سئو و بهینه سازی

اهمیت آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی

اهمیت آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی

چرا آنالیز رقبا در کسب و کار های اینترنتی مهم است؟

همانطور که می دانید رقبای شما باعث می شوند تا شما در کسب و کارتان تحولی ایجاد کنید. به عنوان مثال زمانی که یکی از رقبای شما محصولات خود را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد شما چه کار می کنید؟ مسلما تلاش می کنید تا کیفیت محصولات خود را بالاتر از آن ها ببرید.

تا زمانی که رقبای خود را به خوبی آنالیز نکنید و ندانید پشت پرده کسب و کارشان چه می گذرد نمی توانید از آن ها سبقت بگیرید. آنالیز رقبا در هر کسب و کاری واجب است. زمانی که رفتار رقبای خود بررسی می کنید اطلاعات بسیار زیادی بدست می آورید. همین اطلاعات ارزشمند است که می تواند کسب و کار اینترنتی شما را متحول کند. این اطلاعات ممکن است در مورد استراتژی های سئو یا تولید محتوا و … باشد. در ادامه بیشتر در مورد این موارد صحبت می کنم.

خود من در ابتدا بیشتر وقتم را داخل سایت رقبایم سپری می کردم تا متوجه همه چیز بشوم. از آنالیز سئوی سایت آنها گرفته تا اینکه چه طور تولید محتوا می کنند و کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می کنند در چه حدی است.

مزایای تحلیل رقبا:

» شناسایی رقبا و استراتژی‌های آنان
» تعیین سهم بازار رقبا و برنامه‌ریزی دقیق جهت استراتژی‌های کسب‌وکاری خود
» شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا
» درک ابزارهای تبلیغاتی رقبا و پیشی گرفتن از آنان
» شناسایی تهدیدات بالقوه رقبا برای کسب‌وکار خود
» تحلیل فرصت‌های بالقوه بازار
» شناسایی فاکتورهای تمایز رقبا

»»» رقیب باعث پیشرفت ما میشود «««

شوخی خبرساز "بی ام و" با "مرسدس بنز"

جمله بالا پیام تبریک شرکت خودرو سازی بنز به بی ام و، به مناسب 100 سالگی بی ام و بود.

مراحل آنالیز رقبا:

» بررسی سئوی رقبا

شاید اولین کاری که همه ما نسبت به بررسی رقبای خود انجام دهیم بررسی سئوی سایت آن هاست. برای این کار هم سری به سایت MOZ یا Ahrefs می زنیم تا ببینیم بک لینک های آن ها از چه طریقی ساخته شده اند.

ولی اینجا قصد دارم ابزار بهتری را به شما پیشنهاد دهم که بتوانید سئوی سایت رقباتون را به خوبی تحلیل کنید.

ابزاری که قصد معرفی آن را به شما دارم سایت SEMrush است. توسط این سایت می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بک لینک های ساخته شده در سایت های رقباتون به دست بیاورید. مثلا چند درصد از بک لینک های آن ها فالو یا نو فالو هستند. چه تعداد از بک لینک های آن ها از آی پی ها اختصاصی دریافت شده اند. یا اینکه پسوند دامین بیشتر سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند چه هست.

به قسمت ترافیک آنالیز این سایت مراجعه کنید اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد ترافیک سایت مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد. مثلا به شما نشان می دهد بیشترین ترافیک سایت مورد نظر از گوگل بوده یا اینکه به صورت دایرکت بوده است. همچنین در این قسمت می توانید از نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربران در سایت مورد نظر هم تا حدود زیادی مطلع شوید. این سایت نسبت به سایت الکسا آمار واقعی تری در این خصوص به شما ارائه می کند.

» شناخت مشتریان

پس از آنالیز و تحلیل رقبا، باید مشتریان کسب‌وکار را نیز تحلیل کرد. در حقیقت تحلیل رقبا و تحلیل مشتریان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر دو باهم انجام می‌شوند. اگر رقیب شما شعار کسب‌وکاری خود را بر مبنای کیفیت قرار داده است، پس شما باید بررسی کنید که آیا مشتریان نیز چنین عقیده‌ای دارند؟ و یا رقیبی که سعی می‌کند محصولات خود را ارزان و مقرون‌به‌صرفه عرضه کند، در این مسیر چقدر موفق بوده است؟ پاسخ به این سؤالات را کسی جز مشتریان نمی‌توانند ارائه بدهند. شما می‌توانید از شکاف موجود بین ادعاهای رقبا و خواسته مشتریان، از طریق نوآوری و بررسی‌های محیطی نیازهای رفع نشده بازار را رفع کنید.

» بررسی ایمیل مارکتینگ رقبا

بهتون پیشنهاد می کنم همین الان ایمیل خود را در یکی از لندینگ پیج های رقبای خود قرار بدید. ایمیل شما باید در لیست مخاطبان رقباتون وجود داشته باشد. شما باید بدانید رقبای شما چه زمانی، چه پیامی را و چگونه به مخاطبان خود ارسال می کنند. از ایمیل های ارسالی رقبای خود به مخاطبانشان باید درس بگیرید. باید ببینید محتوای ایمیل خود را چگونه تنظیم می کنند! باید بدانید ایمیلی که برای مخاطبین خود ارسال می کنند چه قدر تاثیر گذار است؟

ایمیل هایی که به صورت اتوماتیک برای شما ارسال می شوند را به خوبی پیگیری کنید. شاید از هنگام عضویت در لیست ایمیل رقبای خود شروع شود. ممکن است در صورت دادن پاسخ مثبت به آن ها وارد قیف فروشی شوید و چیزهای زیادی دستگیرتان شود. همانطور که گفتم همین حالا ایمیل خود را در لیست ایمیل رقبای خود قرار دهید تا از ایمیل های ارسالی آن ها نیز همیشه با خبر باشید.

» تعیین بازار هدف

در این مرحله مجموعه مشتری‌های احتمالی و بازار هدف کسب‌وکاری خود را تعیین کنید. در تعیین بازار هدف، مشتریان خود را ازنظر جنسیت، سن، سطح درآمد، شغل، منطقه جغرافیایی، ویژگی‌های شخصیتی و… طبقه‌بندی می‌کنید و برای هرکدام اطلاعات دقیقی را جمع‌آوری کنید. اطلاعات را می‌توانید از طریق پرسشنامه، مصاحبه، تست نمونه، استفاده از گروه‌های کانون و… گردآوری کنید.

» بررسی تکنیک های فروش رقبا

اگر مجبور شدید ،خودتان را وارد قیف فروش رقباتون کنید تا متوجه شوید که چه طور مخاطبین خود را به خرید محصولاتشان ترغیب می کنند. شاید این کار برای شما هزینه بر باشد ولی مطمئن باشید ارزش آن را دارد تا از تکنیک های فروش آن ها با خبر شوید. به صفحه محصولات آن ها نیز سری بزنید تا از نحوه نوشتن متن های تبلیغاتی آن ها با خبر شوید. ببینید اصلا تبلیغ نویسی خوبی در صفحه محصولاتشان ارائه کرده اند یا خیر؟ به شبکه های اجتماعی آن ها نیز نگاهی بیاندازید. شاید تکنیک هایی برای تبدیل کاربر به مشتری پیدا کردید.

» بررسی روش های تبلیغاتی رقبا

اگر رقبای خود از روش های تبلیغاتی برای جذب مخاطب به سایتشان استفاده می کنند حتما آن ها را شناسایی کنید. مثلا اگر از تبلیغات کلیکی برای افزایش مخاطبان خود استفاده کرده اند سعی کنید کمپین های آن ها را به خوبی بررسی کنید. مثلا ببینید بیشتر در چه سایت هایی تبلیغات آن ها به نمایش در می آید. یا اینکه لندینگ پیج هایی که به تبلیغات کلیکی خود متصل کرده اند را به خوبی بررسی کنید.

شاید رقبای شما از دیگر روش های تبلیغاتی مثل ویدئو مارکتینگ یا سوشیال مارکتینگ هم برای افزایش فروش محصولاتشان استفاده کرده باشند. سعی کنید انواع کمپین های تبلیغاتی آن ها را بررسی کنید. زمانی که از هر طریقی وارد لندینگ پیج های آن ها می شوید سعی کنید خودتان را جای یک کاربر معمولی قرار بدید. ببینید اصلا محتوای صفحه فرود مورد نظر، شما را ترغیب به دادن پاسخ مثبت می کند یا خیر؟! دقیقا باید مثل یک کاربر معمولی رفتار کنید تا بفهمید چه قدر تبلیغات آن ها تاثیر گذاری دارد.

نتیجه‌گیری

هرکدام از رقبا، فرصت‌های بازار را شناسایی و از آن‌ها بهره می‌برند. ازاین‌رو شما نیز نباید نسبت به فرصت‌ها و موقعیت‌های بازار بی‌اعتنا باشید. بلکه باید به‌دقت این موقعیت‌ها را بررسی کرده و از شکاف‌های موجود بهره ببرید. نکته اصلی در رقابت بازار این است که هرگز رقبای خود را دست‌کم نگیرید و همواره رقبا را زیر نظر داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *