بک لینک چیست؟
لینک سازی را میتوان پربحث ترین موضوع در سئو دانست و نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا دریابیم بک لینک چیست و پس از آن بررسی کنیم چه تاثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت.
لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.
مزایای بک لینک:
» ایجاد اعتبار برای برند شما
گرفتن لینک از سایتهای محبوب، مهم برای سئو است، همچنین آنها کمک به ایجاد اعتبار برند شما میکنند. به نظر میرسد این لینکها به عنوان نشانه خوبی هستند که اطلاعات مفیدی را برای وبسایت ارائه میکنند و بازدیدکنندگان آن را میتوانند به عنوان نشانهای ببینند که نام تجاری شما یکی از محبوب ترین هاست. بنابراین لینکهایی با کیفیت بالا از وبسایتهای مشهور اثرات زیادی را بر سئوی شما دارد، همچنین آنها کمک خواهند که منبعی از اطلاعات ارائه شوند و میتواند حتی نتیجه آن در لینک دادن به محتوای شما شود و بنابراین شما لینکهای طبیعی میدهید که گوگل دوست دارد.
» ایجاد ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) به طور خودکار
همه منشا ترافیک یک وبسایت از جستجوی گوگل، یاهو، بینگ و دیگر موتورهای جستجو نیست. ترافیک ارجاعی هم درصد زیادی از ترافیک را ایجاد میکند بدین معنی که افراد با کلیک بر روی لینکهای درون محتوا و مطالب مرتبط لینک شده وارد سایت شما میشوند.
لینکهایی با کیفیت بالا در سایتها با مقدار بالای ترافیک نه تنها کمک به سئو میکند، بلکه آنها میتوانند ترافیک هدفمندی را به وبسایت شما هدایت کنند. یک لینک تنها بر روی وبسایت محبوب میتواند باعث ایجاد ترافیک زیادی به وبسایت شما برای سالها شود. یک مورد زیبا در مورد ترافیک ارجاعی این است که آنها بسیار هدفمند هستند.
» دایرکتوری بلند مدت و منابع لینکها
اینترنت یک منبع بزرگی از اطلاعات است که مداوم در حال بروزرسانی است و همیشه دسترسی به اطلاعات از طریق آن وجود دارد. اگر شما لینکهایی با کیفیت بالا از دایرکتوریهای معتبر و دیگر منابع وبسایت بگیرید میتواند کمک به هدایت ترافیک به وبسایت خود برای سالهای آینده شوید.
» ایجاد ارتباطات جدید
هنگامیکه شخصی محتوای خوب شما را میخواند و میبیند یک بکلینک به منبع یا تولید کننده داده شده یک فرصت بسیار خوبی است که آنها روی لینک برای یادگیری بیشتر در مطلب خوانده شده توسط آنها کلیک خواهند کرد.
این میتواند منجر شود که فرد به خبرنامه یا قابلیتهای دیگر بخشهای مختلف وبسایت شما بپیوندد. آنها ممکن است متصل شوند و پروفایل رسانههای اجتماعی شما را دنبال کنند و یا ممکن است وبلاگ شما را بخوانند و سپس آن را به اشتراک بگذارند. یک لینک ساده میتواند شرکت و مشتری را بدون کمک به رتبهبندی موتورهای جستجو با هم آشنا کند.
» قرار گرفتن در معرض نام تجاری و به رسمیت شناختن
هنگامی که کسی محتوای آنلاین را میخواند میتواند به سرعت لینکهای قابل مشاهده درون محتوا را شناسایی کند. هنگامیکه یک مشتری میبیند نام برند شما در تمام محتوای معتبر لینک شده آنها شروع به برقراری ارتباط با شرکت شما با موضوع خاصی که در آن نام برند شما لینک شده میکنند.
هنگامیکه شخص محتوایی را میخواند که شما ایجاد کردید و متن لنگر یا anchor text (متن که به آدرسی لینک شده) را به نام برند شما میبیند آنها یکی از این دو مورد را انجام میدهند؛ آنها یا کلیک بر روی لینک کرده و وبسایت شما را مشاهده کرده و یا آنها نام برند شما را با محتوایی که خواندند ثبت میکنند. حتی اگر آنها فورا سایت شما را مشاهده نکنند شروع به برقراری ارتباط با موضوعات محتوای سایت شما میکنند. این میتواند منجر به بازدید سایت شود و نیز تعامل نام تجاری شود. تمرکز اصلی کمپین لینک بیلدینگ بهبود موقعیت ارگانیک یک وبسایت (ترافیک موتور جستجویی) است اما بدان معنا نیست که باید تنها یک فاکتور برای تخمین عملکرد لینک بیلدینگ به کار ببرید. اگر چه بهبود رتبهبندی فرایندی کند است اما میتواند ترافیک ارجاعی مقدار زیادی ترافیک را میتواند هدایت میکند.
انواع بک لینک:
» بک لینک وبلاگی
» بک لینک اجتماعی (شبکه اجتماعی)، شبکههای ویدئویی، شبکههای متنی، شبکههای » تصویری و عکسی
» بک لینک مسنجری (در پیامرسان)
» بک لینک آفلاین
» بک لینک اپلیکیشنی
» بک لینک انجمنی
» بک لینک کامنتی
» بک لینک فروشگاهی
» بک لینک کتابی
» بک لینک گرافیکی
» بک لینک صوتی
» بک لینک ویدئویی
» بک لینک ایمیلی
» بک لینک رقابتی (مهم)
» بک لینک دانشنامهای (دایرهالمعارف)
» بک لینک خبری (ریپورتاژی)
» بک لینک آپلودی
» بک لینک پاپآپی
» بک لینک پستی
» بک لینک هوایزی
» بک لینک مارکتی (گوگلپلی)
» بک لینک علمی و آموزشی
» بک لینک باکسی (link box)
برای بک لینک سازی باید…
» بررسی نکات قبل از شروع عملیات
قبل از شروع عملیات بک لینک سازی حتما وب سایت را از نظر اصول سئو بررسی نموده تا مشکلی از این بابت نداشته باشد. بررسی وب سایت را حتما زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید تا موردی از نظر شما پنهان نماند. برای بک لینک سازی وب سایت حتما می بایست از محتوای کافی برخوردار باشد و به صورت دوره ای در سایت مقالات جدید و مفید در زمینه شغلی وب سایت بارگذاری گردد. پس از بررسی وب سایت می توانید عملیات بک لینک سازی وب سایت را آغاز نمایید.
» مکان های بک لینک سازی وب سایت
یکی از بهترین مکان های ایجاد لینک به وب سایت فروم ها و تالارهای گفتمان می باشد که می توانید مقالات خود را در آنها با ذکر منبع منتشر نمایید. البته فراموش نشود امضاء انجمن را لینک به وب سایت خود قرار دهید و همچنین در بخش پروفایل آدرس وب سایت را حتما درج نمایید.
در سایت های ساخت وبلاگ رایگان می توانید عضو شده و مقالات خود را در آنها نیز بارگذاری نمایید البته این کار را حتما با ذکر منبع انجام دهید.
» زمان انجام بک لینک سازی
این عملیات می بایست به طور طبیعی و در تمامی روزهای هفته انجام گردد و تعداد ایجاد بک لینک متعادل باشد. به عنوان مثال در یک روز 100 بک لینک ایجاد ننمایید و روز دیگر 10 بک لینک و سعی نمایید به طور متوسط میانگین بک لینک های وب سایت شما در زمان های مختلف برابر باشد. با توجه به ساعات کاری شرکت ها معمولا بک لینک ها در ساعات کاری ایجاد می گردند و بهتر است در خارج از ساعات کاری نیز بک لینک ایجاد نمایید. معمولا عملیات بک لینک سازی برای وب سایت با حجم زیاد انجام می گردد و رفته رفته با توجه به جذب کاربر برای سایت میزان تعداد بک لینک ها کمتر می شود.
» تعداد بک لینک
تعداد بک لینک ها هر چه بیشتر باشد بهتر است البته کیفیت این لینک ها متفاوت بوده و با کیفیت تر باشند تاثیر مثبت تری بر روی رنکینگ و سئو وب سایت خواهند داشت. لینک ها همچنین می توانند اثر منفی بر روی وب سایت داشته باشند و وب سایت شما را متحمل زیان های جدی نمایند. بهتر است بک لینک سازی وب سایت خود را حتما زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید زیرا ممکن است با انجام روش های غلط بک لینک سازی وب سایت شما جزو مجازات های موتورهای جستجو نظیر گوگل قرار گیرد و سایتی نیز که مجازات شد به سختی از این مرحله خارج می گردد.
تاثیر گذاری بک لینک ها کی رخ می دهد؟
موتور های جستجو مانند گوگل هر کدام معیار های مختلفی برای دسته بندی سایت ها دارند.همچنین از دید گوگل تاثیر بک لینک هایی که به سایت شما داده می شود یکسان نیست.فاکتور های زیادی برای دسته بندی تاثیر بک لینک ها وجود دارد.
» اعتبار دامنه
یکی از موارد تاثیر بک لینک ها در گوگل مربوط به اعتبار دامنه می باشد.همین اعتبار دامنه نیز خود بر اساس فاکتور های مختلفی رتبه بندی می شود.اعتبار دامنه بالاتر ؛تاثیر بک لینک در گوگل را نیز بالا تر خواهد برد.
» اعتبار صفحه
در واقع اعتبار صفحه نظیر همان اعتبار دامنه عمل می کند با این تفاوت که اعتبار صفحه در برای بخش خاصی از دامنه محاسبه می شود.افزایش اعتبار صفحات سایت شما بستگی به نوع لینک سازی های داخلی در سایت شما دارد. هر چه بک لینک های داخلی خوبی داشته باشید این صفحات تبدیل به معتبر ترین صفحات دامنه شما خواهند شد و تاثیر بک لینک ها را در این صفحات افزایش می دهند.
» تعداد لینک های خروجی
این نکته در تاثیر بک لینک ها بسیار اهمیت دارد که هر صفجه ای که به شما لینک می دهد مطمئنا به سایت های دیگر نیز لینک داده است. هر چه تعداد لینک های خروجی یک سایت بیشتر باشد از میزان تاثیر بک لینک های آن کاسته می شود. نمونه آن نیز مربوط به سایت های فروش بک لینک و رپورتاژ ها می باشد.
فاکتـورهایی که در تعیین مدت زمان تاثیـر بک لینک ها موثر هستند کدامند؟
» دامنه وب سایت شما
این که شما از چه دامنه ای استفاده می کنید به طور قطع در تاثیر بک لینک های شما در مدت زمان کوتاه موثر است. در نتیجه بررسی ها نشان می دهند که هرچه قدرت یک دامنه بیشتر باشد و به اصطلاح دامنه وسیع تر باشد, سرعت تاثیرگذاری بک لینک ها نیز بیشتر می شود چرا که وب سایت هایی که از دامنه های معتبر و بزرگ استفاده می کنند اغلب بیشتر مورد توجه گوگل قرار می گیرند.
» نوع بک لینک ها
همانطور که میدانید بک لینک ها به دو دسته خوب و بد تقسیم بندی می شوند. بک لینک های خوب, لینک هایی هستند که باعث افزایش رتبه شما در گوگل می شوند و در سمت دیگر بک لینک های بد, ممکن است که تاثیری بر رتبه بندی شما نداشته و یا در بدترین حالت رتبه بندی شما را با ایجاد سئوی منفی کاهش دهند. نوع بک لینک ها در واقع عامل مهمی در تعیین سرعت تاثیر هستند, چرا که بک لینک های بد نیز میتوانند به همان سرعتی که بک لینک های خوب اثر می گذارند موثر باشند و رتبه وبسایت شما را کاهش دهند. پس برای استفاده از بک لینک ها نهایت احتیاط را رعایت کنید.
» برند شما
ممکن است که تصور کنید جایگاه و برند شما مورد اهمیت گوگل نیست اما جالب است بدانید که وبسایت های قدیمی تر به نسبت آسان تر می توانند به رتبه های بالا دست پیدا کنند. سایتی که در زمینه تبلیغات قوی تر عمل می کند به راحتی می تواند با قرار دادن یک مطلب جدید رتبه خود را بالا ببرد, البته به شرطی که مطلب مورد استفاده طبق قوانین سئو نویسی تهیه شده باشد.
» سرعت بک لینک ها
اگر شما لینک های مورد استفاده خود را سریعتر دریافت کنید احتمال بالا رفتن رتبه شما در گوگل نیز بیشتر می شود. دقت داشته باشید که شرکت گوگل از آن چیزی که تصورش را میکنید هوشمند تر است و در صورت ساخت بک لینک های غیر طبیعی به سرعت وبسایت شما را از لیست موتور های جست و جو پاک می کند.