ریپورتاژ اگهی چیست؟
همانطور که میتوان حدس زد رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در واقع نوعی از تبلیغات متنی در قالب یک گزارش و خبر است. سایت مشهور Entrepreneur در تعریف خود از رپورتاژ آگهی این گونه میگوید که:
رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) در واقع اطلاعیهای است که از سوی واحد روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی اتفاقات کسب و کار به مردم در رسانههای مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر میشود.
در واقع رپورتاژ خبری نوعی تبلیغات همسان است که به صورت یک گزارش یا رپورتاژ خبری نوشته میشود و البته باید از نظر تبلیغاتی یک فرد متخصص و خبره روی آن کار کند. شما در رپورتاژ آگهی مخاطبانتان را در یک مسیر مشخص همراهی میکنید تا به سمتی که میخواهید هدایت شوند و اتفاقی که میخواهید رقم بخورد.
ساختار و چهارچوب یک ریپورتاژ آگهی اصولی:
نوشتن یک ریپورتاژ آگهی – رپرتاژ آگهی مناسب چهارچوب و اصول خاص خود را دارد. یک ریپورتاژ آگهی خوب باید علاوه بر متن اصلی دارای عنوان مناسب بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه باشد و حتما از کلمه کلیدی اصلی در عنوان مقاله استفاده کنید. بعد از انتخاب یک عنوان مناسب، باید برای جلب توجه خواننده که ترغیب شود ادامه متن و ریپورتاژ آگهی – رپرتاژ آگهی شما را بخواند یک مقدمه یا چکیده مناسب که حاوی مهم ترین اطلاعات متن اصلی و موضوع تبلیغ آگهی شما است، را بنویسید.
در ابتدای متن بهتر است موقعیت مکانی دفتر کارتان و همین طور تاریخ مناسب را درج کنید. حال نوبت به نوشتن متن اصلی تبلیغ آگهی شما است. سعی کنید در متن اصلی هدف کلی خود را خلاصه و مفید بیان کنید. در حدود چند پاراگراف برای متن اصلی کافی است و بهتر است از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید. در مرحله آخر هم اطلاعاتی درباره شرکت و آدرس و شماره تلفن و هم چنین لینک مورد نظرتان را قرار دهید.
اهمیت تولید محتوا در ریپورتاژ آگهی دارد؟
تولید محتوا مهم ترین بخش در رپورتاژ آگهی است که باعث بهبود سئو می شود. هر چه متن تان خلاقانه و با هشیاری تمام و در نظر گرفتن اصول نوشته شود، علاوه بر این که تاثیر زیادی در مخاطب گذاشته حتی باعث می شود، کاربران و دیگر سایت های خبری از آگهی شما استفاده کنند و آن را در سایت های خود باز نشر کنند که این کاملا به نفع شما است.
محتوا تنها متن نیست سعی کنید تصاویر مناسب و متناسب با متن و آگهی تان را در متن رپرتاژ قرار دهید. گاهی قرار دادن یک تصویر جذاب خود به تنهایی باعث جذب مخاطب خواهد شد.
چه وبسایت هایی را برای درج رپورتاژ آگهی (رپرتاژ آگهی) انتخاب نماییم؟
اینکه چه وبسایتی را برای درج ریپورتاژ آگهی انتخاب کنیم بحثی میباشد که بستگی دارد هدف شما از درج آن ریپورتاژ آگهی چه میباشد ؟ اگر هدف اصلی شما برای رپرتاژ آگهی فقط افزایش رتبه گوگل میباشد بهتر است مقالات خود را در وبسایت های خبری و تفریحی درج نمایید که از کیفیت خوبی برخوردار باشند. همچنین اگر هدف شما بازاریابی محصولاتتان نیز میباشد بهتر است از وبسایت هایی استفاده نمایید تا مقاله شما را حداکثر تا چند ساعت در صفحه اصلی وبسایت خود نمایش دهند تا کاربران بیشتری به سمت وبسایت شما هدایت شوند.اغلب مشتریانی که از ما این سوال را میپرسند ما به آن ها پیشنهاد وبسایت های خبری و تفریحی را میدهیم زیرا اینگونه وبسایت ها همانند پیراهن مشکی با هرگونه سایتی ست میباشند چون همه نوع مقاله در آنها درج میشود و همه نوع کاربر در اینگونه وبسایت ها حضور دارند.
انواع ریپورتاژ اگهی:
» رپورتاژ آگهی رسانه ای
که یکی از مهمترین رپورتاژ آگهی ها می باشد کسانی که به دنبال تبلیغات در روزنامه تلویزیون و مجلات و اینترنت می باشند از این روش رپورتاژ آگهی استفاده می کنند.
» ریپورتاژ آگهی خبری و رسانه ای
این نوع از رپورتاژ آگهی که طرفداران زیادی را پیدا کرده است درج رپورتاژ آگهی در مجله های بزرگ می تواند به اعتبار شما
ریپورتاژ آگهی که یک خبر تبلیغاتی می باشد بیش تر در قالب یک گزارش و مقاله در طراحی وب سایت های خبری که بازدید بسیاری دارند انجام می شود که شامل یک تیتر جذاب و و چند پاراگراف متن و عکس و یا متن جذابی می باشد.
اگر محتوا و مقاله ای که ایجاد می کنید اگر خوب باشد و کاربران رضایت کامل را از آن داشته باشند در شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها به اشتراک می گذارند که برای سایت شما بسیار خوب و امتیازهای بالایی را از گوگل دریافت می کنید و همچنین باعث افزایش ترافیک طراحی سایت می شود.
مزایای رپورتاژ آگهی:
طبیعتا کمپینهای روابط عمومی به هر شکلی که پیاده شوند اهمیت زیادی دارند. یکی از دلایلی که باعث اهمیت زیاد رپورتاژ آگهی میشود، فراگیر بودن این روش است که میتوانید متن را در طیف وسیعی از رسانههای آفلاین و آنلاین منتشر کنید.
البته رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین مزایای آن اشاره میکنیم:
» دیده شدن بیشتر
با توجه به فراگیر بودن و جامعیت رپورتاژ آگهی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما میتوانید کانالهای توزیع محتوای زیادی را چون سایتهای پربازدید و پرمخاطب، شبکههای اجتماعی، رسانههای مکتوب و… انتخاب کنید تا بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بنابراین انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر میکند و یکی از کارکردهای اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.
» مناسب برای همه
یکی دیگر از مزایای مهم رپورتاژ آگهی است که همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ میتوانند با اهداف مختلف از این روش استفاده کنند. فرقی نمیکند کسب و کار شما یک نمونه B2B یا B2C باشد، مهم این است که با انتشار یک رپورتاژ آگهی قدرتمند میتوانید حرف خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانید.
» برندسازی و افزایش اعتبار برند
همان طور که پیشتر اشاره کردیم یکی از مهمترین مزایای انتشار رپورتاژ در کانالهای پرمخاطب توزیع محتوا این است که آگاهی از برند شما بیشتر میشود. ضمن اینکه تداوم انتشار رپورتاژ میتواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند.
پیشنهاد مطالعه: با ریپورتاژ اگهی اشنا هستید؟
» هزینه مناسب
رپورتاژ خبری نسبت به برخی از روشهای دیگر هزینه مناسبتری دارد و حتی اگر رپورتاژ آنقدر قوی و جذاب باشد که بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند، بسیاری از کانالهای توزیع محتوا آن را منتشر خواهند کرد. شما با یک هزینه معقول میتوانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدفتان برسانید، نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید.
» بهبود سئو
انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و موثرترین روشها در گرفتن بک لینک و بهبود سئو خارجی سایت است. علت اصلی این مسئله اینجاست که وقتی رپورتاژ خود را در یک سایت پرمخاطب منتشر میکنید و روی کلمات کلیدی موردنظرتان لینک میدهید، میتوانید از یک سایت معتبر لینک فالو (Follow) داشته باشید. ضمن اینکه متن رپورتاژ شما در نتایج گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.
تاثیر ریپورتاژ اگهی بر سئو:
» افزایش تعداد بک لینک
بک لینک در دنیای اینترنت دقیقا مشابه با معرفی یک فروشگاه یا برند به دوستانتان است. زمانی که شما تعریف خدمات یا محصولات یک شرکت یا فروشگاه را بارها از دوستان خود می شنوید، مطمئن خواهید شد که محصولات و خدمات مورد نظر کیفیت مناسب و قابل قبول شما را دارد. گوگل دقیقا از همین روش برای سنجش میزان اعتبار سایت های مختلف استفاده می کند. هرچه افراد از سایت های دیگری وارد سایت شما شده و از آن ها بک لینک بگیرد، گوگل اعتبار بیشتری برای سایت شما درنظر خواهد گرفت.
» افزایش کیفیت بک لینک
از آن جا که افزایش تعداد بک لینک باعث افزایش اعتبار سایت و تاثیر مثبت بر سئو آن خواهد شد، سایت های بسیاری اقدام به استفاده از بک لینک های جعلی می کنند. شاید تا مدت ها قبل الگوریتم های گوگل، به اندازه کافی پیشرفته نبود تا بک لینک های جعلی را تشخیص دهد، اما مطمئن باشید الگوریتم های جدید گوگل به راحتی می تواند این ترفندها را تشخیص داده و سایت مورد نظر را اسپم و حذف کند.
درج رپورتاژ آگهی در سایت های معتبر باعث می شود که بک لینک گیری علاوه بر افزایش در تعداد با کیفیت بالایی انجام شود. از آن جا که کاربران از سایت های معتبر وارد سایت شما می شوند، گوگل بک لینک های شما را صحیح و مناسب تشخیص داده و اعتبار سایت شما را افزایش خواهد داد.
» بازدید سایت شما را افزایش خواهد داد
از دیگر مواردی که می تواند بر سئو سایت تاثیر مستقیم بگذارد، تعداد بازدیدکنندگان روزانه از سایت شما است. رپورتاژ اگهی همانند یک تبلیغات وسیع و گسترده می تواند تعداد کاربران و بازدید کنندگان سایت شما را به شکل چشمگیری افزایش دهد. با افزایش تعداد بازدید کنندگان از سایت، هم میزان فروش و کسب و کار شما بهتر شده و هم سئوی سایت ارتقا پیدا خواهد کرد.
» بک لینک های دائمی خواهید داشت
یکی از ویژگی های منحصر به فرد رپورتاژ آگهی که شما را حیرت زده خواهد کرد، آن است که رپورتاژ آگهی همانند دیگر روش های تبلیغ، موقت نیست. همان طور که می دانید درج هر محتوا تبلیغاتی در هر رسانه از صدا و سیما تا بیلبوردها تنها محدود به زمان مشخص است. در حالی که رپورتاژ آگهی برای همیشه در سایت درج کننده آن باقی می ماند. اگر شما از یک محتوای مناسب با رعایت اصول سئو استفاده کرده باشید، هر زمان افراد کلمه کلیدی مورد نظر را جست و جو کنند، از طریق سایت درج کننده رپورتاژ می توانند وارد سایت شما شوند.
» بک لینک ها از داخل مقاله گرفته می شوند
در صورتی که بک لینک های گرفته شده از یک مقاله تنها در بخش های خاص مانند منو، فوتر و یا جایگاه های تبلیغاتی خاص باشد، اعتبار بک لینک های آن برای گوگل کم است. الگوریتم های گوگل در این حالت احتمال بک لینک پولی و یا یک ارتباط تجاری بین دو سایت را داده و اعتبار کم تری برای آن در نظر می گیرند. در رپورتاژ آگهی، بک لینک ها معمولا بین 3 تا 5 مورد از بخش های مختلف داخل مقاله گرفته می شود. این مساله باعث می شود که گوگل متوجه اعتبار بک لینک ها شده و به آن ها اعتماد می کند.
» فرآیند اندیس گذاری را ساده تر می کند
در صورتی که برای وب سایت خود از رپورتاژ آگهی استفاده کنید، جایگاه سایت شما برای کلمه کلیدی مورد نظر افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع اگر قبل از استفاده از رپورتاژ سایت شما در صفحه اول موتورهای جست و جو ظاهر نمی شد، درج رپورتاژ آگهی باعث افزایش و بهبود جایگاه آن شده و سایت شما را آسان تر و در زمان کوتاه تری پیدا می کند.
با وجود خواندن تمامی مزایای بالا، اگر هنوز برای درج رپورتاژ آگهی شک دارید، تنها کافی است تعرفه های این روش تبلیغاتی را با روش های دیگر مقایسه کنید. درج رپورتاژ حتی در سایت های معتبر و پر بازبیننده هزینه بسیار مناسبی داشته و شما با صرف هزینه ای بسیار مناسب می توانید سئو سایت و میزان سودآوری کاری خود را چند برابر کنید.