تبلیغات در شبکه های اجتماعی

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که صاحبان کسب وکار برای معرفی محصول و برند خود نیاز دارند از آن درکنار سایر ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنند.

اگر بخواهیم کاتالوگ را به صورت حرفه‌ای معرفی نمائیم باید بگوئیم که کاتالوگ شامل دفترچه‌ای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است که مخاطب می‌تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شود.

تاریخچه شکل گیری کاتالوگ:

پیدایش این ابزار به این شکل به میانه های قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. مفهوم و کاربرد کاتالوگ یا بروشور به عنوان بخشی از ضروری ترین ابزار چاپی در میانه های قرن بیست میلادی ظهور کرد. ساخت و چاپ این ابزار تبلیغاتی واسطه ای میان مشتری و ارائه دهنده بود تا مخاطبان به واسطه مطالعه مطالب و بازدید از عکس ها و تصاویر به صورت یکجا و توام ، با محصول و خدمات تولید کنندگان با صرف مدت زمانی کوتاه آشنا بشوند. پیدایش اولین کاتالوگ ها به صورت دستنویس و نه به شکل امروزی و بدون تکنولوژی چاپ در شهر ونیز ایتالیا مورد کاربرد و استفاده قرار گرفتند

بعد از جنگ جهانی دوم و توسعه محصولات و کالاهای صنعتی ، صنعت چاپ به طور شگفت انگیزی پیشرفت کرد. و همین امر وضعیت تبلیغات چاپی را رونق بخشید و دگرگون ساخت. و از آنجا که بورشور ها و یا کاتالوگ ها می توانستند به کسب و کارها در جهت بازاریابی و کسب مشتری کمک کنند میان مالکان و صاحبان صنایع محبوب شدند

در آن زمان روش های تبلیغاتی همچون آگهی های دیواری ، اعلامیه ها ، طراحی تراکت و تبلیغات شفاهی جای خود را به تبلیغات جدید تر داد. یعنی در قرن بیستم کاتالوگ جایگاه خود را در میان تبلیغات و فعالیت های بازاریابی پیدا کرد و به مهمترین ابزار در این زمینه تبدیل شد.

تاریخچه استفاده از کاتالوگ در تبلیغات:

تولید کنندگان به منظور افزایش برتری رقابتی از این ابزار بهره بردند و به وسیله آن محصولات و خدمات خود را به مخاطبین معرفی نمودند که در نتیجه این تمایلات شرکت های بزرگ و سازمان های معتبر ، تحولاتی در صنعت چاپ نیز به وجود آمد در ابتدا کاتالوگ ها به صورت سیاه و سفید و بر روی کاغذ های روزنامه چاپ می شدند و کیفیت بالایی نداشتند رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن ابزار های تخصصی دیجیتالی به منظور چاپ کاتالوگ ها تغییر ظاهری شدیدی را تجربه کردند.

مزایای استفاده از کاتالوگ:

کاتالوگ یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی است و بسیاری از صاحبان برند و کسب وکار برای معرفی محصولات خود از آن استفاده می کنند.

کاتالوگ دارای مزایای بسیاری است که می توان از مهمترین آنها به معرفی برند و شرکت، معرفی محصولات و یا خدمات و افزایش فروش اشاره کرد.

برای افزایش میزان تاثیرگذاری کاتالوگ بر روی مشتریان بهتر است که در نحوه طراحی، انواع و چاپ آن دقت شود. ما در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

نحوه طراحی کاتالوگ:

عواملی مانند اندازه فونت، رنگ و عکس مناسب می‌تواند در نحوه طراحی کاتالوگ موثر باشد، که در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل خواهیم پرداخت.

» انتخاب اندازه مناسب فونت:

هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازه‌های آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت در کاتالوگ باعث ایجاد هارمونی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان می‌گردد.

» انتخاب رنگ مناسب:

هنگامی که می‌خواهید رنگ مناسبی را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنید این موضوع را در نظر بگیرید، که رنگها می‌توانند یک پل ارتباطی بین مشتریان با محصول و برند ایجاد کنند. با توجه به علم روانشناسی رنگ، برای معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان از رنگ‌های مناسب و جذاب در طراحی کاتالوگ استفاده شود.

» انتخاب عکس مناسب:

انتخاب عکس کاتالوگ در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذار است. هنگام طراحی کاتالوگ بهتر است از عکس‌هایی استفاده شود که بتواند پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.

معرفی ایده های طراحی کاتالوگ:

» نمونه طراحی کاتالوگ مربوط به گل کاری و گیاهان
ایده طراحی کاتالوگ گیاهان

» نمونه طراحی کاتالوگ خلاقانه دانشگاهی

طراحی بروشور و کاتالوگ دانشگاهی

» طراحی کاتالوگ برند TowerEight

طراحی کاتالوگ شرکتی

»کاتالوگ خلاقانه شرکت طراحی سایت

طراحی کاتالوگ شرکت طراحی سایت

طراحی بروشور شرکت طراحی سایت

» طراحی کاتالوگ آتلیه عکاسی

کاتالوگ آتلیه عکاسی

» دیزاین کاتالوگ شرکت چاپی

طراحی خلاقانه کاتالوگ شرکت چاپی

» ایده بروشور و کاتالوگ شرکت معماری ساختمان

طراحی کاتالوگ شرکت معماری

نکات مهم در طراحی لوگو خلاقانه:

» هدفمند بودن طراحی کاتالوگ

اگر تا به حال برای کسب و کار خود به دنبال طراحی لوگوی سازمانی بوده باشید، پی برده اید که باید قبل از شروع طراحی مدت زمان زیادی را صرف شناخت بازار و مخاطب هدف نمود؛ چرا که بدون شناخت پرسونای مخاطب نمی توان طراحی درستی انجام داد. طراحی و چاپ کاتالوگ نیز از این امر مستثنی نیست و طراحی کاتالوگ را نیز نباید بدون شناخت هدف برند و کسب و کار انجام داد.

دانستن حوزه فعالیت کسب و کار، مخاطبان هدف وی و ویژگی های آنان اعم از سن، تحصیلات، جنس و غیره می تواند در طراحی کاتالوگ مناسب تاثیر زیادی داشته باشد.

» استفاده از محتوای جمع بندی شده

همان طور که در بالاتر نیز اشاره شده هدف از طراحی کاتالوگ، معرفی محصولات یا فعالیت های یک برند یا کسب و کار می باشد. یکی دیگر از پر اهمیت ترین مواردی که قبل از طراحی کاتالوگ نیاز به رعایت آن است، جمع بندی محتواهای مفید و ارزشمند برای خواننده می باشد. قبل از هر کار می بایست به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و محتوای مفید متنی و تصویری بپردازید. در واقع ارزش کاتالوگ، تلفیقی از طراحی زیبا و محتوای جذاب و جامع آن می باشد.

طراحی کاتالوگ باید به شکلی باشد که مخاطب با نگاه ساده به آن بتواند به حوزه فعالیت کسب و کار، محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن پی ببرد.

همچنین بسته به اندازه کاتالوگ می بایست متن مناسب و ویراستاری شده و عاری از هر گونه غلط املایی در اختیار طراح قرار گیرد.

» استفاده صحیح از فونت ها در طراحی کاتالوگ

استفاده از فونت درست و خوانا یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت طراحی کاتالوگ می باشد که باید کاملا هوشمندانه انتخاب شود. بدین منظور لازم است از انتخاب فونت های پیچیده و متنوع در طراحی کاتالوگ خوددرای نموده و تمامی تلاش خود را برای استفاده از فونت های ساده در کاتالوگ به کار گیرید.

همچنین متناسب با گروه سنی مخاطب و حوزه فعالیت برند لازم است فونت مناسب و در خور شأن کسب و کار را انتخاب نمایید.

» استفاده از تصاویر در طراحی کاتالوگ

استفاده از تصاویر با کیفیت و خلاقانه با زاویه دید مناسب از محصول می تواند تا حد زیادی مخاطب را جذب محصول کرده و شما را در طراحی کاتالوگ و هدف نهایی کسب و کار به موفقیت برساند. نکته لازم در انتخاب تصاویر طراحی کاتالوگ این است که هر تصویر یک نماینده از محصول نهایی می باشد، به همین جهت کیفیت و زاویه عکسبرداری از محصول برای استفاده در کاتالوگ بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که این عکس ها یا مخاطب را به طور صد در صد جذب خود کرده یا آن را از محصول و هدف برند دور می کند.

» استفاده از رنگ ها در طراحی کاتالوگ

رنگ ها از تاثیرگذار ترین عناصر در دنیا می باشند که زندگی بدون آن ها و در دنیای سیاه و سفید، بسیار سخت و غیر ممکن خواهد بود. با توجه به روانشناسی رنگ ها و تاثیر گذاری متفاوت هر رنگ روی احساس مخاطب، نمی توان آن ها را در دنیای طراحی کاتالوگ ها و بروشورها نادیده گرفت. بنابراین لازم است در طراحی و چاپ کاتالوگ آشنایی کامل با روانشناسی و تاثیر هر رنگ در تبلیغات و مشتریان داشته باشید تا بتوان با الهام گرفتن از دانش رنگ ها، زیباترین و جذاب ترین کاتالوگ ها را طراحی نمود.

» در نظر گرفتن ابعاد استاندارد برای کاتالوگ

از دیگر موارد مهم در طراحی کاتالوگ، استفاده از ابعاد مناسب می باشد. ابعاد خیلی بزرگ و کوچک می تواند تا حد زیادی دید و نظر کاربر را تغییر دهد، در نتیجه قبل از شروع طراحی و چاپ کاتالوگ از استانداردهای روز طراحی و چاپ کاتالوگ اطلاع پیدا کنید و مناسب ترین آن را برای معرفی محصولات خود به کار گیرید.

» حفظ انسجام در طراحی کاتالوگ

هر چند در بسیاری از موارد تمامی نکات ذکر شده در بالا رعایت می شود، با این حال پس از اتمام کار با خروجی مناسبی رو به رو نمی شوید. در واقع شاید هر یک از عناصر تبلیغاتی در طراحی کاتالوگ به درستی انتخاب و طراحی شده باشند، اما طرح نهایی به دل ننشیند. بدیهی است که این احساس هر از گاهی به علت عدم وجود انسجام در طراحی ایجاد می شود.

طی تجربیات کسب شده فراوان در زمینه طراحی، همیشه طرح های یکپارچه و منسجم مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب خواهند کرد. بنابراین تمامی تلاش خود را در حفظ انسجام طراحی کاتالوگ به کار گیرید.

» پر رنگ شدن و بزرگ نمایی برخی قسمت های مهم در کاتالوگ

تمام کسب و کارها و برندها به نوبه خود دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث تمایز آنان با سایرین می شود. لازم است در طراحی کاتالوگ این ویژگی ها را در بخش هایی خاص و با قابلیت دید بالاتر نسبت به متون دیگر، همراه با فونت های بزرگ تر و خواناتر نشان دهید تا بتواند به درستی و با هدف متمایز بودن به خواننده نشان داده شود.

» خلاقیت در طراحی کاتالوگ

طراحی گرافیک بدون خلاقیت بی معنا می باشد و یک شرکت تبلیغاتی یا طراحی کاتالوگ با استخدام طراحی کارآزموده زمانی می تواند طراحی کاتالوگ حرفه ای انجام دهد که به دنبال ارائه اولین ها در کار و طراحی خود باشد. این امر مستلزم یک طراحی بی نقص و خلاقانه بوده تا بتواند حس منحصر به فرد بودن برند یا محصول را به مخاطب القاء کند.

نتیجه گیری

هدف از طراحی و چاپ کاتالوگ، دادن آگاهی کافی به مخاطب ضمن معرفی محصول و ایجاد تبلیغات مناسب و دادن پاسخی جامع به نیازهای مخاطبان است. در صورتی که کاتالوگ ها به صورت حرفه ای و خلاقانه طراحی و به مرحله چاپ برسند، تاثیر بسزایی در روند رشد کسب و کار و نفوذ برند در بازار هدف خواهند داشت. بنابراین در طراحی کاتالوگ و بروشور تلاش نمایید تا علاوه بر رعایت اصولی خاص و ابتدایی، از طرحی خلاقانه و متمایز با رقبا بهره گیرید تا هزینه ای که صرف طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی می گردد، نتیجه ای فراتر از انتظار به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *