سئو و بهینه سازی

اصول لینک سازی خارجی

اصول لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یعنی:

• تایید سایت های دیگر نسبت به سایت ما برای گوگل
• اعتبار گرفتن از سایت های دیگر برای یک سایت
• ایجاد محبوبیت به کمک سایت های دیگر
• تلاش برای جلب رضایت گوگل به کمک لینک هایی که سایت های دیگر به یک سایت می دهند

این تعاریف همگی برای معرفی لینک سازی خارجی استفاده می شوند. External links یا لینک های خارجی به صراحت توسط کارمندان شرکت گوگل اعلام شده است که تاثیر بسیار خوبی در رتبه سایت خواهد گذاشت. اما منظور گوگل از لینک سازی خارجی لینک هایی است که خود کاربران با خواندن مطلب یا دیدن محصول از سایت شما در سایت دیگری یا شبکه های اجتماعی به دیگران پیشنهاد می دهند. از آن جایی که ممکن نیست این اتفاق با تعداد زیاد بیفتد سایت ها برای ایجاد محبوبیت، اقدام به لینک سازی خارجی و ایجاد محبوبیت به صورت مصنوعی می کنند.

اهمیت لینک سازی خارجی در سئو چیست؟

• هر لینک خارجی به صفحه شما، یک رای (vote) محسوب می شود: لینک های خارجی به گوگل می گویند که صفحه شما از نظر محتوا به اندازه کافی خوب است و ارزش به اشتراک گذاشته شدن را دارد. طبق استراتژی لینک سازی خارجی، گرفتن لینک از سایت های معتبر، به شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید.
• لینک های خارجی ترافیک سایت شما را بیشتر می کنند. موتورهای جستجوگر زمانی که یک وبسایت را کراول می کنند، تمام لینک ها را دنبال نمی کنند؛ اما نام بردن از سایت شما در یک سایت دیگر، امتیاز محسوب می شود و ترافیک سایتتان را با هدایت کاربران به سایت شما، افزایش می دهد.
• گرفتن لینک از سایت هایی با رتبه بالا یا دامنه قوی باعث می شود که رتبه سایت شما بهبود پیدا کند. اصطلاح link juice مثال خوبی برای نشان دادن این موضوع است که اگر سایت هایی با اعتبار بالا به شما لینک بدهند، اعتبار سایت شما نیز بالا می رود.

مزایای لینک سازی خارجی چیست؟

لینک ها در سئو سایت حیاتی ترین عنصر هستند. زمانی که شما استراتژی لینک سازی خارجی را تهیه کرده و لینک سازی خارجی را شروع می کنید، باید مراقب باشید تا لینک های باکیفیت بگیرید تا موجب ارتقای سایت خود شوید. تعدادی از مزایای لینک سازی خارجی عبارت است از:

1. قدرتمند شناخته شدن وب سایت شما: زمانی که کاربران بتوانند محتوای موردنظر خود را از طریق سایت شما به راحتی پیدا کنند، به سایت شما ارجاع می دهند و سایت شما از نظر موتورهای جستجوگر قدرتمند شناخته می شود.

2. ردیابی ترافیک وبسایت: زمانی که سایت هایی با ترافیک بالا به سایت شما ارجاع می دهند، بخشی از ترافیک بالای سایت آن ها به سایت شما نیز انتقال پیدا می کند. این میزان ترافیک با ابزارهای تحلیلگر گوگل قابل اندازه گیری است و شما می توانید از میزان موثر بودن لینک خارجی مطلع شوید.

3. دریافت لینک های متقابل: زمانی که شما در مطالب خود به سایت های خاصی اشاره کنید، آن ها را دعوت می کنید که از سایت شما نیز بازدید کنند. با این کار شانس خود را برای دریافت لینک متقابل افزایش می دهید. برای دریافت لینک خارجی، این راه، کم‌هزینه ترین و موثرترین راه است.

Page authority چیست؟

Page authority عددی است که برای امتیاز دهی به سایت ها استفاده می شود و تقریبا می توان گفت که جایگزین پیج رنک گوگل شده است. امتیاز Page authority عددی از 0 تا 100 است که هر چه عدد به 100 نزدیک تر باشد سایت اعتبار بیشتری دارد. سایت MOZ ابزاری آنلاین در رابطه با تشخیص اعتبار سایت برای کاربران ایجاد کرده است که با کمک این ابزار به سادگی می توانید میزان اعتبار یا Page authority هر سایتی را تشخیص دهید.

هر چند این اعداد و ارقام ارائه شده توسط سایت ماز هستند و همانطور که گفتیم باید فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهید.

۶ ابزار مفید برای لینک سازی خارجی چیست؟

پس از تهیه استراتژی لینک سازی خارجی، برای اجرا و تحلیل میزان پیشرفت خود، ناچارید از ابزارهایی بهره بگیرید که بهترین آن‌ها را در اینجا به شما معرفی می‌کنیم:

1. Google Webmaster : با استفاده از این ابزار می توانید جایگاه سایت خود را رضد کنید و ببینید در چه عبارت های جستجویی، در نتایج نمایش داده شده اید‫. دریافت گزارش بک لینک های گوگل وب مستر به شما کمک می کند تا استراتژی لینک سازی خارجی خود را تغییر دهید یا در صورت نیاز، اصلاح کنید‫.

2. Check my links : می توانید با استفاده از این سایت، لینک های شکسته، داخلی و خارجی سایت خود را کنترل کنید‫.

3. Moz : این سایت بهترین سایت برای سئو سایت و بررسی لینک های سایت است که تمامی لینک هایی را که به سایت شما داده شده است، نشان می دهد‫.

4. Open Site Explorer : این سایت ابزار بی نظیری برای تجزیه و تحلیل بک لینک و شناسایی میزان محبوبیت لینک است که به شما امکان می دهد سایت خود را بررسی کنید‫.

5. Ahrefs : این سایت نیز کامل ترین ابزارها را برای تحلیل وب سایت، بک لینک، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و‫… در اختیار شما می ‌گذارد.

6. ‫:Ranksignals این سایت شاید از کاربردی ترین سایت هایی باشد که در گرفتن بک لینک به شما کمک کند زیرا لینک های ساخته شده توسط رقبا را به شما نشان می دهد و شما می توانید با بررسی دقیق رقبای خود، استراتژی لینک سازی خود را قوی تر کنید.

نکات مهم در مورد لینک سازی خارجی (External links)

لینکی که از داخل یک سایت به آدرس دیگری غیر از دامنه اصلی سایت داده می شود لینک خارجی است؛ در نتیجه اگر لینک سایت را در (سایت، بلاگ، انجمن، نظرسنجی سایت ها و شبکه های اجتماعی) قرار دهیم لینک سازی خارجی انجام داده ایم.

گوگل همان طور که اعلام کرده است به لینک سازی خارجی اهمیت می دهد، اگر متوجه شود سایتی لینک سازی خارجی انجام داده است آن سایت را پنالتی خواهد کرد. ایجاد محبوبیت مصنوعی و امتیاز گرفتن از الگوریتم های گوگل در این سال ها برای گوگل معذل بزرگی بوده و به همین دلیل الگوریتمی ساخته که فقط مسولیت نظارت بر سایت ها در زمینه لینک سازی خارجی را انجام می دهد.

اگر تمام اصول کار کردن خود را بر پایه ی این جمله (کاربری که از محتوای سایت خوشش آمده و به طور طبیعی تصمیم گرفته است آن را با دیگران به اشتراک بگذارد) قرار دهید بسیاری از مشکلات حل می شود.

» سایت های مرتبط

یکی از راهکارهای گوگل برای تشخیص سایتی که لینک سازی خارجی انجام داده است، لینک گرفتن یک سایت از سایتی است که در حوزه کاری خود نبوده است. در نتیجه حتما به این موضوع اهمیت دهید و از سایت هایی که موضوع مرتبطی با سایت شما ندارند لینک نگیرید. به طور مثال سایتی که در زمینه آموزش سئو فعالیت می کند نمی تواند از سایت هایی که خرید و فروش اتومبیل انجام می دهد لینک بگیرد. گوگل به راحتی متوجه تقلبی که صورت گرفته خواهد شد.

» زبان مرتبط

سایت ها در هر کشوری با توجه به زبان آن کشور بارگذاری می شوند. البته سایت های چند زبانه ای هم هستند که فعالیت جدی دارند ولی با این حال برای لینک گرفتن از دیگر سایت ها یا بلاگ ها، سایت های هم زبان با سایت خود را انتخاب کنید. اگر هم قصد داشتید از سایت های خارجی لینک بگیرید این میزان باید برابر 0.1 از تعداد لینک های دیگر باشد. به طور مثال سایتی که به زبان فارسی فعالیت می کند در صورتی که از سایتی با زبان ژاپنی لینک بگیرد گوگل به سایت شک خواهد کرد و اگر این تعداد افزایش یابد سایت پنالتی خواهد شد.

» اعتبار سایت

شاید تا این قسمت از مقاله تصور کرده باشید که هر سایتی را می توان برای لینک گرفتن انتخاب کرد و گوگل نیز با همین کار به رتبه سایت شما جایگاه بهتری می دهد.
اما این طور نیست. باز هم به سراغ مثال ابتدای مقاله برای خرید لباس جدید می رویم. شما به محصولی که نمی شناختید بعد از مدتی اعتماد کردید چون افرادی که برایتان قابل اعتماد بودند آن محصول را تایید کردند. اگر در اطرافیان خود کسی را دارید که همیشه عادت دارد پول خود را بیهوده خرج کند و هر چیز غیر ضروری ای بخرد قطعا تایید این فرد آن چنان تغییری در اعتماد شما به آن محصول جدید ایجاد نمی کرد.
گوگل نیز همین طور است. سایت هایی که از نظر گوگل سایت خوبی هستند و مدت زیادی به فعالیت پرداخته اند سایت هایی هستند که می توان از آن ها لینک گرفت.

انواع لینک سازی خارجی:

» آدرس مستقیم

می توان توضیح کوتاهی از مقاله را در بلاگ، شبکه اجتماعی، سایت و … قرار داد و لینک مقاله را به صورت کامل در ادامه قرار داد تا کاربران و ربات های گوگل را به لینکی که قرار داده ایم دعوت کنیم.

» انکر تکست

انکر تکست ها کلماتی هستند که به صفحه ی دیگری لینک می شوند. گوگل کاملا به مفهوم و ارتباط صفحه لینک شده با متن پی می برد، به طور مثال در انجمنی که در مورد آموزش طراحی سایت صحبت می شود متنی هم گذاشته شود که در مورد طراحی سایت است. در آن مقاله کلمه ای مثل (طراحی لوگو) در محتوای متن وجود دارد و اگر این کلمه را به سایتی که خرید خودرو انجام می دهد لینک دهید قطعا گوگل با این کار برخورد خواهد کرد و متوجه تقلبی که صورت گرفته است می شود. در نتیجه حتما توجه داشته باشید که مانند کاربری که واقعا قصد دارد مقاله مفیدی را با دیگران به اشتراک بگذارد رفتار کنید.

اصول کلی لینک سازی خارجی چیست؟

برای لینک سازی خارجی، قواعد بسیاری مهمی وجود دارد که نادیده گرفتن هرکدام، می تواند زحمات شما را هدر دهد و سایت شما را پنالتی کند. بهتر است پیش از اقدام به لینک سازی خارجی و گرفتن بک لینک، به نکات زیر توجه نمایید:

1. در سایت های مرتبط لینک سازی کنید: اگر سایت شما در حوزه خدمات خودرو فعالیت می کند، نباید در سایت هایی که درباره آموزش مطالب درسی مطلب تولید می کنند، از شما نامی برده شود. شما باید به دنبال پربازدیدترین و پرترافیک ترین سایت در حوزه تخصصی فعالیت خودتان باشید. البته سایت هایی وجود دارند که حالت دایره المعارف دارند و موضوعات مختلفی را پوشش می دهند. اگر قصد دارید این گونه سایت ها را انتخاب کنید، بهتر است از بالا بودن امتیاز این سایت ها مطمئن باشید. سایت برترین ها از این دست سایت های جامع است که در هر دسته، مطلبی برای گفتن دارد و می تواند موجب بالا رفتن بازدید شما بشود.
انجمن ها و فروم های سایت های پرطرفدار که کاربران زیادی دارد، لینک های قوی و خوبی محسوب می شوند. نام بردن از سایت شما در این انجمن ها و اتاق های گفتگو، بسیار مفید است و از نظر برخی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، بهترین تبلیغ محسوب می شود. حضور فعال در انجمن‌ها و پاسخگویی به سوالات، موجب جلب مشتری و هدایت کاربران به سایت شما می شود. بنابراین لینک سازی خارجی در سایت های مرتبط و مفید را از نظر دور ندارید.

2. از کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید: علت آنکه بر داشتن استراتژی لینک سازی خارجی تاکید می شود، این است که به شما کمک می کند دیدی جامع داشته باشید و از هیچ نکته ای غافل نشوید. انتخاب کلمات کلیدی بر اساس استراتژی لینک سازی خارجی به شما می گوید که باید از کلمات کلیدی متنوع و هم‌خانواده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برخی مدیران سایت ها تصور می کنند که باید مدت زمان مشخصی را به ارتقا دادن یک کلمه کلیدی اختصاص دهند اما این استراتژی صحیحی نیست و بازدهی ندارد. بنابراین بهتر است یک پژوهش جامع بر روی کلمات کلیدی مفید برای تبلیغ سایت یا محصول خود انجام دهید و زمان مناسب برای کار کردن بر روی هر دسته از کلمات کلیدی را تعیین نمایید.

3. به سایت های مختلف لینک بدهید: شاید در جستجوهایتان برای گرفتن لینک، به سایت هایی بربخورید که از همه نظر برای ارتقا دادن محصول شما مناسب باشند. سایت هایی مثل بیتوته را در نظر بگیرید. این سایت ها در همه زمینه ها موضوع دارند و در گوگل از امتیاز بالایی برخوردار هستند. راحت ترین کار این است که تمام لینک هایتان را از این سایت بگیرید؛ اما این کار اشتباه است. نباید تصور کنید که داشتن ۱۰۰ لینک از سایتی پربازدید مانند بیتوته می تواند موجب رشد شگفت انگیز کسب و کار شما شود؛ برعکس، این کار پیشرفت کار شما را در یک مرحله مشخص، ثابت نگه می دارد. هر URL یک بار برای شما امتیاز می آورد و فراموش نکنید که تعداد بالای Refeering Domain برای شما امتیاز می‌آورد، نه تعداد لینک‌ها. یک استراتژی لینک سازی خارجی اصولی، به شما می گوید که به دنبال سایت های متنوع با امتیاز خوب در حوزه تخصصی خودتان باشید.

4. محتوای سایت خود را بهبود بخشید: پیش از آنکه بک لینک بگیرید و منتظر باشید کاربران زیادی را به سایت خودتان جلب کنید تا مشتری شما شوند، مطمئن شوید که سایت شما از نظر رابط کاربری و محتوا غنی شده است و سایتی حرفه ای را بالا آورده اید. مدیران دیجیتال مارکتینگ به شما توصیه می کنند که لندینگ پیج (صفحه فرود) سایت خود را طوری طراحی کنید که جذاب باشد و محصول شما را خیلی سریع به کاربر معرفی کند.

5. در دام مزرعه لینک نیافتید: یکی از تکنیک های قدیمی سئو کلاه سیاه، ایجاد مزرعه لینک است که در آن، گروهی از وب سایت ها به طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به سایت های پربازدید، از آن ها لینک دریافت می کنند. این لینک ها با فریب دادن موتورهای جستجو، قصد دارند که در مدت زمانی کوتاه، در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار بگیرند. در صورتی که از چنین سایت هایی لینک بگیرید، سایت شما اسپم می شود. داشتن استراتژی لینک سازی خارجی، به معنی اجتناب از انتشار لینک در چنین سایت هایی است.

6. به دنبال سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) نباشید: فراموش نکنید که گوگل رفتا غیرطبیعی و طبیعی سایت شما را متوجه می شود؛ بنابراین به دنبال پیشرفت خیلی سریع نباشید. الگوریتم های گوگل محتوا و لینک های سایت شما را بررسی می کنند و در صورتی که متوجه شوند شما به دنبال رشد غیرطبیعی سایت خود هستید، شما را پنالتی می کنند. از یاد مبرید که سئو فرایندی زمان بر است و کیفیت همیشه مهم تر از کمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *