گوگل و مرغ مگس خوار….؟!
الگوریتم مرغ مگس خوار یک الگوریتم جدید گوگل است که در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۳به الگوریتم های جستجو اضافه شده است. مرغ مگس خوار یا Hummingbird بر خلاف الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن یک افزونه آنتی اسپم نیست بلکه عمده ی تمرکزش روی بهینه سازی پرس و جو های کاربران می باشد.
رفتار مرغ مگس خوار:
مرغ مگس خوار رفتار کاربران را تحلیل میکند. به عنوان مثال اگر کاربران عبارت بهینه سازی سئو را جست و جو کنند، نتایج مختلفی برای آن ها نشان میدهد. حال اگر کاربران به جای لینک اول، روی لینک چهارم کلیک کنند و جایگاه چهارم تعداد کلیک یبشتری نسبت به جایگاه اول داشته باشد، پس از مدتی جایگاه چهارم ارتقا مییابد و جایگزین لینک اول میشود. این یعنی برای مرغ مگس خوار رفتار کاربران حائز اهمیت است.
پس کسانی که تولید محتوا میکنند علاوه بر در نظر گرفتن رباتهای گوگل باید رفتار کاربران هم به طور جدی در نظر بگیرند و ببینید بیشتر به چه چیزهایی توجه بیشتری میشود. البته تعداد کلیک به تنهایی تعیین کننده نیست و عوامل مختلفی مثل میزان محبوبیت در شبکههای اجتماعی، میزان زمان گردش در یک سایت و … تاثیر زیادی دارند.
بررسی نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار:
با وجود اینکه سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار وجود دارد اما گوگل هنوز هیچ جزییاتی در مورد نحوه عملکرد این الگوریتم منتشر نکرده است؛ مرغ مگس خوار بعد از الگوریتم کافئین که هدف از آن افزایش سرعت نتایج گوگل و ادغام آنها با نتایج شبکه های اجتماعی بود به عنوان جدیدترین الگوریتم بهبود نتایج گوگل ارائه شده است.
بیشتر تمرکز مرغ مگس خوار بر روی عبارت جستجو شده توسط کاربر است و این امکان را می دهد که گوگل عبارات جستجو شده را کاملا تجزیه کرده و مورد بررسی قرار دهد. این موضوع سرعت دسترسی کاربران را به پاسخ سوالاتی که می خواهند؛ افزایش می دهد. نکته ای که باید مد نظر داشت این است که مرغ مگس خوار صرفا یک الگوریتم تکمیلی است و الگوریتم های قبلی به کار خود ادامه خواهند داد. مانند الگوریتم های ضد اسپم گوگل پاندا و گوگل پنگوئن.
» از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که… «
. آیا الگوریتم جدید باعث تغییر در ترافیک سایت های اینترنتی و تغییرات در رنکینگ آنها خواهد شد؟
جواب این است که خیر، به طور کلی تغییرات اساسی در رنکینگ سایت ها بوجود نخواهد آمد بلکه عباراتی که کاربران جستجو خواهند کرد تغییر پیدا می کند. البته در نهایت این موضوع می تواند به نفع برخی از سایت ها و به ضرر برخی سایت های دیگر تمام شود.
. با ورود الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار باید چه تغییراتی را در وب سایت خود بدهیم؟
هیچ نیازی به انجام تغییرات در سایت شما نیست، این الگوریتم توجه ویژه گوگل به نیاز کاربران و عبارات جستجو شده را نشان می دهد. بهترین کاری که می توانید بکنید این است که با تحلیل عباراتی که کاربران سایت شما به دنبال آن هستند مطالب مفیدتری تولید کنید و محتوای خود را طبق عباراتی که مخاطبین شما به دنبال آن جستجو می کنند تولید نمایید.
الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی معنایی:
ویژگی اصلی این بروز رسانی، پرداختن آن به جستجوی معنایی است. حتی پیشرفته ترین کامپیوترها هم نمی توانند مانند انسان تفکر داشته باشند. انسان ها می توانند بین دو مفهوم، تمایز قائل شوند (در عین حالی که دو مفهوم کاملا شبیه به هم باشند)؛ اما کامپیوترها نمی توانند به هوشمندی ما انسان ها عمل کنند.
در گذشته، وقتی فردی در گوگل عبارت کلیدی را جستجو می کرد، این موتور جستجو تنها صفحاتی که عبارت کلیدی مورد نظر را بیشتر از بقیه تکرار کرده بودند، در SERP ها نشان می داد که این مسئله موجب شده بود تکنیک های سئو کلاه سیاه محبوبیت زیادی پیدا کنند.
جستجوی معنایی در واقع مفهومی است که نتایج جستجو را با توجه به هدف جستجو کاربر، ارتقا می دهد. در این سبک از جستجوها، هدف این است که یک ارتباط بین موضوع جستجو با اطلاعاتی گسترده برقرار شود یا اینکه یک نسبت متنی بین آن ها ایجاد شود. اساسا، جستجوی معنایی متمرکز بر این است که معنای جستجویی که کاربر انجام داده چیست و چه هدفی در پشت این متن جستجو شده وجود دارد. در جستجوی معنایی، اصل بر این نیست که یک عبارت کلیدی جستجو شده خاص، در بین صفحات جستجو به نمایش در بیاید.
به عنوان مثال، وقتی یک کاربر در گوگل عبارت “آب و هوا” یا “وضعیت هوا” را جستجو می کند، طبیعتا هدفش بررسی وضعیت و پیش بینی هوای منطقه سکونت خود می باشد و قطعا نمی خواهد مفهوم، اساس و تعریف عبارت آب و هوا را مورد بررسی قرار دهد. بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، این زمینه را برای بهبود جستجوها فراهم کرده است.
البته دقت کنید که گوگل هنوز هم نمی تواند مثل یک انسان متوجه شود که دقیقا هدف اصلی ما از جستجو کردن عبارت “آب و هوا” چه بوده است. بنابراین محض احتیاط، گوگل علاوه بر اینکه اطلاعاتی در زمینه وضعیت آب و هوا ارائه می کند، بلکه در ادامه SERP ها، نتایجی در ارتباط با ماهیت و اساس آب و هوا برای ما نشان خواهد داد.
تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو:
» بهینه سازی کلمات کلیدی
کلمات کلیدی را بهینه سازی کنید. یعنی به جای اینکه تنها با یک کلمه کلیدی مقاله خود را بنویسید، میتوانید از کلمات ترکیبی استفاده کنید.اگر فقط از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید خلاقیت در مقاله شما کاهش یافته و مورد بی توجهی مرغ مگس خوار واقع می شوید.
» بهینه سازی انکرتکست
انتخاب انکرتکست بسیار مهم است. در واقع انکرتکست انتخاب شده باید همسو با محتوای سایت باشد. هرچقدر هم محتوای شما جذاب باشد اگر انکرتکست به محتوای شما ارتباطی نداشته باشد از نظر گوگل بی معنی است.
چگونه توجه الگوریتم مرغ مگس خوار را جلب کنیم؟
این الگوریتم روی موارد زیر تاکید دارد. با رعایت این موارد میتوانید رتبه بهتری در صفحات نتایج جستجو داشته باشید:
» بهینه کردن کلمات کلیدی
به جای این که از کلمه کلیدی مورد نظر به دفعات زیاد استفاده کنیم، از کلمات هم معنی یا مترادف آن استفاده کنیم. مثلا تنبیه و مجازات یا اطلاعات و داده.
» بهینهسازی انکرتکستها
یعنی انتخاب Anchor Text ها به گونهای باشد که با کلمه کلیدی و محتوای سایت همخوانی داشته باشند .
» نوشتن مقالات کوتاه
از نوشتن مقالات طولانی به تعداد زیاد خودداری کنید.
» استفاده از تصویر و ویدئو
تصویر باعث جذب مخاطب میشود. برای بالا بردن جذابیت متون و مقالات، از تصاویر و ویدئو استفاده کنید.
آینده الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در آینده ای نه چندان دور، کامپیوترها می توانند به خوبی زبان ما انسان ها را تجزیه و تحلیل کنند. امروزه با گذشت چندین سال از این بروز رسانی Hummingbird گوگل، شاهد پیشرفت های زیادی در دیگر بخش های الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو بوده ایم که همه آن ها هدفشان بهبود وضعیت جستجوها است. اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، گوگل عملکردی بی نظیر در این زمینه داشته است و همچنین انتظار می رود که در سال های آینده، پیشرفت های بهتری نیز در مورد جستجوی معنایی از خود ارائه کند.