اهمیت زمان در تبلیغات:
آیا دیده اید کسی نصف شب برای شما پیام تبلیغاتی بفرستد؟ یا ساعت شش صبح از خواب بیدار بشید و رمز گوشی تون و بزنید و با اگهی های تلیغاتی پشت سرهم مواجه شوید؟! خب صد در صد همچین اتفاقی برای هیچ یک از شما همراهان عزیز تدسا نیفتاده! چرا که امروزه شرکت های بزرگ تبلیغاتی که خدمات خاص خود را دارند، استراتژی های خاص خود را برای تبلیغات دارند.
و اولین و مهم ترین فاکتور برای انجام تبلیغات آنلاین فقط و فقط ( زمان ) است و بس… برای همین در ابتدای مقاله از تدسا، پای زمان را وسط کشیدم. خب همچنان با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی زمان مناسب برای تبلیغات و معرفی بهترین جایگاه ها برای تبلیغات انلاین بپردازیم.
زمان بندی تبلیغات مهم است و استراتژی خاص خود را دارد…
شما نمیتوانید انتظار داشته باشید بازاریابی برای لباسهای آستین کوتاه در زمستان آن قدرها کارش بگیرد. چند بخش کلیدی در زمان کمپین تبلیغاتی اهمیت دارد که شامل فصلی، روانشانسی و پاسخگویی میشوند.
» فصلی
اگر شما یک یهودی معتقد را به عنوان مخاطب هدف خود در نظر بگیرید میدانید که این یهودی در روزهای شنبه از هیچ وسیلهی الکترونیکی استفاده نمیکند و اگر برای او در تلویزیون تبلیغات آماده کنید قطعا آن را نمیبیند. اگر این فرد مسیحی معتقد باشد هنگام روزه گرفتن در روزهای جمعه گوشت قرمز استفاده نمیکند. برای چه روزهای جمعه مک دونالد باید بیاید در شبکههای محلی کاتولیک نشین و مذهبی تبلیغ همبرگر کند؟ قطعا این استراتژی جوابگو نیست و کاری که واقعا مک دونالد انجام داد کار درست است: تبلیغات غذاهای دریایی. در کمپین بازاریابی باید روزهای خاص، مقاطع خاص، وضعیت آب و هوا و … را در نظر بگیرید. (برای مطالعه بیشتر مطلب وبلاگ وبیما را در مورد پرسونای مخاطب را مطالعه کنید.)
زمانی که نزدیک به شروع مدارس است طبیعی است اگر فروشگاهی دارید به فروش لوازم التحریر روی بیاورید. در ایران مدارس مهرماه شروع میشوند و سایتهای فروشگاهی در هفتهی آخر شهریور و هفتههای نخست مهر پیشنهادهای ویژهی خود را در سایت به نمایش میگذارند. اما دو سه ماه بعد و در اواخر آذر آیا منطقی است روی فروش لوازم التحریر تمرکز شود؟ یا اینکه باید به شب یلدا توجه شود و تم مناسبی برای شب یلدا تدارک دید؟
» روانشناسی
یکی از مهمترین مسائلی که در زمانبندی کمپین تبلیغاتی خصوصا در داخل کشور نادیده گرفته میشود مسائل روانشناسانه است. اینکه بدانید که یک مصرفکننده طی سالهای خاص چه گونه فکر میکند و چگونه سلایقش شکل میگیرد میتواند به شما کمک کند که چه راهی را برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کنید. در نزدیکی روزهای عید که روزهای تعطیل زیادی نیز به همراه دارد خیلی از مردم برای خود هدف میچینند که سال جدید با برنامهای داشته باشند و در تعطیلات نیز بیهدف زندگی نکنند. خیلیها تصمیم میگیرند در دید و بازدیدهای عید رعایت کنند تا در طول دوران نوروز چاق نشوند. به نظرتان برای این افراد تبلیغات مربوط به ورزش و تغذیه مناسب در طول نوروز چیز جذابی نیست؟
همهی در هنگام تابستان با تبلیغات تورهای مسافرتی جذاب سواحل گرم و آفتابی در نقاط مختلف کشور و خارج از کشور برخورد داشتهاید. در هوای سرد زمستان که برف و باران است به نور آفتاب و گرما نیاز پیدا میکنید و این طبیعت بدن شماست و اگر تعطیلات داشته باشید و پول مناسبی در اختیار داشته باشید وسوسه نمیشوید به آن سواحل گرم و آفتابی سری بزنید؟ بازاریابان حرفهای به خوبی میدانند مردم به چه چیزی نیاز دارند و سعی میکنند با توجه به آن تبلیغات جذابی را طراحی کنند. طراح این کمپین بازاریابی به خوبی میداند باید در طراحی پوسترهای تبلیغاتی از رنگهای گرم، نشاندادن خورشید و دریا استفاده کند تا حس نیاز شما به مکانی که به آن نیاز دارید را دوچندان شود و شما را به سفر و خرید بلیت تور مسافرتی از آنها ترغیب کند.
» پاسخگویی
وقت واقعا طلاست و رقابت در بازاریابی سخت و نفسگیر است یکی از مهمترین تاثیرات زمانبندی کمپین تبلیغاتی در بخش پاسخگویی مشخص میشود. پاسخگویی به بازخوردها در کوتاهترین زمان ممکن یک گام بزرگ در پیروزی در رقابت نفس گیر بازار است. مهمترین بخش زمانبندی کمپین تبلیغاتی به جایی بازمیگردد که به کسانی که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتند و ارتباط برقرار کردند کمک کنیم. در هنگام اجرای کمپین تبلیغاتی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که مربوط به برنامهریزی است و با توجه به بازخورد مخاطبان اگر به آن به موقع پاسخ داده شود هم اعتماد مخاطبان را میخرد هم کمپین بازاریابی بهینه میشود معایب پیش از آن برای مخاطبین جدید پنهان میماند.
یک سری دیگر از مشکلاتی که پیش میآید میتواند به صورت کلی از حیطهی اختیارات کسب و کار شما خارج باشد. به عنوان مثال وقتی در کرمانشاه زلزله آمد بسیاری از کسب و کارها قراردادهای خود را با شرکای کرمانشاهی خود شش ماه و یا بیشتر تمدید کردند و به شرکای تجاری خود این اطمینان را دادند که فقط به فکر سود نیستند و وضعیت آنها را درک میکنند. یا شرکت معروف Tide که ما همه پودر لباسشویی را به نام تاید میشناسیم هنگم طوفان شن در آمریکا کامیونهای لباسشویی رایگان را به سمت سواحل روانه میکرد تا ساکنان بتوانند لباسهای خود را بشویند. این به معنی سوء استفاده از شرایط برای دوران بعد از بحران نیست اگر هدفتان این گونه برداشت شود کاملا نتیجه عکس خواهد داد، هدف مهم در اینجا وفاداری به مشتریان است.
پیشنهاد مطالعه: تاثیر تبلیغات مقایسه ای بر کسب و کار
زمان مناسب برای انجام تبلیغات چه زمانی است؟
شاید متناقض به نظر برسد اما شواهدی وجود دارد که ما را ترغیب می کند تا این پیشنهاد را مطرح کنیم که مشتریان زمانی که احساس خستگی می کنند یا می خواهند تصمیمات متعددی را اتخاذ کنند، تمایل دارند تا در فرایند تبلیغات مشارکت داده شوند و به نحوی در این فرایند درگیر شوند.
استدلالی که در خصوص این موضوع وجود دارد این است که قدرت اتخاذ تصمیم افراد به تدریج رو به کاهش می گذارد.
آنها از منابع داخلی خود استفاده کرده اند و در نتیجه منابع کمتری نیز باقی مانده است.
استدلالی که می توان در اینجا مطرح کرد این است که زمانی که افراد در یک وضعیت تخلیه شده بر روی یک آگهی تمرکز می کنند این احساس در آنها شکل می گیرد که آنها از تمامی منابع موجود خود بهره می گیرند تا در فرایند اتخاذ تصمیم نقش موثری را ایفا کرده و تصمیم گیری کنند که چگونه خود را در این برند مشارکت داده و سهیم کنند.
شما چه فکر میکنید ؟
در این مورد فکر کنید که: اگر شما تمامی چک های موجود در دسته چک خود را در طول یک ماه مورد استفاده قرار دهید، سپس اگر شما تنها مقدار اندکی را برای یک خرید اختصاص داده باشید شما حجم عمده ای از پول خود را برای خرید نهایی خود خرج کرده اید.
بطور نسبی این بدان معنا است که اگر یک آگهی تبلیغاتی در یک زمینه ورزشی تهیه شود این اگهی می تواند زمانی موثرتر شود که اگهی به سمت خاتمه آن واقعه ورزشی سوق داده شود یعنی درست زمانی که فشارها کاهش پیدا می کنند.
آنها ممکن است بر این اعتقاد باشند که تمامی منابع خود را اختصاص داده اند تا آگهی شما را مدنظر قرار دهند و بنابراین در اتخاذ تصمیمات در مورد برند شما اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت. این رویکرد کاملا بدبینانه است اما به نظر میرسد عملکردی ندارد.
بهترین زمان برای تبلیغ:
بهترین تبلیغات به نوعی دارای قلاب هایی هستند که آنها را به هم مرتبط می کنند. که می تواند دوره های فصلی یا تعطیلات را شامل شود.
در یک دنیای ایده آل شما دارای یک پویش تبلیغاتی هستید که در تناسب با هر فصل و هر تعطیلات عمومی می باشد. در عمل اگرچه این ایده ای مناسب است که تبلیغات در طول یک واقعه عمومی صورت بگیرد، شما باید به این موضوع فکر کنید که مناسب ترین و موثر ترین زمان برای انجام شدن آن توسط شما چه زمانی است.
اگر شما کالاهای لوکس را به فروش می رسانید، البته کریسمس بهترین زمان برای انجام تبلیغات در زمینه کالاهای خارجی خواهد بود. اگر شما فروشنده تخته های موج سواری هستید، احتمالا بهترین زمان برای انجام تبلیغات در طول فصل تابستان خواهد بود.
تبلیغات در ایران و زمان مناسب برای انجام تبلیغات
این زمانسنجی با کمی بومی سازی به نسبت رویداد های مهم در کشور عزیزامان ایران نیز بسیار کاربردی خواهد بود .ئ مانند تبلیغ سیستم های گرمایشی قبل از آغاز فصل زمستان و یا تبلیغات کولر در شروع تابستان ، اینکه موقعیت و زمان را برای ارائه محصول یا خدمات خود بدانیم و بهترین زمان آن را درج کنیم .
تعطیلات تنها وقایع عمومی نخواهند بود که شما بخواهید مدنظر قرار دهید. به این موضوع فکر کنید که چه تعداد برند با استفاده از رسانه های اجتماعی در طول امسال تبلیغات خود را انجام داده اند. برندهای مختلف از این موضوع آگاه شده اند که می بایست با مستمعین آگهی ها ارتباط برقرار کنند بنابراین تعطیلات بهترین زمان برای انجام تبلیغات و ارائه پیام های فراگیر خواهد بود.
معرفی بهترین بستر برای تبلیغات:
» گوگل ادوردز
تعریف:
از آنجایی که گوگل این روزها جواب بسیاری از سوالات را در خود دارد، کاربران بسیار زیادی را به صورت روزانه به خود جذب میکند. به همین دلیل است که میتوان آن را بهترین بستر برای انجام تبلیغات اینترنتی دانست. گوگل میتواند تبلیغات شما را در هنگام نمایش دادن نتایج جستجو، به مخاطبان نشان دهد. برای شروع، کافیست کلماتی کلیدی مورد نظر خود را در اختیار گوگل قرار دهید. در ادامه هر کاربری که کلمه کلیدی شما را جستجو کند، با لینک وبسایت شما مواجه خواهد شد.
مزایا:
. دسترسی اطلاعات مربوط به تبلیغ مانند تعداد بازدیدها و تعداد کلیکها
. انعطاف بالا در قیمت گذاری
. قابلیت دسته بندی مخاطبان بر حسب موقعیت مکانی، سن و …
. راه اندازی سریع و آسان
صبا ویژن:
روزانه میلیونها کاربر تحت تاثیر تبلیغات آنلاین صباویژن تصمیمات روزمره بهتری میگیرند.
صدها برند و کسب و کار در خاورمیانه از راهکارهای تبلیغاتی ما استفاده می کنند تا به مشتریان هدف خود بهتر و موثرتر نزدیک شوند.
تا پیام تبلیغاتی خود را گستردهتر انتشار دهند. اعتقاد ما این است که صداقت و شفافیتی که سرلوحه کار خود قرار دادهایم وجه تمایز ماست. ما باور داریم که ارتباط بر پایه اعتماد و صداقت بین کسب و کارها و کاربران برای همه ما مفیدتر خواهد بود.
تبلیغات اینستاگرام:
تعریف:
تبلیغات اینستاگرام، تبلیغاتی مبتنی بر نمایش یک محتوای خاص است. پستهای تبلیغاتی در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی فیسبوک، فیسبوک مسنجر به کاربران نمایش داده میشود. امروزه میلیونها حساب کاربری در اینستاگرام وجود دارد و همین موضوع سبب شده تا صاحبان کسب و کارها تمایل زیادی برای انتشار تبلیغ در این شبکه اجتماعی داشته باشند. برای آشنایی با کمپین تبلیغات در اینستاگرام و روشهای تبلیغات در اینستاگرام در موبودید به مقالههای مربوط مراجعه نمایید.
تبلیغات در فیسبوک ميتوانند در بخشهایی مانند Feed و Sidebar به کاربران نمایش داده شوند. نکته مهم جهت تبلیغات در صفحات اجتماعی این است که هیچ کس برای خرید یک محصول حساب کاربریاش را چک نمیکند. پس باید تبلیغات طوری طراحی شوند تا تجربه کاربری افراد لطمه شدیدی نبیند. به همین دلیل است که بیشتر تبلیغات در فیسبوک کوتاه هستند و تنها از کاربر درخواست میکنند تا راههای ارتباطی خود را وارد کند.
مزایا:
. هزینه کم تبلیغات
. دسته بندی کاربران بر اساس رفتارشان
. نتایج قابل اندازه گیری
» مدیا اد
اگر قصد تبلیغ کسبوکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک میکند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کرده و با هدفمندی تبلیغات اینترنتی خود، مخاطب خود را به صفحه مورد نظر خود جلب کنید.
به کمک پنل مدیااد و مشاوره با مدیرکمپین تبلیغاتی شما میتوانیم رفتار کاربران آنلاین کمپین را به خوبی تحلیل کرده و کمپین را بهینه کنیم.
» تبلیغات توییتر
تعریف:
شبکه اجتماعی توییتر چند سالی است که بر سر زبانها افتاده و امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در سر تا سر جهان از آن استفاده میکنند. از آنجایی که تمرکز اصلی این شبکه اجتماعی بر روی محتوای متنی است و کاربران توییتر معمولا ادبیات منحصر به فردی دارند، کسب و کارها به خصوص استارتآپها میتوانند با تبلیغات درست تحت این بستر، سود فراوانی را به دست بیاورند.
تبلیغات در توییتر به سه دسته تقسیم میشوند:
. توییتهای ارتقا یافته
این دسته شامل توییتهایی میشود که از سایرین اهمیت بالاتری برخوردار هستند. کسب و کارها با استفاده از این توییتها میتوانند به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنند.
. حسابهای کاربری ارتقا یافته
توییتر این امکان را به کسب و کارها میدهد تا بتوانند حساب کاربری خود را ارتقا داده و در معرض دید کاربران جدید قرار دهند.
. ترندهای ارتقا یافته
این مورد شما را در ارتقا دادن یک هشتگ خاص کمک میکند. این هشتگها در قسمت Trends قابل مشاهده خواهند بود.
مزایا:
. دستیابی آسان به مخاطبان هدف
. هزینه کم
. قیمت گذاری منطقی
» تبلیغات لینکدین
لینکدین یک شبکه اجتماعی با بیش از ۵۳۰ میلیون کاربر فعال است که جهت توسعه و بهبود کسب و کارهای مختلف و برقراری ارتباط میان آنها ایجاد شده است. در صورتی که مشتری محصولات و یا سرویسهای شما، کسب و کارها هستند (به بیانی دیگر بیزینس شما از نوع B2B است(، لینکدین این امکان را فراهم میآورد تا بتوانید خود را در معرض دید صاحبان کسب و کارها قرار دهید.
پیشنهاد مطالعه: انواع تبلیغات همسان
تبلیغات در لینکدین به ۵ دسته تقسیم شده است:
. محتوای تبلیغاتی (Sponsored Content)
این محتوای در صفحه اصلی لینکدین (Feed)، به مخاطبان هدف شما نمایش داده میشود. راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در لینکدین، این امکان را به کسب و کارها میدهد تا سرویسها یا محصولات خود را در معرض دید صاحبان شرکتها، برندها و سایر کسب و کارهای اینترنتی قرار دهند.
. پیامهای تبلیغاتی (Sponsored InMail)
از آنجایی که امکان ارسال پیام به حسابهای کاربری گوناگون در لینکدین وجود دارد، شما میتوانید با طراحی یک پیام تبلیغاتی و ارسال آن به صاحبان کسب و کارها، کمپین خود را به ایشان معرفی کنید.
. بنرهای تبلیغاتی (Text Ads)
این متون به همراه آیکونهای کوچک، در بیشتر قسمتهای لینکدین برای کاربران دسکتاپ قابل مشاهده است.
. تبلیغات پویا (Dynamic Ads)
تمرکز این شیوه از تبلیغات بر افزایش تعامل کاربر با یک حساب کاربری معطوف شده است. کاربران لینکدین در صورت مشاهده این تبلیغات میتوانند با کلیک بر روی عکس و یا دکمه CTA، اطلاعات بیشتری در خصوص یک حساب کاربری خاص به دست بیاورند.
. تبلیغات برنامه ریزی شده (Programmatic Display Ads)
در این نوع تبلیغات، قابلیت انتخاب حسابهای کاربری خاص در اختیار شما قرار میگیرد. در نتیجه کمپین تبلیغاتی، بازدهی بالاتری خواهد داشت.
مزایا:
. قابلیت دسته بندی مخاطبان هدف
. تنوع روشهای تبلیغاتی
. قابلیت شخصی سازی تبلیغات
» کاپریلا
در تبلیغات کلیکی کاپریلا، بالاترین درصد کلیکهای واقعی را به همراه بازدهی مطلوب با مناسبترین قیمت تجربه خواهید کرد.
تبلیغات کلیکی هدفمند در کاپریلا، هوش مصنوعی و علم داده را از یک سوی و دانش تبلیغات دیجیتال را از سوی دیگر به هم میرساند.
» تبلیغات پینترست
تعریف:
پینترست با بیش از ۸۰ میلیون کاربر این امکان را به افراد میدهد تا به خلاقانهترین حالت ممکن، کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنند. پستهای تبلیغاتی که در پینترست با نام پینها برتر (Promoted Pins) شناخته میشوند، در معرض دید مخاطبان هدف قرار خواهند گرفت. شما میتوانید کاربران را با استفاده از فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرده با معرفی کمپین خود به آنها، به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.
مزایا:
. مقرون به صرفه بودن
. تاثیر سریعتر بر روی مشتریان
»تپسل
تپسل با در اختیار داشتن شبکه تبلیغاتی گسترده و ارائه انواع تبلیغات آنلاین بر روی این رسانهها قادر است نیازهای تبلیغات آنلاین بزرگترین برندها را برآورده کند.
تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI) از جمله محبوب ترین نوع تبلیغات دیجیتال در تپسل است.تبلیغات CPA یا عضویت کاربر نیز از جمله خدمات تپسل می باشد.
تبلیغات بنری و ویدیویی از انواع روش های تبلیغات موبایلی تپسل می باشد. تپسل با ارائه هوشمند تبلیغات درون برنامه ای به کاربران، کسب درآمدی پایدار و قابلتوجهی را بدون آسیب به تجربه کاربری برای صاحبان رسانه فراهم میکند و تبلیغات را در فضای دیجیتال به گونه ای موثر و بهینه نمایش میدهد.