بازاریابی اینترنتی

با گوریلا مارکتینگ آشنا هستید؟!

با گوریلا مارکتینگ آشنا هستید؟!

مفهوم گوریلا مارکتینگ:

واژه­ ی بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ Guerrilla marketing، الهام گرفته از جنگ های چریکی و پارتیزانی است، که به صورت جنگ های نامنظم و مبتنی بر تاکتیک های استراتژیک کوچک است که توسط افراد غیر نظامی مسلح انجام می شود. بسیاری از این تاکتیک ها شامل مخفی گاه و پناهگاه هایی که سربازان در آن مخفی می شوند، عملیات تخریبی، حمله ی ناگهانی و المان های سورپرایز کننده می شود. دقیقاً مانند جنگ های پارتیزانی، بازاریابی چریکی هم از همین نوع تاکتیک ها در صنعت بازاریابی بهره می برد.

این سبک از تبلیغات تا حد زیادی بر استراتژی های نامتعارف بازاریابی، انرژی بالا و قوه ی تخیل تکیه دارد. گوریلا مارکتینگ، در مورد جذب مشتری از طریق سورپرایز کردن آنها، ایجاد اثرگذاری ماندگار و فراموش نشدنی و خلق موضوعی است که منجر به ایجاد حواشی بسیار زیادی در رسانه شود. حرف اصلی بازاریابی چریکی آن است که در مقایسه با شیوه های سنتی تبلیغات و بازاریابی تاثیرگذاری بیشتری بر روی مشتریان خود داشته باشید. به همین دلیل اکثر کمپین های بازاریابی پارتیزانی با هدف درگیر کردن مشتریان در سطوح شخصی و به یادماندنی شکل می گیرد.

بازاریابی چریکی اغلب برای کسب و کارهای کوچکی که نیاز به مخاطبان زیاد دارند، و نمی خواهند از بانک وام بگیرند، استراتژی ایده آلی است. و همچنین کمپانی های بزرگی که به دنبال کمپین هایی هستند که مداوم در رسانه ی جمعی منتشر شده و منشا تعریف و تمجید از برند شود، نیز از بازاریابی پارتیزانی استفاده می کنند. اشخاص حتی از این سبک بازاریابی برای یافتن شغل یا سفارش های بیشتر استفاده می کنند.

کسب وکارهای بزرگ چگونه از بازاریابی چریکی استفاده می کنند؟

بازاریابی چریکی اساسا مفهومی بود برای کمک به کسب و کارهای کوچک با بودجه ی محدود، اما این موضوع شرکت های بزرگ را برای بهره برداری از منافع این ایدئولوژی متوقف نکرد.

شرکت های بزرگ از بازاریابی غیر متعارف استفاده می کردند تا کمپین های تبلیغاتی خود را جذاب تر کنند. این امر باعث شده برخی از بازاریابان عنوان کنند وقتی کسب و کارها و شرکت های بزرگ از تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی استفاده می کنند، آنچه به کار می برند گوریلا مارکتینگ واقعی نیست. چراکه آنها بودجه ی زیادی دارند و برندهایشان به خوبی ساخته و جایگاه یابی شده است.

استفاده از تاکتیک های بازاریابی چریکی توسط شرکت های بزرگ می تواند بسیار ریسکی باشد. در برخی موارد، حرکات آنها ممکن است با شکست همراه باشد و به یک روابط عمومی فاجعه بار بدل شود. کسب و کارهای کوچک آنقدر ریسک نمی کنند تا افراد زیادی در مورد شکست آنها بنویسند.

یکی از شرکت های بزرگ که به خوبی از بازاریابی چریکی بهره برده است، شرکت کوکاکولا است. کوکاکولا با کمپین های ماشین شادی ساز خود، که به جای نوشابه ساندویچ و گل و اشیا دیگر به مشتریان می داد، به خوبی توانست از گوریلا مارکتینگ استفاده کند. کوکاکولا از اصل غافلگیری استفاده کرد و با شگفت زده کردن مخاطبانش توانست روابط عمومی خوبی را برای این کمپین ایجاد کند. ویدئوهای این کمپین در سرتاسر دنیا منتشر شد و بسیاری از دیدن آن شگفت زده شدند. چنین عکس العملی چیزی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد و بازاریابی پارتیزانی در صورتی که به درستی اجرا شود، قادر است منافع بیشماری را عاید کسب و کارها کند.

کسب و کارهای کوچک چگونه از بازاریابی چریکی استفاده می کنند؟

بازاریابی چریکی ممکن است راه حل مناسبی برای کسب و کارهای کوچک باشد. ممکن است بپرسید چرا ؟ وقتی این تکنیک به خوبی اجرا شود، در عین آنکه هزینه ی کمی دارد این امکان را فراهم می کند که به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنید. همچنین می تواند روش خوبی برای آگاهی دادن و متمایز شدن نسبت به رقبا باشد و به دلیل آنکه برند شما متفاوت و جذاب است، مشهور شوید.

کافی است مخاطبان خود را به خوبی بشناسید، و برای شگفت زده کردنشان تدبیری بیندیشید و سپس با هیجان انگیزترین و غیر عادی ترین حالت ممکن آن را به اجرا درآورید. البته باید مراقب باشید استفاده از این نوع بازاریابی به هیچ گروه و قشر توهین نکرده یا به کسی صدمه و آسیبی وارد نکند، در غیر این صورت کمپین شما با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین دقت کنید برنامه های انتخابی شما در راستای استراتژی بازاریابی شرکت باشد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بازاریابی پارتیزانی

معرفی سبک های گوریلا مارکتینگ:

» بازاریابی پارتیزانی محیطی(Ambient Marketing)

در این تکنیک با استفاده از قرار دادن اشیا جالب و جذاب، توجه افراد به پیام مورد نظر جلب می‌شود. تبلیغات چاپی، تلویزیونی و آنلاین ممکن است توسط مخاطب نایده گرفته شوند اما استفاده از این شیوه اجرایی گوریلا مارکتینگ، منجر می­‌شود تا افراد حین مواجهه با اشیایی عجیب و غیر معمول ، محتوا و پیام برند را به خاطر بسپارند.

» بازاریابی غافل‌گیرانه (Ambush Marketing)

بازاریابی غافل‌گیرانه (Ambush Marketing)

این تکنیک، با غافل‌گیری مخاطب، محتوای موردنظر خود را منتقل می‌کند. اقدامات غافل‌گیرانه برندها در قالب ایونت یا سناریوی غیر قابل پیش‌بینی و یا حتی در فضای رقابتی مربوط به رقبا، قابل انجام است. مانند اقدام خلاقانه BMW که با بیلبود تبلیغاتی رقیب خود AUDI، مخاطب را غافل‌گیر می‌کند.

» بازاریابی پنهان (Stealth Marketing)

در این تکنیک، بازاریابی بدون ایجاد آگاهی برای مخاطب انجام می‌شود. به عبارت دیگر فعالیت‌های مربوط به برند، توجه مخاطب را به صورت مستقیم جلب نمی‌کنند. این نوع بازاریابی تقریبا در همه جا دیده می‌شود. استفاده از محصولات برندهای مختلف در فیلم‌ها و سریال‌ها نمونه ای از اجرای این تکنیک است.

» BUZZ مارکتینگ

BUZZ مارکتینگ

BUZZ مارکتینگ بر تاثیرگذاری مخاطب و پر رنگ کردن یک محتوا از طریق به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی یا تکنیک‌های بازاریابی دهان به دهان تاکید دارد. در این روش، صحبت پیرامون یک محصول یا خدمت و به اشتراک‌گذاری آن با دیگران، مورد توجه قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: استراتژی بازاریابی عمودی

» تبلیغات پروژکتوری گوریلا مارکتینگ

نمایش دادن یک محتوا یا تصویر خاص از طریق پروژکتور در زمان و مکان مشخص و از پیش تعیین شده، به خصوص برای معرفی محصول جدید یا ایونت‌های مشخص، یکی دیگر از تکنیک‌های گوریلا مارکتینگ است.

ماهیت غافلگیرانه و خلاق گوریلا مارکتینگ باعث شده است که با به کارگیری آن در حین پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با افزایش نرخ درگیری مخاطب، بیشتر شدن مدت زمان به خاطرسپاری پیام و محتوای برند و افزایش بازاریابی دهان به دهان مواجه باشیم. علاوه بر موارد یاد شده، آنچه باعث شده است که گوریلا مارکتینگ به عنوان یک تاکتیک بازاریابی جذاب توسط کسب‌و‌کارها به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد، ماهیت اقتصادی و کم‌هزینه بودن آن است. گوریلا مارکتینگ با وجود دارا بودن تمامی فاکتورهای جذاب و خلاقانه برای جلب توجه مخاطب، کسب مزیت رقابتی و سودآوری، در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی، چندان پرهزینه نیست.

شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، کسب‌و‌کار شما را در تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی و کسب مزیت رقابتی از طریق تاکتیک‌های خلاقانه بازاریابی یاری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *