سایر مقالات آموزشی

بررسی الگوریتم پاندا و تاثیر آن بر سئو

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل یکی از شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل به شمار می رود که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند. وظیفه اصلی و مهمی که الگوریتم پاندا گوگل بر عهده دارد این است که کیفیت محتوا را مورد بررسی قرار دهد و میزان رضایت کاربران را هم در نظر بگیرد، برخی از افراد بر این باور می باشند که این الگوریتم بیشتر بر روی محتواهای تکراری تمرکز می کند، در واقع باید این افراد بدانند که عملکرد الگوریتم پاندا گوگل بسیار پیچیده تر است و تنها بر روی این عامل تمرکز ندارد. علت اصلی به وجود آمدن الگوریتم گوگل پاندا این است که محتواهای بی کیفیت را به خوبی شناسایی کند و با آنها مبارزه نماید. بر اساس این الگوریتم دیگر محتواهایی که بی ارزش هستند و و کوتاه می باشند نشان داده نمی شوند و نتایج جستجو برای محتواهایی زیادی می باشد که جذاب و منحصر به فرد باشند.

دلایل پیدایش الگوریتم پاندا چیست و چرا به وجود آمده است؟

قبل از این که الگوریتم پاندا توسط گوگل معرفی شود متاسفانه به دلیل اسپم هایی که شروع به ساخت انواع محتواها می کردند فضای کلی اینترنت را محتواهایی با کیفیت پایین پر کرده بود و با وجود حجم زیادی از محتوا مدیریت آن ها برای گوگل خیلی مشکل شده بود. گوگل اقدام به معرفی این الگوریتم مبنی بر ایجاد و تولید محتواهای با کیفیت در سایت ها نمود که به طور کلی با رونمایی الگوریتم پاندا تمامی محتواهای بی کیفیت توسط کاربران نادیده گرفته شد.به طور کلی می توان گفت که هدف اصلی الگوریتم پاندا پاک کردن تمام صفحات اسپم و بهبود دادن تجارب کاربرهای جست و جوی گوگل می باشد که این کار را با امتیاز دادن به صفحات و سایت هایی که دارای محتوای با کیفیت و خوب هستند و با جریمه کردن صفحاتی که دارای محتواها و مطالب بی کیفیت هستند انجام می دهد.

هدف گوگل پاندا چیست چه سایت هایی را جریمه می کند؟

پاسخ ساده این است که گوگل پاندا قصد دارد تا محتوا سئو شده را پاداش داده و از نمایش محتوای کم کیفیت یا فریبنده در نتایج جلوگیری کند. البته، اندازه گیری “کیفیت” محتوا کمی دشوار است، اما حتی در سال ۲۰۱۱ گوگل موفق به نشان دادن محتوا هایی شد که نباید در جایگاه های بالای نتایج قرار بگیرند (امیدوارم مفهوم این جمله را فهمیده باشید).

» محتوای ضعیف

صفحاتی که از نظر فنی فضای بسیار کمی برای دیدن محتوا توسط ربات های گوگل (محتوا پنهان ، محتوای پویا و غیره) در نظر میگیرند.

» تکرار بیش از حد کلمه کلیدی

استفاده بیش از حد یا مخفی کردن کلمات کلیدی درون محتوا به منظور افزایش رتبه جستجو.

» محتوای بی ربط

محتوایی که با کلمات کلیدی، عناوین و عناصر دیگر صفحه مطابقت ندارد.

» مزرعه محتوا

وب سایت هایی که حجم بالایی از محتوای بی کیفیت را منتشر می کنند، غالباً مطالبی را از جاهای دیگر وب کپی کرده و آن را در یک دامنه تالیف می کنند که ارزش کمی دارد.

» عدم توازن میان محتوا و تبلیغات

صفحاتی که تبلیغات را بیش از محتوا در اولویت قرار می دهند (نسبت بالای تبلیغ به محتوا، تبلیغات بیشتر از محتوا و …).

» محتوای بی کیفیت تولید شده توسط کاربر

در حالی که محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به خودی خود مشکلی ندارد، باید ضمن افزودن ارزش به تجربه کاربری در آن، به دیگر موضوعات در سطح دامنه / صفحات شما مرتبط باشد.

» لینک های تبلیغاتی

محتوای شما باید علاوه بر لینکهای تبلیغاتی، چیزی برای ارائه داشته باشد یعنی باید دلیلی برای لینک دادن به صفحات وب سایت شما وجود داشته باشد وگرنه لینک کمی مشکوک به نظر میرسد.

» محتوای فریبنده

محتوا که برای فریب کاربران طراحی شده است – برای مثال، اگر تبلیغات برای ایجاد کلیک بیشتر به عنوان محتوای معمولی به نظر برسد.

» لینک های فریبنده

لینک هایی که کاربران را به صفحه هدف منتقل نمی کنند و آنها را در دایره ای از ریدایرکت گیر می اندازند (زنجیره ریدایرکت گفته می شود)هداف الگوریتم پاندا در ارتباط با نقش سایر وبسایت‌ها در SEO صفحه

محتوای با کیفیت پایین در مورد لینک‌های وابسته-محتوای ضعیف در مورد لینک‌هایی که به برنامه‌های وابسته پرداخت‌شده اشاره دارد.
وب سایت‌هایی که توسط کاربران مسدود شده‌اند-سایت‌هایی که کاربران انسانی یا به طور مستقیم آن‌ها را در نتایج موتور جستجو مسدود کرده‌اند یا از یک افزونه مرورگر کروم برای انجام این کار استفاده کرده‌اند، کیفیت پایین را نشان می‌دهند.
عدم انطباق جستار با محتوا-صفحاتی که «وعده» می‌دهند در صورت کلیک روی آن‌ها نتایج مرتبط خواهید دید، اما در انجام این کار شکست می‌خورند. برای مثال، یک صفحه وب سایت ممکن است با عنوان «کوپن برای غذاهای سالم» باشد، اما وقتی روی آن کلیک می‌شود، ممکن است هیچ کوپنی وجود نداشته باشد یا ممکن است فقط یک صفحه از تبلیغات وجود داشته باشد که منجر به ناامیدی شود.

 

علت ساخته شدن الگوریتم پاندا گوگل:

بسیاریاز افراد شاید در مورد ساخته شدن الگوریتم پاندا گوگل اطلاعاتی نداشته باشند که این دسته از افراد باید بدانندکه در سال 2010 شرکت گوگل یک بحران اساسی و بزرگی برایش به وجود آمد، که این بحران و مشکل در پی افزایش سایت های بی کیفیت و بی محتوا بود که فقط برای بهبود سئو سایت از کلمات کلیدی زیاد استفاده می کردند و روز به روز هم در حال افزایش بودند. این بحران موجب شده بود که معیار اصلی شرکت گوگل را با مشکل مواجه کند، چرا که معیار اصلی و مهم گوگل رضایت کاربران بود و با به وجود آمدن سایت های بی کیفیت، رضایت کاربران کاهش پیدا می کرد. در طی همین مشکل و عدم رضایت کاربران یکی از روزنامه های مشهور دنیا روزنامه ای را بر همین اساس و بحران گوگل چاپ کرد که موجب شد شرکت احساس خطر زیادی کند.

بدون شک همه ما به خوبی می دانیم یکی از شرکت های معتبر و بزرگ ترین موتور جستجو دنیا، زمانی که برایش مشکلی به وجود آید در پی حل آن مشکل بر می آید و راه حل این مشکل هم ساختن الگوریتم پاندا گوگل بود که با ساخت آن گوگل توانست تمامی محتواهایی که بی کیفیت هستند را حذف کند و یک بار دیگر رضایت کاربران خود را به دست آورد. پس از ایجاد الگوریتم روش های سئو داخلی نیز تغییر کرد.

عواملی که موجب برخورد الگوریتم پاندا با محتوای شما می شود:

» ارائه یک محتوای بی روح

مقاله و محتوایی که تولید می شود باید دارای فیلم یا عکس باشد البته گوگل به خاطر این که محتوای شما دارای عکس نمی باشد شما را تنبیه نمی کند ولی باب میل الگوریتم پاندا در این است که محتوایی که در سایت قرار می گیرد دارای عکس باشد تا محتوا بی روح نباشد.

» تکرار بیهوده و بیش از اندازه کلمه کلیدی اصلی

در صفحات سایت که به دلیل دستکاری و تقلب در رتبه سایت جهت قرار گیری در موتور جست و جو انجام می شود و یک سوء استفاده و ترفند جدید می باشد توسط الگوریتم پاندا پیگیری می شود.

» صفحاتی با محتواهای کوتاه

صفحاتی که دارای محتوای کوتاه و ضعیف هستند با برخورد شدید الگوریتم پاندا مواجه می شود در صورت این که سایت شما دارای صفحات زیاد باشد ولی در هر صفحه دارای چند جمله ی کوتاه باشد مورد تهاجم الگوریتم پاندا قرار می گیرد.

» مطالبی که توسط ربات ساخته می شود

مطالب و محتواهایی که بدون نظارت شخصی توسط نرم افزار ها تولید شده است.

»غلط املایی و نگارشی

محتواها و مطالبی که دارای غلط های املائی و نگارشی باشد.

» کپی رایت

کپی برداری از سایت های دیگر موجب خشم پاندا می شود و بعد از مدتی متوجه می شوید که محتوای شما توسط الگوریتم پاندا از سایت شما حذف شده است.

» لینک سازی اشتباه

ایجاد لینک های وابسته که بی محتوا هستند و صرفا جهت لینک دادن در صفحات مورد استفاده قرار می گیرند.

» محتوای تکراری

بازنشر کردن یک محتوا یا مطلب در سایت به این صورت که یک محتوا را در سایت خود دوبار قرار دهید.

» تبلیغات اضافی

استفاده از تبلیغات کلافه کننده،برای همین است که تبلیغاتی که در سایت قرار می دهید باید به اندازه باشد تا موجب عصبانی شدن کاربر در صورت ورود به سایت شما نشود.

» مطالب غیر مرتبط

استفاده از مقاله ها و محتواهای غیر مرتبط در سایت. برای مثال در یک سایت آموزش آشپزی، موزیک های جدید محتوا گذاری شده باشد.

» آپدیت نکردن محتوا

به روز نکردن مقالات و مطالب قدیمی, مطالبی که نیازمند به روز رسانی هستند باید آپدیت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *