سایر مقالات آموزشی

بلاک چین چگونه بر بازاریابی تاثیر می گذارد؟

بلاک چین چگونه بر بازاریابی تاثیر می گذارد؟

مفهوم بلاک چین:

به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

تاریخچه بلاک چین:

تقریبا در سال 1991 تا 2007 بود که استوارت هابر و اسکات استورنتا بر روی طراحی و همچنین ساخت اولین بلاکچین کار می کردند. در سال 2008 سازنده بیت کوین ( ساتوشی ناکاموتو ) مقاله ای در بستر اینترنت درباره بیت کوین یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا منتشر نمود. این مقاله طریقه تولید ارز دیجیتال با امنیت بالا و همچنین بدون نیاز به کنترل بانک ها و نهاد های دولتی ارائه شده بود. در سال ژانویه سال 2009 نیز خالق بیت کوین، این ارز را به عنوان جایگزین برای سیستم های سنتی مالی ارائه نمود. پس از این موضوع، تمامی واکنش ها به این ارز مثبت بود و پس از مدتی اولین بلاک با نام جنسیس بر روی بلاک چین بیت کوین ایجاد شد.

فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟

هنگامی‌ که یک بلاک داده‌ جدیدی را ذخیره می‌کند، به فناوری بلاک چین اضافه می‌شود. همان‌طور که از نام فناوری بلاک چین پیداست، این تکنولوژی متشکل از چندین بلاک است که به هم متصل شده‌اند.

به عبارت دیگر، برای اینکه یک بلاک به فناوری بلاک چین اضافه شود، چهار اتفاق باید بیافتد:

» در ابتدا باید معامله‌ای انجام شود. اجازه دهید با مثالی در خصوص یک خرید آنلاین، موضوع را بازتر کنیم. شما پس از کلیکی سریع روی گزینه‌ی خرید، وارد مرحله‌ی بعدی می‌شوید و با اندکی قضاوت خرید خود را قطعی می‌کنید.

» سپس این معامله باید تأیید شود. پس از انجام خرید، تراکنش شما باید تایید شود. همانند دیگر پروسه‌های ثبت اطلاعات مانند کمیسیون بورس اوراق بهادار، ویکی پدیا یا کتابخانه‌ها، شخصی وجود دارد که مسئول بررسی اطلاعات جدید است. در خصوص فناوری بلاک چین، این وظیفه در اختیار شبکه‌ای از کامپیوترها قرار دارد. این شبکه‌ها اغلب شامل هزاران کامپیوتر – در خصوص بیت کوین در حدود ۵ میلیون – در سراسر جهان هستند. زمانی که شما خرید خود را آنلاین انجام می‌دهید، شبکه‌ای از کامپیوترها به دنبال چک کردن این هستند که تراکنش شما به شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اید اتفاق افتاده است یا خیر. در واقع آن‌ها جزئیات خرید را – مانند زمان معامله، مقدار مبلغ و شرکت‌کنندگان – تایید می‌کنند.

» این تراکنش‌ها باید در یک بلاک ذخیره شوند. بعد از اینکه تراکنش شما به‌ صورت دقیق تایید شد، رنگ آن سبز می‌شود. مبلغ معامله‌تان، امضای دیجیتالی شما و امضای دیجیتالی شرکت آنلاینی که از آن خرید کردید، همگی در یک بلاک ذخیره می‌شوند و این معامله احتمالا به صدها یا هزاران معامله‌ی همانند آن خواهد پیوست.

» هر یک از بلاک‌ها چیزی به نام هش دارند. یک هش رشته‌ای از کارکترها است که در هر فناوری بلاک چین با یک تابع ریاضی خاص به ‌دست می‌آید و توسعه دهندگان آن را مشخص می‌کنند. کوچک‌ترین تغییر در اطلاعات یک بلاک، هش آن را به‌طور کلی تغییر می‌دهد. زمانی که تمام تراکنش‌های بلاک تایید شدند، کد شناسایی منحصر به فردی به آن اختصاص داده می‌شود که همان هش است. در فناوری بلاک چین، هش بلاک‌های بعدی، شامل هش بلاک قبلی هم هستند. هنگامی‌ که این بلاک جدید به فناوری بلاک چین اضافه می‌شود، برای عموم (و حتی شما) قابل مشاهده خواهد بود و به اطلاعاتی مثل داده‌های معامله، زمان، مکان و اینکه چه کسی آن بلاک را به فناوری بلاک چین افزوده است، دسترسی خواهید داشت.

اثر بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال مثبت خواهد بود؟

در عصر دیجیتال، بدیهی است که شرکت‌های مختلف به استفاده از داده‌هایی روی می‌آورند که ابزارهای دیجیتالی درباره مشتریان برای آنها جمع‌آوری می‌کنند. این داده‌ها در بیشتر مواقع از شفاف‌سازی کافی برخوردار نیستند به همین خاطر اشکالاتی در روند بازاریابی رخ می‌دهد. با وجود سیستم شفاف و مشخصی نظیر بلاک چین دیگر بابت صحت داده‌های مشتریان نگرانی وجود نخواهد داشت. از این رو است که به نظر می‌رسد، اثر بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال به شکل مثبتی خود را نشان خواهد داد.

کاربرد بلاکچین در حوزه­های مختلف:

» شبکه­ های اجتماعی

استفاده از بلاک چین در شبکه­های اجتماعی موجب حذف سرور اصلی شبکه شده و شبکه­های اجتماعی را به شبکه­ای همتا به همتا تبدیل می­کند که هیچ نهاد ناظر یا حتی صاحب ان شبکه اجتماعی توانایی دخالت در شبکه یا ایجاد اخلال در ان را نداشته باشد. همچنین استفاده از بلاک چین موجب تقویت مبارزه با اخبار جعلی می­شود و موجب تقویت اعتماد کاربران به اخبار منتشر شده در شبکه­های اجتماعی می­شود.

» صنعت لجستیک

صنعت لجستیک که مبنای انتقال کالاها و خدمات می­باشد یکی از ضروری ترین بخش­های تجارت بین­المللی است.استفاده از بلاک چین در صنعت لجستیک امکان رهگیری سفارشات را فراهم می­کند و امکان دستکاری اسناد مربوط به این سفارشات عملا از بین می­برد.به کار گیری بلاک چین در صنعت لجستیک باعث می­شود تمام بازیگران عرصه تجارت بین المللی در برابر مشتریان خود پاسخگو باشند و هم چنین با افزایش شفافیت در این صنعت به مرور زمان عوامل و بازیگران مخرب از بین می­روند.

» امور پزشکی

نیاز به دسترسی به به تمام سوابق بیمار در یک محیط امن همواره در بین پزشکان و بیمارستان­ها وجود داشته است.قابلیت هایی که در بلاک چین وجود دارد باعث شده توجه جوامع پزشکی و بیمارستانی به این فناوری جلب شود.بیمارستان­ها میتواند در شبکه بلاک چین برای هر بیمار یک پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل دهند که این پرونده شامل تمام سوابق قبلی بیمار و سوابق دیدار­های بیمار و پزشک می­باشد که طی هر ویزیت به روز می­شود. همچنین بیمارستان­ها می­توانند برای پزشکان مشغول به کار در بیمارستان پرونده­های الکتریکی تشکیل دهند تا سوابق پزشکان از جمله سوابق تحصیلی و سوابق عملکردی آن­ها در این پرونده­ها ثبت شوند و در صورت نیاز این سوابق در اختیار بیماران جهت بررسی قرار بگیرند.

» اینترنت اشیاء

فناوری بلاک‌چین از سوی جامعه‌ی صنعتی و پژوهشی به عنوان یک فناوری طغیانگر پیش‌بینی شده است که نقش مهمی در مدیریت، کنترل کردن، و از همه مهمتر حفظ امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء را دارد. این بخش به تشریح این مورد می‌پردازد که چگونه بلاک‌چین می‌تواند یک فناوری کلیدی برای ارائه‌ی راه‌حل‌های امنیتی مناسب برای مسائل چالش‌ برانگیز امروزی در امنیت اینترنت اشیاء باشد. این بخش در ابتدا پس‌زمینه‌ی مختصری در مورد بلاک‌چین ارائه می‌دهد، و سپس به مطرح نمودن آن دسته از مسائل و چالش‌های باز امنیت اینترنت اشیاء می‌پردازد که بلاک‌چین ممکن است راه‌حلی برای آنها ارا‌‌‌‌‌‌ئه دهد. این بخش همچنین راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین ارائه شده برای مسائل امنیتی اینترنت اشیاء را نیز بررسی می‌کند. اینترنت اشیاء به اتصال دستگاه­های هوشمند برای جمع آوری داده­ها و تصمیم گیری هوشمند اشاره دارد.

با این وجود، عدم وجود اقدامات امنیتی ذاتی، اینترنت اشیاء را در معرض تهدیدهای حریم خصوصی و امنیتی قرار می­دهد. طبیعت فراگیر اینترنت اشیاء ایجاد برنامه­های نوآورانه را برای کاربر نهایی ترغیب می کند، اما از طرف دیگر عدم وجود تدابیر امنیتی ممکن است منجر به موارد بحرانی مانند افرادی شود که به دلیل هک شدن در معرض آسیب­های جسمی مانند سرقت قرار دارند.

از سوی دیگر انتظار می­رود اینترنت اشیاء با ارائه راحتی نهایی به مصرف کنندگان، بسیاری از مزایای مختلف را در یک صحنه تجاری گسترده ایجاد کند.

» امنیت سایبری

طبق گفته فلوریان مانچکی از شرکت امنیت فناوری اطلاعات سونیک وال، این تکنولوژی هنوز به میزان کافی امن یا بالغ نشده است تا نگرانی‌های پیرامون امنیت را تسکین داده و مقبولیت گسترده‌تری را به خود جلب کند.

به گفته او ” کدی که بلاک چین را پشتیبانی می‌کند نسبتاً جدید است و در برابر پتانسیل‌های بالقوه انجمن هکرهای جهانی خیلی آزمایش نشده است و در حال حاضر راهی برای شناخت باگ‌های باقی‌مانده و آسیب‌پذیری‌های حاصل از آن وجود ندارد.”

از دید کارل هودز، کارمند ارشد اطلاعات در خیریه نجات کودکان انگستان، بلاک چین تعریف دوباره امنیت سایبری نیست بلکه تنها پلتفرمی برای تواناتر ساختن آن است.

با ترکیب آن با روش‌های کاربردی موجود در زمینه امنیت فناوری اطلاعات، فناوری بلاک چین می‌تواند امنیت بیشتری ارائه دهد. هرچه سازمان‌ها میزان درکشان از پیاده‌سازی این تکنولوژی را توسعه دهند، احتمال حل کردن چالش‌های امنیتی توسط آن به جای اضافه کردن چالشی جدید، محتمل‌تر خواهد بود.

مزایای بلاک چین برای بازاریابی دیجیتال:

مزایای فراوانی در استفاده از سیستم بلاک چین برای بازاریابی دیجیتالی وجود دارد. از جمله ابعاد مثبت اثر بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

» ایجاد تمایز میان داده‌های قلابی و حقیقی

در دنیایی که لایک‌ها هم قلابی از کار درمی‌آیند، استفاده از سیستم بلاک چین می‌تواند به تشخیص افراد حقیقی کمک کند و دید دقیق‌تری از مشتریان در اختیار بازاریابان قرار بدهد.

» حفظ حریم خصوصی

یکی از مشکلاتی که بازاریابان با آن رو به رو هستند، در خطر بودن حریم خصوصی مخاطبان و مشتریان است. اما با وجود سیستم بلاک چین و امنیتی که ارائه می‌کند، اطلاعات و حریم خصوصی کاربران و مشتریان تا حد زیادی امن باقی می‌ماند.

» حدف واسطه‌ها

اثر بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال با حذف واسطه‌ها هم همراه خواهد بود. حذف واسطه‌ها در تعامل میان کاربران و بازاریابان به کاهش هزینه‌های بازاریابی می‌انجامد و عاملی برای تامین امنیت حریم خصوصی مشتریان نیز خواهد بود.

» حفظ امنیت محتوا

محتوا حاکم است. این جمله‌ای است که بیل گیتس افسانه‌ای مطرح کرده و در دنیای بازاریابی و تبلیغات کاملا صحت دارد. حفظ محتوا از دستبرد زدن و مورد هجوم قرار گرفتن کار بسیار دشواری است. اما وجود سیستمی چون بلاک چین به حفظ داده‌های موجود در محتوا نیز کمک می‌کند.

ارتباط بلاک‌چین و بازاریابی محتوا:

“محتوا پادشاه است” شعاری است که کسب‌وکارها و بازاریابان محتوا در همه جا از آن استفاده می‌کنند. در حالی که برخی شرکت‌ها این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده و محتوای با کیفیت و آموزنده تولید می‌کنند، بسیاری از آن‌ها فقط به تولید محتوای زیاد اکتفا کرده‌اند. این امر به توزیع مقدار زیادی محتوای با کیفیت پایین و جعلی در اینترنت منجر شده است. همچنین، این روند باعث شده است که بسیاری از اطلاعات غلط و حتی اطلاعات کاملاً جعلی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به گردش درآید. علاوه بر این، کسب‌وکارهایی که زمان و هزینه زیادی را صرف تولید محتوا می‌کنند، از کپی شدن محتوا و عدم ذکر منبع گلایه دارند.

جلب اعتماد مصرف‌کنندگان نیز از اهداف اصلی بازاریابی محتوا است. یکی از مشکلات در حوزه بازاریابی محتوا بی‌اعتمادی به برند و ضربه‌ای است که این بی‌اعتمادی به بازاریابان محتوا می‌زند. اعتماد مصرف‌کنندگان به بازاریابی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. اخبار جعلی، نظرات جعلی مشتری، عدم اعتماد به دولت، عدم اعتماد به کسب‌وکارها و برند، همه مشکلاتی است که بازاریابان محتوا و برندها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پنج سال پیش طرفداری مشتری، نظرات مخاطب و سیستم‌عامل‌های ارجاع به عنوان منابع “قابل اعتماد” برای مصرف‌کنندگان در ارزیابی خرید به شمار می‌رفتند. در چند سال اخیر، برخی کسب‌وکارها، نظرات جعلی در سایت منتشر می‌کنند تا رتبه سایت را بهبود بخشند یا صرفاً نظرات مثبت را ثبت می‌کنند. با وجود تلاش‌های این کسب‌وکارها برای افزایش جذب مخاطب، عدم اعتبار و نادرستی بسیاری از محتواها و گفته‌ها مشهود است و به همین خاطر نیز اعتماد مصرف کننده بسیار کاهش یافته است.

به دلیل نیاز به افزایش اعتماد در بازاریابی، راه‌حل‌های فناوری بازاریابی زیادی ایجاد شد. بسیاری از تازه‌واردان در این فضا بر اثبات ارزش شبکه‌های تبلیغاتی، اثبات اینکه تبلیغات توسط مصرف‌کنندگان واقعی دیده می‌شود و شبکه‌های تبلیغاتی در افزایش نرخ تبدیل مؤثر بوده‌اند، تمرکز کردند. اما مصرف‌کنندگان انتظار تعاملات قابل اعتماد را دارند و به سوی سیستم‌های تعاملی می‌روند که این نیاز آن‌ها را برطرف کند. صنعت بلاک‌چین این نیاز مصرف‌کننده را با فناوری برطرف می‌کند که صحت هزینه و قابل اعتماد بودن پلتفرم و نظرات شبکه‌های آنلاین را تأیید می‌کند.

بلاک‌چین فناوری قدرتمندی است که پتانسیل حل این مشکلات و دیگر مشکلات در فضای بازاریابی محتوا را دارد. این فناوری، یک دفتر کل دیجیتال است که معاملات را ثبت کرده و آن‌ها را به صورت رمز نگاری‌شده ذخیره می‌کند. پس از ثبت، بلاک‌هایب لاک‌چین را نمی‌توان تغییر داد و یا جایگزین کرد. آن‌ها را می‌توان در دسترس هر کسی قرار داد، اما هیچ راهی برای تغییر و یا حذف بلوکی که قبلاً ثبت شده است وجود ندارد. به دلیل امنیت و نگهداری دقیق سوابق، از بلاک‌چین می‌توان برای بررسی موضوع اخبار جعلی استفاده کرد. با ردیابی منبع خبر و بررسی منشأ آن، می‌توان خبرهای واقعی را از خبرهای بی‌پایه و اساس و جعلی متمایز کرد. بلاک‌چین اطلاعات زیادی را ثبت می‌کند. همه چیز از محل اصلی انتشار محتوا (فیزیکی و دیجیتال) گرفته تا منابع مورد استفاده برای استناد را می‌توان ردیابی و تحلیل کرد. ناشران، وبلاگ‌نویسان سرگرمی تا منابع خبری مورد اعتماد، از مستند بودن اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند، اطمینان بیشتری می‌یابند.

بلاک‌چین همچنین ‌می‌تواند مسائلی چون سرقت ادبی را به لطف نگهداری دقیق سوابق خود و تاریخچه معامله غیر قابل تغییر بررسی کند. بلاک‌چین تاریخچه محتوای اصلی را نشان می‌دهد و به نویسنده اصلی کمک می‌کند که هر گونه محتوای کپی‌شده و سرقت ادبی را گزارش دهد. همچنین، توانایی آن در پردازش تمام اصلاحات، بلاک‌چین را به ابزاری مفید تبدیل کرده است که عملکرد یک محتوا و میزان تعامل نرخ مخاطبی که دریافت کرده را نشان می‌دهد.اطلاعات موجود در بلاک‌چین دقیق‌تر از اطلاعات موجود است و از آن می‌توان برای بررسی عملکرد و به دست آوردن بینش درباره معیارهای مربوطه استفاده کرد.

امنیت در بلاک چین:

اصلی­ترین هدف در استفاده از فناوری مانند بلاک چین امکان به اشتراک­گذاری داده­ها به روشی ایمن و غیر قابل دستکاری برای افراد است،‌‌‌‌‌‌‌‌به ویژه زمانی که اعتماد کامل بین افراد وجود ندارد؛ برای محقق شدن این هدف بلاک چین داده­ها را با استفاده از قوانین پیچیده ر‌‌‌‌‌یاضی و نرم افزاری ذخیره می­کند و بدین وسیله هکرها و مهاجمان کار راحتی برای دستکاری و یا هک داده­ها نخواهند داشت. در این قسمت به تکنولوژی­های به کار گرفته شده در بلاک چین که جهت برقراری امنیت در بلاک چین به کار گرفته شده­اند خواهیم پرداخت.

» مکانیزم اجماع (consensus mechanism )

بلاک چین به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز به یک شخص ثالث مورد اعتماد برای تایید تراکنش ها نیاز ندارد. در عوض برای تضمین قابلیت اطمینان و و انطباق داده­ها و معاملات، بلاک چین مکانیزم اجماع غیرمتمرکز را به اجرا در می اورد.در سیستم های موجود بلاک چین ساز و کارهای مختلفی برای اجماع وجود دارد.

بیت کوین به عنوان محبوب­ترین سیستمی که از بلاک چین بهره می­برد از مکانیزم اثبات کار(proof of work) به عنوان مکانیزم اجماع خود استفاده می­کند. مکانیزم اثبات کار از طریق حل پازل داده­ها را اثبات می­کند.این پازل معمولا یک مشکل محاسباتی سخت اما منطبق با واقعیت است.هنگامی که یک گره یک بلاک ایجاد می­کند باید یک پازل را به عنوان اثبات کار حل کند. بعد از حل پازل برای تحقق هدف مکانیزم اجماع،تشکیل ان بلاک را به گره­های دیگر اعلام خواهد کرد و با تایید ان گره ها بلاک وارد زنجیره بلاک چین خواهد شد.]1 [

» انتشار و همگام سازی بلاک

در بلاک چین هر گره کامل،اطلاعات تمام بلاک­ها را ذخیره می­کند.مکانیزم های انتشار و همگام سازی به عنوان پایه و اساس برای ایجاد اجماع و اعتماد در بلاک چین شناخته می­شوند. در زیر به یکی از مکانیزم­های انتشار بلاک در بلاک چین خواهیم پرداخت.

» نشر مبتنی بر تبلیغ

این مکانیزم نشر از بیت کوین گرفته شده است.به این صورت که وقتی گره A اطلاعاتی در مورد بلاکی دریافت می­کند،یک پیغام به همتاهای متصل به خودش خواهد فرستاد. گره Bوقتی اطلاعات را از Aگرفت همین کار را تکرار خواهد کرد (اطلاعات مربوط به بلاک جدید را به دیگر اعضای متصل خواهد فرستاد). اگر گره B این اطلاعات را از قبل در اختیار داشت پیامی به دیگران نخواهد فرستاد ولی اگر اطلاعات را نداشته باشد به گره A اطلاع خواهد داد و گره A اطلاعات کامل بلاک جدید را برای گره B خواهد فرستاد.

نقش بلاک چین در تامین امنیت داده‌ها چیست؟

مرورگرهای اینترنت و شرکت‌های isp از آنچه در سطح اینترنت انجام می‌دهید، باخبر هستند. آنها طرف سومی در رابطه میان مخاطب و بازاریابان به شمار می‌روند. اما در صورتی‌که از سیستمی مانند بلاک چین برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده شود دیگر نیازی به واسطه‌ها در رابطه و تعامل با مشتریان وجود نخواهد داشت. نتیجه چنین نوع جدیدی از روابط، ایجاد امنیت بیشتر است.

یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید تبلیغات و اقدامات بازاریابی دیجیتالی وجود دارد، هزینه زیاد آن برای شرکت‌ها و ایجاد مزاحمت برای مشتریان است. در صورتی که از سیستم بلاک چین برای ایجاد روابط و تعاملات استفاده شود، دیگر نه هزینه‌ای برای بازاریابان به وجود خواهد آمد و نه مزاحمتی برای کاربران. زیرا حق انتخاب برای مشتریان وجود خواهد داشت. ضمن اینکه در سیستم بلاک چین، دیگر خبری از کلیک‌های دروغین و تقلب‌های رنگارنگ موجود در سطح اینترنت وجود نخواهد داشت و در نتیجه شرکت‌ها نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف و بیهوده برای اقدامات بازاریابی ندارند. اثر بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال بسیار مثبت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *