پاپ آپ چیست؟
تبلیغات pop up نوعی تبلیغات آنلاین است که معمولاً در پنجرهای کوچکتر و جدا از صفحه اصلی باز میشوند و در معرض دید کاربران قرار میگیرد. این پنجرهها اکثر اوقات شامل یک پیشنهاد یا تبلیغ است که به طور ناگهانی روی صفحه نمایش ظاهر میشود تا توجه کاربر را به خودش جلب کند. مطمئنم الان متوجه شدهاید که درباره چه پیامهایی صحبت میکنیم، چون روزی چندبار جلوی چشمتان قرار میگیرد.
دقت کنید که اسم این تبلیغات در اصل پاپ آپ نیست و به آن عمل ظاهر شدن ناگهانی pop up میگویند؛ اسم پنجرههای ظاهر شده مودال یا همان ماژول فارسی، صفحات بینابینی و اینجور چیزهاست. اما در ایران همه را پاپ آپ میگوییم، پس زیاد روی اسمش حساس نشوید!
تبلیغات پاپ آپ هیچ اندازه استانداردی ندارند، گاهی به صورت یک پنجره کوچک در گوشه صفحه ظاهر میشوند؛ گاهی هم تمامصفحه هستند و کامل روی صفحهای که در حال خواندن آن هستید را میگیرد.
تاریخچه پاپ آپ:
تبلیغات پاپ آپ برای اولین بار در وبسایت Tripod.com در اواخر دهه 90 میلادی معرفی شدند. جاوا اسکریپت قابلیتی را ایجاد کرد که از طریق آن یک صفحه وب سایت بتواند پنجره ای جدید در مرورگر مخاطبان ایجاد کند. قابلیت های برنامه نویسی وب و طراحی آن دست صاحبان وب سایت ها را برای قرار دادن انواع آیتم ها و دکمه ها در پاپ آپ ها آزاد گذاشته است. اما بدلیل استفاده نامناسب اکثر وبسایت ها و تبلیغات کننده ها از این قابلیت و ایجاد تجربه های نچسب و غیر دلنشین برای مخاطبان از سوی آنها، بسیاری از کاربران به محض مشاهده پاپ آپ ها آنها را بسته و یا سایت را ترک می کنند.
مرورگر Opera اولین مرورگر شناخته شده ای بود که ابزارهایی را برای بلاک کردن پاپ آپ ها ایجاد کرد و سپس Mozilla قابلیت های شخصی سازی شده بیشتری مانند بلاک کردن پاپ آپ هایی که هنگام بارگزاری صفحه ظاهر می شوند را ایجاد کرد. در اوایل سال 2000 میلادی، تقریباً تمامی مرورگرها بجز Internet Explorer این اجازه را به کاربران می دادند تا تمامی پاپ آپ ها را در صورت تمایل بلاک کنند. در سال 2004، مایکروسافت ویندوز XP سرویس پک 2 را به بازار روانه کرد و طی آن قابلیت بلاک کردن پاپ آپ را به اینترنت اکسپلورر نیز اضافه نمود. بسیاری از مرورگرهای مدرن امروزی قابلیت های متعددی برای شخصی سازی پاپ آپ ها ایجاد کرده اند، قابلیت هایی مانند Ad Filtering.
کاربرد پاپ آپ:
پاپ آپ ها معمولاً به عنوان یک پنجره برای تبلیغات سایت ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی سایت اصلی در قبال دریافت مبلغی از سایت دیگر، پنجره ای از این سایت یا تبلیغات این سایت را نمایش می دهد. این دسته معمولاً آزاردهنده تر هستند، چون سایت اصلی در قبال هر بازدیدکننده ای که به سایت تبلیغ کننده بفرستد هزینه ای دریافت خواهد کرد. در چنین شرایطی این سایت همه ی سعی خود را به کار می بندد که شما مجبور باشید وارد پنجره سایت تبلیغ دهنده شوید.
دسته بعدی پنجره هایی با لینکی از محتوای خود سایت هستند. مثلاً محصولات سایت یا لینک خبر یا مقاله خاصی به صورت پاپ آپ در ابتدای ورود به سایت به کاربران نشان داده می شوند. در این موارد هم کاربران گاهی با مشکلاتی رو به رو می شوند چون معمولاً این محتوا چیزی نیست که برای آن وارد سایت شده اند.
تأثیر پاپ آپ بر سئو سایت:
تأثیر پاپ آپ بر سئو سایت را باید با موضوع Bounce Rate یا نرخ پرش توضیح داد. نرخ پرش در واقع میزان دفعاتی که کاربر یا بازدید کننده بدون کلیک کردن در سایت شما از آن خارج می شود را نشان می دهد. نرخ پرش یک عامل مهم برای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل است و میزان بالای آن تأثیر منفی بر رتبه بندی سایت خواهد گذاشت.
این تبلیغات علاوه بر سئو سایت اصلی بر سایت تبلیغ کننده هم اثر می گذارند. ابتدا تأثیر این پنجره ها بر سئو سایت اصلی یا تبلیغ گیرنده را بررسی می کنیم.
پیشنهاد مطالعه: تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟
تأثیر پاپ آپ بر سئو سایت اصلی (سایت نمایش دهنده پاپ آپ):
همانطور که قبلا اشاره کردیم زمانی که سایت از پاپ آپ استفاده می کند سبب می شود که تعداد زیادی از کاربران با مشکلات مختلفی رو به رو شوند. با توجه به تجربه ناخوشایندی که از این پنجره ها وجود دارد در بیشتر موارد افراد بعد از مواجه با آن ها سریعاً از سایت خارج می شوند و پنجره pop-up باز شده را نیز می بندند. در بسیاری از موارد افرادی که قبلاً به یک سایت که دارای pop-up است وارد شده اند در جستجوهای بعدی با مشاهده نام آن از وارد شدن به این سایت خودداری می کنند، حتی اگر در رتبه های اول نتایج جستجوی گوگل قرار داشته باشد.
ادامه این روند تأثیر بسیار بدی بر سئو سایت خواهد گذاشت. زیرا با مرور زمان نرخ پرش بالایی برای بازدیدکنندگان سایت مشاهده خواهد شد . در واقع کاربران در همان لحظه ورود بدون کلیک کردن از سایت خارج می شوند و گوگل از تعداد بالای افراد ناراضی که سایت را ترک کرده اند نتیجه می گیرد که این سایت مطالب مفید ارائه نمی کند. این سایت ها به تدریج در رتبه بندی گوگل دچار مشکل می شوند. ضمن این که گوگل با پنالتی های متعدد سایت های با نرخ پرش بالا را جریمه می کند. پس می توان به راحتی نتیجه گرفت پاپ آپ تأثیر منفی و حتی مخربی بر سئو سایت هایی که از آن برای تبلیغ استفاده می کنند خواهد داشت.
معایب تبلیغات پاپ آپ:
» این تبلیغات آزار دهنده هستند! زیرا با اولین کلیک کاربر در سایت یک یا چند تبلیغ باز می شود! (در برخی موارد بدون کلیک هم این صفحات باز می شوند)
» پاپ آپ ها ناخواسته باز می شوند و محتوای آن ممکن است حاوی ویروس یا اسکریپت خطرناک باشد.
» بر روی این تبلیغات کنترل خاصی وجود ندارد و محتوی آنها ممکن است نامناسب باشد.
» تبلیغات پاپ آپ موجب دور کردن مراجعه کنندگان از سایت شود و ادامه جستجوی کاربران در سایت اصلی را از بین ببرد.
» تبلیغات پاپ آپ ممکن است کاربر را از موضوع اصلی دور کند و کاربر بجای دنبال کردن مطلب خود در وبسایت توسط تبلیغات پاپ آپ به دنبال محتوای دیگری برود.
» این تبلیغات موجب کاهش رتبه سایت شما در موتور های جستجوگر از جمله گوگل می شود و در نتیجه ورودی شما از گوگل کم می شود.
» به دنبال کم شدن رتبه و اعتبار سایت شما در موتور های جستجوگر، صفحات سایت شما ممکن است از صفحه اول گوگل خارج شوند.
» و ده ها معایب دیگر…
مزایای تبلیغات پاپ آپ:
» شما میتوانید از کد پاپ آپ برای اهداف دیگر بجز تبلیغات استفاده کنید، مانند باز شدن یک صفحه اطلاعات که بسیار برای کاربران مفید باشد.
» تبلیغات پاپ آپ بسیار سبک هستند و تاثیر زیادی در سنگین شدن سایت و طولانی شدن سرعت لود سایت ندارند .
» این روش میتواند خیلی زود بازدید کنندگان سایت شما را افزایش دهد.
» به دلیل هجوم آوردن کاربران با این روش در سایت شما، موجب افزایش چشم گیر رتبه الکسا سایت شما می شود.
» این تبلیغات نسبت به سایر تبلیغات مقرون به صرفه تر است. چون خیلی زود تر میتواند رتبه شما را افزایش دهد و بازدید کنندگان بیشتری را ارسال کند.
منظور ازپاپآپ های واسط چیست؟
شاید مجال مناسبی برای معرفی کامل و فنی این نوع از پاپآپ ها وجود نداشته باشد اما برای درک صحیح این بخش از توضیحات نیاز است تا توصیفی از پاپهای واسط یا همان (Interstitial Ads) داشته باشیم. این نوع از پاپآپ ها در هنگام ورود شما به یک سایت به نمایش درآمده و به عنوان یک لایه مجزا بین شما به عنوان کاربر و آیتمهای صفحه قرار میگیرند؛ دقیقاً به همین علت واسط یا همان بینابینی نام دارند. این نوع از پاپآپ از نظر عملکرد و نحوه طراحی مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارند و کارشناسان سئو باید به خوبی آنها را بشناسند. در پرسشی که کاربر ما در ابتدای متن مطرح کرد، نامی از این نوع تبلیغات و اثر این نوع تبلیغات بر سئو و کیفیت محتوای سایت نبود اما اهمیت بالای این بخش باعث شد تا ما خودمان سراغ آن برویم. اگر شما به هر علتی کاربر را از دسترسی به محتوای تولید شده در یک صفحه محروم کنید، مانند آنچه که در پاپآپ واسط شاهد هستیم، این میتواند مشکلزا باشد. اگر تبلیغات پاپآپ شما کاربر خود را مجبور به کلیک بر روی آیتمهایی مانند “من قصد پسانداز پول ندارم!” یا او را مجبور به دانلود اپلیکیشن خاصی بکند، این یک نقطه ضعف و خطا از نظر گوگل است و بارها نسبت به دوری از آن به کارشناسان حوزه سئو و صاحبان سایتها اخطار داده است. در مجموع پاپآپ هایی با محتوای کوپن تخفیف یا پیشنهاد عضویت در خبرنامه سایت، مشکلساز نیستند اما پاپآپ هایی با مشخصات فوق که باعث نفرت کاربر از دیدن ادامه صفحه میشوند مشکلساز هستند. از طرفی دیگر این پاپآپ ها باعث کاهش شدید سرعت باز شدن صفحه شما نیز خواهند شد و این هم یک فاکتور منفی در رتبه بندی و نحوه نگرش موتور جستجو گوگل نسبت به سایت شماست.
چرا پاپ آپ ها می توانند تاثیر منفی بگذارند؟
گوگل محتوای پنجره پاپ آپ را به عنوان محتوای اصلی سایت نمی داند. در صورتی که شما یک محتوای باکیفیت داشته باشید که از هر لحاظ بهینه باشد این امکان برای شما وجود دارد که از پاپ اپ برای پروموت کردن خدمات، محصولات و مقاصد تبلیغاتی خود استفاده کنید. تا سال 2016 میلادی سیاست گوگل در ارتباط با پاپ اپ به این شکل بود که آن ها را شناسایی کرده و در صورتی که محتوای آن ها باعث آزار کاربران می شد اقدام به پنالتی کردن سایت می کرد. این مسئله به شکل معمول باعث می شد که سایت ها از نظر رتبه دچار افت شوند.
با توجه به اینکه کسب و کارهای اینترنتی در سال های بعد مسیری متفاوت در پیش گرفتند و بیشتر از گذشته در زمینه ی مشتری محوری گام برداشتند، یعنی در این طرز فکر کاربر یا مشتری در اولویت قرار می گیرید. مارکترها به این نتیجه رسیدند که درست است تبلیغات پاپ اپ ممکن است تاثیر کمی بر روی درآمد شان داشته باشد اما باعث می شود که کاربر یا مشتری ناراضی باشد.
از این رو پلن های درآمدی دچار تغییر شده و مارکترها به سمت ارائه ی خدمات و محصولات روی آوردند. گوگل نیز برای اینکه کاربران بتوانند در فضای بهتری کسب درآمد و تبلیغات را انجام دهند سیستم Adsense را تقویت کرد.
نکته ی مهم این است که ما در ایران از لحاظ دسترسی به Adsense ها دچار محدودیت هستیم و متاسفانه سایت های ایرانی از این نظر تحریم هستند. به همین علت است که مشاهده می کنیم پلن های درآمدی همچنان فعال هستند، شما به ندرت در یک سایت باکیفیت خارجی با پنجره پاپ آپ روبرو می شوید این در حالی است که حتی اگر سایت مورد نظر از ترافیک میلیونی برخوردار باشد.
با توجه به اینکه گوگل در سال 2017 با تغییر رفتار دنیای وب پنالتی پاپ اپ را برداشته و امروزه هیچ محدودیتی برای پاپ آپ ها وجود ندارد و الگوریتم های گوگل آن ها را در رتبه بندی سایت ها لحاظ نمی کنند، با توجه به همه ی این اوصاف پاپ اپ ها همچنان به عنوان یک معضل و بلا برای سئو سایت به شمار می روند. علت این امر نیز این بوده که تاثیرات غیر مستقیم آن ها به مراتب بیشتر است.
پیشنهاد مطالعه: تبلیغات کلیکی چیست؟
تاثیر پاپ اپ ها بر روی فاکتورهای رتبه بندی:
همان طور که قبلا اشاره کردیم گوگل پاپ اپ ها را نادیده می گیرد و افراد می توانند هر میزان پاپ اور که دوست دارند را در سایت شان استفاده کرده و از این بابت مشکلی پیش نخواهد آمد. تما این نکته را فراموش نکنید که تبلیغات پاپ اپ بر روی برخی از فاکتورها تاثیر می گذارد.
زمانی که کاربران یک سایت را باز می کنند و با پاپ آپ های زیادی روبرو می شوند در همان لحظات ابتدایی متوجه می شوند که این پاپ اپ ها بسیار مزاحم و آزار دهنده هستند بنابراین به سرعت سایت را ترک می کنند. با این رویکرد در مرحله ی نخست دو دو مورد از فاکتورهای سئو دچار آسیب می شوند. در این جا Time On Page از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که شما یک محتوای 2000 کلمه ای داشته باشید و کاربر تنها 15 ثانیه در سایت شما توقف کرده و پس از آن به سرعت سایت را ترک کند، موتورهای جستجوی گوگل به این نتیجه می رسند که محتوای شما فاقد ارزش است. در نتیجه پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه سایت شما دچار افت رتبه خواهد شد.
فاکتور مهم دیگر Return to SERP است، این فاکتور برای زمانی است که کاربران وارد یک صفحه می شوند و مجددا به نتایج جستجو بازمی گردند. در این جا گوگل متوجه خواهد شد که سایت شما جوابگوی کاربر نبوده است و او مجبور شده برای یافتن سایت مورد نظر خود دوباره به نتایج جستجو مراجعه کند. بعضی از سئو کاران اعتقاد دارند که وجود تبلیغات پاپ اپ باعث کاهش Bounce Rate می شود. به این دلیل که کاربران بر روی دکمه ی خروج از پاپ اپ کلیک می کنند. اما باید توجه داشت که یک نکته در این جا فراموش شده است و اینکه بانس ریت به عنوان فاکتور رتبه بندی محسوب نمی شود. به این علت که گوگل هرگز برای رتبه بندی از داده های گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کند و یکی از دلایل آن نیز وجود همین پاپ اپ ها است.
تاثیر منفی پاپ اپ بر روی سرعت سایت:
یکی از موارد بسیار مهم در تاثیرات منفی پاپ اپ حتی اگر از تاثیرات Time On Page و Return to SERP نیز صرف نظر کنیم باز هم باقی خواهد ماند، تاثیر منفی تبلیغات پاپ اپ بر روی سرعت سایت است. با توجه به اینکه گوگل سرعت سایت را به عنوان یک رتبه بندی اعلام می کند، اولین تاثیر پاپ اپ این است که باعث کاهش سرعت لود شدن سایت می شود. علت این امر نیز وجود لایه هایی است که کدهای جاوا اسکریپت آن در هنگام لود شدن بالا می آیند و شناسایی می شوند.
نکته ی دیگری که وجود دارند این است که پاپ اپ های تبلیغاتی دارای عکس بوده و همین مسئله باعث می شود که حجم ورودی بالا برود. در نتیجه باعث کاهش سرعت سایت می شود. از دیگر موارد منفی پاپ اپ ها که بر روی سرعت سایت تاثیر می گذارند وجود المان های گرافیکی و اکشن است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این مربوط به تمام پاپ اپ ها نیست بعضی از آن ها تاثیر چندانی بر روی سرعت سایت ندارند.
تاثیر منفی تبلیغات پاپ اپ بر روی تجربه کاربری:
در صورتی که تجارت شما براساس محصولات و خدمات است همچنین اگر به دنبال جذب مشتریان دائمی و وفادار هستید. مطمئنا استفاده از پاپ اپ بر روی مشتری شما تاثیر منفی خواهد داشت. یکی از نکات مهم که در علم روانشناسی بازاریابی به آن توجه می شود First Impression است. به این معنا که از زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود تنها 3 ثانیه فرصت دارید که روی او تاثیر مثبت بگذارید تا نرخ شما افزایش پیدا کند. در صورتی که بخواهید از پاپ اپ استفاده کنید در بدترین شرایط ممکن بر روی مخاطب یا مشتری خود تاثیر خواهید گذاشت. نتیجه ی آن باعث می شود که سایت شما افت زیادی در نرخ تبدیل را تجربه کند.