چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟
صفحاتی که دارای متن کوتاهی هستند به نظر می رسد آن چنان برای کاربر مفید و کاربردی نیستند از این رو موتور جستجو گوگل رتبه خوبی برای آن ها در نظر نمی گیرد. در واقع متن های طولانی باعث درک بهتر موضوع صفحه شما توسط گوگل و بهینه سازی عبارات کلیدی سایت تان می شود.
برای نوشتن یک متن طولانی می توانید از سرفصل ها، لینک ها، کلمات کلیدی و تصاویر بیشتری استفاده کنید.
تولید محتوای طولانی در واقع روشی برای بهینه سازی واژه های کلیدی هدف محسوب می شود. اگر متن تان با هدف بهینه سازی عبارات کلیدی سایت تان نوشته شده باشد، شانس بیشتری برای کسب رنک بهتر خواهید داشت
حتما می دانید که یک محتوای خوب از نظر سئو و طبق گفته گوگل باید حداقل 350 واژه داشته باشد. البته این مقدار برای چند سال پیش بود، من پیشنهاد می کنم برای مطالب، محصولات و صفحات سایت خود حداقل 500 کلمه محتوا بنویسید. اما اگر تعداد واژه های زیادتر باشد چه تاثیر خوبی می تواند روی سئو سایت ما داشته باشید ؟! و یا اگر کمتر از 350 واژه باشد چطور !؟
اگر طول محتوای شما کمتر از 350 کلمه باشد یعنی حداقل استاندارد آن را رعایت نکرده اید و این اصلا برای سئو محتوای شما خوب نیست.
اما اگر طول محتوا طولانی باشد مثلا بیش از 1000 یا 2000 واژه که یک مقاله طولانی محسوب می شود، تاثیر بسیار خوبی بر سئو شما خواهد داشت. البته ما مقالاتی در سطح وب داریم که بیش از 15 هزار واژه دارند که واقعا اینگونه مقالات و صفحات به عنوان مرجع و منبع شناسایی می شوند.
تاثیر فونت در طراحی سایت:
همان طور که می دانید طراحی سایت در عصر حاضر یکی از بهترین شیوه های معرفی محصولات به مخاطبین و در نتیجه کسب شهرت و درآمد فوق العاده است. اما برای آنکه یک سایت از تمام ابعاد به ویژه انتخاب بهترین فونت در طراحی سایت متناسب باشد نیاز به مهارت و در واقع طراحی حرفه ای یک طراح خلاق و زبردست خواهد داشت.
تاثیر فونت در طراحی سایت به خوبی می تواند در بهینه سازی یک سایت و همچنین عدم بهبود سایت آشکار شود. اغلب اوقات با وجود اینکه بسیاری از قالب های یک وب سایت مناسب با موضوع مد نظر مدیران آن سایت است، مورد استقبال چندانی از طرف کاربران قرار نمی گیرد.
فونت های بسیار ریز یا فونت هایی که به صورت شکسته و فانتزی هستند و هر قشری از جامع به خوبی قادر به خواندن آن نیست، می تواند خسته کننده باشد و کاربران به سرعت صفحه را ترک کنند. اما برخی از طراحان برای طراحی سایت، فونت هایی را انتخاب می کنند که در عین سادگی، بر زیبایی یک سایت بیفزاید.
انتخاب بهترین فونت در طراحی سایت یا در واقع تاثیر فونت در طراحی سایت از مزیت های زیادی برخوردار است. یکی از مزیت های انتخاب فونت عالی، بهبود بخشیدن به تجربه کاربری است. به این معنی که با یک روش هوشمندانه و اصولی توانسته اید ترافیک سنگینی از لحاظ بازدید در صفحه خود ایجاد کنید.
این مسئله مهم از لحاظ درجه بندی رتبه سئو به شما کمک خواهد کرد و مسلما هر کارفرما یا مدیر سایت چیزی جز این از یک طراح سایت انتظار نخواهد داشت. انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت به معنی راحتی کاربران و عدم خستگی چشمان آن ها است.
ابزار word counter چیست؟
یکی از بهترین ابزارها برای مشاهده تعداد واژه ها ابزاری است به اسم word counter که جزو محبوب ترین ابزار در این زمینه محسوب می شود. البته بجز شمارش تعداد کلمات قادر است تعداد کاراکترها را نیز به شما نمایش دهد. برای از ویژگی ها خوب این ابزار آنلاین را می توانید در زیر مشاهده کنید.
• شمارش تعداد کلمات محتوا
• شمارش تعداد کاراکترهای محتوا
• قابلیت نمایش تعداد دفعات تکرار کلمات مختلف
• قابلیت شما تعداد پاراگراف ها
• نمایش مدت زمان مطالعه محتوا
• مدت زمان محتوا در صورت صوتی بودن
• نمایش درصد استفاده از کلمات کلیدی مختلف
چطور طول محتوای خود را بهینه کنیم؟
برای بهبود طول محتوای صفحات سایت تان، مطالب باکفیتی برای مقالات، صفحات، منوها و صفحه اصلی سایت تان تولید کنید. منظور از مطالب با کیفیت، مطالب است که به راحتی برای کاربر خوانا و قابل درک بوده و دارای ساختاری جدید و غیر تکراری باشند.
گزینه ازریابی طول محتوا افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند طول محتوایی بهینه و استاندارد بر اساس اصول حاکم بر سئو وب سایت داشته باشید.
چطور متن طولانی تر باعث دریافت بک لینک بیشتر می شود؟
کاربران اینترنت نه علاقه ای به کسب اطلاعات مورد نظر خود از چندین وب سایت مختلف دارند نه حال و حوصله آن را. به همین دلیل وب سایت هایی که دارای اطلاعات جامع و کاربردی هستند همیشه مورد علاقه کاربران دنیای اینترنت بوده اند.
هر چه محتوا طولانی تر و جامع تر باشد برای کاربر جذاب تر است و تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن آن دارد.
این بک لینک ها از کجا می آیند؟
بک لینک های با کیفیت زمانی تولید می شوند که سازندگان لینک (به افرادی گفته می شود که در حوزه فعالیت شما هستند و توانایی لینک دادن به مطالب شما را دارند) محتوای شما یا بخشی از آنرا برای مخاطبین خود به اشتراک می گذارند.
محتوای طولانی بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود:
بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی در رابطه با محتوای بیش از 1500 کلمه و کمتر از 1500 کلمه به نتایج زیر دست یافته اند
ارتباط بک لینک شبکه های اجتماعی و طول محتوا، مثل ارتباط بک لینک های دستی و طول محتوا که پیش تر گفتیم است
این موضوع نشان دهنده این است که کاربران شبکه های اجتماعی نیز، به دنبال مطالب جامع و کاربردی هستند و بیشتر تمایل به اشتراک و لینک دادن به آن ها دارند
آیا همیشه به محتوای طولانی نیاز داریم؟
خب این یک مسئله ای است که پاسخ آن بر اساس نیاز شما تعریف می شود. گاهی نیاز است برای متوجه کردن همکارتان در مورد یک موضوع ساعت ها صحبت کنید، گاهی هم به آن ضرب المثل می رسید که می گوید “عاقلان را اشاره ای کافیست.”
اگرچه طول محتوا در گرفتن رتبه تاثیر دارد اما کاربردی بودن آن همان چیزی است که کاربر انتظارش را می کشد. بنابراین به جای تنظیم طول محتوای خود روی 2000 کلمه سعی کنید محتوایی کافی و کاربردی بنویسید که نیاز مخاطب را برطرف می کند.
استراتژی تولید محتوای مناسب:
» نوشتن کاملترین توضیحات درباره موضوع محتوا «
اولین موردی که باید به آن اشاره کنم مربوط به کامل بودن محتوا است. همین مقاله را در نظر بگیرید، سایت های زیادی درباره همین موضوع داخل سایت خود محتوا تولید کرده اند. محتوای هر سایتی کاملتر باشد بی شک به عنوان بهترین مقاله انتخاب خواهد شد. بنابراین برای اینکه یک کار تکراری انجام نداده باشید بهتر است برخلاف سایت های رقیب یا همکاران خود محتوای بیشتری برای صفحات سایت خود بنویسید.
البته منظور من این نیست هر چیزی که دوست داشتید داخل محتوا بنویسید، در صورت نیاز و وجود محتوا و توضیحات بیشتر شما می توانید مقالات و توضیحات مربوط به محصولات خودتان را طولانی کنید.
» تبدیل شدن به مرجع و دریافت بک لینک «
منظور از این مورد یعنی وقتی محتوای آموزش یا هر چیزی که داخل سایتتان نوشتید کامل و جامع باشد، سایت شما برای آن موضوع به یک مرجع و منبع تبدیل خواهد شد. وقتی شما بتوانید یک مقاله با طول محتوای زیاد بنویسید و تمامی بخش های موضوع مورد نظر را پوشش دهید اکثر سایت ها با دلیل کامل بودن محتوای شما به آن صفحه لینک خواهند داد.
تصور کنید در رابطه با موضوع تاثیر طول محتوا بر سئو شما در سایت خود یک مقاله فوق العاده کامل نوشته اید. از طرفی هم در نتایج اول گوگل قرار گرفته اید. اصلا منطقی نیست که من وقت بگذارم برای همان زمینه که شما به عنوان مرجع شناخته شده اید کلی محتوا تولید کنم. بجای اینکار روی موضوع دیگری وقت میگذارم و درنهایت روی موضوع جدیدتری سایت خودم را به مرجع تبدیل می کنم. در عوض برای اینکه کاربران سایت در رابطه با آن موضوع هم چیزی بخوانند یک مقاله مختصر و کلی درباره اهمیت طول محتوا در سئو می نویسم و تنها نکات مهم را داخل آن توضیح می دهم. در نهایت برای مطالعه بیشتر می توان به سایت شما لینک دهم.
» بکارگیری کلمات کلیدی متنوع داخل محتوا «
یکی از مهمترین عوامل در تولید محتوای طولانی داخل سایت مربوط به همین موضوع می باشد. وقتی شما یک مقاله 350 واژه ای می نویسید چندبار و چه تعداد کلمه کلیدی را در حد استاندارد می توانید استفاده کنید؟ نهایتا دو بار اما اگر ما یک مقاله با طول محتوای 2000 هزار واژه بنویسید به راحتی قادر خواهید بود چندین بار کلمه کلید اصلی ، چندین بار کلمات کلیدی مشابه و چندین بار هم کلمات مترادف را بکار ببرید.
پس در رابطه با تولید مقالات طولانی باید بدانید که یکی از نکات مهم مربوط به همین موضوع است. توجه داشته باشید که نباید روی این موضوع زیاد تمرکز کرده و با تکرار نادرست و نابجا کیفیت محتوای خود را از بین ببرید.
گاهی ممکن است شما یک مقاله چند هزار واژه ای فرضا 5000 هزار کلمه بنویسید ولی اصلا نتوانید از کلمات کلیدی به خوبی داخل آن استفاده کنید. بنابراین باید حواستان روی گزینه های بعدی باشد. یعنی کامل بودن، پاسخگو بودن و … پس هیچ کدام از این گزینه که خدمت شما توضیح میدهم نباید به تنهایی در نظر گرفته شوند.
» پاسخگوی نیاز کاربران سایت «
مورد بعدی مربوط به کاربران می باشد. اگر شما همراه عزیز و همیشگی هادی قربانی در سایت آکادمی 98 به این موضوع نیاز داشته باشید، بی شک با مطالعه آن تمامی مشکلات و سوالات موجود در این زمینه برای شما روشن خواهد شد. برخی محتواهای کوتاه وجود دارند که وقتی کاربران اقدام به مطالعه آن می کنند، علاوه بر اینکه چیزی یاد نمیگیرند از طرفی هم گمراه می شوند. یا اینکه بدلیل ناقص بودن پاسخ خود خود را متوجه نمی شوند. بنابراین در همچین شرایطی صفحه را بسته و به سراغ حجستجوی سایت های دیگری می روند.
مورد دیگری که در رابطه با کاربران وجود دارد، وقتی طول محتوا سایت شما زیاد باشد. کاربران هر بار قصد یادگیری چیزی را داشته باشند، یا مشکلی برای آنها پیش آمده باشد ابتدا به سایت شما سر میزنند. این ویژگی هم یکی از دلایل تولید محتوای طولانی می باشد.
» کسب رتبه بهتر در گوگل «
نکته مهم دیگر که لازم است به عنوان یکی از دلایل اهمیت طول محتوا روی سئو به آن اشاره کنم، مربوط به کسب جایگاه و رتبه خوب در گوگل می باشد. در ابتدای همین مقاله اشاره کردم که گوگل به قدری هوشمند است که می تواند کیفیت محتوا را تشخیص دهد. همچنین گوگل تنها سعی دارد بهترین و باکیفیت ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. به همین دلیل یکی از دلایل خوب ظاهر شدن در گوگل مربوط به نوشتن مقاله با طول محتوای زیاد می باشد.
توجه داشته باشید من در طول این آموزش تولید محتوا را بیشتر با نام نوشتن مقاله توضیح دادم. اما هدف تنها مقاله و نوشته های بخش وبلاگ سایت نیست. این موارد درباره توضیحات مربوط به محصولات یا هر محتوایی که داخل سایت ممکن از وجود داشته باشد صدق می کند.
چرا طول محتوا برای گوگل مهم است؟
چندین دلیل مختلف برای این مورد وجود دارد. برخی از این موارد را در زیر برای شما لیست کرده ام.
• استفاده از کلمات کلیدی اصلی در بخش های مختلف
• استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
• استفاده از LSI یا کلمات کلیدی هم معنی و مترادف
• محتوای طولانی نشان دهنده کامل بودن می باشد
• در محتوای طولانی سرتیتر ها و هدینگ های زیادی استفاده می شود
• داخل یک مقاله با تعداد واژه زیاد بیشتر از لیست ها استفاده می شود
• برای جذابیت بیشتر از تصاویر داخل محتوا استفاده خواهد شد
• امکان استفاده از ویدیو افزایش میاید
• امکان قرار دادن فایل صوتی وجود دارد
• و …
همه این موارد دلایلی هستند که اگر شما در تولید محتوای طولانی رعایت کنید، بی شک نتیجه بسیار خوبی در نتایج جستجوی گوگل دریافت خواهید کرد.
» افزایش ماندگاری کاربران داخل سایت «
یکی از دلایل اهمت داشتن نوشتن مقالات طولانی نگه داشتن کاربران داخل سایت می باشد. حتما شما هم می دانید که یکی از فاکتورهای گوگل برای بررسی کیفیت محتوا میزان ماندگاری کاربران داخل سایت می باشد. وقتی کاربری از طریق نتایج جستجو وارد صفحه یکی از مقالات شما می شود، یکی از الگوریتم های گوگل که کار آن بررسی مدت زمان ماندگاری کاربر داخل آن صفحه می باشد دست بکار خواهد شد. هر چقدر مدت زمان ماندکاری کاربر درآن صفحه بیشتر باید نشانه کیفیت محتوا برای گوگل می باشد. اما وقتی کاربر در عرض چند ثانیه صفحه را ببندد نشانه بی کیفیت بودن محتوای صفحه می باشد.
البته توجه داشته باشید که قرار نیست با چند بار این اتفاق رخ دهد. مثلا اگر محتوا بی کیفیت باشد گوگل بر اساس تعداد دفعات بازدید و میزان بانس ریت (خارج شدن کاربران از سایت) تشخیص می دهد که کیفیت محتوا در چه حدی می باشد.
همانطور که گفتم افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران داخل سایت نشان دهنده کیفیت محتوای ما می باشد. به همین دلیل گوگل بعد از اینکه تشخیص داد محتوای ما کیفیت خوبی دارد، سایت ما را در نتایج اول قرار خواهد داد.
» کسب رضایت کاربران «
آخرین گزینه که قصد دارم به عنوان یکی از عوامل تاثیر طول محتوا در سئو به آن اشاره کنم مربوط به رضایت کاربران است. امروزه کسب و کارهای اینترنتی همگی در تلاش هستند تا بتوانند کاربران زیادی را به سمت خودشان جذب کنند. افزایش کاربر و افزایش بازدید از سایت برابر است با فروش بیشتر که هر کسب و کاری دنبال همین موضوع می باشد.
وقتی شما بتوانید محتوای مفید و کاملی تولید کنید کاربران از سایت شما راضی خواهند بود. آنها با مشاهده چندین مقاله کامل با طول محتوای زیاد داخل سایت شما به شما شما جذف خواهند شد. همیشه برای یادگیری موارد جدید و رفع مشکلات ابتدا سایت شما به ذهن آنها خواهد رسید. پس اگر مطالب و توضیحات مفیدی برای آموزش ها، مقالات و محصولات خود بنویسید موفق به جلب رضایت کاربران می شود.
» وقتی چیز برای نوشتن و طولانی کردن محتوا وجود ندارد «
تا اینجا هادی قربانی فقط سعی کرده شما را با تاثیر شگفت انگیز طول محتوا آشنا کند. حالا باید خدمت شما دوست عزیزم عرض کنم که ممکن است شما مقاله یا توضیحاتی برای محصول خاصی بنویسید که محتوای خاصی برای آن وجود ندارد. برای مثال موضوعی وجود دارد که شما قادر نیستید بیشتر از 700 واژه برای آن تولید محتوا کنید. بنابراین قرار نیست 100 درصد شما محتوای های چند هزار واژه ای بنویسید. وقتی شما در همان تعداد واژه بتوانید موضوع خود را از هر نظر پوشش دهید برای کاربران کافیست. بی شک وقتی شما نمی توانید توضیح بیشتری برای آن موضوع بنویسید سایت های رقیب نیز به همین صورت خواهند بود.
پس تنها باید سعی کنید محتوای تولید شده شما بهتر از محتوای سایت همکاران باشد. نباید الکی کلمات و جملات را پشت هم قرار دهید تا یک محتوای چند هزار واژه ای تولید کنید. اگر شما قصد داشته باشید با کلمات و جملات بی ربط طول محتوا را طولانی کنید، تنها موفق شده اید کیفیت مطلب و توضیحات خودتان را پایین بیاورید.