بازاریابی اینترنتی

بازاریابی افلاین چیست؟

بازاریابی افلاین چیست؟

بازاریابی آفلاین چیست؟

بازاریابی آفلاین یا بازاریابی سنتی، تبلیغاتی هستند که خارج از فضای اینترنت صورت می گیرند. در این نوع بازاریابی، ترفندهایی که برای جلب توجه مشتریان استفاده می شود کاملا سنتی است. با در نظر گرفتن رشد جمعیتی استفاده کنندگان از اینترنت، بازاریابان امروزی سایر کانال‌های رسانه‌ای را که به شبکه جهانی اینترنت متصل نیستند، با عبارت “آفلاین” نام گذاری کرده‌اند. استراتژی‌های بازاریابی آفلاین از کانال‌های رسانه‌ای آفلاین برای ایجاد آگاهی از محصول و خدمات بهره می‌برند. این کمپین‌ها می‌توانند شامل تبلیغات کاغذی– از جمله بیلبوردها، علائم و رسانه‌های چاپی— رادیو، بازاریابی تلفنی و تبلیغات تلویزیونی باشند. از آنجا که داشتن وبسایت برای کسب و کارها، امروزه تبدیل به یک امر ضروری شده است، استراتژی‌های بازاریابی آفلاین اغلب به فعالیت‌های آنلاین شرکت‌ها گره خورده‌اند. برای مثال، شرکت‌هایی مانند فورد تبلیغات کاغذی ارائه کرده‌اند که شامل اطلاعات پراکنده‌ای درباره خودروی جدیدشان همراه با آدرس‌های اینترنتی و لینک‌هایی به صفحات فیس بوک هستند.

مزایا و معایب بازاریابی افلاین:

. مزایا:

از جمله مزایای بازایابی آفلاین، می‌توان به روش‌های تبلیغاتی بسیار متنوع آن اشاره کرد که از طریق آن‌های می‌توانید بدون نیاز به کامپیوتر یا اینترنت به مخاطبان دسترسی داشته باشید. استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردها، آگهی‌های کاغذی و … از جمله روش‌های متنوع بازاریابی آفلاین هستند. البته این نوع تبلیغات سنتی، برخلاف برخی روش‌های آنلاین که منجر به خرید فوری می‌شوند، تنها برای جلب توجه مشتریان بالقوه است.

. معایب:

از جمله معایب این روش، می‌توان به هزینه‌بر و زمان‌بر بودن، نیاز به حضور و فعالیت فیزیکی کارمندان در حین اجرا و نداشتن قابلیت اندازه‌گیری و دنبال کردن (track) تبلیغات اشاره کرد. در حالی که با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ ، می‌توان از طریق دنبال کردن نتایج و بهینه‌سازی آن‌ها، از تاثیرگذار بودن تبلیغات و هزینه‌های انجام شده در راه تبلیغات، اطمینان حاصل کرد.

چه کسانی از بازاریابی آفلاین استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های بزرگ و کوچک از کانال‌های رسانه‌ای آفلاین برای ایجاد خبرهای به روز درباره محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها می‌تواند توسط شرکت‌ها با هر اندازه‌ای از فروشگاه‌های محلی گرفته تا برخی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای جهان، به اجرا در آیند. شرکت‌هایی که استراتژی‌های بازاریابی آفلاین را توسعه می‌دهند، می‌توانند به شکل‌های زیر باشند:

• کسب و کار‌های “خانوادگی” – شامل فعالان کوچکی که به دنبال ایجاد اثر یا نام برند خود در یک جامعه کوچک هستند. کسب و کارهایی مانند رستوران‌های خانوادگی، سالن‌های محلی و بوتیک‌ها یا استودیوهای عکاسی مستقل می‌توانند از تبلیغات در روزنامه‌های محلی یا پست‌های مستقیم کوچک و هدفمند برای شناخته شدنشان در محیط‌های کوچک، استفاده کنند.
• کسب و کار‌های منطقه‌ای و با اندازه متوسط – شرکت‌هایی با مجموعه مشتریان بزرگ‌تر که نیاز به دسترسی به مشتریان در مناطق شهری یا جغرافیایی دارند، جزء این دسته قرار می‌گیرند. شرکت‌های ساختمانی، نمایشگاه‌های فروش خودرو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواربار فروشی در میان کسب و کارهایی هستند که می‌توانند از طریق راه‌های سنتی، در میان مشتریان آگاهی ایجاد کنند. بیلبوردها، تبلیغات تلویزیون محلی و برنامه‌های رادیویی می‌تواند جملاتی را درباره یک شرکت نشر داده و برای آن اعتبار ایجاد نمایند.
• شرکت‌های اصلی ملی یا بین المللی – این دسته شامل شرکت‌های بزرگ با نام‌های شناخته شده و خصوصیات برند هستند. شرکت‌های Target، Applebee’s، Kohl’s، GoDaddy، Bydweiser تنها چند نمونه از شرکت‌های بزرگی هستند که حضور دائمی در کمپین‌های بازاریابی ملی شامل کانال‌های رسانه‌های آفلاین دارند. هر یک از کمپین‌های این شرکت‌ها بر آگاهی برند تمرکز دارند.

بازاریابی آفلاین نسب به گذشته چه تغییراتی کرده است؟

با فراگیر شدن سیستم های آنلاین و بازاریابی آنلاین، نقش بازاریابی آفلاین (Offline Marketing) بسیار کم رنگ تر از گذشته شده است. امروزه کمتر دیده می شود که شرکتی برای معرفی محصولات خود از بروشور یا آگهی استفاده کند. تغییراتی که در بازاریابی آفلاین دیده می شود بدین صورت است که، بستری برای هدایت مخاطبان به سمت بازاریابی آنلاین فراهم می کند. برای مثال آدرس صفحات مجازی برای معرفی به مشتریان.

چه کسانی از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند؟

تقریبا می توان گفت که تمام کسب و کارها در روند بازاریابی و برند سازی از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند. کسب و کارهای کوچک برای تبلیغات خود می توانند از روزنامه های و تبلیغات کاغذی استفاده کنند.کسب و کارهای متوسط می توانند از بیلبوردها و تبلیغات تلوزیونی استفاده می کنند. شرکت های بزرگ هزینه ی بسیار زیادی را برای برای تبلیغات خود صرف می کنند، زیرا ممکن تبلیغات خود را خارج از منطقه ی جغرافیایی خود انجام دهند.

استراتژی‌های بازاریابی آفلاین:

پشت کمپین‌های تبلیغاتی و مواد نوآورانه ترویجی، هدف اصلی استراتژی‌های بازاریابی آفلاین افزایش ترافیک آنلاین، فروش کلی و سود شرکت است. استراتژی‌های متنوعی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای دست یابی به این نتایج استفاده کنند. این استراتژی‌ها عبارتند از:

. پست مستقیم – این گزینه که اصطلاحا با عبارت “پست حلزونی” شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین رسانه‌های مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی آفلاین است. بازاریاب‌ها می‌توانند لیست آدرس‌هایی را بر اساس اطلاعات شخصیتی که شامل افرادی که با احتمال خرید بیشتر محصول یا خدماتشان باشند، تهیه کنند. برای مثال، یک فروشگاه آنلاین غذای حیوانات خانگی می‌تواند لیست افرادی که به صورت آنلاین خدمات یا وسایل پزشکی حیوانات خانگی خود را تهیه کرده‌اند، خریداری نماید
. قیمت‌های تخفیفی – یکی دیگر از راه‌های هدایت مستقیم مشتری به سمت وبسایت شرکت، ارائه کوپن‌های آنلاین است. فروشگاه‌های عمومی، فروشگاه‌های خواربار فروشی و شرکت‌های بیشمار دیگری اغلب فروش محصولاتشان را در روزنامه‌های محلی و محل‌های درج آگهی، تبلیغ می‌کنند. به جای ارائه کوپن در روزنامه‌ها، این تبلیغات‌ها می‌توانند مشتریان را وادار به چاپ و دریافت کوپن‌هایشان از وبسایت شرکت کنند. اگر آن‌ها تخفیفی می‌خواهند، باید از وبسایت شرکت استفاده کنند.

. برنامه‌های وفاداری – برای ایجاد یک مشتری تکراری، شرکت‌ها از همه اندازه‌های مختلف اغلب بر برنامه‌های وفاداری اتکا می‌کنند. این برنامه‌ها مشتریان را تشویق می‌کنند تا بیشتر مشتری کسب و کارها شوند. برای مثال، یک فروشگاه ساندویچ فروشی می‌تواند به مشتریانش ساندویچ‌های رایگانی در دهمین مراجعه‌شان بدهد. یا یک تیم بیس بال حرفه‌ای می‌تواند یک تور استادیوم گردی رایگان برای هوادارانی که بیش از ۱۰ بلیط بازی‌های خانگی را خریداری کرده باشند، ارائه دهد.

چند نمونه از بازاریابی آفلاین که بسیار موثر هستند:

شرکت در رویدادهای مهم:
یکی از راهکارهای معرفی برند و جذب مشتری، شرکت کردن در انواع رویداد است. رویدادهایی مانند: همایش ها، نمایشگاه ها و … اگر از این روش به درستی استفاده شود، می تواند هزینه های بسیار کمی به دنبال داشته باشد.

کارت ویزیت:
داشتن کارت ویزیت برای هر کسب و کاری ضروری است. این کارت ها می توانند در انواع رویداد و جلسه کاربرد داشته باشند. کارت ویزیت می تواند معرفی مختصر از شما را در اختیار مشتریان قرار دهد. و در کنار آن راه های ارتباطی آنلاین و آفلاین خود را اختیار مخاطبان قرار دهید.

بارکد رمزینه یاQR Code:
استفاده از بارکد می تواند به شما این امکان را بدهد تا مخاطبان شما از طریق اسکن بارکد به صفحه مورد نظر شما متصل شوند. این صفحه ممکن صفحه ی دانلود اپلیکیشن باشد و یا صفحه ای از وب سایت و شبکه ی مجازی.

توزیع برگه های پرینت شده:
استفاده از برگه های پرینت شده مانند بروشور در صورتی که بتوان آن ها را به دست مخاطبان هدف خود برسانید، بسیار شیوه ی موثری در تبلیغات خواهد بود. اما اگر این برگه ها به دست مخاطبان نرسد، تنها هزینه اضافه برای شما به دنبال خواهد داشت.

تلویزیون:
برخی از رسانه های سنتی هستند که به تبلیغات هدفمند و موثر بسیار کمک می کنند که تلویزیون یکی از آن ها است. تلویزیون یکی از ابزارهایی است که عموم مردم به آن اعتماد دارند و همین اعتماد می تواند سبب جذب مخاطبان به سمت یه برند شود. اما باید توجه داشت که تبلیغات تلویزیونی هزینه ی بسیار بالایی نسب به شایر شیوه های بازاریابی آفلاین به دنبال دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *