بازاریابی اینترنتی

بررسی شغل مدیر بازاریابی

بررسی شغل مدیر بازاریابی

در یک تعریف کلی مدیر بازاریابی کیست؟

مدیر بازاریابی (Marketing Manager) یا مدیر مارکتینگ کسی است که امور بازاریابی یک کسب و کار یا محصول را مدیریت می کند. ممکن است یک مدیر بازاریابی مسئول چندین کالا و خدمات باشد یا صرفا مسئول یک محصول باشد. یک مدیر بازاریابی باید روحیه ای اجتماعی، دوستانه و با روابط عمومی بالا و انعطاف پذیر داشته باشد. علاوه بر این موارد مدیر بازاریابی باید کاملا متمرکز باشد، به جزئیات توجه کند و در مورد اختصاص بودجه و محدودیت های زمانی هوشیارانه عمل کند.

وظایف مدیر بازاریابی:

. تحقیق و بررسی روند بازار
. شناسایی بازارهای هدف و بهترین روش‌های دسترسی به آن‌ها
. تدوین استراتژی‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف بازاریابی شرکت
. طراحی کمپین و بودجه بندی آن‌ها
. نظارت و انجام هماهنگی‌های لازم برای تولید پوستر، بروشور، بنر تبلیغاتی اینترنتی و…
. طراحی استراتژی رسانه‌های اجتماعی
. شرکت در همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات فروش
. نظارت بر روند اجرایی کمپین‌ها از این بابت که همه چیز به موقع و به درستی اجرا شود.
. نظارت بر بودجه هزینه شده در کمپین‌ها
. بررسی و تهیه گزارش درباره میزان اثربخشی هر کمپین
. مدیریت تیم مدیران (اجرایی) بازاریابی، و دستیاران‌شان.

محیط کار مدیران بازاریابی چگونه است؟

بیشتر کار مدیران بازاریابی میتواند داخل شرکت انجام بپذیرد. تحقیقات محصول، روندهای خرید مصرف کنندگان، و تحلیل بازار جدید نیازمند مهارت های کامپیوتری پیشرفته و توانایی های شخصی قوی برای تعیین موفقیت محصول است.
بسیاری از مدیران بازاریابی برای دیدار با مشتریان سفر میکنند، جهت تعیین حجم مناسب فروش با تیم تولید همکاری میکنند. به علاوه مدیران بازاریابی در صورت نیاز به ملاقات با رسانه های بالقوه مانند کمپانی های تولید فیلم و محصولات چاپی و رسانه های فعال در روابط عمومی، سفر خواهند کرد.
لازم به ذکر است به دلیل رشد سریع دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن، مدیران بازاریابی که با مبانی سئو و بازاریابی دیجیتالی آشنایی دارند از رقبای خود جلوتر خواهند بود.
همچنین مدیران بازاریابی باید توانایی برقراری ارتباط با حامیان و همکاران برند را داشته باشند و تلاش کنند اهداف جمعی آنان را در راستای اهداف سازمان مدیریت کنند. در مقاله زیر این موضوع به صورت شفاف مورد بررسی قرار گرفته است.

6 وظیفه ای که یک مدیر بازاریاب هیچ وقت نباید فراموش کند:

1. به عنوان یک مدیر بازاریابی، شما باید بر تمامی فعالیت‌های هر کمپین نظارت داشته باشید که از راستایشان خارج نشوند.
2.  باید بتوانید نهایت مهارت و خلاقیت خود را برای ارتباط بهتر و بهتر با مشتری به کار بگیرید.
3.  شما ممکن است مسئول چندین کمپین مختلف باشید و طوری تیم اجرایی آن را مدیریت کنید که مطمئن باشید کمپین را به موفقیت می‌رسانند.
4. شما باید بتوانید با شرکت ها و موسساتی که به شما در تحقیقات بازار کمک می‌کنند رابطه برقرار کنید.
5.  باید بتوانید با استفاده از نتایج به دست آمده از تحقیقات بازار، راه حل‌هایی را برای افزایش بازخورد کمپین‌های شرکت‌تان ارائه بدهید.
6.  در نهایت، در پایان هر کمپین باید ارزیابی کنید که این کمپین تا چه توانسته که موفق باشد؟ و گزارش آن را تهیه کنید.

مهارت مورد نیاز برای مدیران بازاریابی موفق:

. مهارت های ارتباطی و بین فردی قوی:
مدیران بازاریابی از این مهارت به صورت روزانه استفاده می کنند. مدیران بازاریابی در ابتدا باید توانایی ترغیب افراد به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شان را داشته باشند. این مهارت تا حدی دشوار است اما کسب آن غیر ممکن نیست. خجالتی نباشید، از همین امروز شروع کنید، سعی کنید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید.

. تقویت مهارت نوشتن:
بین نوشتن و خوب نوشتن تفاوت محسوسی وجود دارد، خصوصا برای یک مدیر بازاریابی. خوب نوشتن سبب میشود مخاطبان را با خود همراه کنید و از طریق واژه ها منظور خود را به بهترین نحو برسانید. همچنین لازم است بدانید چه نوع نوشته ای از نظر گرامری درست یا غلط است.

. مهارت های پیشرفته کامپیوتر:
آفیس یکی از اساسی ترین مهارت های کامپیوتری است که به عنوان مدیر بازاریابی باید دارا باشید، چرا که گزارش نویسی یکی از وظایف اصلی مدیران بازاریابی است. عدم توانایی در تایپ سریع و استفاده از نرم افزارهای مختلف جهت ارائه اطلاعات به نحوی جالب توجه به مرور زمان شما را دچار مشکل خواهد کرد. یادگیری این مهارت ها واقعا آسان است، در این مورد میتوانید از فیلم های آموزشی هم استفاده کنید.

. مثبت اندیش و جمعی باشید:
اگر میخواهید در محیط کار خود راحت باشید، باید بتوانید با دیگران ارتباط مسالمت آمیز و دوستانه ای برقرار کنید. محیط کاری باید کارآمد و در عین حال لذت بخش باشد، به این صورت افراد انرژی بیشتری برای کار کردن دارند. مثبت اندیش بودن سبب میشود با انرژی مثبت به انجام کارهای خود بپردازید و به دیگران هم روحیه دهید، چراکه همانطور که میدانید بازاریابی شغلی 24 ساعته و در 7 روز هفته است و همواره باید هوشیار باشید.

. روحیه تیمی داشته باشید:
مدیریت بازاریابی کاری نیست که به تنهایی از عهده انجام آن برآیید، باید توانایی همکاری با دیگران و کار در قالب تیم را داشته باشید. ملاقات با مشتریان و کارکنان و مدیران سایر بخش ها بخشی از فعالیت های هر روزه ی شما خواهد بود.

. نمایش کیفیت راه حل های ارائه شده:
هر زمان برای مشکلات شرکت راه حل های خلاقانه ارائه می دهید، باید قادر باشید، اثربخشی، کارایی و کیفیت راه حل ارائه شده از جنبه های مورد نظر مانند بودجه مورد نیاز و … را به صورت شفاف و روشن مشخص کنید. همچنین به یاد داشته باشید در تمام مراحل جانب ادب و احترام را رعایت کنید حتی اگر نظرات کوبنده و مخالف شنیدید، این کار شما را حرفه ای تر نشان می دهد.

. کسب مهارت مدیریت پروژه و ارائه و اداره جلسات:
حداقل مهارت مورد نیاز آن است که بتوانید از طریق پاورپوینت جلسه ارائه خود را مدیریت کنید. البته بعضی از مدیران بازاریابی از ارائه های خلاقانه تری استفاده می کنند، که به تناسب موضوع ممکن است جالب توجه یا گیج کننده باشد. بنابراین ابتدا مخاطبان خود را شناسایی کنید و بعد دست به عمل بزنید. آنچه اهمیت دارد آن است که مخاطبان در طول جلسه حوصله شان سر نرود. به علاوه مهارت های برنامه ریزی و کنترل بودجه خود را تقویت کنید چرا که در نهایت با ارائه برنامه کمپین بازاریابی باید برنامه زمانبندی اجرایی خود را نیز ارائه دهید.

شرایط استخدام به عنوان مدیر بازاریابی:

معمولا به ۳ الی ۵ سال سابقه کار (به عنوان مدیر اجرایی بازاریابی یا دستیار مدیر بازاریابی) احتیاج دارید.

برای استخدام شدن به عنوان یک مدیر بازاریابی، خیلی بیشتر از این که مدرک دانشگاهی (و سایر مدارکی) که دارید مهم باشد، تجربه شما و مهارت‌هایی که دارید مهم است. حتی ممکن است شما بدون ارائه مدرک دانشگاهی‌تان، به عنوان مدیر بازاریابی در یک شرکت استخدام شوید، اما اگر در مهارت‌های کاربردی‌تان ضعف‌های قابل توجهی وجود داشته باشد، قید این شغل را بزنید!

درآمد یک مدیر بازاریاب:

درآمد مدیران بازاریابی بسیار متغیر است. بسته به شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید می‌توانید بین حداقل ۱.۵ میلیون تومان تا حتی ۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید. البته مدیران بازاریابی معمولا دستمزدی تشویقی (Bonus) نیز دارند که بنا به ثمربخش بودن فعالیت‌شان در پایان هر ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود (که این مورد کاملا بستگی به شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید (و انصاف مدیر عاملتان!) دارد).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *