سئو و بهینه سازی

اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی در سئو

اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی در سئو

اهمیت کلی لینک سازی داخلی و خارجی در سئو:

لینک سازی داخلی و خارجی فاکتورهای حیاتی در سئو سایت هستند و گوگل یا سایر موتور های جستجو توجه ویژه ای به لینک ها و بک لینک ها دارند.

برای همین باید حتما لینک هایی را ایجاد کنید که با ارزش و معتبر باشند ، مخصوصا بک لینک هایی که از سایر دامنه ها و وبسایتها دریافت می کنید باید موجب ارتقا اتوریتی ، رنک و اعتبار سایت شما شود. اگر لینک های بی کیفیت برای سایت خود دریافت کنید ، سریعا توسط گوگل جریمه خواهید شد.

اهمیت لینک های خارجی:

کیفیت و کمیت لینک های خارجی که در صفحه استفاده می کنید برای موتور جست و جو قابل اهمیت می باشد اضافه کردن لینک های قابل اطمینان و آموزنده و کاربردی به صفحات شما کمک خواهد کرد و اعتبار وب سایت را بهبود می بخشد . اضافه کردن لینک های با کیفیت پایین به رتبه سایت آسیب می رساند . پیوند به سایت های دیگر تا زمانی که محتوای آن لینک ارزشمند باشد به رتبه سایت آسیبی نمی رساند . یک لینک خارجی زمانی ارزشمند می باشد که محتوای لینک شده کاربردی و آموزنده باشد همچنین رتبه بندی آن وب سایت خوب باشد . لینک های خارجی از وب سایت های دیگر که به سایت شما پیوند دارند، اعتبار سایت شما را بهبود می بخشد، زیرا آنها ثابت می کنند که محتوای شما با ارزش است. قرار دادن لینک خارجی یک منبع عالی از ترافیک رایگان برای وب سایت شما است . موتور های جست و جو اهمیت ویژه ای به لینک های خارجی می دهند . برای درج لینک خارجی وب سیات ها باید مواردی را رعایت کنند موارد زیر هم برای سایت های مبدا و هم برای سایت های مقصد باید مورد توجه باشد.

» وب سایت مبدا و مقصد باید با هم مرتبط باشند . اگر اگر یک وب سایت معتبر می شناسید که در یک موضوع هر چند کم با سایت شما مرتبط است بهترین محل برای پیوند خارجی می باشد.

» بهتر است لینک ها در داخل محتوا درج شوند.

» لینک مقالات کامل و بیش از 2000 کلمه و با کیفیت بسیار ارزشمند هستند.

» تا جایی که می توانید بک لینک ها را به صورت dofollow درج کنید . اگر در یک وب سایت معتبر لینک ها به صورت nofollow باشند می توان از آنها نیز استفاده نمود لینک های نو فالو ترافیک وب سایت را افزایش می دهند اما بر سئو سایت تاثیری ندارند.

» تا جایی که می توانید وب سایت های معتبر با ترافیک بالا را برای بک لینک انتخاب کنید.

اهمیت لینک های داخلی:

لینک های داخلی در صفحات مختلف وب سایت به کاربر کمک می کند تا با همه صفحات در ارتباط باشد . این کار کمک می کند تا کاربر تشویق شود همه صفحات سایت را دنبال کند . لینک های مرتبط که در هر صفحه گذاشته می شود مخاطبان آن لینک را افزایش می دهد . لینک های داخلی در صفحات معمولا برای تماس به کار می روند . به عنوان مثال در انتهای یک صفحه می توانید از کاربر بخواهید برای اطلاعات بیشتر روی لینک یا موضوعی خاص کلیک کند و او را برای بازدید دعوت نمایید . لینک داخلی بر بازدید از همه صفحات سایت و رتبه بندی در موتور های جست و جو تاثیر می گذارد . متنی که برای لینک از آن استفاده می کنید باید یک دسته کلمه توصیفی باشد . استفاده از کلمات کلیدی برای متن لینک می تواند به ربات های موتور جست و جو کمک کند تا صفحات شما را بهتر بررسی نمایند . همچنین لینک های داخلی باعث می شوند ربات ها نیز آن صفحات را بررسی کنند . به عنوان مثال وقت رباتی در یک صفحه از سایت شروع به خزش می کند ، وقتی به لینک داخلی می رسد ، رباتی دیگر را به آن لینک می فرستد تا آن صفحه نیز مورد بررسی قرار بگیرد. بدین ترتیب صفحات ، در نتایج موتور های جست و جو به درستی برای کاربران فهرست می شوند . همچنین آن صفحه نیز به فهرست موتور جست و جو اضافه خواهد شد.

انواع لینک سازی داخلی:

1. لینک سازی اتوماتیک داخلی (automatic internal links)

نوعی لینک سازی است که در سیستم وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.
به طور مثال با اضافه کردن کلمه ی تولید محتوا در این افزونه هرگاه در تدسا مطلبی بنویسیم که از کلمه ی کلیدی تولید محتوا در آن استفاده شده باشد به صورت خودکار این کلمه به صفحه ی https://tedsa.ir/content-marketing لینک خواهد شد.
هم چنین می توانید از برنامه نویس سایتتان بخواهید که این ویژگی را به راحتی برایتان کد نویسی کند. به طوری که هم مطالب مرتبط و هم محصولات مرتبط را بر اساس کلمات کلیدی موجود در محتوا به کاربران خود پیشنهاد دهید.
با این روش همه صفحاتی که کلمه کلیدی تولید محتوا را داشته باشند به یک صفحه هدف لینک خواهند شد و این موضوع باعث می شود کاربر هم با استفاده از این ویژگی با مطالعه هر مطلب بتواند مطالب مرتبط را هم مطالعه کند و در نتیجه زمان بیشتری نیز در سایت باقی خواهد ماند.

به طور مثال کاربر در سایت تدسا با مطالعه ی مطلب ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقاً چیست؟ می‌تواند تمام مطالب مرتبط با کلمه کلیدی تولید محتوا را مطالعه کند و حتی محصولات فروشگاه که با این مطلب در ارتباط می باشد نیز برایش نمایش داده می شود. به این شیوه لینک سازی، لینک سازی اتوماتیک (automatic internal links) می گویند.

2. لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا (manual internal links)

اگر بدون افزونه و کد نویسی لینک سازی داخلی انجام شود به لینک های تولید شده در مقالات، (لینک سازی دستیِ داخلی) می گویند.
لینک هایی که خودتان می سازید و به دیگر مطالب مرتبط سایتتان لینک می کنید از جمله این لینک ها هستند که با استفاده از آن ها به کاربرانتان می فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت دارید که می توانند به آنها نیز مراجعه کنند. این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

3. لینک سازی عکس ها

لینک سازی تصویری برای معرفی عکس و موضوع عکس ها به گوگل استفاده می شود و اگر از تگ Alt برای عکس ها استفاده کنید برای سئو سایت شما مفید است. تگ Alt کمک می کند که اگر کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس را لود کند با استفاده از متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار داده اید متوجه شود که چه عکسی را نتوانسته مشاهده کند. دلیل اصلی استفاده از تگ Alt شناسایی عکس با عنوان وارد شده به گوگل است. مثلا اگر عکسی در رابطه با طبیعت در سایت بگذاریم و در Alt تصویر بنویسیم گردشگری در جنگل گوگل متوجه می شود که این عکس به چه چیزی اشاره دارد.
با این حال می توان گفت تأثیر لینک سازی با عکس به اندازه ی لینک سازی متنی نیست و شما صرفاً برای انجام موارد سئو داخلی (On Page Seo) باید برای متن ها لینک سازی انجام دهید.

4. لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است. اگر صفحه اصلی سایت را صرفاً جهت افزایش درآمد و معرفی هر آنچه فقط برای شما سودآور است طراحی کنید و به فکر ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشید باعث نابودی سایتتان می شوید.

صفحه اصلی سایت شما از اهمیت و امتیاز بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود، لینک هایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار می گیرد،‌ اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکر تکست آن لینک در گوگل افزایش یابد.

صفحه اصلی سایت باید دارای دسته بندی مرتب و ساختار یافته باشد. مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه ی اصلی سایت قرار گیرد. با توجه به این موضوع که در هر صفحه ی داخلی نیز هدر و فوتر سرجای خود ثابت هستند این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار خواهند داشت و از طرف دیگر نیز تکرار این بخش ها در دیگر صفحات باعث می شود اعتبار صفحه اصلی نیز متمرکز به لینک های داخلی محتوای آن شود.

5. لینک سازی در منو

کلمات کلیدی سایتتان را بررسی کنید اگر هر کلمه، صفحه هدف (Landing Page) مخصوص به خودش را ندارد، برای آن ها صفحه ای مجزا بسازید. لینک سازی در منوی سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. بطور مثال سایت فروش موبایل باید در منو از کلمه ی کلیدی برندهای موبایل استفاده کرده باشد و عملیات سئو نیز روی این صفحات انجام شده باشد تا کاربر به راحتی به صفحه ی هدف مربوط به آن برند (Landing Page) وارد شود و برای سایت شما افزایش رتبه و بازدید داشته باشد. کلماتی که برای منو انتخاب می کنید روی سئو سایت نیز بسیار اهمیت دارند و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشان می دهد. زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن آن ها در منو بیشترین ورودی سایت خود را برایشان اختصاص خواهید داد.

رعایت چه نکاتی در لینک سازی اهمیت دارد؟

» استفاده از لینک های قوی و معتبر «

» صفحات مرتبط را به یکدیگر لینک دهید «

» از متن لینک مناسب استفاده کنید «

» از دامنه های معتبر لینک بگیرید  «

» به دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت مبدا توجه داشته باشید «

» لینک های داخلی فقط follow ولی لینک های خارجی هم می توانند follow و nofollow باشند «

» اجتناب از ثبت سایت در مزرعه لینک «

» توجه ویژه به linkjuice «

» حذف لینک های ناقص و شکسته «

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *