سایر مقالات آموزشی

بررسی انواع موتور های جستجو

بررسی انواع موتور های جستجو

موتور جستجو چیست؟

دنیای اطلاعات دنیای وسیعی می باشد که به صورت داده هایی در پایگاه های داده ها، در فایل های و سند های وب سایت ها، آرشیو های خبری ذخیره شده اند. در واقع موتورهای جستجو مجموعه ایی از نرم افزارها و سخت افزارها می باشند که به دستور شما و کلماتی که به آن ارائه می کنید در این دنیای اطلاعات با توجه الگوریتم خاص و تعریف شده خود به دنبال اطلاعات می گردند. قابل ذکر است که اگر موتور جستجو فقط در وب به دنبال اطلاعات موردنظر شما باشد به آن موتور جستجو وب گفته می شود.

اهمیت موتور های جستجوگر:

طراحان و مدیران وب سایت‌ها می دانند که فقط داشتن وب سایت عاملی برای بازدید یک سایت نیست بلکه باید تلاش‌هایی در جذب کاربران انجام داد کاربران فقط به دنبال رفع نیازهای خود هستند و به هر قیمتی یک وب سایت را مشاهده نمی‌کنند. اکثر ما بیشتر اوقات از طریق موتورهای جستجوگر در دنیای اینترنت به دنبال نیازهای خود هستیم طبق آمار حدود هشتاد درصد کاربران از موتورهای جستجو برای یافتن وب سایت‌ها استفاده می کنند. همچنین پنجاه و هفت درصد کاربران اینترنت، روزانه جستجو می‌کنند که چهل و شش درصد آن برای یافتن کالا و خدمات است.

طبق آمار موتورهای جستجوگر مهم‌ترین ابزاری هستند که کاربران به کمک آنها کالا یا خدمات مورد نیاز خود را پیدا می کنند. اما نکته مهم این است که تنها رده‌های بالای نتایج جستجو مورد توجه کاربران اینترنت قرار دارد و آنها به وب سایت‌های نمایش داده شده در این رتبه‌ها مراجعه می کنند.

با توجه به مطالب گفته شده و طبق آمار کسب ده رتبه اول موتور جستجو بسیار برای یک وب سایت حائز اهمیت است زیرا هفتاد درصد کاربران اینترنت هنگام جستجو یکی از سه سایت اول نتایج موتورهای جستجو را کلیک می کنند و فقط هفت درصد آنها وب سایت­های رتبه بیست به بعد را مشاهده می کنند و نکته جالب­تر اینکه هشتاد و پنج درصد کاربران اینترنت اگر در برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول به جوابی نرسند از کلید واژه‌ی دیگری استفاده می کنند.

در بین کاربران اینترنت سی درصد این باور را دارند که وب سایتی که در ابتدای نتایج جستجو نمایش داده می شود در موضوع جستجو شده از سایر رقبای خود بهتر و مطالب و خدمات آن کامل تر است. با توجه به آمارهای گفته شده اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر بیشتر مشخص می‌شود و نکته­ مهمی که باید مدنظر مدیران و طراحان وب سایت­ها باشد این است که سایت­هایی‌که در رتبه‌های بالا موتورهای جستجو نیستند تعداد قابل توجهی از کاربران خود را از دست می دهند. یک وب سایت امکان دارد بینندگان فراوانی داشته باشد اما گروه مخاطب وب سـایت اسـت کـه مـوفـقـیت سـایـت را رقـم مـی زنـد و آنـها از یـک سـایت چـیزی بـیشـتر از اطلاعات رایگان ارایه شده را می خواهند.

با توجه به اهمیت موتورهای جستجو یک وب سایت باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده در اصل همان اصول و قواعد سئو را رعایت کند و تلاش کند ضریب نفوذ خود را در موتورهای جستجوگر افزایش دهد. بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو از بهینه­ سازی آن برای مرورگرها مهم تر است زیرا مرورگرها می توانند صفحات یک وب سایت را با وجود بعضی از خطاها به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر بسیار هوشمندتر عمل می کنند و باید در طراحی سایت برای موتورهای جستجوگر توجه بیشتری داشت و این توجه وب سایت شما را برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر و محبوب تر می کند.

بهینه سازی یک وب سـایت انـجام تـرفـندهای خـیلی پـیچـیده نـیست بـلکه در اکـثر اوقـات به کـارگـیری و انـجام تـغییرات کـوچک و سـاده در سـایت می تواند تاثیر زیادی در بالا بردن رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر داشته باشد. در حال حاضر گوگل محبوبترین موتور جستجو می باشد. گوگل‌ بهترین‌ خدمات‌ جستجو را در اختیار کاربران اینترنت ‌قرار می‌دهد. گوگل‌ سایتهای ‌مرتبط ‌را در کمترین ‌زمان ‌پیدا می‌کند. این شرکت در مدت‌کوتاهی‌ پس‌ از شروع ‌به‌ کار موفقیت فراوانی کسب‌ کرد، چون گوگل ‌اولین ‌موتور جستجویی‌ است‌ که ‌از فرمول‌ خاص‌ و جدیدی‌ برای ‌رتبه‌بندی‌ نتایج‌ جستجوی خود بهره برد. با توجه مطالب بیان شده همواره تلاش کنید در طراحی و ساخت وب سایت خود و همچنین بعد از آن با مدیریت درست محتوای ارائه شده و احترام به کـاربـران و رعـایت اصـول سـئو در نـتایج مـوتـورهـای جـستجـو در رده هـای بالا قرار داشته باشید.

بهترین موتور های جستجو:

1- گوگل:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 1/6 میلیارد
رتبه الکسا: 1
مزیت های گوگل:
با توجه به سهم 72/48 درصدی گوگل از سهم بازار جهانی از جستجو، شما دیگه بعنوان یک بازاریاب انتخابی ندارید به جز اینکه از خدمات پولی و طبیعی گوگل استفاده کنید.
بعنوان کاربری که هر روز داره برای منافع شخصی و گاها هم بعنوان منبعی جامع و کامل از گوگل استفاده میکنید مجبورید اعتراف کنید که گوگل تبدیل به یه جزء ضروری در زندگی روزمره تون شده. گوگل برای هر رابط کاربری (برای کم کردن نتایج طبیعی) 10 تا نشان میتونیم به گوگل بدیم: برای نقشه ها، جیمیل، ارتباط به شدت نزدیک نمودار اطلاعات، تبلیغات پولی با پرداخت های کم کم و منصفانه، و غیره.
چرا نباید همچین چیزی رو غول موتورهای جستجو بنامیم!

2- بینگ:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 400 میلیون
رتبه الکسا: 22
مزیت های بینگ:
جستجوی فیلم بینگ به حد قابل ملاحظه ای بهتر از جستجوی فیلم گوگله.
معمولا بینگ دو برابر بیشتر از گوگل پیشنهادات خودکار برای جستجو ارائه میده (البته برای نتایج انگلیسی).
بینگ قابلیت تعیین برترین لینکهای خروجی یک سایت رو داره. اگه تو نوار سرچ بینگ تایپ کنید linkfromdomain:]اسم سایت[، بهتون میگه از این سایت بیشتر از همه به چه سایتهایی لینک داده شده.

3- یاهو:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 300 میلیون
رتبه الکسا: n/a
مزیتهای یاهو:
خب اینجا یه اما و اگری پیش میاد، چون اخیرا Verizon یاهو رو به قیمت 4/8 میلیارد دلار خریداری کرده و میخواد اونو با AOL یکی کنه.
یاهو به طور مستقل این معامله رو پذیرفته و انتظار داریم همین روزها این توافق تکمیل شه. با این کار همه اخبار یاهو، پلتفرم های ورزشی و اقتصادی به AOL که Huffington Post و TechCrunch داره اضافه خواهد شد.

4- اسک:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 245 میلیون
رتبه الکسا: 31
مزیتهای اسک:
برخلاف گوگل که همه جور اطلاعاتی روی صفحه های نتایجش پیدا میشه، اسک برای سوالات خاصی مناسبه و نتایجش بر اساس سوال و جواب تنظیم شده اند.

5- Aol Search:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 125 میلیون
رتبه الکسا: n/a
مزیتها:
همونطور که پیشتر گفته شد، این سایت محبوب وقتی با یاهو یکی بشه حتما تغییر خواهد کرد.

6- WOW:

تعداد تخمینی کاربرهای ماهانه: 100 میلیون
رتبه الکسا: 767
مزیتها:
چون بیشتر مثل یه سایت خبری کار میکنه تا یه موتور جستجو، اگه بخواهید همه چیز رو یکجا داشته باشید این سایت به کارتون میاد. این سایت تمایل زیادی به اخبار و مقالاتی که در مورد افراد مشهور نوشته شده اند داره و زیاد به اطلاعات مدل ویکیپدیا نمیپردازه. با این حال لینکهای شبکه های اجتماعی و صفحات ویکیش به درد میخورن.

7- WebCrawler:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 65 میلیون
رتبه الکسا: 674
مزیتها:
وب کرولر تعریف واضحتری از تبلیغات پولی و نتایج طبیعی داره. به علاوه به نظر میاد لینکهای طبیعی خیلی بیشتر نسبت به گوگل ارائه میده.

8- MyWebSearch:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 60 میلیون
رتبه الکسا: 405
مزیتها:
هوم…. باید اقرار کنم که مزیتی نداره.
طبق ویکی بدافزارها، این سایت یه جاسوس افزار شناخته شده و یک برنامه تولبار جستجوست که به کاربرهاش این امکان رو میده تا از موتورهای جستجوی محبوب سوال کنند، همراه با موضوعات خسته کننده ای مثل اسمایلی، تصاویر انیمیشنی برای پروفایل، نمایشگرهای مختلف موس، قالبهای ایمیل اپل، امضای ایمیل، تمبر نامه، آیکونهای بامزه و کلی چیزهای دیگه فقط با محوریت سرگرمی.
از اینها بدتر این که ویکی بدافزار اعلام کرده برخلاف اینکه این سایت هیچ بدافزاری نداره، یک آزمایشگاه مستقل تولبارشو در دسته ابزارهای آزاردهنده معرفی کرده اون هم بخاطر کاهش سرعت در ازای امکاناتی که در حال حاضر خیلی از مرورگرهای امروزی دارند.

9- Infospace:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 24 میلیون
رتبه الکسا: 2110
مزیتها:
این موتور جستجو امکان سرچ برندهای پیشرو و روشهای کسب درآمد رو به کاربرهاش میده و ضمنا سایتهای جستجویی مثل Dogpile و Zoo.com و WebCrawler (که پیشتر گفتیم) رو که از برند خودش هستند رو اجرا میکنه.

10- Info.com:

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: 13/5 میلیون
رتبه الکسا: 1938
مزیتها:
این سایت نتایجش رو از بین سایتهای فهرست شده و شبکه های اجتماعی میگیره. بحث های اجتماعی روز رو بررسی میکنه و براساس اونها خبرهای به درد بخور، نتایج محبوب و چیزهایی رو که بیشتر باب شده ارائه میده. این جریانات به صورت موضوعات طبقه بندی شده ای درمیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *