تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان چیست؟

منظور از تبلیغات همسان چیست؟

احتمالا با مفهوم استتار کردن آشنا هستید. اولین گام در استتار کردن، همسان شدن با محیط پیرامونی است. تبلیغات همسان یا Native Ads در واقع هماهنگی و همسان شدن تبلیغات با محیط پیرامونی آن ها است. تبلیغات همسان راهکاری موثر برای جلوگیری از Ad Blindness و یا همان نادیده گرفتن هوشمند تبلیغات توسط کاربران است. بنر همسان، حاوی یک عکس و یک مطلب مرتبط با محتوای سایت است که در ادامه مطالب سایت و در قالب طراحی سایت میزبان نمایش داده می‌شود. این هماهنگی در شکل و محتوا باعث می‌شود تا کاربر به بنر تبلیغاتی اعتماد بیشتری کند و به جهت مرتبط یافتن آن با مطالب سایت، برای دیدن تبلیغ تمایل بیشتری از خود نشان دهد.

چرا تبلیغات همسان؟

تبلیغات همسان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. درواقع براساس مطالعه‌‌ای، مشتری‌ها تبلیغات همسان را ۲۵ درصد بیشتر از تبلیغات سنتی می‌بینند. این باعث می‌شود که روی تبلیغات همسان کلیک بیشتری صورت بگیرد و این نوع از تبلیغات نه‌تنها کلیک بیشتری جذب می‌کنند، بلکه منجر به خرید نیز می‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از تبلیغات همسان:

مهم‌ترین مزیت استفاده از تبلیغ همسان، بهتر دیده‌شدن و افزایش نرخ کلیک خوردن است. اما این تنها مزیت تبلیغات همسان نیست. مزیت دیگر، تمیز‌تر شدن شکل ظاهری واسط کاربری (User Interface) است. چون با استفاده از این نوع تبلیغ، ظاهر همگن‌تر و یکنواخت‌تری به وجود می‌آید.

اما ایرادهایی هم در این روش وجود دارد. از جمله این‌که ممکن است مخاطب، به سادگی نتواند محتوای اصلی و محتوای تبلیغی را تشخیص دهد و از این جهت، آزار ببیند.

به همین علت، معمولاً با کلماتی نظیر Ad و Sponsored به مخاطب یادآوری می‌شود که محتوای مورد نظر، در ازاء پرداخت پول توسط تبلیغ‌دهنده، برای او نمایش داده شده است.

نقطه‌ی ضعف دیگر هم این است که ممکن است محتوای تبلیغ، با استانداردهای بستر عرضه‌کننده همخوان نباشد. البته معمولاً رسانه‌هایی که تبلیغات همسان منتشر می‌کنند، تا حدی مراقب هستند که چنین اتفاقی نیفتد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که تصویر برند، در ذهن مخاطب تضعیف شده و یا حتی تخریب شود.

محل قرارگیری تبلیغات نیتیو:

انواع تبلیغات همسان در پلتفرم‌های مختلفی قابل مشاهده هستند. نمونه‌های از این نوع بازاریابی را در زیر مشاهده می‌کنید:

» تبلیغات “In Feed” «

این تبلیغات را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام، توییتر و غیره ببینید. هنگامی که در یک کانال تلگرامی از خصوصیات یک محصول صحبت می‌شود، تبلیغات همسان صورت گرفته است.

» لیست‌های جستجوی گوگل «

از دیگر انواع تبلیغات همسان می‌توان به نتایج لیست‌هایی که گوگل در هنگام جستجوی یک واژه به شما ارائه می‌دهد اشاره کرد که از تبلیغات گوگل استفاده کرده‌اند.
در نوار جانبی و بالای نتایج جستجوی شما لیست‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند که شما را به موارد مشابه نیاز خود هدایت می‌کنند.

» محتواهای پیشنهادی «

معمول‌ترین نوع تبلیغات نیتیو محتواهای پیشنهادی هستند که شما هنگام مطالعه یک مقاله با آن‌ها برخورد می‌کنید. معمولاً در پایین یا دو طرف مقاله لیست مقالات پیشنهادی قرار داده می‌شود و به شما در انتخاب موضوع متناسب با محتوایی که در حال خواندن آن هستید کمک می‌کند.
تمام مزایا و بازدهی که برای تبلیغات همسان در نظر گرفته می‌شود زمانی خود را نشان می‌دهد که بتوانید مانند سایر روش‌های تبلیغاتی به صورت استاندارد این کار را انجام دهید.

برچسب و علامت‌گذاری تبلیغات همسان:

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها و چالش‌های Native Ads، موضوع برچسب‌گذاری یا Labelingاست.

طبیعتاً اگر از تبلیغ‌دهنده بپرسید، دوست دارد هیچ نوع علامت مشخصه‌ای، تبلیغ او را از محتواهای دیگر جدا نکند تا به حداکثر نرخ CTR دست پیدا کند. اما از سوی دیگر، با این کار اعتماد مخاطبان رسانه از بین خواهد رفت و ممکن است تصویر برند آسیب ببیند.

از سوی دیگر، اگر علامت‌گذاری بسیار شفاف و واضح باشد، ممکن است نرخ کلیک بسیار پایین بیاید و این کار باعث می‌شود که درآمد منتشرکننده‌ی تبلیغ کاهش پیدا کند.

بنابراین اگر قصد دارید با انتشار تبلیغات همسان درآمدزایی کنید، مهم است تصمیم بگیرید که می‌خواهید در کجای این طیف قرار بگیرید:

یک انتهای طیف: برچسب‌گذاری شفاف و واضح، CTR پایین، درآمد کم، اعتبار بالا نزد مخاطب
انتهای دیگر طیف: برچسب‌گذاری مبهم (یا حتی عدم استفاده از برچسب)، CTR بالا، درآمد زیاد، کاهش اعتماد و آسایش مخاطب.

نحوه ایجاد محتوای همسان:

برای ایجاد یک محتوای تبلیغاتی موثر به روش تبلیغات همسان، نکاتی را باید در نظر داشته باشید تا بتوانید از این روش پربازده بهره ببرید.

. عنوان جذاب و مخاطب پسندی را برای محتوای خود برگزینید؛ مخاطب ابتدا عنوان را بررسی می‌کند. از این رو باید عنوان آن‌قدر جذاب و گیرا باشد که بازدیدکننده را برای خواندن متن اصلی ترغیب کند.
. برچسب‌گذاری مناسبی برای مطالب خود ایجاد کنید تا مخاطبان احتمالی شما بهتر آن‌ها را پیدا کنند.
. بدنه اصلی را برای هدایت مفید مخاطب به کار گیرید.
. هیچ‌گاه از مطالب کپی و غیر یونیک استفاده نکنید.
. تا جایی که امکان دارد محتوای خود را از نظر نحوه نگارش، تصویر، موضوع و غیره به سایت میزبان نزدیک کنید.

سخن آخر:

در دنیای امروز همه به تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کار خود نیاز داریم. می‌توان گفت تبلیغات همسان نه تنها خود را با سایت و پلتفرم میزبان تطبیق داده است؛ بلکه شرایط اکنون جامعه را از نظر دسترسی به پلتفرم و تعداد مخاطبان نیز در نظر گرفته است. پس نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی در دنیای امروز، بازدهی بیشتری دارد.

اگر تبلیغات نیتیو یا همسان به خوبی انجام گیرد می‌تواند در افزایش بک لینک، بازاریابی مؤثر، بازدیدکننده بیشتر از خدمات و محصولات و در نهایت برندینگ و فروش بیشتر بسیار مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *