تبلیغات در شبکه های اجتماعی

بررسی سبک دادائیسم در تبلیغات ( ناهمگن گرایی )

بررسی سبک دادائیسم در تبلیغات ( ناهمگن گرایی )

معرفی سبک دادائیسم:

«دادائیسم» نهضتی بین المللی است که زاییده هرج و مرج، اضطراب، پریشانی و ناامیدی ناشی از آدمکشی‌ها و خرابی‌های جنگ جهانی اول است. داداییسم زبان حال کسانی است که به پایداری و دوام هیچ امری امید ندارند، در واقع دادائیسم با همه چیز مخالف است حتی با دادائیسم. یکی از بنیانگذاران دادائیسم می‌گوید در ساعت فلان بعد از ظهر فلان روز، در اتاق پشت میز بودیم و یکی داشت دست در دهانش می‌کرد. دادائیست‌ها جامعه را نقد می‌کردند، ولی زبان و آثار آن‌ها به گونه‌ای نبود که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و منظور آنها را بفهمند.

تبلیغات دادائیسم:

سبک تبلیغاتی داداییسم یکی از سبک­های تهاجمی است. بیشتر شرکت­هایی که قصد نابود کردن رقبای خود یا هجوم ناگهانی به بازار با یک محصول جدید یا ایده جدید را دارند از این سبک بهره می­گیرند.
در استراتژی این سبک همواره باید به ارائه روشهای برجسته ای که در تضاد با وجه غالب سبکها و کلیشه های رایج و روز مره باشد و آنها را تحت شعاع قرار بدهد را مورد توجه قرار داد.
در این سبک باید از روشهای غیر معمول و ناب , جهت فتح اذهان مخاطبین که تا بحال آنها را تجربه نکرد ه اند استفاده نمود.

ایجاد کنندگان این سبک با ساختار شکنی و فرم زدایی آگاهانه باید همواره دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت بگیرند تا بتوانند محتوای جامعه روز را بیان نمایند.که همواره سرعت ,کیفیت و در بر داشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی برنامه تیلیغاتی را در بر داشته باشد.

اجرای فی­ البداهه صحنه ­هایی از تولید یا ارایه محصول، موسیقی پرسروصدا و نامناسب از ویژگی­های تبلیغات داداییسم است. به­ طوری که در این هرج و مرج تبلیغاتی، مشتریان را نیز با خود همراه می­کنند و آنان را هم به بازی می­کشانند. در حراج­های کشورهای جهان سوم گاهی این گونه تبلیغات به وفور یافت می­شود به خصوص در تبلیغات کاندیداهای احزاب گوناگون از این نوع سبک تبلیغاتی استفاده می­شود. ولی در کشورهای غربی در اغلب موارد از این سبک به صورت کاملاً علمی برای استراتژی­های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می­کنند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی تبلیغات هدفمند و روش های انجام آن

تکنیک های مورد استفاده در تبلیغات داداییستی:

» تکنیک هیچ گرایی 

در این تکنیک بسیاری از نظریه پردازان تبلیغات یک دید پوچ گرا دارند و این تکنیک را نوعی تاکتیک نیز به حساب می آورند زیرا پوچی را به عنوان نماد اطلاع رسانی کالاها و خدمات بر می گزینند و بی هدف به بازار تبلیغات هجوم می آورند.

» تکنیک هرج و مرج طلبی

در این نوع تبلیغات با از بین بردن قوانین و مرزها و تحریک مخاطبان، هرج و مرجی در محیط بازار و محیط رقابت به وجود می آید. این هرج و مرج گاهی استراتژی بازاریابان است که سعی در برهم زدن بازار دارند. آن ها با ذات تبلیغات مخالف اند و تبلیغات را با اهداف دیگری انجام می دهند. هرج و مرجی که شرکت هیوندایی برای فروش برخی از محصولات خود اجرا می کنند می تواند نشانه هایی از این تکنیک باشد.

» تکنیک هنجار ستیزی و تناقض گویی

این تکنیک تبلیغات هر چیز متعارفی در تبلیغات را مردود می داند. کاملا با قوانین بازار و تبلیغات زمانه خود سر جنگ دارد و در تمامی برنامه تبلیغات، هنجارستیزی کاملا مشهود است. ضدو نقیض گویی از ویژگی های بارز این تکنیک تبلیغات است. کالاها و آدم های خوب را بد و کالاها و آدم های بد را خوب تبلیغ می کند. حتی در رساندن پیام نیز با اهداف از پیش تعیین شده تناقض گویی می کنند. داداییست ها در ایجاد خلاقیت و آفرینش نو در بازاریابی و تبلیغات قدم بزرگی برداشتند. در این تکنیک از برخی عادت های تبلیغاتی به شدت پرهیز می شود و تبلیغاتی که بین عموم مردم عادی شده است، نفی می شود.

» تکنیک شک به همه چیز

تبلیغاتی که به زبان داداییستی باشد به همه نظام ها و واقعیت ها شک می کند. چرا که آنان به دوام و ثبات هیچ چیز معتقد نیستند و همه چیز را بر پایه تصادف و شانس می دانند. داداییسم از آن نظر که گذشته را انکار و ویران می کند، منفی است ولی در عین حال مثبت است چون با شک به همه چیز، بنیادی نو را پایه گذاری می کند.

» تکنیک ساختار شکنی

داداییست ها در تبلیغات می خواهند با ویران کردن قالب های کهنه، خلاقیت به وجود آورند و به نشاط، امید، سرخوشی و شگفتی در شیوه های ترویج دست پیدا کنند. آن ها ا کلمه هایی بسیار شگفت انگیز و غیر معمولی در نام و نشان های خود یا از پیام های تبلیغاتی غیر متعارف استفاده می کنند. ساختار شکنی و سنت شکنی در عناصر بصری و غیر بصری، در تبلیغات طرفداران این تکنیک بیداد می کند. در تیزرهایی که آنان می سازند این مسائل کاملا مشهود است. فیلمبرداری ها و اصوات بسیار عجیب و غریب و صحنه هایی کاملا غیر مرتبط جزو تبلیغات داداییستی محسوب می شود. آنان بازاریابی مدرن را نیز رد می کنند و به همین دلیل تبلیغات مدرن را نیز قبول ندارند و سعی بر آن دارند که تبلیغاتی کاملا مخالف با قواعد زیبایی شناسانه مدرن داشته باشند.

» تکنیک بداهه گویی

داداییست ها خلاقیت را در خلق و آفرینش آنی و بدون هیچ اندیشه و تفکر از پیش تعیین شده می دانند. از نظر آنان همه چیز باید در «حال» خلق شود.

اسلحه مهم مشاوران در استفاده از این سبک:

تجرید اسلحه اصلی مشاوران در سیستم تبلیغاتی دادائیسم میباشد.تجرید یک عمل ذهنی میباشد که ذهن پس از آنکه چند چیز مشابه را درک کرد، آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. اوصافی را که مخصوص به هر یک از آن هاست، کنارگذاشته و وجه تشابه و صفت مشترک میان همه آنها را بر می گزیند. سپس از آن صفت مشترک، یک مفهوم کلی می سازد که درباره همه آن افراد صادق است.
مشاوران تبلیغات در این سبک استراتژیها ی تبلیغاتی خود با استفاده از این عمل ذهنی ,بر مبنای نیازهای موسسات و استفاده بهینه از تمام اجزاء و پتانسیلهای شرکتها بدون اضافه نمودن هزینه های گزاف و بهم ریختن قواعد کلی و کلیشه ای و همواره پیشرو بودن , غیر متعارف بودن و همچنین تغییرو تناقض با احتراز از تزئینات تجملی ودستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی و ایجاد حسی صمیمانه نزد مخاطب بازار هدف آنها را بصورتی هدفدار و موثر با خود همراه خواهند نمود.

نهایتا خلاقیت ,نوع آوری توأم با ساختار شکنی آگاهانه از ویژگیهای عمده این سبک تبلیغاتی میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *