برندسازی چیست؟
صاحبنظران این حوزه تعاریف متعددی برای برند ارائه دادهاند که با بررسی و ترکیب آنها به این تعریف میرسیم که برند نشانه و نماد سازمانهاست. برند در ارتباط با محیط بیرونی قرار میگیرد و به مخاطبان، مشتریان و هرآنکه در محیط بیرون است، درباره هدفها، برنامه ریزیها و فرهنگ اخلاقی و اجرایی شرکت میگوید. بنابراین نباید این تصور را داشت که لوگوی شرکت به تنهایی برای برند سازی کافی است؛ بلکه برند در بخشها و سطحهای مختلف یک سازمان با در نظر گرفتن فعالیتها، به صورت یک نام تجاری و یا Trademark ارائه میشود. به زبانی دیگر کارکنان، مدیران، شرکا و حتی مشتریان در برخورد با یکدیگر به مرور، طرز فکر و دیدگاهی در مورد سازمان پیدا میکنند و در خاطرشان ثبت میشود، این تفکر در واقع همان برند سازمان است. برندها هر آنچه شناخته شده تر و محبوبتر میشوند، ارزش پیدا میکنند به طوری که برند بعضی سازمانها، میلیاردها دلار ارزش دارد.
فواید برند سازی یک سازمان چیست؟
1: برند شما افزایش میزان اعتماد مشتریان را در پی دارد.
2: برندها فرآیندهای بازاریابی و فروش سازمان را به موفقیت میرسانند.
3: برندهای قوی، به کسب و کار شما اعتبار میبخشند.
4: برند شما آن چیزی است که باعث میشود مشتریان، خودآگاه و یا ناخودآگاه از برند شما خرید کنند.
5: برندسازی مناسب، موجب وفاداری مشتریان میشود که در نتیجه در زمانهای حساس باعث میشود مشتریان در کنارتان باقی بمانند.
6: برندها در داخل سازمانتان و بر روی کارمندان تاثیر مثبت خواهند گذاشت و باعث نوآوری و خلاقیت سازمانتان در رقابت بازار میشوند.
نقش برندها از دیدگاه مصرف کنندگان:
1:شناسایی منشا و سازنده یک محصول
2: قراردادن مسئولیت ها بر دوش شرکت سازنده
3: کاهش ریسک ها و مخاطرات
4: کاهش هزینه های جتسجو
5: تعهد و ایجاد نزدیکی با سازنده محصول
6: قلمداد شدن به عنوان ابزاری نمادین
7: نشانگر کیفیت
نقش برندهای از دیدگاه تولید کننده:
1: ابزار شناسایی و معرفی آن با هدف ساده سازی فرآیندهای داد و ستد
2: ابزار حفظ حقوق مالکیت معنوی و ویژگی های منحصر به فرد آن
3: نشانگر سطح کیفیت برای مشتری های راضی
4: ابزار نزدیکی میان محصول و تداعی های مثبت و منحصر به فرد در ذهن مصرف کننده
5: منشا مزیت رقابتی
6: منشا دستیابی به مزیت های مالی و سود آوری
نقش برندها ازدیدگاه کسب وکارها:
نقش برند در این زمینه معرفی و متمایز ساختنمحصول و تسهیل فرآیندهای داد و ستد برای مشتری هاست. علاوه بر آن برند به شرکت کمکمیکند تا بتواند به صورت حقوقی از داشته ها و ویژگی های منحصر به فرد محصول درعرصه ی رقابت محافظت کند. بنگاه ها از طریق برندها قادرند دارایی های فکری خود رابهتر حفظ کنند و از نظر حقوقی از آزادی عمل بیشتری برخوردار شوند.
استراتژی برند و ارزش آن:
استراتژی برند یعنی تعیین اینکه چه چیز را، چگونه، در کجا، و به چه کسی ارائه میکنید؛ به عبارت دیگر یعنی برنامه شما برای انتقال پیام برندتان جایی که تبلیغات خود را ارائه میکنید، کانالهای توزیع، آنچه در قالب کلمات و تصاویر منتشر میکنید، همگی بخشی از استراتژی برند هستند.
برندسازی استراتژیک به شکلی پایدار، منجر به شکل گیری یک برند قدرتمند میشود که به معنای ارزش افزوده بیشترِ محصولات و خدمات کسب و کار شما است که به شما امکان میدهد در مقایسه با موارد مشابه موجود، قیمت بالاتری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید. کوکاکولا در مقابل سایر نوشابههای رایج مثالی روشن در این باره است. چون کوکاکولا یک برند قدرتمند است، قیمت بالاتری برای محصولاتش تعیین میکند؛ مردم هم حاضرند این قیمت را بپردازند.
ارزش افزودهای که ارزش ویژه برند با خود به همراه دارد، معمولا ناشی از باور به کیفیت برتر و دلبستگیهای احساسی است. مثلا نایکی (Nike) با پیوند دادن محصولاتش به ستارگان ورزشی، انتظار دارد مشتریانش تعلقات احساسی خود را نسبت به ستارگان با خرید محصولات نایکی ارضا کنند. طرح و شکل کفشهای نایکی تنها دلیل به فروش رفتن آنها نیست.