سئو و بهینه سازی

الگوریتم هاوک (hawk / شاهین) چیست؟

الگوریتم هاوک (hawk / شاهین) چیست؟

الگوریتم شاهین گوگل چیست؟

الگوریتم شاهین پس از الگوریتم موش کور در 22 آگوست 2017 توسط گوگل بروزرسانی شد.گفته می شود که هدف این الگوریتم برطرف کردن نواقص جزئی الگوریتم موش کور است و درواقع تاثیرگذاری آن نیز فقط برروی سئوی محلی می باشد.هدف از نام گذاری این الگوریتم نیز به این جهت بوده است که از ویژگی های شاهین در دنیای واقعی این است که علاقه بسیار زیادی به شکار موش کور دارد به همین جهت گوگل این الگوریتم خود را شاهین نام گذاری کرده است تا نواقص جزئی در ساختار کاری موش کور گوگل را از بین ببرد و درواقع آنها را شکار کند پس این دو الگوریتم در سئو محلی برای کسب و کارها تکمیل کننده یکدیگر می باشند.

دلیل نام گذاری شاهین:

گوگل معمولا الگوریتم های خود را به طور رسمی معرفی نمی کند و فقط در موارد معدودی وجود الگوریتم ها و تاثیر آن ها بر سئو سایت را تایید می کند.

اما از آن جا که این الگوریتم نسخه پیشرفته تر الگوریتم موش کور محسوب می شود ، آقای Joy Hawkins که جز نویسندگان معروف سایت Search Engine Land محسوب می شود نام این الگوریتم را شاهین گذاشت.

نکته جالب در نام گذاری این الگوریتم این است که شاهین عاشق شکار موش کور است و از آن جا که این الگوریتم نسخه پیشرفته تر الگوریتم موش کور است ارتباط معنایی مناسبی بین این دو الگوریتم برقرار است.

الگوریتم موش کور ( Possum ) مشکل ثبت چند آدرس در یک مکان را رفع کرد ولی نتوانست فیلترینگ گوگل را دقیق تر کند به همین خاطر این موضوع به نفع افرادی بود که از قبل آدرس خود را ثبت کرده بودند.

به این ترتیب کسب و کارهای جدید و کوچک تر عملا شانسی برای ثبت آدرس نداشتند.

اما این مشکل هم با معرفی الگوریتم شاهین حل شد و با دقیق تر شدن فیلترینگ گوگل همه کسب و کارهای نزدیک به هم و مشابه توانستند آدرس خود را در گوگل مپ به صورت مستقل ثبت کنند.

مثالی برای فهم الگوریتم هاوک گوگل:

بعد از پیاده سازی الگوریتم Possum اگر دو تا کسب و کار مشابه نزدیک هم قرار داشتند نتایج جستجو فقط آن نتیجه ای را نشان میداد که جستجوی طبیعی بیشتری داشت و شغل دیگر را نشان نمیداد. این مشکل پی از بروز رسانی الگوریتم هاوک گوگل به مقدار زیادی حل شد.
فرض کنید مخاطب دنبال مطب ارتودنسی میگردد همانطور که توی نقشه میبینید دو تا مطب در نزدیکی او وجود دارند.

الگوریتم هاوک-01

قبل از آپدیت هاوک فقط مطب “ویتون” در صفحه نتایج نمایش داده میشد اما پس از این به روز رسانی هر دوی آنها قابل مشاهده هستند.

الگوریتم محلی هاوک

البته جای گفتن دارد که این آپدیت برای همه ی تجارت ها جوابگو نبود. این الگوریتم هنوز هم تمام دفاتر مشابه در یک ساختمان و یا با فاصله کمتر از 20 متر را نشان نمیدهد.

الگوریتم شاهین گوگل چکار میکند؟ شکار موش کور!

ضعف الگوریتم موش کور، در تشخیص کسب و کارهایی بود که در کنار یکدیگر ثبت شده بودند. مثلا تصور کنید شما به عنوان صاحب یک مغازه در پاساژی بزرگ در اصفهان، کسب و کارتان را در گوگل مپ ثبت میکنید. در این بین اگر رقیب یا رقبای دیگری هم وجود داشتند که در زمینه فعالیت شما در همین پاساژ فعالیت کرده و کسب و کارشان را در نقشه گوگل ثبت کرده بودند، گوگل کمی در شناخت شما به مشکل میخورد.

این یعنی ممکن بود بعد از اینکه کاربران عبارت های مربوط به شما را جستجو کردند، به جای اینکه شما و چند رقیب تان را در نتایج مشاهده کنند، صرفا یکی از شماها را ببینند! عملا این ضعف باعث میشد که خیلی از کسب و کارها در سایه رقیبان خودشان ضربه بخورند. علاوه بر این بعضی از افراد سودجو متوجه این ضعف گوگل شده بودند و اقدام به ثبت مکان های فیک و دروغین در نزدیکی رقبا میکردند تا بر نتایج آنها تاثیر منفی بگذارند.

البته این مشکل صرفا متوجه مغازه های یک پاساژ نبود، مثلا کسب و کارهایی که از یک دفتر مشترک استفاده میکردند، استارتاپ هایی که داخل یک فضای اشتراکی فعالیت میکردند، فروشگاه هایی که با نام مشابه و نزدیک بهم در حال فعالیت بودند و… همگی قربانی این ضعف گوگل و موش کور گوگل شده و میشدند.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت الگوریتم پنگوئن

اینجا بود که الگوریتم شاهین گوگل وارد شد. در واقع دلیل انتخاب این اسم، این بود که شاهین ها علاقه زیادی به شکار موش های کور دارند و این الگوریتم هم دقیقا برای شکار نقاط ضعف موش کور وارد شده بود. (در واقع شاهین یک آپدیت الگوریتمی گوگل است نه یک الگوریتم!)

چگونه در مقابل الگوریتم هاوک آماده شویم؟

با وجود یا بدون وجود الگوریتم‌های جدید گوگل، رتبه‌ای که در این موتور جستجو به دست می‌آورید، همیشگی نیست و همواره این رتبه بالا و پایین می‌شود پس در مقابل این الگوریتم هم آرامش خود را حفظ کنید و با رعایت نکاتی که نام می‌بریم در مقابل هاوک، آماده‌تر باشید.

» در مرحله اول به حالت ناشناس مرورگر خود وارد شوید. باید در حالت ناشناس مرورگر خود باشید تا فاکتور‌های همیشگی در جستجوی شما تأثیر نداشته باشد. تنها در این حالت است که می‌توانید تأثیرات الگوریتم هاوک را بررسی کنید.

» به نقشه گوگل و قسمت تنظیمات کسب و کار خود روی نقشه بروید و بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات کسب وکار مانند محل دقیق، شماره تلفن و دیگر آرگومان‌ها به دقت و به درستی مشخص شده باشند.

» یکی از راه‌هایی که می‌توانید بر جستجوی محلی تأثیر مثبتی بگذارید استفاده از نظرات کاربران و مشتریان است در پنل سایت خود محیطی را ایجاد کنید که مشتریان بتوانند نظراتشان را درباره کسب و کار شما ارائه بدهند. از این راه به گوگل و به خصوص به الگوریتم هاوک نشان می‌دهید که یک کسب و کار معتبر و فعال هستید و شانس خود را در نمایش در لیست نتایج بالا می‌برید.

» روی سئوی محلی سایت سرمایه‌گذاری کنید و مانند همیشه یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که در این باره می‌توانید انجام بدهید این است که محتوای قوی ایجاد کنید. حالا در این محتوا می‌توانید کلمات کلیدی مربوط به محوطه جغرافیایی را درج کنید. برای وب سایت خود یک قسمت وبلاگ داشته باشید و در این وبلاگ تا جایی که ممکن است مطالب مفید و ارزشمند بنویسید تا به گوگل نشان بدهید، معتبر و ارزشمند هستید.

چگونه سایتمان را برای الگوریتم شاهین سئو کنیم؟

» نقشه کسب و کارتان را در گوگل مپ ثبت کنید

باورتان میشود هنوز هستند مدیران کسب و کاری که فکر میکنند ثبت نقشه در گوگل یک کار سخت و طاقت فرساست؟! همین موضوع باعث میشود خیلی از آنها به جای اینکه کسب و کارشان را وارد گوگل مپ کنند، یا از آن صرف نظر کرده یا با پرداخت هزینه هنگفت، آن را برون سپاری کنند.

در هر حال، نه به عنوان قدم اول بلکه به عنوان قدم 0 برای دوستی با الگوریتم شاهین، باید آدرس کسب و کار فیزیکی یا مجازی تان را در نقشه گوگل ثبت کنید. چطور؟ باور کنید نهایتا این کار 10 دقیقه از زمانتان را میگیرد. پیشنهاد میکنم همین حالا به سراغ مقاله آموزش ثبت نقشه در گوگل بروید تا به شکل تصویری این کار را یاد بگیرید.

» از صحت اطلاعات کسب و کارتان در map مطمئن شوید

متاسفانه گوگل تحریم هایی را علیه کسب و کارهای ایرانی راه اندازی کرده که باعث میشود کمی در ثبت و ویرایش نقشه کسب و کارشان در گوگل، دچار محدودیت شوند. مثلا یکی از مشکلات رایج این است که ممکن است اطلاعات نقشه کسب و کار شما توسط افراد دیگر ویرایش شود!

با توجه به همین، پیشنهاد میکنم به سراغ گوگل مپ رفته و مطمئن شوید نقشه ای که برای کسب و کارتان ایجاد کرده اید، اطلاعات کاملا صحیحی را به مخاطبان ارائه میکند. از ساعات کاری گرفته تا آدرس دقیق و… .

» امتیازتان را در نقشه گوگل بالا ببرید 

اگر میخواهید مورد لطف مجموعه الگوریتم های گوگل در زمینه سئو محلی (الگوریتم شاهین، موش کور و کبوتر) قرار بگیرید، باید به هر روشی که میتوانید امتیازتان را در نقشه گوگل بالا برده و نظرات مثبت از مخاطبان دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه: الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

اینکه چطور به این هدف برسید، به خلاقیت خودتان برمیگردد! مثلا بعضی از کافی شاپ ها حاضرند به مشتریان خودشان در ازای دادن نظر مثبت، قهوه رایگان بدهند، بعضی کسب و کارهای اینترنتی در ازای نظر مثبت مشتریان به آنها تخفیف و هدیه میدهند و… . حداقل ترین کاری که میتوانید بکنید، این است که سعی کنید برای مشتریان و مخاطبان خودتان منحصر به فرد بوده و هر از گاهی هم به آنها یادآوری کنید که میتوانند با ثبت نظر در گوگل، از خجالت تان در بیایند.

» سایت تان را برای سئو محلی بهینه کنید

در نهایت باید سعی در بهینه سازی سایت تان برای سئو محلی یا همان لوکال سئو کنید. چطور؟ با تولید محتوای محلی، نوشتن آدرس و شماره تماس در بخش فوتر سایت، ثبت کامل نقشه کسب و کار در google map و… .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *