معرفی فیسبوک:
فیسبوک شبکه ای اجتماعی است که در کوتاه مدت، میلیونها نفر به سمت آن امدند. البته به نظر می رسد که روند جذب تصاعدی کاربران در این سایت، چندان هم اتفاقی نبوده اند و باور این موضوع کمی سخت است که یک وب گاه ساده، بدون مقصود خاصی و تنها برای استفاده عده ای از دانشجویان طراحی و ساخته شود و ناگهان به شبکه ای بزرگ تبدیل شود که کاربران آن بعد از گذشت کمتر از یک دهه، در آستانه یک میلیارد نفر قرار گیرند.
تاریخچه فیسبوک:
شبکه اجتماعی فیس بوک ابتدا به شکلی ساده و با اسم Facemash در سال 2003 طراحی و پیاده سازی شد (+). این پروژه چندان موفق نبود و بعدها با تغییر ساختار و تغییر نام، در سال 2004 مجدداً توسط مارک زاکربرگ و چهار نفر دیگر از دوستانش در دانشگاه هاروارد به شکل رسمی معرفی و راه اندازی شد. در ابتدا قرار بود فیس بوک صرفاً برای ارتباط میان دانشجویان هاروارد مورد استفاده قرار بگیرد. اما به سرعت به دانشگاهها و مراکز آموزشی دیگر مانند دانشگاه استنفورد نیز تعمیم یافت و سپس در دبیرستانها هم مورد استفاده قرار گرفت.
مزایای تبلیغات در فیسبوک:
. مخاطبان عظیم و جهانی: بستر اصلی بازاریابی برای بسیاری از کسب و کار ها است.
. هدف گذاری های دقیق: جذب مشتریان و مخاطبان با ارزش براساس آمار جمعی, موقعیت مکانی, علایق و رفتار کاربران انجام میشود.
. بازده سرمایه گذاری: بی شک بازدهی تبلیغات شما در فیس بوک ارزش بالاتری نسبت به هزینه ای که میپردازید, دارد.
. تنوع تبلیغات: هدف گذاری بهتر و در نتیجه جذب مخاطبان برای سود بیشتر.
انواع روش های تبلیغ در فیسبوک:
1. تبلیغات با عکس:
اولین و ساده ترین روش تبلیغات در فیس بوک, استفاده از عکس است. اما سادگی به این معنا نیست که جذاب نباشد و حوصله مخاطب سر برود. بلکه میتواند به سرعت مخاطب را جذب کند.
مخاطب با دیدن یک عکس, جذب محصول شما خواهد شد و شما به سرعت به نتیجه دلخواه خود میرسید.
2. تبلیغات ویدئویی:
از تبلیغات ویدئویی میتوانید برای نشان دادن فعالیت های گروه خود, نحوه تولید محصولات و انواع آن استفاده کنید. این نوع تبلیغات میتواند درکنار تبلیغات شما گاهی الهام بخش مخطبان باشد و چیزی را آموزش دهد.
3. تبلیغات چرخشی:
با استفاده از تبلیغات چرخشی میتوانید با بیش از 10 عکس یا ویدئو, خدمات و محصولات خود را به نمایش بگذارید. ازاین نوع تبلیغ میتوانید برای نشان دادن نکات مثبت خدمات و محصولات خود استفاده کنید. همچنین میتوانید با گذاشتن یک عکس به صورت پازلی در قالب چند عکس پاناروما بسازید.
شرکت آی تی Paessler AG برای تبلیغ کارت های رایگان بازی خود از تبلیغات چرخشی استفاده کرد. پس از آن اعلام کرد که برای این تبلیغ در مقایسه با تبلیغات گذشته 51 در صد کم تر هزینه کرده است و بازخورد بالاتری داشته است.
4. اسلاید شو:
تبلیغات در فیس بوک با اسلاید شو یک روش آسان برای ساخت یک ویدئوی کوتاه است. شما میتوانید از کلکسیون عکس ها و ویدئوهای خود برای ساخت اسلاید شوی تبلیغاتی استفاده کنید. اسلاید شو مانند ویدئو ها عمل میکنند اما با این تفاوت که از پهنای باند بسیار کمتری استفاده میکنند. بنابراین برای افرادی که اینترنت ضعیف تری دارند هم به خوبی بارگذاری میشود.
از نکات مثبت دیگر اسلاید شوها میتوان, اضافه کردن نوشته و موزیک را اسلاید ها ذکر کرد. شما میتوانید از کلکسیون عکس های استوکی فیس بوک هم استفاده کنید.
5. تبلیغات پویا:
تبلیغات پویا در فیس بوک برای هدف گذاری بهتر است. به عنوان مثال اگر کسی از صفحه شما بازدید کند و یا برای خرید به صفحه شما بیاید, ولی مراحل خرید را کامل نکند و سایت شما را ترک کند, برای او تبلیغاتی نمایان میشود.
این نوع تبلیغ بسیار مناسب هر کسب و کاری است. چرا که تبلیغات شما در صفحه فیس بوک ( Facebook feed) مخاطب ضاهر میشود. بنابراین برای یادآوری برند و محصولات خود به مخاطبان بسیار کاربرد دارد.
6. تبلیغات مسنجر:
شما میتوانید انواع تبلیغات را در قسمت مسنجر فیس بوک انجام دهید. این یک امکان اضافی برای افرادی است که میخواهند در فیس بوک تبلیغ کنند. در ماه, بیش از 1 میلیارد نفر در این برنامه فعالیت میکنند. کافی است در هنگام انتخاب انواع تبلیغات و مکان تبلیغ, گزینه Messenger را انتخاب کنید.
به علاوه زمانی که تبلیغ شما برای نمایان شدن در فید فیس بوک تنظیم شده است, میتوانید با روشن کردن گزینه “click-to-Messenger” تبلیغ خود را به قسمت مسنجر انتقال دهید.
تکنیک های تبلیغات در فیسبوک:
1. از گروههای فیسبوک برای تشکیل اجتماعات استفاده کنید:
تشکیل دادن اجتماع یک کار ضروری برای معرفی و شکل دادن یک برند است؛ اما اکثر بازاریابها فراموش میکنند که باید روی گروههای فیسبوک سرمایهگذاری کنند. گروههای فیسبوک بسیار شبیه به گروهای لینکدین هستند که شما میتوانید بر اساس علاقه شخصی یک موضوع کلیدی را انتخاب کنید و یک گروه بسازید. از جمله مزیتهای این کار میتوان موارد زیر را نام برد:
. ارتباطات شما را تقویت میکند.
. ارزش برند شما را بالا میبرد.
. ارتباطات متقابل را تسهیل میکند.
. میتوانید اطلاعات مفیدتری به دست آورید.
2. برای تبلیغات فیسبوک از ابزار Qwaya استفاده کنید:
اگر میخواهید روی تبلیغات فیسبوک خود سرمایهگذاری کنید و آنها را کارآمدتر کنید میتوانید با صرف مقداری هزینه از ابزار Qwaya بهرهمند شوید.
3. طول پستها بهتر است که ۱۵۰ کاراکتر باشد:
البته اگر تعداد کاراکترها کمتر از این مقدار باشد بهتر است؛ پیشنهاد ما به شما این است که مانند توییتر از حداکثر ۱۵۰ کاراکتر برای نوشتن پستهای خود استفاده کنید. زیرا پستهای کوتاه بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، پستهایی که طول حداکثر ۵۰ کاراکتر دارند محبوبتر بودهاند و هرچقدر تعداد کاراکترها بالا میرود از میزان محبوبیت آنها نیز کاسته میشود. به عبارت دیگر سعی کنید مختصر و مفید و جذاب بنویسید.
4. از Pages to Watch استفاده کنید:
فیسبوک یک ویژگی بسیار جالب به نام Pages to Watch دارد، این ویژگی به شما بینشی میدهد که میتوانید از آن در بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، این ویژگی به شما امکان میدهد که بتوانید تجزیه و تحلیل صفحاتی را که به آنها علاقهمند هستید، مانند شکل زیر مشاهده کنید.
برای استفاده از این تکنیک کافی است صفحات مربوط به برندهای معروفی را که به صنعت شما مرتبط هستند و صفحه فیسبوک قوی دارند، اضافه کنید. این تکنیک به شما امکان میدهد که بتوانید پستهای کمطرفدار و پرطرفدار را تشخیص دهید و هر زمانی که خواستید پست جدیدی در فیسبوک قرار دهید، از این اطلاعات استفاده کنید.
5. عکسها را از طریق اینستاگرام به اشتراک بگذارید:
بهجای اینکه عکسها را مستقیما داخل صفحه فیسبوک خود به اشتراک بگذارید، آنها را از طریق اینستاگرام پست کنید؛ زیرا نتیجه تحقیقات نشان میدهد پستهایی که از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشوند حدود ۲۳ درصد بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.
البته اگر تعداد کاربران اینستاگرام را در نظر بگیریم، این اختلاف میتواند منطقی به نظر برسد. بر اساس اعلام یک شرکت ارائه راهحلهای نرمافزاری برای بهبود کسب و کار، استقبال کاربران از برندها داخل شبکه اجتماعی اینستاگرام ۱۰ برابر بیشتر از فیسبوک، ۵۴ برابر بیشتر از پینترست و ۸۴ برابر بیشتر از توییتر است. بنابراین استفاده از این تکنیک ساده به شما کمک میکند تا بتوانید نسبت به زمانی که پست را مستقیما از طریق فیسبوک به اشتراک میگذارید، حدود ۲۵ درصد مخاطب بیشتری جذب کنید.
6. بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب پست بگذارید:
مطمئنا شما هم میدانید که زمانبندی پستها در شبکههای اجتماعی یک کار ضروری است. حتی اگر عالیترین پست را هم به اشتراک بگذارید و کاربران آن را نبینند، پست شما در حاشیه قرار میگیرد. تجربه نشان داده است که به دو دلیل، زمان ایدهآل برای انتشار پستها بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب است:
اولین دلیل این است که در این ساعت مردم کمتر پست میگذارند و بنابراین رقابت بر سر دیده شدن کم است.
دوم اینکه اکثر مردم هنوز بیدار هستند و داخل فیسبوک فعالیت میکنند؛ بنابراین ارزش دارد که زمان بگذارید و پست خود را در این ساعت به اشتراک بگذارید.
7. هشتگها را فراموش کنید:
درست است که استفاده از هشتگها در شرایط خاصی میتواند مفید باشد؛ اما در واقع استفاده از آنها در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر کاربردیتر از فیسبوک است. نتیجه یک مطالعه نشان میدهد در فیسبوک، پستهایی که هشتگ ندارند مخاطبان بیشتری نسبت به پستهایی که هشتگ دارند، درگیر میکنند.
استفاده از این تکنیک نهتنها زمان شما را هدر نمیدهد بلکه نتیجه بهتری نیز برای پستهای شما دارد.
8. از Audience Insights استفاده کنید:
حتما تا اینجا متوجه شدهاید که استفاده از برخی ویژگیهای شبکههای اجتماعی تا چه حد میتواند مفید باشد، مخصوصا آنهایی که بر اساس دادهها به شما اطلاعات میدهند. ویژگی Audience Insights یکی از بهترین راهها برای این است که یک بازخورد فوری و مؤثر از مشخصات مخاطبان خود به دست آورید و بتوانید بر اساس علاقهمندی آنها محتوای مرتبطتری تولید کنید. مرتبط بودن محتوا از این نظر مهم است که میتواند تأثیر بیشتری بر مخاطبان شما بگذارد و درنتیجه بهرهمندی شما را بالا ببرد. از طریق این ویژگی شما میتوانید اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، سبک زندگی، سطح تحصیلات و عنوان شغلی مخاطبان خود را به دست آورید.
اما این فقط ظاهر قضیه است. درواقع شما از این اطلاعات میتوانید در دیگر کمپینهای بازاریابی خود نیز استفاده کنید.
9. ویدئوها را مستقیما داخل فیسبوک آپلود کنید:
شاید تصور کنید که استفاده از ویدئوهای یوتیوب داخل فیسبوک میتواند نتیجه بهتری داشته باشد، اما این تصور اشتباه است؛ زیرا ویدئوهایی که مستقیما داخل فیسبوک آپلود میشوند مخاطب بیشتری را درگیر میکنند.
به تصویر بالا نگاه کنید؛ نمودارهای سمت چپ تعداد اشتراک، لایک، کامنت و تأثیرات متقابل ویديوهایی را نشان میدهد که مستقیما داخل فیسبوک آپلود شدهاند و نمودارهای سمت راست همان بازخوردها را برای زمانی نشان میدهند که ویدئوها از سایت یوتیوب داخل فیسبوک منتشر شدهاند. رعایت کردن این نکته ساده کمک میکند که حرکت روبهجلو داشته باشید و بتوانید پیشرفت کنید.
10. پستهای محبوب خود را در بالای صفحه سنجاق کنید:
یکی دیگر از ویژگیهای جالب فیسبوک این است که شما میتوانید پستهایی را که محبوبتر از بقیه بودهاند، در بالای صفحه خود سنجاق کنید؛ از این طریق کاربران فیسبوک حداقل یک بار بهترین پست شما را میبینند. داخل تایملاین خود جستجو کنید و بهترین و باکیفیتترین پست خود را سنجاق یا اصطلاحا پین کنید.