سایر مقالات آموزشی

تاثیر صداقت بر کسب و کار

تاثیر صداقت بر کسب و کار

صداقت در تجارت:

هیچ سازمانی را نمی توان بی نیاز از اصول اخلاقی و به ویژه سرآمدترین آنها که همانا صداقت و درستکاری است دانست. سازمان مجموعه ای از افراد است و در هر سازمان نقش افراد انجام دادن کارها و پیشبرد وظایفی است که به آنها محول می شود. برای اجتناب از آسیب دیدن سازمان اگر اخلاق بر سازمان حاکم باشد و اصول اخلاقی از طرف سازمان و کارکنانش مراعات شود از چند جهت در موفقیت سازمان مؤثر خواهد بود.

چرا صداقت قدرت زیادی دارد؟

صداقت، قدرت بسیار زیادی دارد؛ زیرا نمی‌توان قیمتی روی آن گذاشت. ۹۰ درصد چیزهایی که در دنیا وجود دارند از جمله خدمات درمانی، آموزش و تفریح با پول خریده می‌شوند. اما صداقت یکی از چیزهایی است که نمی‌توان با مبلغ زیاد هم آن را خریداری کرد. ما باید متوجه شویم که اشتباهات بخش طبیعی زندگی ما هستند و این موضوع را بپذیریم. تنها در این صورت می‌توانیم خودمان را ببخشیم و رشد کنیم.

آیا صداقت در بازاریابی به کسب و کار ما کمک می‌کند؟

شاید این سوال پیش آید که چطور صداقت در بازاریابی در مورد کاستی ها و نقاط ضعف کالا یا خدمات مورد نظر می تواند ما را به موفقیت در بازاریابی برساند؟ در طول زمان، بسیاری از بازاریابان به اهمیت این موضوع پی برده اند و دلایل مختلفی را مبنی برصحت آن مطرح می کنند که از جمله ی آن ها به موارد زیر می توان اشاره نمود:

» صداقت مشتریان شما را غافلگیر می کند «

سالیان سال است که مشتریان عادت کرده اند که فقط اطلاعات فیلتر شده ای از نقاط قوت و مزایای خدمات یا محصول را از فروشنده دریافت کنند. حال اگر اطلاعاتی مبنی بر نقاط ضعف و کاستی های محصول به آن ها داده شود این مسئله بسیار برای آن ها غیره منتظره خواهد بود. درست است که با این کار احتمال دارد برخی از مشتریان از خرید خود منصرف شود اما مطمئنا بسیاری از آن ها به خاطر این صداقت در بازاریابی شما را تحسین خواهند کرد.

» صداقت، اطمینان از کیفیت محصول را به مشتری نشان می دهد «

وقتی یک بازاریاب با قوت در مورد کاستی های کالای خود صحبت می کند گویای این واقعیت است که نسبت به ویژگی های محصول خود شناخت و اطمینان کامل دارد.

» راستگویی بین فروشنده و خریدار اعتماد ایجاد می کند «

وقتی که فرد بازاریاب با صداقت نقاط ضعف را با مشتری در میان می گذارد مسلما مشتری می تواند به ادعاهای او در مورد نقاط قوت کالا اعتماد کند. اعتماد مشتری سرمایه ی ارزشمندی است که به صورت تدریجی و در گذر زمان ایجاد می شود اما با فریبکاری و بی صداقتی به سرعت از دست می رود.

» با صداقت می توان مشتریان واقعی را از غیر واقعی تمیز داد «

با شنیدن کم و کاستی های محصول یکسری از افراد که کالای شما مناسب آن ها نیست از خرید منصرف می شود و به سراغ برند دیگری خواهند رفت. در نگاه اول شاید این یک شکست در بازاریابی به حساب آید اما در عمل این طور نیست. در واقع، شما با صداقت از دست مشتریان پردردسری که ممکن است به دلیل نارضایتی از محصول از شما شکایت کنند راحت شده اید و در عوض مشتریان واقعی خود را شناخته و برای آن ها وقت و انرژی خود را صرف می کنید.

» صداقت در بازاریابی منجر به وفاداری مشتریان خواهد شد «

بله؛ روراستی در مورد مشکلات، کار بازاریاب را سخت می کند اما در عوض او خدمات یا کالا را درست بر مبنای نیاز و انتظار مشتریان واقعی عرضه کرده و رضایت و اعتماد آن ها را جلب می نماید که این امر در نهایت به وفاداری خریداران می انجامد.

» با دانستن نقاط ضعف تلاش برای برطرف کردن آن بیش تر می شود «

با علم به کاستی ها و میزان ریزش خریداران، تیم ارائه دهنده ی خدمات یا تولید کننده ی کالا، تلاش مضاعفی به منظور جبران یا از بین بردن عیوب و کاستی نموده که در نهایت منجر به بهبود کیفیت خدمات و محصول می شود.

» صداقت برای صاحبان کسب و کار خوش نامی و اعتبار به ارمغان می آورد «

به طور کلی، اکثر بازاریابان برای فروش محصول و دستیابی به سود صرفا به پررنگ کردن مزایا و برتری های آن نسبت به سایر کالاهای مشابه می پردازند. اما اگر در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف محصول مورد ارائه را نیز انعکاس دهند می توانند در کنار سود بیش تر به اعتماد، اعتبار و وفاداری خریداران واقعی خود دست یافته و به آن ها نشان دهند که تا چه میزان دغدغه ی برطرف کردن نیاز آن ها را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *