سئو و بهینه سازی

اهمیت کیفیت تصاویر بر سئو سایت

اهمیت کیفیت تصاویر بر سئو سایت

اهمیت استفاده از تصویر در سئو سایت:

هدف مشترک هر سئو کار یا صاحب یک برند از سئو سایت و ارتقاء رتبه آن، جذب مشتری است. صاحب یک برند از سایت برای معرفی خود استفاده می کند. هدف او از معرفی خود چیست؟ جذب مشتری و فروش بیشتر حال اگر صاحب یک برند یا سئو کار، خود را در جایگاه مشتری تصور کند، آنگاه می تواند پی ببرد که مشتری قبل از خرید، به چه نکاتی توجه می کند.
یک سئو کار حرفه ای می داند که برای جذب مخاطب به سایت خود، باید به زیبایی و جذابیت صفحات خود اهمیت فراوان دهد و ذهن و قوه ی بصری مخاطب را از آن خود کند. این شعار معروف هر متخصص سئو است که می گوید، کاری که یک تصویر ارزشمند انجام می دهد را، 1000 کلمه نمی توانند انجام دهند. همین جمله کافی است تا اهمیت استفاده از تصویر در سئو سایت را بیان کرده باشیم.
تصویر به سایت شما روح می بخشد. مقالات و متونی که در سایت بارگذاری می کنید، هنگامی که حاوی تصاویری مرتبط و جذاب باشند برای خواننده، ذوق خواندن ایجاد می کنند. این تصاویر به درک مخاطب از موضوع مورد بررسی شما می افزایند

راهکار های بهبود رتبه سایت با افزایش کیفیت تصاویر:

» از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

قطعا همه ما که در زمینه تولید محتوا کار میکنیم ، همگی با هم هم نظر هستیم که یکی از وقت گیر ترین و سخت ترین کارها در تولید محتوا و وبلاگ نویسی خصوصا کپی رایتینگ و تولید محتوای تجاری قسمت پیدا کردن تصاویر مرتبط و همین طور جذاب و با کیفیت برای متن است .خود من بارها امتحان کردم که برای نوشتن یک مقاله وبلاگ 3000 تا 3500 کلمه ای شاید چیزی 1 ساعت و نیم تا دو ساعت وقت لازم داشته باشم ولی پیدا کردن تصاویر مرتبط و جذاب برای همین متن به طرز عجیبی شاید بیشتر از 4 -5 ساعت از وقتم را بگیرد.
البته لازم به ذکر است که این وقت گذاشتن برای سئو سایت ارزشمند هست و یکی از ترفندهای جذب بازدیدکننده برای سایت که منجر به کلیک کردن سایت و ماندن زمان بیشتری در سایت میشود استفاده از عکسهای با کیفیت و مرتبط با موضوع در مقالات و محصولات سایتمان هست که در نهایت در رتبه و جایگاه سایت از نظر الکسا و گوگل تاثیرگذار هست.
پس برای اینکه بتوانم مدیریت زمان بهتری در تولید محتوا داشته باشم و به این خاطر که تقریبا هر روز هم به تعداد زیادی عکس برای محتوا نیاز دارم تصمیم گرفتم یکبار وقت بگذارم و سایت هایی را که تصاویر با کیفیت و رایگان را در اختیار می گذارند را پیدا کنم و یک دایرکتوری تصاویر رایگان داشته باشم تا در مدت زمان کمتر بتوانم عکس ها و تصاویر مربوط به محتوا را پیدا کنم و به کارم سرعت بیشتری بدهم:

Picjumbo.com ، Pexels.com ، Unsplash.com ، Flickr.com ، FreePhotosBank.com و…

» سفارشی سازی نام برای هر تصویر

هنگام استفاده از سیستم های CMS، ساختار پوشه ها به طور خودکار توسط سیستم مربوطه تعیین می شود. چگونگی سازماندهی آنها به تنظیمات بستگی دارد، به عنوان مثال ممکن است به صورت “تاریخ آپلود” سازماندهی شوند. علاوه بر این، مدیر وب(وبمستر) فقط به فایلها دسترسی دارد، نه به خودِ پوشه.
اما حفاظت از “فایل تصاویر” امری مهم تر است. سیستم این فایل ها را مستقیما محافظت نمی کند، بلکه از پوشه های اطرافش در مقابل دسترسی غیر مجاز محافظت می کند. این کار با استفاده از یک فایل htaccess انجام می شود. که حقوق دسترسی به برنامه ها و کاربران را تعریف می کند.
مهمترین بخش برای تاثیر سئو تصاویر، نامگذاری فایل ها است. در اینجا نام اصلی فایل نباید استفاده شود. اگرچه نام فایل نقش مهمی در عملکرد وب سایت ایفا نمی کند، اما از نقطه نظر سئو هنگام ایندکس کردن تصاویر بسیار مهم است. نکات زیر نشان می دهد که هنگام نامگذاری فایل های تصویری چه باید بکنید:

» اگر نام فایل تصویر حاوی یک کلمه کلیدی باشد، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که تصویر در جستجوی تصاویر خوب رنک شود.
» نام فایل باید محتوای تصویر را منعکس کند.
» کلمات کلیدی زیادی وارد نکنید، زیرا پرکردن کلمات کلیدی برای نام فایل تصاویر دیگر موثر نخواهند بود.
» هنگام جداسازی کلمات، فقط باید از خط (-)استفاده کرد، نه آندرلاین(_)، در این صورت شما یک ساختار URL ساده خواهید داشت، این کار توسط گوگل برای رتبه و جایگاه سایت توصیه می شود.
» یک نام شسته و رفته انتخاب کنید، زیرا این سازماندهی تصاویر را تسهیل می کند.

پیشنهاد مطالعه: دلایل ضعیف عمل کردن سایت

» از برچسب های Alt استفاده کنید

ویژگی ALT و تگ عنوان مهمترین عناصر بهینه سازی سئو تصاویر محتوا هستند. آنها به موتورهای جستجو اطلاعات و ارجاعات لازم را می دهند تا محتوای تصاویر را در دسترس قرار دهند. در نهایت، جستجوی تصویر همچنان مبتنی بر متن است، به عنوان مثال جستجو براساس اطلاعاتی از نام فایل. با برچسب(تگ) عنوان و ویژگی alt، موتور جستجو محتوای یک تصویر را دریافت می کند. بنابراین داشتن این برچسب ها بسیار مهم است.
Cloud Vision API گوگل نشان می دهد که متاداده ای که بدرستی ایجاد شده باشد چقدر مهم است. در اینجا می توانید ببینید که چه میزان اطلاعات از تصاویر قابل دیده شدن است. اگر متادیتا(metadata) و محتوای شناسایی شده در تضاد باشند، می تواند بر رتبه بندی تصاویر تاثیر منفی داشته باشد. مسئله ای که به همین اندازه مهم است قرار دادن یک تصویر در جایگاه مناسب درون متن است.
استفاده از کلمات کلیدی در برچسب های Alt و Title به موتورهای جستجو نشان خواهد داد که بین متن و تصاویر ارتباط برقراراست (به هم مرتبط هستند). موتورهای جستجو برای شناسایی این موارد طراحی شده اند و می توانند به راحتی تصاویر و محتویات آن را با محتویات درون متن متناسب سازند(تشخیص دهند). این نه تنها برای موتور جستجو، بلکه برای بهبود تجربه کاربر و رتبه و جایگاه سایت نیز مفید است.

» نسبت مناسب سایز تصویر به کیفیت را پیدا کنید

اندازه فایل یک تصویر یا همان سایز تصویر نیز در عملکرد وب سایت نقش مهمی دارد. بهینه سازی تصویر در مسئله سئوی سایت، تنها نامگذاری درست و حفظ برچسب ها نیست. وضوح فایل نیز مهم است، زیرا به طور مستقیم اندازه فایل را تعیین می کند.
یک فایل بزرگتر نیاز به منابع بیشتری دارد، هم در سرور و هم هنگام بارگذاری فایل. بنابراین مهم است که فایل ها را تا حد ممکن کوچک نگه دارید، زیرا تصاویرِ پیکسل شده یا تار شده از نگاه کاربر غیر جذاب است. واقعاً معقول نیست که یک فایل با طول ۱۰۰۰ پیکسل را در یک اِلِمانی که طولش فقط ۵۰۰ پیکسل است، بگنجانیم. با این حال، تصاویر نباید بیش از حد کوچک شوند. فایل هایی که بیش از حد کوچک هستند و کاربر محتوای آن را نمی تواند شناسایی کند به ترافیک و رتبه بندی کمکی نمی کند. در مجموع سیگنال های کاربر در رتبه بندی در جستجوی تصویر نقش مهمی دارند.
اگر کاربر چیزی در تصویر نبیند و یا بسیار سخت چیزی را پیدا کند، به سرعت صفحه را ترک می کند. این مسئله برای جستجوهای تصاویر به طور ویژه حقیقت می یابد. تصاویر بندانگشتی کوچک یا تصاویر تار به احتمال زیاد ترافیکی در جستجوی تصویر ایجاد نخواهند کرد.
سایز اصلی تصویر برای جستجوگرهای تلفن همراه و افزایش استفاده از گوشی های هوشمند بسیار مهم است. کاربران تلفن های هوشمند معمولا بی صبر هستند و اگر زمان بارگیری یک سایت بیش از حد طول بکشد، وب سایت را به سرعت ترک می کنند. بهینه سازی تصاویر و به ویژه اندازه فایل ها می تواند به سرعت منجر به عملکرد بهتر شود. اهمیت این واقعیت با معرفی سرعت صفحه موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی در اواسط سال جاری نشان داده شده است.

» سئوی تصاویر با فرمت های مختلف فایل: JPEG، PNG و …

نوع فایل تصویر مورد استفاده نیز تاثیری بر سئو تصاویر از نظر رتبه و جایگاه سایت دارد. عکسها و تصاویر استفاده شده در سایت در اندازه ها و فرمت های مختلف در دسترس هستند. مرورگرهای مدرن ازجمله خزنده های گوگل می توانند بسیاری از فرمت ها را نمایش دهند.

. فرمت تصویری JPEG

یکی از فرمت های متداولی که برای تصاویر استفاده میشود فرمت کلاسیک JPEG میباشد.این فرمت به سال ۱۹۹۲ باز می گردد. همانند سایر فرمت های تصویر نظیر PNG یا GIF، JPEG نیز به دسته گرافیکی bitmap تعلق دارد.
تک تک پیکسل های یک تصویر در یک شبکه مرتب شده و از یک ساختار ثابت پیروی می کنند. تصاویر JPEG روان و پرکاربرد بوده و مخصوصا برای عکس های رنگی و کنتراست-بالا مناسب هستند.

. فرمت تصویری PNG

مانند فرمت تصویر JPEG، فرمت PNG هم یک گرافیک بیت مپ است. به سال ۱۹۹۴ باز می گردد و به عنوان جایگزینی برای فرمت GIF طراحی شده است. در آن زمان توسط شخص دارای امتیاز محافظت میشد.این فرمت فایل در دو نوع موجود است: ۸PNG و ۲۴PNG.
فرمت ۸PNG تنها ۲۵۶ رنگ را نشان می دهد.و فرمت ۲۴PNG 16.7 میلیون رنگ را شامل میشود، همانند JPEG.
تفاوت اصلی بین PNG و JPEG قابلیت نمایش مناطق transparent است. فایل های PNG همچنین می توانند بدون افت کیفیت، فشرده شوند، که با فرمت JPEG امکان پذیر نیست. با این حال، این کار حجم فایل های تصاویر را افزایش می دهد. این فرمت برای نمایش لوگو یا متن مناسب هستند.

. فرمت تصویری SVG

بزرگترین و مهمترین تفاوت فرمت تصویر SVG در مقابل JPEG و PNG نوع فرمت فایل است. فایل های SVG گرافیکهای وکتوری هستند، و SVG مخفف گرافیک وکتوری مقیاس پذیر است. این فرمت تصویر به زمان توسعه W3c در سال ۲۰۰۱ بازمی گردد. این فرمت بر اساس زبان نشانه گذاری XML است.
بنابراین امکان ادغام فایل های SVG به طور مستقیم به کد HTML در یک صفحه وب وجود دارد. پس از آن مرورگر گرافیک را به طور مستقیم و نه فایلی از سرور، بارگذاری می کند، بر خلاف JPEG یا PNG.
این کار تاثیر مثبتی بر زمان(سرعت) بارگذاری وب سایت دارد، زیرا بهتر است درخواست های کمتری بین مرورگر و سرور مبادله شود.به علاوه فایل های SVG بدون کاهش کیفیت، می توانند مقیاس(تغییر سایز) شوند. این کار با فایل های JPEG یا PNG امکان پذیر نیست. به این معناست که فایل های SVG به ویژه برای لوگو یا گرافیک مناسب هستند.
ادغام مستقیم این فرمت تصویر در کد HTML همچنین دارای معایبی است. فایل های SVG خیلی امن نیستند. این فرمت حفره های امنیتی ذاتی ای دارد که می تواند، به عنوان مثال، توسط اسکریپت های مخرب فیلتر شود. این می تواند بر عملکرد یک وب سایت تاثیر بگذارد و بنابراین یک تجربه کاربری ضعیف ایجاد کند. در نتیجه، سیگنال های کاربر که مربوط به رتبه بندی هستند می توانند بدتر شوند.

. فرمت های جدید تصاویر

PNG، JPEG یا SVG فرمت های تصویری ایجاد شده هستند. با این وجود، توسعه فرمت های فایل تصاویر همچنان ادامه دارد. برای مثال، فرمت های ۲۰۰۰JPEG و JPEG XR، پیشرفت هایی از فرمت JPEG اصلی هستند. آنها با حجم فایلی کوچکتر، همان کیفیت را ارائه می دهند. علاوه بر این، فرمت JPEG XR درست مثل فرمت PNG ترنسپرنسی یا شفافیت را نیز پشتیبانی می کند.
علاوه بر این پیشرفت ها، فرمت های جدید فایل نیز در حال توسعه هستند. هدف اصلی این است که حجم فایل را بدون آسیب رساندن به کیفیت نگه دارند. پیشرفت های اخیر شامل فرمت FLIF (فرمت تصویر بدون افت کیفیت) و HEIF (فایل تصویری با کارایی بالا) می شود.
یک مشکل در این زمینه این است که تا به حال، تقریبا هیچ گونه پشتیبانی ای برای این فرمت ها توسط مرورگرهای شناخته شده وجود ندارد. ابزارهایی مانند Can I use میتوانند برای بررسی سازگاری فرمتهای مختلف فایل با مرورگرهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

» اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

نقشه سایت که با نام های دیگری مثل سایت مپ Sitemap XML هم شناخته می شود، قطعا یکی از مهمترین فایل های سایت است. هر متخصص سئو برای بررسی یک سایت ابتدا کیفیت و نسخه بروز فایل نقشه سایت را بررسی می کند تا مطمئن شود این فایل کار می کند و بروز رسانی می شود. از آن طرف، باید مطمئن شد که گوگل و ربات موتورهای جستجوی بزرگ مثل بینگ نیز باید دسترسی مستقیم به این فایل را داشته باشند.
سایت مپ XML اساسا فقط یک لیست از URL هایی است که شما می خواهید به صورت عمومی در دسترس باشد. مانند فایل robots.txt، وجود فایل نقشه سایت XML به گوگل و بینگ کمک می کند به راحتی آدرس های جدید سایت را مشاهده کرده و درون سایت را بهتر ایندکس کنند.
فراتر از یک فهرست خام از آدرس های سایت (URL Lists) یک متا دیتای مفید در سایت مپ بسازید که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا در فهرست کردن اطلاعات کار ساده تری پیش رو داشته باشن
با توجه به مطلب بالا برای مدیریت فرآیند اضافه کردن تصاویر به سایت مپ میتوانید از پلاگین Yoast seo هم استفاده کنید که البته لازم به ذکر است درباره افزونه یواست سئو Yoast seo در مقالات قبل توضیح کامل داده شده است.
اما به همین نکته بسنده میکنیم که برای تاثیر سئو تصاویر یک سایت وردپرسی میتوان از پلاگین یواست سئو استفاده کنید و همه محتوا و تصاویر را به نقشه سایت خود به صورت فایل XML اضافه کنید.این کار باعث بیشتر دیده شدن سایت شما و در نتیجه کسب رتبه و جایگاه بالاتر سایت از نظر موتورهای جستجو میشود.

» قرار دادن تصویر در متن

گوگل ارتباط بین محتوای تصویر با برچسب ها و متن اطراف آن را تشخیص می دهد. بنابراین، تصاویر یا گرافیک باید در مکان های مناسب در متن قرار گیرند. در حالت ایده آل، “کلمه کلیدی” نیز در متن جای می گیرد. به این ترتیب رابطه واقعی بین متن و تصویر نیز برای Google Crawler روشن خواهد شد.

البته، بهترین شیوه های ایجاد محتوا باید نیز باید بررسی شوند. اگر تصویر یا گرافیک به عنوان مرتبط و نزدیک باشد، مرجع باز هم تقویت می شود. علاوه بر این، متن نیز با قرار گیری مناسب تقویت می شود. در این صورت کاربر، یک نمای تصویری از محتویات متن یا پاراگراف را در یک مکان مناسب دریافت می کند.

» بارگذاری تصاویر بر روی هاست وبسایت خود

راهکار طلایی آخر برای تاثیر پذیر کردن سئو تصاویر یک سایت این است که حتما تصاویر خود را بر روی هاست اصلی وبسایت خود بارگذاری یا همان آپلود کنیم به این دلیل که با توجه به مطالب گفته شده در راهکار ششم هر محتوا و یا عکس در وبسایت دارای یک url منحصر به فرد میباشد که شامل نام دامنه و هاست هست ، بعد از معرفی به سایت مپ توسط موتورهای جستجو شناسایی و در رتبه و جایگاه سایت تاثیر گذار میشود.
به همین تعداد بالای تکرار نام دامنه و هاست از نظر خزنده های موتور جستجو باعث اعتبار بخشیدن به سایت و در نهایت باعث بالارفتن رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل خواهد شد.

اصول سئو کردن تصاویر:

» عکس به صورت متن نوشته:

محتوای صفحات سایت را به صورت عکس قرار ندهید این کار اشتباه است چون محتوایی که به صورت متن است تاثیر بهتری برای سئو سایت دارد. ولی با استفاده از محتوا به صوت تصویر از تاثیر آن کاسته میشود.

» لینک تصویر از دیگر سایتها:

یک مورد از کارهای اشتباه دیگری که در قراردادن تصاویر در سایت انجام میشود استفاده از از لینک تصاویر سایت سایتها در سایت خودتان است یعنی به جای آپلود تصاویر در هاست سایتتان ازادرس سایت دیگران استفاده میکنیم. واگر مدیر سایت از Hotlink Protection استفاده کرده باشد . تصاویر به صورت زیر نشان داده میشود.

» نام تصویر:

پیش از اینکه عکس را در سایت اپلود کنید حتما نام آن را تغیر دهید . گذاشتن عکس ها در سایت با همان نام قبلی یا انگلیسی کار درستی نیست. نام عکس ها توسط متور جست و جوی گوگل قابل شناسایی است و اگر نام تصویر با کلمه سرچ شده کاربر همخوانی داشته باشد در تب image نشان داده میشود. پس تصاویر را به نام کلمات مهم و کلیدی ذخیره کنید و از کاراکترهای the ،a ، and در نامگذازی تصاویر استفاده نکنید.
در مورد نحوه انتخاب کردن کلمات کلیدی و مهم می توانید مقاله نحوه انتخاب کلید واژه را مطالعه کنید.

» تگ عنوان و تگ جایگزین:

ممکن است گاهیی تصاویر در سایت شما نشان داده نشود پس حتما تگ عنوان را برای مقدار دهی کنید . گوگل محتوایی که در تگ عنوان و تگ جایگزین است را میخواند و بر اساس آن از محتوای تصویر مطلع میشود. و با توجه به رتبه در لیست نتایج نشان میدهد. برای تگ جایگزین بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید.

» توصیف تصویر (Caption):

توصیف تصاویر بیشتر از متن محتوا خوانده میشود قسمت متای توضیحات را برای تصاویر خود تکمیل کنید چون باعث میکشود کاربر زمان بیشتری در سایت باشد. و تاثیر مستقیم بر رتبه و ترافیک سایت میگذارد.

» ابزار چک سئو تصویر:

با ابزارهای زیر سئوی تصاویر رو چک کنید . انها را اصلاح کنید
-چک تمام مشخصات تصاویر با SEO chat
-چک متن جایگزین با Durham یا Content Forest

» زمان بارگذاری یا لود تصویر:

قبل از اینکه تصاویر را در سایت خود بارگذاری کنید سایز و حجم آنها را کاهش دهید. از تصاویر با حجم و سایز بالا در سایت استفاده نکنید چون سرعت لود سایت را پایین می آورد و این باعث میشود کاربر از سایت خارج شود. با استفاده از ابزار save for web فتوشاپ میتوانید حجم تصاویر را بدون کاهش کیفیت آن کاهش دهید.

» شناخت انواع تصویر:

جهت استفاده از عکس در مطالب سایت از پسوندهای مناسب استفاده کنید.
– : Jpg این پسوند برای تصاویر معمولی در سایت استفاده میشود.
– Png : این پسوند در لوگو، گرافیک و اسکرین شات استفاده میشود.
– Gif : برای استفاده از انیمیشن در سایت از این فرمت استفاده میشود.

انواع فرمت‌ها:

داده‌های تصویر دیجیتال می‌تواند به سه حالت در یک فایل ذخیره شود: به‌صورت غیرفشرده، فشرده و برداری. دو حالت اول را تحت یک نام و به‌صورت تصاویر شطرنجی (raster images) می‌شناسند. البته باید توجه داشت ‌در‌ نهایت تمام تصاویر هنگام نمایش به شبکه‌ای از نقاط رنگی (پیکسل‌ها) تبدیل می‌شوند که داده‌های هر پیکسل در تعدادی بیت ذخیره می‌شود که نشانگر رنگ و عمق رنگی آن است.

اما این‌که آیا در فایل نیز این اطلاعات به‌صورت همین شبکه‌ای یا به‌صورت برداری ذخیره شود، تفاوت میان دو خانواده از فرمت‌ها، یعنی تصاویر شطرنجی و تصاویر برداری را معین می‌کند. در تصاویر برداری، اطلاعات تصویر به‌صورت یک توصیف هندسی ذخیره می‌شود: مثلا این تصویر شامل یک دایره و یک مربع ‌داخل هم است. این نوع ذخیره‌سازی سبب می‌شود تصاویر برداری قابل نمایش دقیق و با کیفیت روی هر صفحه‌ و با هر اندازه‌ای باشد.

فرمت‌های فشرده‌سازی تصاویر مانند فرمت‌های صوتی به دو نوع اتلافی (lossy) و غیراتلافی (lossless) تقسیم می‌شود. در الگوریتم‌های فشرده‌سازی غیراتلافی، اندازه‌ فایل تصویر با فشرده‌سازی به گونه‌ای کاهش می‌یابد که تمام اطلاعات تصویر اصلی حفظ شود. البته این کار به قیمت تصاویر با اندازه‌ بزرگ‌تری نسبت به فشرده‌سازی اتلافی خواهد بود. در فشرده‌سازی اتلافی، هدف اصلی کاهش هرچه بیشتر اندازه‌ فایل است و با این‌که در این تصاویر نیز اطلاعات تصویر تا حد بسیار خوبی حفظ می‌شود، اما تصویرِ به دست آمده یک کپی کامل از تصویر اصلی نخواهد بود.

» فرمت‌های شطرنجی معروف

. BMP
کسی نیست که نام BMP یا Bitmap را نشنیده باشد. این فرمت را مایکروسافت برای ذخیره‌ فایل‌های گرافیکی در ویندوز طراحی کرده و بسیار ساده است. همان‌طور که از نام این فرمت هم مشخص است، اطلاعات هر پیکسل به همان صورت که هست ذخیره می‌شود. در نتیجه فایل‌های BMP کاملا غیرفشرده است؛ البته با اندازه‌ بزرگ! تنها مزیت این فرمت، سادگی و قابلیت نمایش آن در همه‌جاست.

. JPEG
در این‌که JPEG مشهورترین و پرطرفدارترین فرمت ذخیره‌سازی تصاویر است، شکی نیست. تقریبا تمام دوربین‌های دیجیتال تصاویر را به JPEG ذخیره می‌کنند و دستگاهی نیست که توانایی نمایش این تصاویر را نداشته باشد. این فرمت که سال 1992 عرضه شده است، یک فرمت فشرده‌سازی اتلافی به شمار می‌آید که از تصاویر رنگی 24 بیت (هشت بیت برای هر کدام از سه رنگ قرمز، آبی و سبز) پشتیبانی می‌کند. با توجه به اتلافی بودن این فرمت، اندازه‌ فایل‌های JPEG تا حد بسیار زیادی پایین است. البته میزان فشرده‌سازی تصویر اصلی توسط برنامه‌ فشرده‌سازی قابل تعیین است.

. JPEG2000
برادر کوچک‌تر فرمت JPEG با قابلیت پشتیبانی از فشرده‌سازی اتلافی و غیراتلافی ‌سال 2000 عرضه شد، اما نگذارید شباهت اسمی شما را به اشتباه بیندازد: روش‌های فشرده‌سازی‌ که در این فرمت به کار رفته، با استاندارد JPEG متفاوت است. این روش‌ها تصاویر را با کیفیت و فشرده‌سازی بیشتری ذخیره می‌کنند، اما به چه قیمتی؟ تصاویر JPEG 2000 نیاز به قدرت محاسباتی بیشتری برای پردازش دارند. علاوه بر این، فرمت JPEG 2000 ویژگی‌های دیگری نیز نسبت به JPEG دارد: مقاومت بیشتر در مقابل خطا، پشتیبانی از تصاویر HDR و … . با این‌که این فرمت هیچ گاه نتوانست به محبوبیت برادر بزرگ‌ترش برسد، اما امروزه در تدوین و توزیع حرفه‌ای فیلم‌ها و تصاویر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

. TIFF
Tagged Image File Format) TIFF) یک فرمت انعطاف‌پذیر است که معمولا تصاویر را به‌صورت 24 یا 48 بیت بابت هر پیکسل (هشت یا 16 بیت برای هر رنگ) ذخیره می‌کند. نکته‌ اصلی این فرمت، ساختار برچسب‌دار (tagged) آن است که قابلیت توسعه‌ زیادی به آن می‌دهد. بر این اساس، شرکت‌های زیادی برچسب‌های خاص برای تصاویر خودشان معرفی کرده‌اند که البته نتیجه‌ این شده است که هیچ دستگاه خواننده‌ای نمی‌تواند همه‌ انواع فایل‌های TIFF را بخواند! فشرده‌سازی فرمت TIFF می‌تواند هم به‌صورت اتلافی و هم غیراتلافی باشد و فشرده‌سازی غیراتلافی بسیار خوبی بخصوص در مورد تصاویر سیاه‌وسفید ارائه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونگی افزاش آتوریتی سایت

برخی دوربین‌های دیجیتال می‌توانند تصاویر را با این فرمت (به کمک الگوریتم فشرده‌سازی LZW) به‌صورت غیراتلافی ذخیره کنند که کیفیت بیشتری نسبت به تصاویر JPEG خواهد داشت. اما مزیت اصلی TIFF هیچ‌کدام از اینها نیست؛ این فرمت یکی از اصلی‌ترین فرمت‌ها در صنعت چاپ به شمار می‌آید. دلیل آن هم پشتیبانی آن از فضاهای رنگی مخصوص دستگاه‌های مختلف است.

. GIF
بیشتر کاربران هنگامی که نام این فرمت را می‌شوند، یاد تصاویر متحرک در اینترنت می‌افتند، اما این فرمت قابلیت‌هایی فراتر از تصاویر متحرک دارد و نباید آن را فقط در آن قالب شناخت. فرمت Graphics Interchange Format) GIF) فرمتی با سابقه‌ای 30 ساله است که امکان پشتیبانی تصاویر از هشت تا 256 بیت را دارد. این فرمت به دلیل استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی (LZW که حداکثر کارایی را برای مناطق بزرگ تک‌رنگ دارد) برای تصاویری گرافیکی که حداقل رنگ‌ها را داشته باشد بسیار مناسب است؛ مانند اشکال، لوگوها و تصاویر کارتونی. اما از همه‌ اینها که بگذریم، GIF به دلیل پشتیبانی‌ از تصاویر متحرک به یک پدیده در اینترنت امروز تبدیل شده است. البته دعوای سر نحوه‌ تلفظ نام این فرمت را هم نباید فراموش کرد (بین «گیف» و «جیف») که حتی به رئیس‌جمهور آمریکا هم کشیده شده است.‌ (اوباما نظرش روی ‌گیف‌ است!)

. PNG

احتمالا در اینترنت با تصاویری برخورد داشته‌اید که پس‌زمینه‌ شفاف دارند. می‌توانید مطمئن باشید این تصاویر PNG هستند. فرمت Portable Network Graphics) PNG) در اصل برای ارائه‌ معادلی متن‌باز و رایگان برای GIF درست شد. (خیالتان راحت، GIF الان بدون مجوز است!)‌‌ این فرمت عملا مثل یک آچار فرانسه‌ پشتیبانی می‌ماند: تصاویر هشت بیتی paletted (با امکان رنگ شفاف برای یک پیکسل)، تصاویر 24 بیتی true-color (شانزده میلیون رنگ) یا 48 بیت true-color . (با یا بدون کانال آلفا برای میزان شفافیت) PNG یک فرمت با فشرده‌سازی غیراتلافی است که در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی چه برای JPEG و چه ‌برای فرمتی مثل TIFF باشد. این فرمت طوری طراحی شده که قابلیت نمایش خوبی در مرورگرها داشته باشد که به همین دلیل کاربرد آنلاین فراوانی دارد.

» فرمت‌های برداری معروف

. SVG
مشهورترین فرمت ذخیره‌سازی برداری تصاویر SVG یا Scalable Vector Graphics است که توسط کنسرسیوم World Wide Web (مسئول اصلی استانداردهای وب) ارائه شده و توسعه می‌یابد. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، در این فرمت اطلاعات تصویر به‌صورت توصیف هندسی ذخیره می‌شود که با توجه به ساختار آن می‌توان آن‌ را مانند یک فایل متنی فشرده کرد. برای این‌که متوجه شوید استفاده از یک فرمت برداری تا چه حد می‌تواند در کاهش اندازه‌ فایل تاثیر داشته باشد، کافی است به لوگوی جدید مشهورترین سایت اینترنت یعنی گوگل نگاهی بیندازید؛ اندازه‌ فایل لوگوی جدید گوگل (که همین امسال تغییر کرد) 305 بایت است؛ یعنی در حد چند خط در یک فایل SVG! این را مقایسه کنید با لوگوی PNG قبلی که حدود 14هزار بایت یعنی 14 کیلوبایت بود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *