدایت می شود اما این برای گوگل متفاوت می باشد چرا که دو آدرس بالا از دید گوگل به دو صفحه مجزا اشاره می کنند که این می تواند باعث تقسیم قدرت صفحه به دو آدرس مجزا شود و همچنین محتوا تکراری نیز به وجود بیاورد برای جلوگیری از این مشکل شما باید یک آدرس مجزا به استفاده از لینک کانونیکال یا با استفاده از فایل htaccess مشخص نمایید.

» صفحات و محتوای کم کیفیت «

به عنوان یک صاحب سایت حتما این جمله را شنیده اید که “محتوا پادشاه است” دقیقا همین طور است. محتوای با کیفیت همان موضوعی است که کسب و کار شما را از سایرین متمایز می کند. سایت هایی که ارائه دهنده محتوای با ارزش اند علاوه بر اینکه رتبه های بهتری در موتورهای جستجو (Search Engines) خواهند داشت، احتمالا از وفاداری به برند و کاربران وابسته بیشتری هم برخوردارند.
اگر سایت کوچکی دارید مدیریت کیفیتِ محتوای آن ساده تر است، و قاعدتا اگر سایت شما صدها یا هزاران صفحه را شامل می شود در تهیه و ارائه محتوای با کیفیت، نیاز به تلاش زیادی دارید.
این را در ذهن داشته باشید که اگر تلاش کنید تا سایت و محتوایی که به کاربران چیز خاصی را ارائه نمی دهد در گوگل ایندکس کنید ممکن است سایت شما جریمه شود و رتبه‌ی کلمات کلیدی سایت شما صدمه ببیند. پس همیشه رفع نیاز کاربران را سر لوحه کارتان قرار داده و در تولید محتوای غنی و نو و ایجاد صفحاتی که اطلاعات مدنظر کاربر را به او ارائه می دهد مضایقه نکنید.

» دریافت لینک های انبوه و لینک های اسپم «

بک لینک به عنوان یک فاکتور بسیار مهم برای سئو سایت از ابتدا تا به امروز بوده است. افرادی که دارای تجربه کمی در سئو سایت می باشند نیز می دانند که بک لینک همانند سال های گذشته دیگر کارایی ندارد اما همچنان به عنوان فاکتور مهم تلقی می شود و می تواند روی وب سایت تاثیر بسیار بگذارد.

در گذشته هر چه تعداد بک لینک ها بیشتر بود تاثیر بیشتری نیز روی سئو سایت می گذاشت اما امروزه وضعیت فرق می کند و کیفیت از تعداد لینک ها مهمتر شده است اگر شما از وب سایت های اسپم لینک بگیرید یا به روش های غیر معمول بک لینک دریافت کنید قطعا توسط گوگل شناسایی خواهید شد و جریمه می شوید.

» استفاده از کلمات کلیدی اشتباه «

کلمات کلیدی بخش حیاتی فعالیت های سئو است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نمی کنند که منجر به عدم کسب رتبه سایت در کلمات کلیدی می شود که به ضرر آنها تمام می شود.
این اتفاق رخ می دهد زیرا بیشتر کسب و کارهای کوچک از بخش مهم استراتژی بازاریابی یعنی تحقیق کلمات کلیدی به سادگی عبور می کنند. تحقیق کلمات کلیدی در یافتن آنچه کاربران در وب جستجو می کنند و اینکه چگونه می توانیم از آن ها بهره مند شویم کمک می کند.
ابزارهای مختلفی نظیر سرویس جستجوی کلمات کلیدی گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط به سایت تان استفاده کنید.
کسب و کارهای کوچک در نظر داشته باشند که برای شروع می بایست کلمات کلیدی کم رقابت تر و طولانی تر را هدف قرار دهند چون روی این کلمات راحت تر و سریع تر می توان به نتیجه رسید.

» لینک سازی زیاد «

خیلی ها هنوز این باور رو دارند که سئو فقط به معنای لینک سازی خارجی هست ، فکر میکنند هرچی لینک های بیشتری برای سایت خودشون جمع آوری کنند حتما میتونند رتبه های مناسبی در گوگل داشته باشند .

من اصلا نمیگم لینک بیلدینگ هیچ ارزشی نداره ! به نظر من تولید محتوای عالی و توپ بعدش کمی لینک سازی برای ارزش بخشیدن بهش (اونم برای سایت های قدمت دار ) وگرنه سوشیال سیگنال یا لینک سازی در شبکه های اجتماعی هم خیلی جواب میده (فیسبوک ، توئیتر ، پینترست و . . .)

شاید هنوز هم لینک سازی برای سایت ها با زبان فارسی جواب میده ( انگار تمام الگوریتم روی زبان فارسی کامل پیاده سازی نمیشه . . . ) ولی خیلی خلاصه بخوام در مورد لینک سازی بگم :

در مرحله ی اول لینک سازی در شبکه های اجتماعی که با سوشیال سیگنال شناخته میشن و اصول مهمی که در لینک سازی هست ، از یک سایت معتبر و موضوع مرتبط لینک دریافت کنید .

پس دریافت لینک از هر سایتی در بعضی مواقع حتی باعث کاهش رتبه ی شما میشه .

» نداشتن استراتژی برای سئو سایت «

قبل از اینکه بخواهید سئو سایت را آغاز کنید و وب سایت خود را بهینه سازی کنید باید دقت داشته باشید که یک استراتژی مناسب برای سئو سایت ایجاد کنید استراتژی سئو مناسب می تواند به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کننده باشد یک استراتژی سئو مناسب شامل موارد زیر می باشد

شناسایی رقبا

پیدا کردن کلمات کلیدی

مشخص کردن روش های تبلیغاتی

تولید محتوا

فعالیت در شبکه های اجتماعی

و….

» مشکل لینک های شکسته «

لینک های شکسته یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل نادیده گرفتن لینک های شکسته می تواند برای رشد سایت شما کشنده باشد.
اجازه دهید توضیح بدهم که لینک شکسته چیست؟ به بیان ساده لینک های شکسته صفحاتی هستند که وجود ندارد. این صفحات به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کنند بلکه لینک هایی که به آن ها اشاره می کنند مشکل ایجاد می کند.
ربات های موتورهای جستجو دوست ندارند که هنگام خزیدن (Crawling) به صفحاتی که به خطای ۴۰۴ ختم می شوند بر بخورند زیرا زمان و منابع آن ها را هدر می دهد.
یک لینک شکسته زمانی رخ می دهد که صفحه ای که بدان لینک داده شده حذف شود یا گاهی به دلیل وجود خطا در یو آر ال ها (URLs) این اتفاق می افتد.
سایت شما می تواند لینک های شکسته داخلی و همچنین خارجی داشته باشد که می توانید به کمک ابزارهای مختلفی که جهت یافتن لینک های شکسته وجود دارند آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

پس حتما لیستی از لینک های شکسته تهیه کنید و یکی یکی اقدام به حذف آن ها کنید. این موضوع یکی از اشتباهات رایج در سئو است که به آن هرگز توجه نمی شود.

» اتوریتی (authority) «

با حذف شدن پیچ رنک (سیستم اعتبار دهی گوگل برای رتبه‌بندی سایت ها) توسط گوگل اکنون جای خود را مقیاس غیررسمی که توسط شرکت موز ارائه‌شده داده است.برای بسیاری از مدیران سایت ها داشتن اتوریتی خوب بالاترین الویت است. در صورتی که تفکر و یک اشتباه رایج در سئو است،زیرا گوگل بیش از ۲۰۰ عامل مختلف را برای رتبه دادن به یک سایت بررسی می‌کند که اتوریتی خوب یکی از آن‌ها شمرده می‌شود.

بنابراین نباید توجه بیش از اندازه‌ای به آن شود و برای کسب رتبه‌های خوب باید تمامی فاکتور های موجود را در کنار هم تقویت نمود.

اسپم کردن

محتوای که در سایت قرار می‌دهید، باید اختصاصی توسط خودتان و مرتبط با حیطه کاری سایت باشد.

تولید محتوا اختراع محتوا نیست اگر به جمله دقت کرده باشید شما اختراعی انجام نمی‌دهید که سخت باشد. کافی است سعی کنید در مورد تخصصی که دارید بنویسید.

محتوای تولیدشده توسط شما حداقل ۳۰۰ کلمه برای هر مقاله باشد.

ارسال مطالب کوتاه زیر ۳۰۰ کلمه که از سایتهای دیگر کپی شده و از طرفی هیچ ربطی هم به موضوع سایت شما ندارد در بلندمدت باعث از دست رفتن رتبه سایت و اعتبار شما می‌شود.

» اشتباه در فایل ربات یا در متا تگ ربات «

یک اشتباه بسیار بزرگ که اگر اتفاق بیقتد می تواند به شدت روی وب سایت شما تاثیر بدی نیز بگذارد و حتی می تواند موجب حذف سایت شما از نتایج شوید این است که یک دستور اشتباه در فایل ربات قرار دهید . این فایل اولین موردی می باشد که توسط ربات های موتورهای جستجوگر بررسی می شود و در صورتی که محدودیتی ایجاد شده باشد ربات ها تحت تاثیر این محدودیت قرار خواهند گرفت و با توجه به این محدودیت به فایل یا یا پوشه هایی که برای آنها محدودیت ایجاد شده است دسترسی نخواهند داشت پس به خاطر داشته باشید که هر گونه خطا در این فایل و قرار دادن کدها اشتباه در این فایل می تواند منجر به یک فاجعه شود که نهایت آن حذف سایت شما از نتایج می باشد.

» سئو داخلی ضعیف «

سئو در دو بخش داخلی (On-Page) و خارجی (Off-Page) انجام می شود. خیلی از متخصصین سئو زمان بیشتری را صرف بهبود سئو خارجی می کنند و سئو داخلی را نادیده می گیرند.
سئو داخلی در واقع همان بهینه سازی محتوا و کدهای html سایت است که موجب تفسیر و درک بهتر موتورهای جستجو و کاربران از صفحات سایت شما می شود.
همانطور که پیش تر گفته شد، صفحات سایت شما زمانی از شانس کسب رتبه های خوب برخوردار خواهد بود که دارای محتوای عمیق، کافی، اختصاصی، با منابع معتبر و در راستای رفع نیازهای کاربر باشد.
شاید مواردی مثل غیرقابل فهم بودن محتوا، نبودن کلمات کلیدی در متا تگ ها، طولانی بودن یا جذاب نبودن متا تگ ها و مواردی از این دست در ظاهر ساده باشند ولی با بهینه شدن آن ها تاثیرات زیادی را مشاهده می کنید.
فاکتورهایی از قبیل تگ های هدر، استفاده از یو آر ال های (URLs) مناسب، طراحی واکنشگرا (Responsive)، استفاده درست از لینک های داخلی، استفاده و بهینه سازی تصاویر و ویدئوها، افزایش ماندگاری کاربران روی سایت و… نیاز به توجه جدی دارند.

» در نظر نگرفتن UX (تجربه ی کاربری ) « 

حقیقتا نمیدونستم این مورد رو اول بیارم یا آخر ، اما گفتم بعد از خوندن موارد قبلی این گزینه رو بهتر درک کنید .

امروزه حرف اول رو تو هر بیزینسی تجربه کاربری میزنه ، اینکه کاربر تجربه ی خوبی با سایت شما و خدمات شما داشته یا نه ، و همین موضوع تعیین کننده موفقیت بیزینس شما خواهد بود .

گوگل هم مثل هر بیزینس دیگه ای این مورد رو بزرگترین هدف خودش قرار داده ، گوگل بررسی میکنه که کاربراش از کدوم نتیجه استقبال کردن و کدوم سایت نیاز کاربراش رو برطرف کرده و بعدش همون سایت رو در نتایج گوگل قرار میده .

حالا اگر شما هم بیاید تجربه ی کاربری رو هدف اصلی خودتون قرار بدین با گوگل یک هدف دارید و همین موضوع ساده میشه رمز موفقیت شما !

حالا تصور کنید هدف شما تجربه ی کاربری هست : شما کلمه ی کلیدی رو برای مقاله یا صفحه ی سئو میکنید که نیاز کاربران سایت خودتون رو برطرف کنید که بعد از ورود اونهارو جذب سایت خودتون کنید ، خب دقیق همین موضوع هدف گوگل هست .

در نتیجه شما کلمه کلیدی مناسب انتخاب میکنید ، محتوای مطابق نیاز بازارهدفتون تهیه میکنید ، سرعت سایتتون رو بهتر میکنید ، لینک سازی رو طبق نیاز مخاطب انجام میدین و به همین راحتی شما رفیق و دوست گوگل میشید 🙂 چون هدف هاتون دقیقا برابر هست

» پروموت نکردن محتوا و پست های وبلاگ «

نباید اینگونه فکر کنید که صرفا چون محتوای فوق العاده یا جذابی تولید کرده اید باید وایرال شود. این اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که در رسانه های اجتماعی به اندازه کافی دنبال کننده داشته باشیم تا محتوای ما را به اشتراک بگذارند.
پروموت نکردن یا در معرض دید قرار ندادن محتوا یا پست های وبلاگ یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که هر کسب و کاری می تواند انجام دهد. شما نباید در به اشتراک گذاشتن محتوای خود کوتاهی کنید زیرا ایجاد محتوای خوب و با کیفیت زمان و تلاش زیادی را می طلبد و اگر کسی آن را نبیند تمام زحمات شما هدر خواهد رفت.
در اینجا به چند روش برای در معرض دید قرار دادن محتوای شما در فضای آنلاین اشاره می شود:

آن را در رسانه های اجتماعی کسب و کارتان و همچنین پروفایل شخصی تان منتشر کنید.
آن را در پلتفرم هایی اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، لینکدین، پینترست و… به اشتراک بگذارید.
آن را برای مشترکین خبرنامه خود ارسال کنید.
در سایت های دیگر پست مهمان بنویسید و به پست تان لینک دهید.

» عدم نام‌گذاری فایلها «

مدیا سایت شما که شامل فرمت های مختلفی از قبیل فیلم،عکس،صوت،کتاب های الکترونیکی است.از نام مناسب استفاده کنید مثلاً اگر مقاله‌ای در رابطه با سئو می‌نویسید و یک عکس در آن مقاله استفاده کرده باشید باید بجای نام آن عکس (Untiteled01. png) از یک نام متناسب با کلمه کلیدی نوشته مانند (seo.png) استفاده کنید.

این کار را برای تمامی مدیا های موجود در سایت خود انجام دهید.با این روش می‌توانید برای کلمه کلیدی مورد نظر خود را بهینه کنید و رتبه بهتری کسب نمایید.

» عدم توجه به سرعت سایت «

سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی الگوریتم های گوگل است که بر موقعیت سایت در صفحه نتایج جستجو تاثیر می گذارد. موتورهای جستجو می خواهند وب را سریعتر کنند و برای دستیابی به این هدف تمام تلاش خود را می کنند.
سایتی که سریعتر بارگذاری شود نه تنها نرخ پرش (Bounce Rate) کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارد بلکه باعث بهبود تجربه کاربری نیز می شود.
در مطالعه ای که اخیرا توسط گوگل انجام شده، مشخص شد که اگر بارگذاری سایتی بیش از ۳ ثانیه به طول بکشد بیش از ۵۳ درصد کاربران احتمالا اقدام به ترک آن سایت می کنند!
سایت هایی با سرعت بارگذاری بالاتر، بازدید صفحات و فروش شان بالاتر است چون رتبه های بهتری در موتورهای جستجو دارند و ترافیک بالاتری جذب می کنند.
در پایان باید بگوییم که اگر شما هم سایتی دارید و ناخواسته مرتکب اشتباهات فوق شده اید توصیه می شود که اقدام عاجلانه ای انجام دهید و آن ها را برطرف کنید.

اشتباهات پرتکرار در سئو را پیدا و راه حل ها را جهت بهبود رتبه کلی سایت تان در موتورهای جستجو پیاده سازی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که روش های قانونی و استاندارد سئو را دنبال کنید و از روش های غیرقانونی و ناعادلانه برای افزایش رتبه سایت تان پرهیز کنید زیرا می توانند در بلندمدت تاثیر منفی برایتان به همراه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *