تبلیغات در شبکه های اجتماعی

بررسی دلایل بی توجهی و اعتماد مردم به تبلیغات

بررسی دلایل بی توجهی و اعتماد مردم به تبلیغات

مقدمه:

پرهیز مخاطب از تبلیغات یک برند در کلی ترین حالت ناشی از احساس عدم اعتماد به فعالیت و گفته های آن است. امروزه بسیاری از برندها حوزه بازاریابی را بدل به عرصه بیان نکات غیرواقعی درباره کسب و کارشان کرده اند. بی شک در چنین شرایطی افزایش بی اعتمادی مخاطب امری طبیعی خواهد بود. هر رابطه بلندمدتی میان برندها و مخاطب هدف باید بر پایه اعتماد شکل گیرد. اگر برند ما توانایی کسب اعتماد مخاطب هدف را نداشته باشد، تبلیغاتش بدون اینکه مشاهده شود به بسته آرشیو ملحق خواهد شد. این نکته به گونه متفاوت مدنظر کیس وید، مدیر اجرایی برند یونیلیور، قرار دارد: «یک برند بدون عنصر اعتماد چیزی بیش از یک محصول نیست. تبلیغات نیز بدون اعتماد فقط صداهای مزاحم خواهد بود.» براساس اظهار نظر جذاب و کاربردی کیس، هر برند جویای موفقب در حوزه کسب و کار و بازاریابی باید سطح تعاملش با مخاطب را افزایش دهد. اعتماد مخاطب بدون اجرای مجموعه ای از اعمال در راستای جلب آن به دست نخواهد آمد، بنابراین برند ما باید نسبت به استفاده از شیوه های جلب اعتماد مخاطب حساسیت به خرج دهد. مهم ترین نکته در این میان استفاده از شیوه های بازاریابی و تبلیغات جدید است. بسیاری از برندها هنوز از شیوه های بازاریابی قدیمی استفاده می کنند. این امر موجب تقویت دیدگاه منفی مخاطب نسبت به ماهیت فعالیت آنها می شود. امروزه الگوهای بازاریابی توسعه بسیار زیادی یافته است، بنابراین دست برندها در زمینه انتخاب شیوه مناسب برای کسب و کارشان بی نهایت باز است. در چنین شرایطی اتکای بیش از حد به الگوهای قدیمی هیچ توجیه منطقی ندارد.

دلایل بی توجهی افراد به تبلیغات:

» خستگی ناشی از مشاهده دامنه وسیع تبلیغات «

پژوهشی از سوی موسسه Red Crown Marketing بر روی میانگین مشاهده تبلیغاتی از سوی شهروندان آمریکایی در طول روز نتایج جالبی را نشان می دهد. بر این اساس هر شهروند آمریکایی در طول روز در معرض بیش از 4 تا 10 هزار تبلیغ است. بدون تردید هیچ فردی توانایی مشاهده تمام این تبلیغات را ندارد. همچنین حضور مداوم در معرض بمباران تبلیغاتی احساس ناخوشایندی برای مخاطب ایجاد می کند. به این ترتیب افراد بیش از هر زمان دیگری به استفاده از نرم افزارهای مسدودسازی تبلیغات روی می آورند.
امروزه استفاده از نرم افزارهای مسدودسازی تبلیغات گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. دیگر کمتر فردی تمایل به مشاهده مداوم تبلیغات برندها دارد، بنابراین بازار کار شرکت های فعال در زمینه مسدودسازی تبلیغات داغ شده است. بی تردید ادامه این روند برای بسیاری از برندها زیان آور است. تنها راهکار موجود برای تغییر شرایط کاهش سطح تولید تبلیغات است. این امر باید از سوی انجمن های تخصصی کسب و کار پیگیری شود. کاهش سطح تولید تبلیغات رابطه مستقیمی با میزان تاثیرگذاری آنها دارد، بنابراین تولید تبلیغات کمر همیشه به معنای کاهش تاثیرگذاری نخواهد بود.

» میزان خلاقیت «

تبلیغات آنلاین موجب کاهش نتایج خلاقانه شد. سالهای بین دهه ۱۹۶۰ تا ۸۰ عصر طلایی تبلیغات نامیده شده است. کافی است نگاهی به آگهی معروف “کمی فکر کنید” شرکت تبلیغاتی دی دی بی، “فقط انجامش بده” آگهی معروف شرکت نایک طراحی شده توسط ویدن و کنی و یا “برای همه دنیا یک کوکاکولا بخر” آگهی مشهور کوکاکولا که توسط مک کن اریکسون طراحی شده اند، نگاهی بیاندازید تا قدرت واقعی آگهی خلاقانه را درک کنید.
چیزی که در تمامی این آگهی ها مشترک بود، یک ایده بزرگ است و در دنیای امروز، ایده های بزرگ در فاصله های دور و نزدیک قرار دارند.
فیس بوک و گوگل دارای انحصار دوگانه پیش بینی ۷۰ درصد از تبلیغات دیجیتالی بازار بریتانیا برای سال آینده هستند. بیشتر آگهی ها البته نه تمام آنها در این برنامه ها برای کسب بیشترین ارتباط، ایجاد جهتی خلاقانه و اطلاعات بر اساس احساسات، اولویت بندی می‌شوند. شاید توانسته باشیم یک یا دو چیز از عصر طلایی تبلیغات آموخته باشیم.

» انتظارات غیراصولی از تبلیغات «

در ذهن بسیاری از مدیران تصویر درستی از تبلیغات اثربخش وجود ندارد. بسیاری ادعاها وجود دارد که تبلیغات می تواند به اسکیمو، یخچال و فریزر بفروشد و به عرب بادیه نشین ریگ بیابان و یا بخاری. این تصویر درستی از تبلیغات نیست، و در آن شعور مخاطب دست کم گرفته شده است. باید بپذیریم که در فضای جدید کسب و کار که به دلیل افزایش رقابت عرضه کنندگان، میزان آگاهی مشتریان روز به روز بیشتر می شود و در کنار آن سطح توقع و قدرت چانه زنی مشتریان افزایش می یابد، برای جذب، نگهداری و افزایش مشتریان باید اولین اقدام شرکت، برنامه ریزی و تلاش برای ارتقای کیفیت باشد. هیچ چیز جای کیفیت را نمی گیرد. تبلیغات به وجود نیامده که محصول نامناسب را به مشتری بقبولاند بلکه کارکرد اصلی تبلیغات معرفی به جا و شایسته محصول مناسب (از نظر مشتری) است، به عبارت دیگر تبلیغ یک ابزار شناساندن است. ممکن است این سؤال پیش آید که اگر محصول کیفیت مطلوب را داشته باشد چه نیازی به تبلیغ است؟ پاسخ این است که در دنیای شلوغ، صدای شرکتی شنیده می شود که بلندتر داد بزند، و پیام مناسب خود را در زمان و مکان مناسب به مخاطب برساند. بنابراین تبلیغ، کیفیت، بسته بندی، قیمت و… همگی با هم در متقاعدسازی مشتریان مؤثرند و باید یک نگرش سیستمی بین تمام آن قائل بود.

» غیر مشخص بودن هدف تبلیغ «

بسیاری از مدیران بنگاه های اقتصادی و حتی آفرینندگان تبلیغ در ایران وقتی در معرض این سؤال قرار می گیرند که هدف از تبلیغ چیست؟ بلافاصله پاسخ می دهند که هدف مشخص است و آن هم افزایش فروش است. این می تواند هدف بازاریابی باشد اما برای رسیدن به هدف بازاریابی، هدف تبلیغ نیز باید مشخص شده باشد. مقصود از هدف تبلیغ، انجام دادن کاری خاص است که توسط آن پیامی به یک گروه مخاطب مورد هدف در یک دوره زمانی خاص می رسد. هدف تبلیغ با توجه به تجزیه و تحلیل و شناخت موقعیت در بازار هدف، و آمیزه بازاریابی تعیین می شود. اهداف تبلیغ به سه دسته کلی آگاهی دهنده، ترغیب کننده، و یادآوری کننده تقسیم می شود.

» جربه ناخوشایند مشتریان «

یکی از دلایل اصلی عدم علاقه مشتریان به مشاهده تبلیغات تجربه ناخوشایند شان از برند ما در گذشته است. این کار شامل خرید محصولات بی کیفیت یا نارضایتی از خدمات پس از فروش می شود. در صورت مواجهه با چنین مشکلی گام نخست در حل و فصل ماجرا تلاش برای جلب اعتماد دوباره مشتریان است.
وقتی از کسب اعتماد دوباره مشتریان صحبت می کنیم، یک فرآیند بلندمدت مدنظر قرار دارد، بنابراین هرگونه عجله در این میان موجب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. امروزه بخش های مختلف هر کسب و کار پیوند عمیقی با یکدیگر دارد، بنابراین تلاش برای بهبود وضعیت یک بخش بدون توجه به سایر بخش ها امکان ناپذیر است. یکی از اشتباهات ناگوار در زمینه تاثیر ناخوشایند تجربه مشتریان از برند مربوط به شرکت خدمات ارتباطی TMobile است. آنها در بخش خدمات پشتیبانی شعار ارتباط مستقیم با کارشناس های واقعی به جای روبات های چت را مطرح کرده بودند. با این حال پس از چند ماه پرده از اقدام واقعی آنها برداشته شد. در حقیقت این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت مکالمه کارشناس های واقعی را شبیه سازی می کرد. نتیجه این امر کاهش 56درصدی درآمد شرکت در بازه زمانی پنج ساله بود. از آن زمان بخش قابل توجهی از تبلیغات شرکت نیز مورد بی توجهی مخاطب ها قرار می گیرد.

» بدون ارزش افزوده «

اکثر آگهی‌ها نیازهای کسب وکار را فراتر از نیاز مشتریان اولویت بندی می کنند. این نکته هنگامی که بازاریابان شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را به میزان قطعی برآورد می کنند، قابل فهم است. آسان ترین شیوه برای رسیدن به این اهداف خرج کردن بودجه ی بازاریابی است؛ تلاشی با کوته نظری برای پاسخ به اهداف مد نظر می باشد. پیش از فعال کردن هر کمپینی در آینده، بد نیست خودتان را جای مشتریان فرض کنید و به این پرسش پاسخ دهید: از این آگهی چه چیزی به دست می آورم؟
در اکثر موارد، پاسخ های زیادی وجود دارد. بازاریابان می توانند به شیوه های مختلفی ارزش افزوده ایجاد کنند.در ابتدا، مردم را از نیازی که به آن دچار هستند یا مشکلی که می‌توان با استفاده از برندتان آن را حل کرد، آگاه کنید. دوم، مرجعی برای سرگرمی فراهم کنید. فراموش نکنید که تبلیغات می‌تواند سرگرم کننده یا خنده دار باشند. سوم، اقداماتی در پی حل مشکلات زیست محیطی و اجتماعی که مردم و کره ی زمین با آن مواجه هستند، انجام دهید.

» شستشوی مغزی «

آخرین مورد در این لیست، شستشوی مغزی است. یعنی کمپین های تبلیغاتی که به بهبود جهان وعده می دهند، بدون آنکه واقعاً اقدامی انجام دهند. امروزه، افزایش تعداد کمپین هایی چشمگیر شده است که در عرصه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی خودی نشان داده و اعتبار کسب کرده اند.
و گزارش شده که برندهای قدرتمند با توجه به این نکته دوبرابر نسبت به سرعت رشد رقبایشان، رشد کرده اند. فریبندگی سود اقتصادی موجب می شود در انتخاب تاکتیک های جدید بازاریابی کمپین هایی انتخاب شوند که حرف های زیادی برای زدن، دارند اما در عمل دست های کوتاهی دارند.
شستشوی مغزی، مشتریان را نسبت به اهداف برند محتاط کرده است. علاقه‌ای به معرفی برندهایی که از چشم مشتریان‌شان افتاده‌اند نداریم، اما اگر کمی فکر کنید، برندهای زیادی را به یاد می‌آورید که موقع دیدن آگهی آنها در تلویزیون حس بدی دارید. مدت زمان آگهی مهم نیست، بلکه ادعاهای دروغ هستند که موجب قطع ارتباط آنها با شما می‌شوند. این تنها دلیل تضعیف اعتماد در تبلیغات و بازاریابی است که سود کوتاه مدتی را به دنبال دارد.

» بودجه بندی نامناسب تبلیغات «

تعیین بودجه کار ساده ای نیست، و روش های سنجش نتایج حاصل از بودجه تبلیغ نیز یک علم کاملاً دقیق نیست. شرکت ها برای تعیین بودجه به این عوامل باید توجه کنند. مرحله چرخه عمر: مرحله رشد به بودجه بیشتر و مرحله بلوغ به بودجه کمتری نیاز دارد. سهم بازار: حفظ سهم بازار بالا و گرفتن سهم بازار از رقبا به بودجه بیشتری نیاز دارد. تکرار تبلیغ: برای رساندن پیام به مخاطب به تکرار تبلیغ و در نتیجه بودجه بیشتری نیاز است. متمایز بودن محصول: نشان دادن وجوه تمایز نیاز به بودجه بیشتری دارد. خیلی از شرکت های ایرانی بودجه ای برای تبلیغات در نظر نگرفته و به صورت مقطعی و موردی با ابزار بسیار مهم تبلیغات برخورد می کنند و بعضی هم بدون ارائه دلیل منطقی و فقط بر مبنای نظر مدیریت مبلغی را به عنوان بودجه تبلیغات تصویب می کنند. بعضی از شرکت ها هم از روش های دیگری چون درصدی از فروش و یا تقلید از رقبا استفاده می کنند. در حالی که هیچ یک از این روش ها مناسب و اصولی نیستند. منطقی ترین و در عین حال سخت ترین روش تدوین بودجه تبلیغات، روش مبتنی بر هدف و کار است. در این روش ابتدا هدف بازاریابی، فهرست کارهایی که باید صورت گیرد، و تعیین بودجه برای هر یک از این کارها مشخص شده، و با جمع بندی آنها بودجه تبلیغات مشخص می شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی تبلیغات هدفمند و روش های انجام ان

» کم توجهی به وجه منطقی و اخلاقی «

اگر پیام های تبلیغاتی فقط وجه احساسی داشته باشند و نتوانند مخاطب را با ارائه دلیل که همان وجه منطقی است متقاعد کنند، منجر به حرکت مخاطب و مصرف محصول نخواهد شد. به این حالت، پدیده ی مصرف نمائی می گویند. تبلیغ اثربخش علاوه بر وجه احساسی باید با نشان دادن وجوه تمایز و برتری محصول نسبت به محصولات رقیب، مخاطب را ترغیب به خرید و مصرف کند. البته وجه تمایز لازم نیست حتماً در کیفیت باشد بلکه، می تواند در سایر فواید محصول نظیر قیمت، خدمات و… نیز باشد. اما وجه سوم تبلیغ، وجه اخلاقی آن است. یعنی علاوه بر رعایت موارد احساسی و منطقی، در نشان دادن صداقت به مشتری موفق باشد. اگر می خواهیم با مشتری رابطه بلندمدت داشته باشیم باید بتوانیم اعتماد او را جلب کنیم و این میسر نمی شود مگر با ایجاد رابطه برد – برد. در صورت رعایت وجوه احساسی، منطقی و اخلاقی، مشتریان با ذهن و قلب خود محصول را پذیرفته و نتیجه این پذیرش افزایش سهم بازار است. متأسفانه به علت بهره مند نبودن بیشتر شرکت های تبلیغاتی از متخصصان و مشاوران بازاریابی عمدتاً فقط در بالا بردن وجه احساسی (شعر، آهنگ و…) تلاش شده و تبلیغات آنها در بیشتر موارد فاقد وجوه منطقی و اخلاقی است.

» عدم توجه به تفاوت تبلیغات در بازارهای مصرفی با بازارهای صنعتی «

تبلیغات بازارهای مصرفی و صنعتی در مشترک بودن هدف آنان که برقراری ارتباط با مخاطب است شباهت دارند اما باید به تفاوت های آنها هم توجه داشت. بعضی از این تفاوت ها عبارتند از:

» حاکمان بازارهای مصرفی، خانم ها هستند و در نتیجه نقش عوامل فرهنگی در این بازارها قوی تر از سایر عوامل محیط کلان نظیر عوامل اقتصادی، سیاسی و… است. در چنین بازارهایی نقش احساس بسیار قوی است. در بازارهای صنعتی و تجاری، آقایان حاکم بازار هستند و در نتیجه نقش عوامل اقتصادی در این بازارها بارزتر بوده، بنابراین در تبلیغ باید به جنبه های بهره وری و نقش محصول در تولید و کاهش هزینه ها و… بیشتر توجه شود.

» تعداد مخاطبان در بازارهای مصرفی بسیار بیشتر از مخاطبان بازارهای صنعتی است، به این دلیل سطح پوشش در بازارهای مصرفی باید گسترده باشد و در نتیجه هزینه ترویج در این بازارها بیشتر از بازارهای صنعتی است.

» با توجه به تفاوت مخاطبان در این دو بازار مختلف، نوع رسانه و اثربخشی آنها نیز در بسیاری از موارد متفاوت خواهد بود. در بازارهای صنعتی استفاده از شیوه های ترویجی دوطرفه نظیر فروش شخصی، برگزاری سمینار، فرستادن نامه مستقیم، فرستادن سی دی (CD) به صورت مستقیم و… مؤثرتر است. ولی اجرای این برنامه ها در بازارهای مصرفی تقریبا غیرممکن است از این رو بیشتر رسانه های با پوشش وسیع نظیر تلویزیون اهمیت می یابند.

» نوع پیام در بازارهای مصرفی و صنعتی متفاوت است. برای مثال با توجه به علاقه مخاطبان بازارهای مصرفی در ایران از تبلیغات آهنگین، خنده دار، شعر و… می توان استفاده کرد، اما این شیوه ها در بازارهای صنعتی که مخاطبان آنها شرکت ها و کارشناسان آنها هستند کمتر جواب می دهد، در این بازارها باید به وجوه تمایز و مزیت رقابتی محصول و نقش آن در ارتقای بهره وری پرداخت.

» برای رساندن پیام هم در بازارهای مصرفی و هم در بازارهای صنعتی می توان از رسانه های با پوشش وسیع نظیر تلویزیون و رادیو استفاده شود، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که ساعات پخش مناسب پیام در بازارهای مصرفی بسیار متفاوت از ساعات پخش محصولات مصرفی خواهد بود.

» صحت اطلاعات کسب شده در مرحله ارزیابی و اثربخشی تبلیغ در بازارهای صنعتی بیشتر از بازارهای مصرفی است.

» توجه نکردن به چرخه عمر تبلیغات در ایران «

همان طور که محصول دارای چرخه عمر است و این چرخه شامل مراحل تولید، معرفی، رشد، بلوغ و نزول است، تبلیغ نیز دارای همین مراحل است. در مراحل اولیه چرخه عمر، تبلیغ باید به صورت تهاجمی و پر فشار محصول را معرفی کند و وقتی به مرحله بلوغ رسید با یادآوری کردن آن در زنده نگه داشتن نام و نشان تجاری و محصول در ذهن مشتریان تلاش کند و وقتی به مرحله نزول می رسد یعنی دیگر برای مخاطبان جذابیت ندارد و حتی قبل از رسیدن به این مرحله، لازم است با تنوع دادن به تبلیغ از خستگی مخاطب و یکنواختی تبلیغ جلوگیری کرد. به طوری که تبلیغ همیشه برای مخاطب جذابیت و تازگی داشته باشد، به هر حال تنوع در نزد مخاطب باعث جلوگیری از دلزدگی آنان می شود. متاسفانه بارها شاهد بوده ام که محصولی با یک یا دو تیزر برای چند ماه متوالی از شبکه های تلویزیونی پخش می شود که قطعا پس از مدتی جذابیت و اثربخشی خود را از دست می دهد. در همین ارتباط پخش تبلیغات مکرر تلویزیون و رادیویی برای محصولات مختلف با صدای یکسان که تنوع و تمایزی را در ذهن مخاطبان به وجود نمی آورد، نیز قابل اشاره است.

» ضعف محتوای مجلات حوزه تبلیغات «

در سال های گذشته تعداد مجلات تخصصی حوزه بازاریابی و تبلیغات نسبت به قبل رشد چشمگیری داشته اما متاسفانه بعضی از آنها با داشتن ضعف در نگرش بازاریابی در انجام رسالت خویش موفق نیستند. مجله تبلیغات خود باید مظهر محتوای عالی، زیبایی، طراحی جذاب و… باشد تا بتواند به مخاطبان این پیام را منتقل کند که در معرفی علم تبلیغات رسانه مناسبی است. متاسفانه اینگونه مجلات با کیفیت بسیار کم بوده و بویژه حمایت چندانی از آنها نمی شود.

تکنیک هایی که به افزایش بازدهی تبلیغات کمک می کنند:

» طراحی یک وب سایت حرفه ای

مشتریان به احتمال زیاد به تجارتی اعتماد می کنند که وب سایت آن به صورت حرفه ای طراحی شده باشد. به همین دلیل در هنگام طراحی سایت، باید به برخی از عوامل مهم در ارتقاء اصالت تجارت آنلاین خود توجه داشته باشید. استفاده از عکس های باکیفیت، فضاهای تمام رنگ سفید و یک رابط کاربری ساده از جمله خصوصیات وب سایت حرفه ای و کاربرپسند است. شما با داشتن یک وب سایت حرفه ای به مشتریان خود ثابت می کنید که در تجارت خود جدی هستید. بنابراین باعث می شوید آنها به شما اعتماد داشته باشند.

» نشان دادن رضایت مشتریان قبلی

وقتی به شفافیت و اعتماد سازی کسب و کار آنلاین خود فکر می اندیشید، معمولاً باید به این نکته توجه کنید که چگونه یک برند با کاربران خود ارتباط قوی برقرار می کند. آنچه ممکن است باعث تعجب شما شود تأثیر مشتریان قبلی در افزایش این اعتماد است. در واقع این که چگونه مصرف کننده قبلی می تواند به یک مشوق اصلی برای فروش بعدی شما تبدیل گردد، بسیار حائز اهمیت است.
البته نظرات کاربران باید بی طرفانه و بدون سانسور منتشر گردند تا لایه جدیدی از اعتماد و شفافیت را برای کسب و کار شما ایجاد کنند. سیستم هایی که به مشتریان خود اجازه می دهند تا تجربیات شخصی، علاقه، رضایت یا عدم رضایت خود نسبت به محصولات و خدمات خاص را به اشتراک بگذارند، در ایجاد اعتماد برای برند خود بسیار موفق تر بوده اند.

» انتشار نظرات کاربران در خصوص کالا و خدمات

انتشار نظرات و بررسی های کاربران، باعث افزایش فروش آنلاین، بهبود وفاداری مشتری و حتی افزایش ترافیک می شود. البته یک نگرانی بزرگی که کسب و کارهای آنلاین را از انتشار نظرات کاربران منصرف می کند، ترس از چیزهای منفی است که ممکن است برخی از کاربران درباره محصولات آنها بگویند. ولی به نظر نمی رسد حتی بررسی های منفی به خرید آنلاین آسیب چندانی برساند.
برای مثال یک فروشگاه آنلاین به آدرس AlpacaDirect.com ، انتشار نظرات کاربران را عامل مهم موفقیت طولانی مدت شرکت خود می داند. به گفته جیم هوبارت، بنیانگذار این فروشگاه آنلاین، بر خلاف آن چه به نظر می رسد حتی شاهد رشد ۲۳ درصدی فروش آنلاین در مورد کالاهای دارای رتبه پایین نظر سنجی بوده است.
واقعیت این است که اعتماد به سایر کاربران دیگر، نسبت به انواع تبلیغات خیلی سریع تر عمل می کند. قبل از ایجاد این اعتماد اولیه، بررسی یک کاربر جدید برای خرید آنلاین از فروشگاه شما بسیار محتاطانه و پله ای است. اما هنگامی که اعتماد بین یک برند و یک کاربر برقرار شد، اوضاع به شدت تغییر می کند و کاربر به مشتری دائم و وفادار تبدیل می گردد.

» افزایش ترافیک فروشگاه آنلاین

یکی دیگر از مهم ترین راه حل های افزایش اعتماد کاربران به خرید آنلاین ، تأثیر مثبت افزایش ترافیک در موتورهای جستجو بر کسب و کار فروشگاه های آنلاین است. جالب است بدانید اجازه ثبت نظریات مشتریان به افزایش ترافیک سایت شما بسیار کمک می کند. کاربران احتمالاً هرگز نمی دانند که بررسی های آنها در مورد کالا و خدمات شما چگونه می تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود. در واقع محتویاتی که آنها برای بررسی کالای شما به ثبت می رسانند، ممکن است پاسخ به سوال مصرف کنندگان دیگر باشد. به این ترتیب سوالاتی که کاربران در خصوص کالاها در موتور جستجو می نویسند، ممکن است آنها را مستقیما به فروشگاه آنلاین شما هدایت کند. اگر کاربر از پاسخ درج شده در سایت شما راضی باشد، به احتمال زیاد سایت شما را ترک نکرده و به سادگی خرید را از همان جا انجام می دهد.
نکته اینجاست که بررسی های کاربران کمک می کند تا اطلاعات مفیدی را بین یکدیگر رد و بدل کنند. در نتیجه تجربه ای کامل تر کسب خواهند کرد. در این صورت به سادگی شک و تردیدهای آنها توسط سایر مشتریان دیگر شما برطرف می شود. زیرا می توانند اطلاعات بی طرفانه را سریع تر از خواندن چندین بررسی پراکنده در وب پیدا کنند.

» استفاده از تبلیغات آنلاین کلیدی و هدفمند

خوشبختانه مشاغل تجارت الکترونیکی فرصت های مختلفی را برای جلب اعتماد مشتریان بالقوه دارند. اولین فرصت زمانی پیش می آید که مشتری برای اولین بار یکی از تبلیغات شما را در اینترنت ببیند. درج آگهی به همراه اطلاعاتی مانند تعداد سفارشاتی که تاکنون ارسال شده، تعداد مشتریانی که تاکنون از شما خرید کرده اند، ساعات سرویس دهی به مشتریان، روش های مورد قبول برای پرداخت از جمله اطلاعات کلیدی و تاثیرگذار برای جلب نظر مشتریان جدید است. همچنین بهتر است مدت زمان آماده شدن کالا، نحوه ارسال و تاریخ تحویل آن به روشنی در سایت و صفحه رسمی تجارت الکترونیک شما مشخص شده باشد.

» انتشار تصاویر گرفته شده از محصول توسط مشتری

یکی دیگر از قوی‌ترین راه حل های افزایش اعتماد کاربران به خرید آنلاین ، استفاده از بازاریابی و تجارت بصری است. این روش کمک به سزایی به رشد و موفقیت بیزینس آنلاین شما می کند. برای جلب اعتماد مشتریان جدید کافی است تصاویری که از محصولات شما توسط مشتریان قدیمی گرفته شده است را به اشتراک بگذارید. چرا که استفاده از تصاویر واقعی از محصول، باعث می شود تا مشتریان جدید نسبت به واقعی بودن کیفیت کالای شما مطمئن شوند و به این ترتیب برای خرید آنلاین از شما اقدام نمایند.

» ارائه ضمانت ارجاع محصول در صورت عدم رضایت مشتری

اگر برای شما امکان پذیر باشد تا شرایطی را فراهم کنید که مشتری بتواند در صورت عدم رضایت در مدت زمان مشخصی محصول خریداری شده را به شما مرجوع کند، در واقع بهترین ضمانت ممکن را برای افزایش اعتماد و شفافیت سازی به مشتری ارائه داده اید. این روش در فروشگاه های آنلاین بزرگی نظیر دیجی کالا بسیار موثر واقع شده است.

» تضمین امنیت درگاه پرداخت اینترنتی در فروشگاه آنلاین

بر اساس گفته های کاربران، نگرانی های مربوط به جرایم سایبری یکی از دلایل عدم اعتماد آنها به خرید آنلاین است. به همین خاطر ایجاد بستری امن برای مبادلات مالی بین کاربران و کسب و کار آنلاین و همینطور حفظ حریم خصوصی آنها برای افزایش اعتماد مشتری به خرید آنلاین بسیار مهم است. ضروری است که شما سرعت و امنیت درگاه پرداخت اینترنتی فروشگاه آنلاین خود را از طریق کسب مجوزهای لازم به مشتری اثبات کنید. افراد دارای کسب و کار آنلاین باید در راه حل های مربوط به افزایش امنیت سایبری سرمایه گذاری کنند. آنها باید به طور روشن برای مشتریان توضیح دهند که چگونه از داده های آنها در برابر هکرها محافظت می کنند.

» مدیریت مشتریان و رسیدگی سریع به نیازهای آنها

به عنوان یکی از راه حل های افزایش اعتماد کاربران به خرید آنلاین ، لازم است که شما خدمات پس از فروش و پشتیبانی آنلاین محصولات را به مشتریان خود ارائه دهید. برقراری ارتباط قوی با کاربران و پاسخگویی سریع به سوالات آنها موجب کسب اعتماد و جذب مشتریان جدید و همینطور حفظ مشتریان قدیمی تر می شود.

» افزایش سرعت سایت فروشگاه آنلاین

سرعت یکی از مولفه های اصلی در تجارت الکترونیک است. اطمینان حاصل کنید که سایت شما بر روی هر دستگاهی نظیر رایانه و یا تلفن همراه به سرعت بارگذاری می شود. در واقع کاهش مدت زمان بارگذاری وب سایت به چند ثانیه یا کمتر، بزرگترین تهدید برای رقیبان شما محسوب می شود. اگر وب سایت شما خیلی آهسته بارگیری شود، به احتمال زیاد مشتریان اعتماد خود را نسبت به کسب و کار شما از دست می دهند و از سایت شما خارج می شوند.

پیشنهاد مطالعه: اصول برنامه ریزی پلن تبلیغاتی

دلایل عدم خرید مردم از شمایی که صاحب کسب و کار هستید:

» یکی ازعوامل عدم موفقیت در زمینه بازاریابی زمانی حاصل می‌شود که سایت قادر به ایجاد بستری امن و قابل اطمینان در هنگام سفارش خریداران، نباشد
برای ایجاد چنین اطمینانی، سایت می‌تواند به خریداران این اطمینان را بدهد که کلیه عملیات سفارش خرید از طریق سرورهای امن انجام خواهد گرفت و برای مشتری اطمینانی ایجاد کند که کلیه اطلاعات از قبیل آدرس الکترونیکی و اطلاعات شخصی افراد به صورت کاملا محفوظ، نگهداری شده و به هیچ‌وجه فروخته نخواهند شد.

» چنانچه تبلیغات سایت از قابلیت جذب بالایی برخوردار نباشند
یکی از عوامل عدم جذب مشتریان، پرداختن به بیان کلیه جزییات خدمات بدون ذکر قابلیت‌های اصلی محصولات و خدمات است. همچنین به دلیل عدم وجود تیترها یا خبرهای اصلی، سایت قادر به جذب مشتریان نخواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهم عدم جذب مشتریان، عدم وجود رضایت‌نامه سایر مشتریان که از خدمات و محصولات شما استفاده کرده‌اند و همچنین نبود ضمانت برای محصولات و خدمات می‌باشد.

» یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت در امر بازاریابی، عدم وجود سیستمی مناسب جهت ترغیب کاربران به بازدید مجدد از سایت است
توجه به وجود چنین سیستمی به این علت حائز اهمیت است که کلیه افرادی که مایل به خرید جنس هستند در دفعات اولی که از هر سایت بازدید به عمل خواهند آورد، هرگز جنسی را خریداری نخواهند نمود. در اصل هر چقدر تعداد دفعات بازدید بیشتر شود، شانس یا احتمال خرید نیز به میزان قابل ملاحظه بالا خواهد رفت. موثرترین راه برای متمایل ساختن کاربران به بازدید مجدد، امکان عضویت رایگان در خبرنامه الکترونیکی وب‌سایت شما است.

» عاملی دیگر که در عدم موفقیت سایت نقش دارد، عدم آگاهی دادن به خریداران در مورد تجارت شما است
بدین معنا که چنانچه خریداران اطلاعات کافی در مورد طرف مقابل خود که قرار است از آن‌ها محصول را خریداری نمایند داشته باشند، با اطمینان و اعتماد بیشتری در این راه گام بر می‌دارند. در سایت خود صفحه‌ای با نام «درباره ما» شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخچه بنگاه اقتصادی خود، کارمندان، اطلاعات تماس و غیره قرار دهید.

» نبود راه‌های متعدد جهت دریافت سفارش از طرف مشتریان
از انواع روش‌های پرداخت پول می‌توان به کارت‌های اعتباری، چک، پول نقد و فرم‌های خاص الکترونیکی دیگر اشاره نمود. شما قادرید با گذاردن راه‌های گرفتن سفارشات از طریق تلفن، آدرس پست الکترونیکی، سایت، فکس، آدرس پستی و غیره زمینه را برای خریداران مساعد سازید.

» عاملی دیگر در عدم پیشرفت امر بازاریابی، نداشتن ساختار و ظاهر حرفه‌ای وب‌سایت است
شما باید نام دامنه اختصاصی برای وب‌سایت خود داشته باشید که با تجارت شما مناسبت داشته باشد. ساختار طراحی صفحه بایستی به گونه‌ای شکل گرفته باشد که بازدیدکنندگان قادر به پیمایشی ساده و سریع در آن باشند و همچنین بایستی طراحی گرافیکی صفحات کاملا مرتبط با نوع فعالیت سایت باشد.

» قبل از دادن چیزهای رایگان به مشتریان، آن‌ها باید تبلیغات شما را ببینند و سپس به صفحات دیگر سایت هدایت شوند
اگر سایت از قابلیت ارائه محصولات رایگان در جهت متمایل ساختن بازدیدکننده به سایت استفاده می‌کند، بایستی این محصولات یا در زیر تبلیغات سایت یا در صفحات دیگر سایت واقع شوند. چنانچه لیستی از محصولات رایگان در بالای تبلیغات گذارده شوند، بازدیدکنندگان هرگز به تبلیغات برای محصولاتی که جهت فروش هستند، توجه نخواهند کرد.

» سایت شما قادر به جذب مخاطبان هدف شما نیست
یکی از ساده‌ترین راه‌های موجود، بررسی خریدهای انجام شده توسط مشتریان و بررسی علل توجه آن‌ها به این محصولات می‌باشد. اطلاعات به دست آمده در این زمینه، به شما در اصلاح روش‌های بازاریابی و نوع تبلیغات کمک خواهند کرد.

» یکی از مهم‌ترین عوامل شکست یک سایت، نداشتن سیستمی منظم جهت بررسی سایت، تبلیغات آن و در نهایت اصلاح آن است
فروشندگان زیادی هستند که هیچ‌گاه تبلیغات طراحی شده خود را تغییر نمی‌دهند. شما باید همواره وضعیت تبلیغات سایت خود را کنترل و اصلاح کنید تا حداکثر میزان پاسخ از تبلیلغات را به دست آورید.

» هیچ اجباری را جهت خرید محصولات خود به بازدیدکننده القا نکنید
ممکن است محصولات شما به دلیل کیفیت‌های بالایی که دارند، مورد توجه افراد زیادی واقع شود اما همین افراد به محض خروج از سایت، به مرور زمان و به تعویق انداختن زمان خرید، محصولات شما را فراموش خواهند کرد. برای حل این مشکل، به بازدیدکنندگان یک سری محصولات و امکانات رایگان و همچنین تخفیف بدهید و در ضمن برای هر تخفیف یک زمان پایان اعتبار در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.