بازاریابی اینترنتی

اصول راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

اصول راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ یک طرح بازاریابی آنلاین است که توسط کسب و کارها انجام می‌شود. هدف از این کمپین‌ها جلب توجه مخاطبان، برقراری ارتباط با آنها، افزایش ترافیک سایت یا افزایش نصب اپلیکیشن و در نتیجه افزایش درآمد و بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. یک کمپین دیجیتال می تواند شامل ایمیل مارکتینگ ، سرچ مارکتینگ ، موبایل مارکتینگ، بازاریابی محتوا ((content marketing و … باشد.

کمپین تبلیغاتی هم ممکن است به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از برنامهٔ کلی‌تر کمپین بازاریابی به راه افتاده باشد. برای نمونه اگر همان برند ایرانسل کمپینی بازاریابی برای محصولی بخصوص برگزار کرده باشد، تبلیغات صورت گرفته برای آن محصول، به‌منظور تحقق اهداف کلی‌تر کمپین بازاریابی در نظر گرفته می‌شوند(در تبلیغات نیز همچون بازاریابی ایمیلی ، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موارد یاد شده استفاده می‌شود).

با این تفاسیر تاکنون به این نکته پی بردیم که کمپین‌ها به طور کلی مجموعه فعالیت‌های دقیق و متمرکز مرتبط با بازاریابی‌ای هستند که هدفی مشخص را دنبال می‌کنند. با وجود تعریف ساده‌ای که از کمپین‌ها می‌توان ارائه داد، راه‌اندازی آن‌ها به تلاش و وقت زیادی احتیاج دارد.

اهمیت توجه به دیجیتال مارکتینگ در ایران
در حدود ۱۷۰ میلیون سیمکارت در ایران فروخته شده است که حدود ۸۸ میلیون آن فعال هستند. این آمار اهمیت بازاریابی در فضای دیجیتال که به عنوان دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing شناخته می‌شود را در حوزه موبایل و پلتفرم‌های مربوط به آن نشان می‌دهد.ایران در منطقه دارای بیشترین افراد با سواد ( بالای ۶ سال ) با نرخ بالای ۸۷ درصد است که گمان می‌رود سن استفاده از تلفن همراه و یا سایر تکنولوژی‌های مرتبط با ICT کاهش یافته و فراگیر‌تر شده است که نشان می‌دهد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر می‌تواند فضای مناسبی برای کسب و کار شما باشد.
از سال ۲۰۱۳ دولت ایران با صرف بودجه ۵٫۳ میلیارد دلاری به رشد تکنولوژی در ایران وایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری کمک کرده است.
این خدمات مخصوصاً در فضای آنلاین مثل گوگل ادوردز Google Adwords، تبلیغات کلیکی و در حوزه موبایلی می‌توان به مواردی مثل تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام، مدیریت و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

درآمد کسب شده از تبلیغات در دنیای دیجیتال:

درآمد تبلیغات در دیجیتال : ۴۵۰۲ میلیون دلار

بیشترین درآمد: موتور های جستجو ۲۲۶۷ میلیون دلارپ

تخمین درآمد کسب شده از تبلیغات موبایل تا سال ۲۰۲۱: ۲۴۴۹ میلیون دلار

گوگل و فیسبوک بزرگترین صاحبان تبلیغات با کسب ۵۰% سهم بازار جهانی و ۶۰% بازار آمریکا هستند.

۸۰ درصد درآمد گوگل از تبلیغات، که به عنوان گوگل ادوردز Google ADwords شناخته می‌شود تامین می‌گردد. این سرویس در ایران دارای محدودیت کامل نیست و شرکت‌های معتبر، به خصوص استارتاپ‌ها، استفاده زیادی از این سرویس گوگل می‌کنند.
اما در ایران، تبلیغات دیجیتال به علت محدودیت دسترسی به فیسبوک، به صورت گسترده در اینستاگرام انجام می‌شود. همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing به صورت جدی در اینستاگرام اجرا می‌شود.
با افزوده شدن قابلیت استوری تبلیغات در اینستاگرام چهره جدیدی به خود گرفته‌اند و همچنین با معرفی شدن IG TV قطعا شاهد تغییرات چشمگیری خواهیم بود.
اما مهمترین و کلیدی‌ترین اصل در بازاریابی دیجیتال، تولید محتوای با کیفیت است که همه متخصصین این امر تاکید زیادی بر آن دارند. این محتوا شامل محتوای متنی، عکس و ویدئو و انواع مختلف دیگر می‌شود.
توجه به فضای آنلاین و تبلیغات در ایران هر روز بیشتر می‌شود. شرکت‌های تبلیغاتی اعم از آژانس‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد هستند و به شرکت‌های بزرگ و معتبر داخلی و خارجی خدمات خود را ارائه می‌دهند.
شرکت‌های تبلیغاتی سنتی هم به منظور عدم شکست از رقبا به این حوزه ورود کرده و هزینه بالایی را صرف توسعه کسب‌وکار خود کرده اند.

مراحل استاندارد راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ:

1. هدف خود را تعریف کنید

اولین گام برای تشکیل کمپین‌های بازاریابی این است که هدف خود را به خوبی مشخص کنید. آیا هدف شما این است که تعداد لایک‌های بیشتری بگیرید؟ یا می‌خواهید افراد بیشتری را به لیست فالوورهای خویش اضافه کنید؟ شاید هم مایلید رتبه یک موتورهای جستجوی گوگل باشید؟ شاید با خودتان فکر کنید که به همه این اهداف و چند مورد دیگر علاقمند هستید؛ حق با شماست. اما برای کسب نتیجه دلخواه از کمپین بازاریابی خود مجبور هستید که یک هدف را هدف اصلی خود قرار داده و سایر برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود را همسو با آن پیش ببرید.به طور مثال، اگر مایلید در گوگل یا دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایمیل ارسال کرده و یا تبلیغات انجام دهید می‌توانید از همکاری یک آژانس بازاریابی دیجیتال برخوردار شوید، چرا که انجام همه این امور آن هم توسط یک بیزینس کوچک بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود.

از میان اهداف مختلفی که می‌توانید برای بیزینس خود انتخاب کنید، مهمترین آنها عبارتند از:

» افزایش تعداد فالوور
» لید جنریشن (تولید مشتری راغب)
» کانورژن (تبدیل)

یادتان باشد که آگاهی از برند باید در صدر فهرست توجه شما قرار بگیرد. حتما” بارها برایتان اتفاق افتاده است که شخصی سوالی از شما می‌پرسد که شاید پاسخ آن را ندانید. اگر بخواهید به او توصیه کنید که در اینترنت پاسخ سوال خود را پیدا کند کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

» برو در اینترنت سرچ کن.
» برو در گوگل جستجو کن.

بیشتر ما گزینه دوم را پیشنهاد می‌کنیم. با تعدد دفعات تکرار اسم برندی چون گوگل، آگاهی از برند را در میان افراد –مشتریان- افزایش می‌دهیم. شما نیز اگر مایلید آگاهی از برند خود را توسعه بخشید، لازم است حتی الامکان نام برند خود را بر سر زبانها جاری سازید. البته همه می‌دانیم که این فرایند قدری زمانبر است؛ پس اگر فورا” به نتیجه دلخواه نرسیدید جای ناامیدی وجود ندارد. همه برندهای پر آوازه چنین سرگذشتی را پشت سر گذاشته‌اند.

در خصوص افزایش تعداد فالوئرها نیز چنین شرایطی صدق می‌کند. ما در اینجا از فالوورهای قلابی صحبت نمی‌کنیم. هدف ما ایجاد کمپینی از فالوورهای وفادار در میان اقشار مختلف است. و این هدف تنها با لایک گرفتن و دنبال شدن توسط دوست، آشنا، خانواده و همکاران محقق نخواهد شد. بنابراین شما برای خلق و توسعه چنین کمپینی در دنیای بازاریابی دیجیتال به یک استراتژی هوشمندانه نیاز خواهید داشت. از جمله کارهایی که برای دستیابی به این هدف توصیه می‌شود این است که مثلا” وقتی پستی در فیسبوک یا اینستاگرام برند خود منتشر ساختید، با ارسال ایمیل به مخاطبین خود، از آنها درخواست کنید پست های شما را لایک کرده و به دیگران بشناسانند.

همچنین توصیه می‌شود که برای تضمین وفاداری مخاطبین، آفرهای ویژه‌ای نیز در اختیار آنها قرار دهید. به طور مثال، مسابقات اینستاگرامی که اکثر پیج‌های معروف و پرطرفدار برپا می‌کنند در بیشتر موارد با موفقیت همراه هستند. در واقع، شما با ارائه جوایز یا کدهای تخفیفی و … می‌توانید وارد یک تعامل برد-برد با مخاطبین خود شوید. آنچه واضح است این است که کانورژن مستلزم سیاستهای بازاریابی مختلف است. شما برای اینکه مخاطبین خود را به مشتریانی وفادار تبدیل نمایید، باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید تا تمایل داشته باشند ایمیل های ارسالی شما را باز کرده، پست‌های شما را مشاهده‌ کرده و در نهایت تصمیم به خرید از شما بگیرند.

لید جنریشن یا تولید مشتری راغب نیز جدا از اهداف فوق الذکر نیست. در واقع، این اهداف همگی در یک راستا قابل هدایت و دستیابی می‌باشند. می‌توان لید جنریشن را یکی از گام های اصلی فرایند کانورژن در نظر گرفت. چرا که شما در وهله اول می‌بایست مخاطب را به مشتری وفادار تبدیل کنید، سپس کمپینی از این مشتریان راغب راه اندازی کنید. آن گاه است که می‌تواندی با خیال آسوده به دیگر اهداف تجاری خود پرداخته و برند خود را ارتقا بخشید. بدین ترتیب، ضمن اینکه در حال ارتقای برند خود هستید، کمپین مشتریان راغب شما به طور پیوسته علاقمندی بیشتری به برند شما نشان داده و بالطبع، میل به خرید بیشتری خواهند داشت.

شایان ذکر است که هرکدام از اهداف مذکور، دارای زیرشاخه‌ها و مراحل مختلفی هستند که در حوصله این متن نمی‌گنجد. اما برای داشتن یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق باید تک تک آنها را به دقت طی کرده و از نتیجه لذت ببرید.

2. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را برای زمان مشخص(مثلاً یک سال) مشخص کنید.

طبق مطالعات انجام شده توسط smart insight حدود 46 درصد برندها استراتژی بازاریابی ندارند! این در حالی است که 16 درصد دارای استراتژی هستند اما استراتژی خود را در فعالیت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند و یا اصلا پیاده نمی‌کنند.”

سوالی که در اینجا برای اکثر کسب و کارها مطرح می‌شود این است که اگر راه و روش درست بازاریابی را ندانیم چگونه می‌توان انتظار رشد و پیشرفت در کسب و کار داشته باشیم.

در تدوین استراتژی بازاریابی باید برای زمان‌های مختلف برنامه مناسب داشته باشید. مثلاً برای تابستان و یا جشن‌ها و مناسبت‌های عمومی مختلف از قبل برنامه ریزی داشته باشید.

قدم ابتدایی برای تدوین استراتژی و طراحی کمپین این است که اهداف و KPIهایتان را مشخص کنید.

3. برای مشتریان خود یک پرسونا طراحی کنید:

پس از تعیین هدف، و بازار هدف لازم است که یک پرسونا برای مشتریان برند خود طراحی و تعریف نمایید. در واقع تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشخصات مشتری مورد نظر خود را با جزئیات کامل تشریح کنید.از جمله این جزئیات عبارتند از:

» درآمد سالانه
» گروه سنی
» وضعیت تأهل
» علایق

فرض کنید قصد دارید یک کافه را در شهر یا شهرستان خود افتتاح کنید. همچنین فرض کنید قیمت هر فنجان قهوه را 20هزار تومان تعیین کرده باشید. بالطبع، مشتری ایده آل شما باید فردی با درآمد بالا باشد که بتواند به ازای هر فنجان قهوه این مبلغ را بپردازد. با توجه به این جزئیات می‌توانید یک پرسونا برای مشتریان قهوه خود تعریف کنید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

اسم این فرد امیر است. او در یک آژانس گردشگری، سمت مدیر فنی را دارد. درآمد ماهیانه او 5 میلیون تومان می‌باشد. امیر عاشق گشت و گذار در شهرش است و دوست دارد در اوقات بیکاری، قهوه‌اش را در یک کافه بومی میل کند. بنا به ماهیت شغلی‌ای که دارد، از رستوران‌ها و کافه‌هایی که مانند برند شما خدمات خوب و توریست محوری را ارائه می‌دهند استقبال می‌کند. بنابراین امیر تصمیم می‌گیرد برای نوشیدن قهوه روزانه‌اش، کافه‌ای را انتخاب کند که بیشترین وجه اشتراک را با علایق او داشته باشد.

این یک مثال ساده از پرسونای مشتری بود که برای مشاغلی چون کافی شاپ و … قابل استناد می‌باشد. شما می‌توانید به اقتضای ماهیت محصولات و خدمات برند خود، پرسونای خاصی را برای مشتریان خود تعریف کنید. البته خلق پرسونا مستلزم یک فرایند طولانی است که در آن موارد متعددی از این قبیل مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند:

» ترس‌های مشتری
» اهداف مشتری
» رفتار آنلاین مشتری

موارد فوق در کنار مواردی که پیشتر نیز بدانها اشاره کرده‌ایم، همگی نقش مهمی در تعریف پرسونای مشتریان شما خواهند داشت.

4. مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI)

برای رسیدن به اهداف باید بتوانید نتیجه کمپین را ارزیابی کنید. بنابراین نیاز به شاخص‌هایی قابل اندازه گیری دارید. یک یا چند شاخص برای ارزیابی موفقیت کمپین خود تعیین کنید. این شاخص‌های کلیدی عملکرد (key performance indicator یا KPI ) می تواند افزایش 10 درصدی ترافیک سایت یا نصب اپلیکیشن و یا افزایش فروش محصولات شما باشد. نکته مهم در تعیین KPIها این است که شاخص‌ها واقع بینانه انتخاب شوند تا بتوانید ارزیابی درستی از نتیجه کمپین داشته باشید. اگر اولین بار نیست که کمپین دیجیتال راه اندازی می کنید، استفاده از نتایج قبلی می تواند به شما در تعیین KPI معقول کمک کند.

5. کانال های مورد نظر خود را انتخاب کنید:

شما در جریان خلق کمپین بازاریابی دیجیتال خود می‌توانید از تعداد زیادی کانال های ارتباطی استفاده کنید. اما یادتان باشد که در برخی موارد باید در انتخاب خود کمی وسواس به خرج دهید. حتما” می‌پرسید چگونه؟ به طور مثال وقتی مخاطب کسب و کار شما یک کسب و کار دیگر باشد، قطعا” به کانالی نیاز خواهید داشت که در صورت تعامل با مخاطبین عام خود-اشخاص حقیقی- برایتان سودمند نخواهد بود. به طور کلی، شما می‌توانید از رسانه‌های مختلف زیر برای تبلیغ برند خود استفاده کنید:

» فیسبوک
» اینستاگرام
» لینکدین
» پینترست
» گوگل ادز
» ایمیل

به طور مثال، شما می‌توانید به طور همزمان برند خود را در پستهای اینستاگرامی تبلیغ کرده و از طریق گوگل ادز (تبلیغات گوگل) به رتبه 1 موتورهای جستجو نیز دست یابید. در ضمن، قدرت ایمیل مارکتینگ را نیز دست کم نگیرید. امروزه بسیاری از شرکتها بازاریابی ایمیلی را از رده خارج می‌دانند؛ در حالیکه این تفکر به هیچ عنوان درست نیست. ارسال ایمیل های روزانه به تعداد قابل توجهی از مخاطبین، یکی از موفقیت آمیزترین روشهای ایجاد کمپین بازاریابی ایده آل می‌باشد.

6. نوع کمپین خود را متناسب با بودجه مالی و مخاطبین خود انتخاب کنید.

ممکن است تصور کنید یک روش از روش های بازاریابی دیجیتال بیشتر از بقیه مخاطبین را به خود جذب می‌کند. در حالی که شاید این پیش بینی درست نباشد. توصیه می کنیم برای تصمیم گیری در این زمینه حتما تحقیقات و تست‌هایی انجام دهید. همچنین استفاده از آزمون A/B به شما نگرش مناسبی درباره اینکه مخاطبان شما به چه سبک از بازاریابی دیجیتال بهتر پاسخ می‌دهند کمک می کند. بسیار مهم و ضروری است که حداقل یک پلتفرم آنالیتیکس برای ارزیابی کمپین خود از ابتدا تا انتها داشته باشید.

7. در پلتفرم های فضای مجازی تبلیغات انجام دهید:

اکنون که همه تحقیقات را انجام داده‌اید و هدفتان به خوبی مشخص است، نوبت به تبلیغات در سطح فضای مجازی می‌رسد. فرقی ندارد در فیسبوک و لینکدین تبلیغ کنید یا پینترست و تلگرام. آنچه اهمیت دارد کیفیت و جذابیت محتوای تبلیغ شماست. تبلیغ شما باید از محتوای متنی و گرافیکی خوبی برخوردار باشد؛ طوری که مخاطب با مشاهده آن تجربه‌ای به یادماندنی کسب کند و به خرید برند شما علاقمند گردد.

8. برای بازاریابی ایمیلی خود یک استراتژی داشته باشید:

پیشتر هم اشاره شد که اهمیت ایمیل مارکتینگ نباید تحت هیچ شرایطی نادیده گرفته شود.در واقع، شما می‌توانید از ترکیبی از تبلیغات فضای مجازی و بازاریابی ایمیلی در راستای دستیابی به کمپین ایده آل خود بهره‌مند شوید. به طور مثال، از طریق فضای مجازی به لیستی از آدرس ایمیل مخاطبین خود دست یافته، و از طریق ارسال ایمیل‌های مختلف به این مخاطبین یک کمپین همگن از مشتریان خود ایجاد کنید؛ کمپینی که از افرادی همگن و همفکر که همگی مایل به دریافت ایمیل های شما هستند تشکیل شده است. حتی اگر وقت کافی برای نگارش و ارسال ایمیل های متفاوت ندارید، از ایمیل های خودکار استفاده‌ کنید. ایمیلهای خودکار به طرق مختلف به کمک شما خواهند شتافت و زمان زیادی را برایتان صرفه‌جویی خواهند کرد. به طور مثال، ایمیلهایی برای خوشامد گویی به مخاطبین جدید، یادآوری تکمیل عملیات خرید، به روز رسانی اطلاعات جدید در خصوص برند و … توجه بسیاری از مخاطبین را به خود جلب خواهد کرد. مخلص کلام، تحت هیچ شرایطی خود و بیزنستان را از این راهکار محروم نکنید.

9. بازفروشی کنید:

بازفروشی یا ریمارکتینگ یکی دیگر از ابزارهای سودمندی است که در دنیای دیجیتال مارکتینک بسیار کاربرد دارد. فرض کنید فردی محصولی را در سایت شما جستجو و انتخاب کرده و حتی در سبد خرید خود قرار داده است. اما نهایتا” از خرید آن محصول صرف نظر کرده‌است. شما می‌توانید از طریق ریمارکتینگ، در مراجعه بعدی این مخاطب، محصول انتخابی قبلی وی را از طریق گوگل ادز، ایمیل و یا تبلیغات فضای مجازی به او یادآوری کرده و میل به خرید را در او ایجاد نمایید. به طور مثال در ایمیل مارکتینگ می‌توانید با ارسال ایمیلهایی که حاوی پیام یادآوری “تکمیل عملیات خرید” باشد، ریمارکتینگ داشته باشید. در موارد بسیاری دیده شده است که مخاطب به دلایل مختلف فراموش کرده یا نتوانسته است عملیات خریدش را تکمیل کند. اما باز کردن صندوق ورودی ایمیل و مشاهده ایمیل خودکار یادآوری او را ترغیب کرده تا محصول مورد نظر را از سبد خرید مجازی به درون خانه‌اش بیاورد.

10. استراتژی بلاگ نویسی:

بلاگ نویسی را دست کم نگیرید. شما می‌توانید با بلاگهای خلاقانه، ضمن بهینه سازی رتبه سایت خود، کمپین قوی تر و بزرگتری از مشتریان را برای برند خویش تشکیل دهید. از مزایای دیگر بلاگ نویسی افزایش تعامل و مشارکت مخاطبین است. اما چطور می‌توان یک بلاگ مناسب تولید کرد؟ مهمترین کاری که در بلاگ نویسی باید انجام دهید تولید محتوای مرتبط است. لزومی ندارد بلاگی که می‌نویسید حاوی 3000 کلمه باشد؛ اما هر چه تعداد کلمات آن بالاتر باشد، طبیعتا” شانس رتبه اولی آن نیز بیشتر خواهد شد. فرض کنید یک نفر در لیست نتایج جستجوی خود روی آدرس سایت شما کلیک کند و با یک بلاگ 300 کلمه‌ای مواجه شود. حدس می‌زنید 2 دقیقه بیشتر در سایت شما دوام آورد؟ بنابراین اگر مایلید با افزایش بازه زمانی بازدید از سایت، به مزایای تجاری مورد نظر دست یابید لازم است که محتوایی طولانی، با کیفیت و دارای گرافیکی جذاب و چشمگیر مخاطبین را سرگرم و جذب کنید.

استراتژی های فوق هر یک به نوبه خود حائز اهمیت بسیار می‌باشند. با این حال، چنانچه قصد دارید در عالم بازاریابی دیجیتال کمپین سازی کنید بهتر است از ترکیب این یازده استراتژی استفاده کرده و برند خود را در رتبه‌ یک فهرست جستجوی موتورهای جستجوی مختلف تصور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *