منظور از کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی چیست ؟ به مجموعه کارهایی که در فضای اینترنت انجام میشود کسب و کار اینترنتی می گویند.به طور مثال:شما در گذشته برای خرید ساعت به فروشگاه ساعت فروشی می رفتید و ساعت می خریدید اما در حال حاضرشما ساعت را می توانید از اینترنت هم تهیه کنید ،بیشتر از۷۵% از کسب و کارها می توانند تبدیل به کسب وکار اینترنتی شوند.آگر شما کسب وکار دارید اما کسب و کار اینترنتی ندارید و از اینترنت پول در نمی آورید سخت در اشتباهید و از رقیبان خود عقب ماند اید.کسب و کار اینترنتی فقط داشتن یک وبسایت نیست. کسب و کار اینترنتی درواقع یک سیستم است. یک سیستم که میتواند ایده شما را تبدیل به ثروت کند. پس برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی پولساز شما باید طراح یک سیستم باشید.
مزایای کسب و کار اینترنتی:
. استقلال زمانی و مکانی:
شما میتوانید تنها با استفاده از یک لپ تاپ و دسترسی به اینترنت در هر نقطه از جهان که باشید کسب و کار خود را مدیریت کرده و کسب درآمد کنید. از آن مهمتر اینکه دیگر مجبور نیستید سر ساعت مشخصی سر کار خود حاضر شوید، بلکه میتوانید هر ساعت از شبانه روز روی ایده ها و کسب و کار خود کار کنید.
. اتوماتیک بودن تمام فرآیندهای فروش و درآمد زایی:
در کسب و کارهای آنلاین، تمام پروسه فروش و درآمد زایی به صورت کاملا اتوماتیک انجام میشود. اگر در کسب و کارهای اینترنتی، مدل درآمدزایی غیر فعال را انتخاب کرده باشید، به راحتی میتوانید حتی زمانی که در خواب هستید، درآمد زایی کنید.برای اتوماتیک سازی درآمد زایی سایت تان، کافی است از قیف های فروش استفاده کنید. قیف فروش نه تنها بازدید کننده سایت شما را به مشتری تبدیل میکند، بلکه باعث افزایش فروش سایت تان هم خواهد شد.
. محدودیت جغرافیایی برای ارائه خدمات و محصولات تان ندارید:
با راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی دیگر محدود به منطقه یا شهر خود نیستید، بلکه میتوانید محصولات و خدمات خود را به تمام نقاط ایران و حتی جهان ارسال کنید.
. کسب و کار اینترنتی را میتوانید با کمترین سرمایه راه اندازی کنید:
اگر بخواهید در دنیای واقعی یک شرکت یا کارخانه یا هر نوعی از کسب و کار را ایجاد کنید، نیاز به سرمایه اولیه بسیار بالایی خواهید داشت. ولی برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، نیازی به سرمایه اولیه ندارید شما میتوانید با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان همین امروز کسب و کار خود را استارت بزنید.
. هیچ محدودیتی در درآمد زایی نخواهید داشت:
یکی از بزرگترین مزیت های کسب و کار اینترنتی این است که هیچ محدودیتی در میزان درآمدی که میتوانید به دست آورید نیست. با استفاده از تکنیک های بازاریابی اینترنتی میتوانید به راحتی هر روز فروش تان را افزایش دهید. مهمتر اینکه برای افزایش فروش کسب و کارتان نیازی به کار کردن در زمان های طولانی و خسته کننده ندارید. شما میتونید خیلی راحت با کمترین میزان فعالیت درآمد بسیار بیشتری را از همکاران و دوستان خود به دست آورید.
. زمان بیشتری برای لذت بردن از زندگی تان در اختیار خواهید داشت:
با راه اندازی کسب و کار اینترنتی، زمان های شما آزاد خواهد شد و میتوانید به راحتی از زندگی خود لذت ببرید. میتوانید از زمان های آزاد خود برای یادگیری، برای سفر برای خانواده تان و برای هر آنچه دوست دارید استفاده کنید. دیگر نیازی نیست تا هر روز صبح سر کار حاضر شوید، دیگر مجبور نیستید برای سفر رفتن به دنبال مرخصی باشید. میتوانید به بهترین شکل از زندگی و زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید.
دلایل راه اندازی کسب و کار اینترنتی:
1.کمبود شغل و استخدام:
یکی از مهمترین دلایلی که به شما توصیه می کنم حتما به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود باشید کمبود شغل و استخدام می باشد.
بهتر از کمی با هم روراست باشیم، با توجه به شرایط فعلی و اوضاع اقتصادی کشورمان استخدام شدن در یک شرکت و کسب و کار بسیار کار سخت و دشواری شده است.
با توجه به اینکه خیلی از افراد با من تماس میگیرند و می گویند که ما مدرک تحصیلی بالایی داریم ولی اصلا نمی توانیم جایی استخدام شویم. به این افراد توصیه می کنم که حتما کسب و کار اینترنتی شان را راه اندازی کنند.
2.نابودی کسب و کارهای سنتی:
دومین دلیل برای اینکه باید به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان باشید این است که اکثر کسب و کارهای سنتی در حال نابودی هستند.
همانطور که گفتم همه چیز اینترنتی شده و اکثر کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای اینترنتی کشیده شدند. یک ایده نو در بازار کسب و کار اینترنتی می تواند ایده های کهنه کسب و کارهای سنتی را نابود کند. دقیقا مثل اسنپ، که با آمدن اسنپ بازار خیلی از تاکسی هاو آژانس ها کساد شد. البته تقصیر هیچ کس نیست، همان طور که علم روز به روز در حال پیشرفت است، کسب و کار ها هم در حال تغییر هستند.
3.داشتن استقلال مالی:
یکی دیگر از مزایای مهم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی رسیدن به استقلال مالی می باشد. اگر واقعا قصد دارید که یک فردی موفق و پولدار شوید با کار کردن برای دیگران و یا کارمند بودن چنین اتفاقی نخواهد افتاد.\
به قول معروف با درآمد ثابت ماهانه هرگز نیتوانید استقلال مالی داشته باشید. دقیقا همین طور است، اگر می خواهید که به استقلال مالی در کسب و کارتان برسید باید به فکر راه اندازی کسب و کاری باشید که با استفاده از آن درآمدتان ماه به ماه چندین برابر شود. خبر خوش این است که شما با راه اندازی کسب و کار اینترنتی می توانید به این مرحله برسید.
4.نیاز به سرمایه کم:
یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده من راه اندازی کسب و کار اینترنتی را به خیلی از افراد توصیه کنم این است که تقریباً به هیچ سرمایه و یا سرمایه بسیار کمی نیاز دارید.
شما با کمترین سرمایه ممکن میتوانید یک کسب و کار پولساز با درآمد دائم و همیشگی برای خودتان راه اندازی کنید. اگر همین حالا بخواهید یک کسب و کار سنتی راه اندازی کنید به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارید. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید که یک مغازه و یا فروشگاه لباس فروشی راه اندازی کنید باید هزینه ای اجاره و رهن مغازه را داشته باشید که به سرمایه زیادی نیاز دارید.
اگر قصد داشته باشید که یک کسب و کار سنتی را اندازی کنید باید سرمایه بسیار زیادی داشته باشید. با اینکه همه کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی کشیده می شوند راه اندازی کسب و کار سنتی یک ریسک بسیار بزرگی محسوب میشود.
5.تبلیغات کم هزینه:
یکی از مهمترین کارهایی که در هر کسب و کار باید انجام دهید تبلیغ کردن کسب و کارتان است. برای آنکه بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید باید بیشتر دیده شوید. تا زمانی که دیدن شوید نمیتوانید محصولاتتان را بفروشید.
اصلاً در کسب و کارهای اینترنتی نیاز نیست که بابت تبلیغات هزینه های سنگینی را پرداخت کنید. کسب و کار اینترنتی این امکان را برای شما فراهم می کند که بدون تبلیغات محصولات و خدماتتان را بتوانید به مخاطبان تان معرفی کنید.
راه و روش های زیادی برای این کار وجود دارد، که یکی از مهمترین روش ها تولید محتوا و بازاریابی محتوا است. برای آنکه بتوانید محصولات و خدماتتان را به مخاطبان تان نشان دهید باید تولید محتوا کنید. اما برای آنکه بتوانید خدمات و محصولات تان را بفروشید باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید.
نکات مهمی که قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بدانید:
1. یک نیاز را بیابید و هدفتان برطرف کردن آن نیاز باشد:
بیشتر افرادی که قصد دارند به تازگی کسب و کار اینترنتی را شروع کنند، این اشتباه را مرتکب میشوند که ابتدا به دنبال یک محصول میگردند تا سپس بازاری برای فروش آن پیدا کنند.
برای افزایش احتمال موفقیت شما، باید ابتدا بازار را پیدا کنید، سپس به دنبال محصول یا خدمات مناسب برای فروش به آن بازار باشید. نکته اینجاست باید افرادی را بیابید که به دنبال یک راهحل برای مشکلشان هستند ولی با جستجو کردن، نتایج خوب زیادی را پیدا نمیکنند. در اینترنت انجام چنین تحقیقاتی تقریبا ساده است :
. انجمنها و سایتهایی که مردم در آنجا به سوال و جواب و گفتگو میپردازند را بررسی کنید و ببینید مردم به دنبال چه راهحلهایی هستند.
. با جستجوی کلمات کلیدی، کلماتی بیابید که افراد زیاد آنرا در گوگل و یاهو جستجو میکنند ولی رقابت زیادی در آن کلمه کلیدی بین سایتها وجود ندارد.
سایت رقبای احتمالیتان را بررسی کنید و از کارهایی که آنها برای رفع نیاز مخاطبینشان انجام میدهند یادداشت بردارید. سپس میتوانید از چیزهایی که یاد گرفتهاید برای ایجاد یک محصول یا خدمات برای بازاری که وجود دارد استفاده کنید ( و اینکار را بهتر از رقیبان انجام دهید).
2.سایتتان را طراحی و راهاندازی کنید:
پس از اینکه یک بازار یافتید و محصول و خدمات را برای فروش آماده کردید، اکنون باید یک سایت برای کسبوکار اینترنتیتان راهاندازی کنید.
به یاد بسپارید نیازی نیست یک سایت با گرافیک سنگین و هزاران عنصر حواسپرتکن داشته باشید، زیرا شما فقط کمتر از 5 ثانیه مهلت دارید نظر مخاطب را به سایتتان جلب کنید وگرنه آنها برای همیشه سایت را ترک خواهند کرد. پس سایتی ساده ولی در عین حال کاربردی راه اندازی کنید.
» نکات مهمی که باید در نظر بگیرید «
. ترجیحا 1 یا حداکثر 2 فونت با یک زمینه ساده در سایتتان وجود داشته باشد.
. منوی کاربری سایتتان را ساده و کاملا واضح بچینید.
. فقط زمانی از ویدئو، گرافیک و یا فایلهای دیگر استفاده کنید که محتوایی که میخواهید به مخاطب برسانید را بهبود بخشد.
. یک فرم دریافت ایمیل بسازید و با دادن چیزی به مخاطبین، ایمیل آنها را دریافت کنید و سپس با ایمیل آنها را پیگیری کنید.
. خرید را برای مشتری راحت کنید به طوری که بیش از 2 کلیک تا صفحه تسویه حساب فاصله نداشته باشد.
. سایت شما محل کسب آنلاین شماست، بنابراین باید به جایی راحت برای مشتریان شما تبدیل شود.
3.محتوایی بنویسید که مخاطبین را به مشتری تبدیل کند:
یک فرمول ثابت شده برای نوشتن متون فروش وجود دارد که بازدیدکنندگان را از لحظه ورود به سایت در مسیر تبدیل شدن به مشتری قرار میدهد:
1 – کنجکاوی و توجه شخص را با یک عنوان جذاب بدست آورید
2 – مشکلی که محصول شما حل میکند را توضیح دهید
3 – اعتبار خودتان را به عنوان یک شخص معتبر ایجاد کنید
4 – نظرات مردمی که محصول شما را امتحان کردهاند در صفحه محصول اضافه کنید
5 – درباره محصول صحبت کنید و اینکه چطور میتواند به کاربر منفعت برساند
6 – یک پیشنهاد ردنشدنی ارائه کنید
7 – یک گارانتی قدرتمند برای محصول و یا خدماتتان در نظر بگیرید
8 – حس فوریت در مخاطب ایجاد کنید
9 – از مخاطب بخواهید محصول را خریداری کند
در بین محتوای ترغیب کنندهتان، باید روی این تمرکز کنید که چطور محصول یا خدمت شما میتواند به طرز خاصی توانایی حل مشکل و یا بهبود زندگی آنها را داراست. مانند مشتری فکر کنید و از خودتان بپرسید “این محصول چه منفعتی برای من دارد؟”
4.از موتورهای جستجو برای هدایت بازدیدکنندگان هدفمند به سایتتان استفاده کنید:
یک روش تبلیغاتی با نام گوگل ادوردز (Google AdWords) وجود دارد به این شکل که وقتی شخصی کلمه مورد نظر شما را در گوگل جستجو میکند، تبلیغات شما در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشود.
در این نوع تبلیغات، شما فقط به ازای هر کلیک روی تبلیغتان، مبلغ را پرداخت میکنید. با استفاده از این نوع تبلیغات به راحتی میتوانید بازدیدکنندگان را به سایتی که به تازگی راهاندازی کردهاید بکشانید. اینکار نسبت به اینکه منتظر بمانید تا بازدیدکنندگان بطور طبیعی از موتورهای جستجو به سایت شما بیایند، 2 مزیت دارد:
مزیت اول اینکه تبلیغات شما فورا در بالای نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود و سریع ترافیک میگیرید و مزیت دوم اینکه تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) به شما این امکان را میدهد که کلمات کلیدی مختلف، عناوین، قیمتها و روشهای فروش را تست کنید
پس نه تنها ترافیک فوری بدست میآورید بلکه میتوانید از تبلیغات PPC برای کشف بهترین کلمات کلیدی که نرخ تبدیل بالاتری دارند استفاده کنید. سپس این کلمات کلیدی را در محتوای سایتتان به کار ببرید تا ورودیهای بیشتری از نتایج جستجوی گوگل بدست آورید.
5.یک اعتبار برای خودتان ایجاد کنید:
مردم برای یافتن اطلاعات مفید از اینترنت استفاده میکنند. این اطلاعات و محتوای مفید را همراه با لینک سایت خودتان به رایگان در سایر سایتها قرار دهید تا سایت شما رنک و رتبه بهتری در موتورهای جستجو بدست آورد.
محتوای تخصصی رایگان و عالی را منتشر کنید. مقالات خوب، ویدئوها و هر محتوایی که برای مردم کاربردی باشد را تولید کنید و آنرا از طریق سایتهای اشتراک گذاری، شبکههای اجتماعی و فرومها توزیع کنید
دکمههای اشتراک گذاری و “امکان ارسال به یک دوست” را در سایتتان قرار دهید
با مشارکت در گفتگوها و انتشار محتوا، به یک متخصص در انجمنهای مرتبط و شبکههای اجتماعی تبدیل شوید، جایی که بازار هدف شما قرار دارد
شما رفته رفته مخاطبین زیادی جمع آوری خواهید کرد. مزیت دیگر این است که هرکس از محتوای شما در سایت خود استفاده کند، اغلب اوقات لینک سایت شما را در سایت خود قرار خواهد داد . موتورهای جستجو عاشق لینک از سایتهای مرتبط هستند و به سایت شما به همین خاطر اعتبار بیشتری قائل میشوند.
6.از قدرت بازاریابی ایمیلی برای تبدیل بازدیدکننده به خریدار استفاده کنید:
لیست ایمیل یکی از ارزشمندترین داراییهای کسب و کار آنلاین شماست. با ساخت فرم دریافت ایمیل و دریافت ایمیل مخاطبینی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند، مخاطبینتان به شما اجازه میدهند برایشان ایمیل بفرستید. این موقعیت این فرصت را به شما میدهد تا:
. چیزی به آنها بفرستید که خواستار آن هستند
. یک رابطه طولانی مدت با آنها برقرار کنید
. عکس العمل آنها 100 درصد قابل سنجش باشد (با بررسی بازخورد ایمیلها)
. هدفمندی بالاتری در بازاریابی داشته باشید زیرا بازاریابی ایمیلی ارزانتر و با تاثیرگذاری . . . بیشتری نسبت به تبلیغات چاپی، تلویزیون و رادیو است.
. هرکسی که سایت شما را میبینید و وارد لیست ایمیل شما میشود یک مشتری بالقوه است و برای پیگیری این شخص، هیچ ابزاری به خوبی ایمیل وجود ندارد.
7.درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید:
یکی از مهمترین استراتژیها در بازاریابی اینترنتی، ایجاد ارزش هر مشتری (Customer Lifetime Value) است. حداقل 36 درصد از افرادی که قبلا از شما خرید کردهاند، اگر آنها را پیگیری کنید، مجددا از شما خرید خواهند کرد.
کشاندن بازدیدکننده به سایت و تبدیل او به مشتری و اولین فروش تا اینجا سختترین و هزینهبرترین کار است، بنابراین باید با این روشها کاری کنید این افراد چندبار دیگر نیز از شما خرید کنند:
. محصولاتی پشنهاد دهید که محصول خریداری شده اولشان را تکمیل میکند
. کوپنها یا کدهای تخفیفی برایشان بفرستید که در خریدهای بعدی از آن استفاده کنند
. محصولاتی مرتبط در صفحه “تشکر ” (جایی که پس از پرداخت به آنجا وارد میشوند) قرار دهید.
. باید به خاطر وفاداری مشتریان به آنها پاداش دهید تا وفادارتر شوند و خریدهای بیشتری از شما انجام دهند.