سئو و بهینه سازی

اصول لینک سازی داخلی

اصول لینک سازی داخلی

لینک سازی چیست؟

اولین کار اصولی بعد از طراحی و راه اندازی وب سایت این است که شما بتوانید در وب سایت خود لینک سازی های موثر انجام دهید.

ابتدا اجازه دهید با یک تعریف مختصر برای شما عنوان کنیم که لینک سازی چیست؟ در حقیقت باید بگوییم منظور از لینک سازی اتصال وب سایت ها به یکدیگر می باشد. شما با استفاده از لینک هایی که در صفحات وب سایت های مختلف وجود دارد می توانید وارد صفحات گسترده دیگری شده و اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته باشید.

شما می توانید برای ساخت لینک از روش های مختلف بسیاری استفاده کنید که برخی از آنها بسیار سخت می باشند اما می توانند بر فعالیت هایی که شما برای سئو وب سایت خود انجام می دهید تاثیر گذار باشد.

برای ساخت لینک افرادی وجود دارند که در زمینه سئو فعال می باشند و به نوعی در این زمینه متخصص هستند. این افراد به خوبی می دانند که برای ساخت لینک باید چه کارهایی انجام دهند تا لینک ساخته شده هم معتبر باشد و هم از کیفیت لازم برای کسب رتبه توسط موتورهای جستجو برخوردار باشند.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی یعنی؛ صفحه ای از یک سایت را به صفحه دیگری از همان سایت متصل کنیم. کاربران با کلیک بر روی این لینک ها به سایر صفحات و بخش های مرتبط در سایت شما منتقل میشوند و ربات های گوگل میتوانند صفحات جدید و مرتبط را به راحتی پیدا کنند.

تمام لینک هایی که در منوی اصلی سایت، سایدبار، محتوای صفحه، بنرهای گرافیکی، فوتر و سایر بخش های صفحه قرار میگیرند بر درک ارتباط صفحات و تعیین مسیر حرکت کاربر تاثیر گذار بوده و از انواع لینک سازی داخلی محسوب میشوند.

آیا در سئو سایت بایست به لینک های داخلی نیز اهمیت داد؟

لینک های داخلی از جمله موارد مهم در سئو می باشند که از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در این مقاله به بررسی هجده فاکتور در لینک های داخلی می پردازیم و هر یک را به طور مفصل تشریح خواهیم کرد و چگونگی تاثیر این فاکتور ها را مورد بررسی قرار می دهیم. با اینکه امروزه بحث لینک های داخلی از موضوعات جذاب سئو نمی باشد اما استراتژی اشتباه در این کار موجب ضررهای جبران ناپذیری در سئو سایت می گردد. بنابراین شما می بایست با فاکتورهای تاثیر گذار در لینک های داخلی آشنا باشید تا از گام های اشتباه در این کار بپرهیزید.

ویژگی های لینک های داخلی:

لینک های داخلی به کاربران کمک می کند تا از یک صفحه به صفحه دیگر سایت منتقل شوند و از دیگر صفحات سایت نیز بازدید کنند. در زمان های ابتدایی پیدایش اینترنت این مسئله از اهمیتی برخوردار نبود اما امروزه به خاطر مسئله سئو سایت، لینک های داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند. همچنین نوع رفتار موتورهای جستجو نیز نسبت به لینک های داخلی و خارجی متفاوت می باشد. با این حال لینک های داخلی در رتبه و اعتبار سایت دارند و همچنین در نوع آنالیز سایت توسط موتورهای جستجو تاثیر گذارند.

1. انکر تکست در واقع محتوای لینک داخلی خود را در کوتاه ترین عبارت ممکن بیان می کند و به بیننده یک تصور اولیه از محتوای داخل صفحه لینک شده را می دهد.

2. نوع استفاده لینک از نیز از اهمیت برخوردار است و در صورتی که لینک، دارای اشتباهات املایی باشد و یا صفحه مورد نظر دارای خطا باشد، مشکلاتی را برای سئو ایجاد می کند. همچنین در مواردی که سعی می شود که یک انکر تکست برای گرفتن رنک بالاتر در همه جای سایت به شکل تکراری استفاده گردد نیز قوانین سختگیرنه ای از طرف گوگل وجود دارد. گوگل از این کار بسیار متنفر است و در صورت مشاهده، آن سایت را جریمه می کند.

استفاده از این گونه لینک سازی ها که اغلب در فوتر یا هدر وبسیات مشاهده می شود کار خوبی نیست و از ایندکس شدن صفحات یا گرفتن رنگ خوب در موتور جستجوی گوگل جلوگیری می کند. همچنان که گوگل در جریمه کردن این گونه فعالیت ها سخت گیر است، در برگردندان تغییر وضعیت به حالت طبیعی نیز بسیار منعطف می باشد. کافیست که این لینک های تکراری را از صفحات سایت حذف کرده تا رفتار متفاوت گوگل را مشاهده کنید.

3. هدف لینک ها نیز از یک جا به جای دیگر مهم است.

4. اهمیت صفحه لینک شده نیز از فاکتورهای مورد بحث می باشد. اگر در سایت شما صفحاتی وجود دارد که دارای بک لینک های بسیار زیاد از سایت های دیگر است، به همان نسبت نیز می بایست در دادن لینک های داخلی به آن صفحات نیز توجه کنید. گرفتن بک لینک از سایت های معتبر رتبه صفحه را بالا می برد و لینک دادن داخلی به آن نیز به کاربران کمک می کند تا دسترسی آسانتری به این صفحات پر ارزش داشته باشند و وجود این ساختار و ایجاد تعادل در بین لینک های داخلی و بک لینک ها، ارزش آن صفحات را دو چندان می کند و یکی از سیگنال های بسیار مثبت برای موتورهای جستجو برای دادن رنک بالاتر به این صفحات است.

5. ارتباط صفحات نیز از فاکتورهای مورد توجه است. لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگری که از نظر محتوا نیز مشابه با یکدیگر هستند، از ارزش بالاتری نسبت به لینک دادن از یک صفحه کاملا نا مرتبط می باشد. این کار از نظر موتور جستجوی گوگل نیز کار بسیار مثبتی است و امتیاز خوبی برای آن قائل می شود.

6. اولین لینک صفحه، طبق آزمایش هایی که از طرف کارشناسان انجام شده است، مهمترین آن می باشد. در صورتی که در یک صفحه چند لینک با انکر تکست های متفاوت به یک لینک مشخص وجود داشته باشد، طبق تجربه صرفا اولین انکر تکست برای گوگل مهم است و معمولا به بقیه انکر تکست ها توجهی نمی کند.

7. نوع لینک نیز از اهمیت برخوردار است. لینک گذاری با استفاده کدهای HTML به مراتب بهتر از استفاده از کدهای جاوا اسکریپت می باشد. بعضا مشاهده می شود که برای زیباسازی صفحات از کدهای جاوا اسکریپت و تصاویر برای لینک دادن به دیگر صفحات استفاده می شود. اما تجربه نشان می دهد که لینک دادن با استفاده از کلمات، اعتبار بیشتری را برای صفحات به بار می آورد. همانطور که در مطلب متن جایگزین تصاویر چیست نیز بیان شد، در صورت لزوم استفاده از تصاویر برای لینک دادن، متن جایگزین عکس ها را فراموش نکنید. چرا که این متن نقش کلمات را در انکر تکست بازی می کند.

اصول و قواعد لینک سازی داخلی:

» مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک دهید «

اولین موضوع برای رعایت اصول و قواعد لینک سازی داخلی که باید در نظر داشته باشید این است که مطلب های مرتبط موجود در وب سایت خود را به یکدیگر لینک دهید. این مدل لینک دهی دارای تاثیر بسیار زیادی می باشد و می تواند در نتیجه نمایش وب سایت شما برای موتورهای جستجو بسیار تاثیر گذار باشد.

شاید خیلی از شما دوستان این موضوع را ندانید که بهترین روش برای گرفتن بک لینک ایت است که از مطالب مرتبط که در وب سایت خود منتشر می کنید به یکدیگر لینک دهید.

» لینک های خروجی هر صفحه از وب سایت را مدیریت کنید «

این موضوع را به خاطر داشته باشید لینک سازی های داخلی که انجام می دهید اصولا لینک های فالو می باشند که با بالا رفتن تعداد لینک های خروجی امکان دارد که اعتبار و قدرت صفحه مورد نظر به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین پیشنهادی که ما می توانیم به شما دوستان بکنیم تا با این مسئله مواجه نشوید این است که از 1 تا 5 لینک خروجی برای صفحات وب سایت خود استفاده نمایید تا کیفیت خود را نیز از دست ندهند.

» از انکرتکست های متنوع استفاده کنید «

مسئله بعدی که درباره اصول و قواعد لینک سازی داخلی باید به خاطر داشته باشید انتخاب انکرتکست های متنوع می باشد. برای آشنایی بیشتر درباره انکرتکست می توانید سری به مطلب انکرتکست چیست؟ در سئو ایران بزنید.

استفاده از انکرتکست های متنوع یکی از تاثیر گذارترین موارد در کیفیت لینک سازی های داخلی می باشد که گوگل این روزها با ارائه الگوریتم های پیشرفته خود همچون الگوریتم پنگوئن بطور جدی آن را مورد بررسی قرار می دهد.

برای اینکه بتوانید روند لینک سازی را در وب سایت خود طبیعی انجام دهید می توانید از کلمات و عبارت های متنوعی به صفحات وب سایت خود لینک دهید. این عبارت ها می توانند کلمات کلیدی وب سایت شما باشند.

ساختار مطلوب لینک های داخلی:

در یک ساختار ایده ال ممکن است در صفحه اصلی 100 لینک وجود داشته باشد و در گام بعدی سایت که احتمالا شامل یک زیرمجوعه از سایت می باشد 100 لینک دیگر نیز وجود داشته باشد. تا همین جا نیز برای این دوگام طی شده 10000 مسیر ایجاد شده است که همگی یک کار مشخص می کنند.

1. در سایت های کوچک و متوسط، هیچ پیجی با سه گام دورتر نبایست لینک داده شود.

گام های دورتر در یک سایت به معنی اختلاف در دسته بندی می باشد که امری نامعقول به نظر می رسد. بنابر این برای جلوگیری از این امر، مطالب دسته ای مشابه و نزدیک به هم را به یکدیگر لینک دهید.

2. لینک ها می بایست متناسب با موضوع همان صفحه باشند.

اگر کسی بر روی لینک ها کلیک نکند، سیگنال مثبتی برای سایت و موتور جستجوی گوگل نخواهد بود. بازگشت به صفحه قبل بعد از کلیک نیز احتمالا به معنی نا مرتبط بودن صفحه می باشد و برای حل این مشکل حتما چاره ای بایست اندیشید. چرا که مطلبی نبوده است که کاربر انتظار آن را داشته است.

3. از یک انکر تکست ثابت برای دو لینک در یک صفحه استفاده نکنید.

استفاده از یک عبارت برای دو لینک متفاوت، کاربران و موتورهای جستجو را گیج می کند و مانع از این می شود که کلمات کلیدی هر صفحه را شناسایی کنند. همچنین بین دو صفحه نیز در یک کلمه کلیدی رقابت ایجاد می کند که این کار، سیگنال مثبتی محسوب نمی شود.

4. استفاده از نوفالو را برای لینک های خارجی کاهش دهید. این کار کمکی به بهبود لینک های داخلی نمی کند.

اسفاده از نوفالو برای لینک های خارجی به جهت تصور افزایش اعتبار لینک های داخلی کار بیهوده ایست و در الگوریتم های جدید رنکینگ گوگل جایی ندارد. تنها راه بهبود لینک های داخلی، استفاده درست و به جا از آنهاست.

5. حذف لینک های با ارزش پایین و در عوض لینک دادن به مطالب با ارزشی که کاربران به دنبال آن هستند.

6. صفحات را بدون لینک رها نکنید.

در سایت نباید هیچ صفحه باشد که لینکی به آن داده نشده باشد و همچنین هیچ صفحه ای نیز نباید عاری از لینک به جاهای دیگر سایت باشد.

با رعایت همه مواردی که ذکر شد، مطمئنا هیچ مشکلی در ساختار لینک های داخلی سایت وجود نخواهد داشت. در ضمن سئو لینک های داخلی تضمین می شود و کاربران نیز در استفاده از سایت با مشکلی رو به رو نخواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *