سئو و بهینه سازی

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

مقدمه:

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت آنقدر فراگیر شده است که ذهن اغلب وبمستران را به خود مشغول کرده است، این موضوع همواره برای آن ها سوال است که شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر رتبه بندی یک سایت خواهد داشت، آیا از طریق این شبکه ها می توان سئو یک سایت را بهبود بخشید و رتبه آن را بالا برد؟
امروزه در تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو هیچ شکی نیست اما این که سیگنال های شبکه های اجتماعی تا چه میزان می توانند در رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشند همچنان مبهم است. در رابطه با بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو مقالات بسیار زیادی تهیه شده است که جدا از تفاوت هایی که در نتایج آن ها دیده می شود، اهمیت و مزایای این سیگنال های شبکه های اجتماعی در همه آن ها به وضوح نشان داده می شود.

پیشنهاد مطالعه : مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مفهوم کلی شبکه های اجتماعی:

منظور از شبکه اجتماعی سرویس‌ها‎ و سایت‌ها‎یی است که برای کاربران این امکان را فراهم می‎سازد تا با افراد دیگر (دوستان، آشنایان و همکاران خود) در ارتباط باشند. در شبکه‌ها‎ی اجتماعی می‎توان مطالب خود را به صورت عکس، متن، کلیپ‌ها‎ی صوتی و تصویری و در برخی موارد فایل‌ها‎ و اسناد به اشتراک گذاشت. در حال حاضر شبکه‌ها‎یی چون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، تلگرام و …. به عنوان مهمترین و پر طرفدارترین شبکه‌ها‎ی اجتماعی به شمار می‎روند.

تاثیر سیگنالهای شبکه های اجتماعی بر سئو:

منظور از سیگنال در شبکه های اجتماعی هر اتفاق مثبت و به نفع شماست که در این شبکه ها رخ می دهد. به طور مثال لایک مطلب شما, لینک آن, اشتراک گذاری (یا ریتوییت در توییتر) و هر اتفاق مثبت دیگر, البته برندینگ از طریق شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر سئو و رتبه سایت دارد. و ورودی به سایت شما را از طریق شبکه های اجتماعی افزایش خواهد داد.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر سئو دارند؟

تولید محتوا ، اشتراک ویدیو و تصویر ، تبلیغات ، دریافت بک لینک همگی از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور بهبود سئو هستند. این موارد بخشی از سئو خارجی محسوب می شوند که از فاکتور های اصلی و موجب اعتبار بخشیدن به یک وبسایت هستند

باتوجه به نمونه هایی که ذکر شد ، می توان گفت فعالیت در شبکه های اجتماعی به صورت مستمر در سئو تاثیر مثبت دارد شما می توانید سایت و کسب و کار خود را به تعداد زیادی از کاربران معرفی کنید و از این راه ترافیک و بازدید دریافت کنید یکی دیگر از مزایای فعالیت در شبکه های اجتماعی کاهش هزینه های بهینه سازی خارجی می باشد.

social media

مهمترین شبکه‌ها‎ی اجتماعی و نقش آنها در سئوی سایت:

» توییتر

توییتر در میان شبکه‌ها‎ی اجتماعی، سریعترین راه ارتباط با مخاطب محسوب می‎شود. مدیران سایت‌ها‎ با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر می‎توانند سایت خود را به روزرسانی کنند و بازدیدکنندگان جدیدی را به آن راهنمایی نمایند. با اتصال سایت به توییتر، کاربران می‎توانند به سرعت مطالب جدید را در قالب نوشته‌ها‎ی 140 کاراکتری یا کمتر دنبال نمایند. در توییتر می‎توان از مطالب سرگرمی، طنز و … برای جذب بیشتر طرفدار استفاده نمود.

» فیسبوک

فیسبوک امکانات فراوانی مانند ارسال همزمان متن و نوشته، ویدئو و بخش نظرات قوی را برای شرکت‌ها‎ فراهم نموده است. استفاده از این شبکه اجتماعی می‎تواند تاثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان به سایت، ایجاد ارتباط دو طرفه و سئو سایت ایجاد نماید. وجود امکاناتی چون لایک و اشتراک گذاری در فیسبوک فرصت خوبی برای معرفی وب سایت به کاربران، مشتریان و دوستان آنها و در نتیجه گسترش دامنه فعالیت سایت می‎باشد.

» لینکداین

سایت لینکداین یک مرجع تخصصی و کاری در میان شبکه‌ها‎ی اجتماعی به شمار می‎رود که گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارت‌ها‎ و یا شرکت‌ها‎ و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکت‌ها‎ی فعال در آنها می‎باشد. لینکداین برای سایت شرکت‌ها‎ی تجاری و صنعتی بسیار کارآمد است و موجب ارتباط با دیگر همکاران و متخصصان فعال در زمینه های کاری مشترک می‎شود. علاوه بر این، فعالیت در لینکداین، می‎تواند برای جذب نیروهای جدید و همکار به مدیران سایت کمک کند.

» گوگل پلاس

گوگل پلاس بیشترین کاربرد را در سایت‌ها‎ی ایرانی دارد و به محبوب ترین انتخاب برای ارتباط با مشتریان تبدیل شده است. با توجه به ارتباط مستقیم گوگل پلاس با گوگل بیش از دیگر شبکه‌ها‎ی اجتماعی، برای افزایش رتبه سایت و سئو موثر می‎باشد و گاهی در نتایج جستجوی گوگل، با نتایجی از صفحات آن مواجه می‎شویم.

» اینستاگرام

در سال‎های اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام به محلی برای حضور افراد سرشناس و محبوب تبدیل شده است. بسیاری از کاربران برای ارتباط مستقیم با افراد معروف و مورد علاقه خود وارد این شبکه می شوند. لذا با وجود این مزیت می توان در کنار معرفی اشخاص و خدمات، به فعالیت در زمینه وب سایت نیز پرداخت.

پیشنهاد مطالعه : فنون بازاریابی شبکه های اجتماعی

نظر گوگل درباره تاثیر شبکه اجتماعی بر سئو سایت:

گوگل تا به حال در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت اظهار نظر خاص نداشته و فقط در پاسخ به سوالاتی که برخی از کاربران در این زمینه پرسیده اند اعلام کرده که این شبکه ها هیچ تاثیری در سئو از دید گوگل ندارند. احتمالا هم این جمله کاملا درست است ، اگر چه نمی توان برای رسانه های اجتماعی تاثیر مستقیمی در سئو قائل شد اما به صورت غیر مستقیم موجب افزایش بازدید سایت می شوند و با افزیش آمار بازدید گوگل به صورت ناخودآگاه به وبسایت امتیاز مثبت می دهد که می تواند موجب بهبود عملکرد آن در رتبه بندی شود.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کاربران گوشی های هوشمند:

همانطور که شما خواننده گرامی نیز می دانید امروزه کاربرانی که با گوشی های شخصی و تبلت ها از اینترنت استفاده می کنند رو به افزایش است بر همین اساس صاحبان سایت ها تلاش می کنند سایت هایشان را برای گوشی های همراه بهینه کنند ولی توصیه و پیشنهاد ما این است که علاوه بر این سایت باید برای شبکه های اجتماعی نیز بهینه شود چرا که فعالیت این کاربران در شبکه های اجتماعی قابل چشم پوشی نیست و گوگل نیز این را می داند و برایش اهمیت دارد که کاربران به جست و جو در سایت گوگل بپردازند اما چون محتوا و شبکه های اجتماعی برای کاربران اهیمت زیادی دارد گوگل نیز شبکه های اجتماعی را در جست و جوی خود قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *