مفهوم تبلیغات پاپ آپ:
پاپ آپ به پنجره های اضافه ای گفته میشود که بر روی یک پنجره و معمولا بدون اجازه کاربر باز میشود، و حاوی تبلیغات هست، به گونه ای که هنگام کلیک بر روی صفحه دلخواه توسط بازدید کننده یک سایت تبلیغ پاپ آپ که کد پاپ آپ ان توسط ادمین سایت در کدهای اون صفحه قرار گرفته نیز اجرا شود.
تاریخچه پاپ آپ:
تبلیغات پاپ آپ برای اولین بار در وبسایت Tripod.com در اواخر دهه 90 میلادی معرفی شدند. جاوا اسکریپت قابلیتی را ایجاد کرد که از طریق آن یک صفحه وب سایت بتواند پنجره ای جدید در مرورگر مخاطبان ایجاد کند. قابلیت های برنامه نویسی وب و طراحی آن دست صاحبان وب سایت ها را برای قرار دادن انواع آیتم ها و دکمه ها در پاپ آپ ها آزاد گذاشته است. اما بدلیل استفاده نامناسب اکثر وبسایت ها و تبلیغات کننده ها از این قابلیت و ایجاد تجربه های نچسب و غیر دلنشین برای مخاطبان از سوی آنها، بسیاری از کاربران به محض مشاهده پاپ آپ ها آنها را بسته و یا سایت را ترک می کنند.
مرورگر Opera اولین مرورگر شناخته شده ای بود که ابزارهایی را برای بلاک کردن پاپ آپ ها ایجاد کرد و سپس Mozilla قابلیت های شخصی سازی شده بیشتری مانند بلاک کردن پاپ آپ هایی که هنگام بارگزاری صفحه ظاهر می شوند را ایجاد کرد. در اوایل سال 2000 میلادی، تقریباً تمامی مرورگرها بجز Internet Explorer این اجازه را به کاربران می دادند تا تمامی پاپ آپ ها را در صورت تمایل بلاک کنند. در سال 2004، مایکروسافت ویندوز XP سرویس پک 2 را به بازار روانه کرد و طی آن قابلیت بلاک کردن پاپ آپ را به اینترنت اکسپلورر نیز اضافه نمود. بسیاری از مرورگرهای مدرن امروزی قابلیت های متعددی برای شخصی سازی پاپ آپ ها ایجاد کرده اند، قابلیت هایی مانند Ad Filtering.
تبلیغات پاپ آپ بر روی سایت شما چه تاثیری دارد؟
در نگاه اول می توان گفت پاپ آپ یک نوع تبلیغ است اما اگر سئو کار کرده باشید می دانید که در صورت خروج کاربر از وبسایت شما بدون دلیل، موجب می شود کاربران کمتر به سایت شما مراجعه کنند که بر رتبه وبسایت شما در الکسا تاثیر منفی می گذارد و همین یک اثر منفی از استفاده از کدهای پاپ آپ می باشد.
همچنین سیستم های Google AdSense و Google AdWords نیز برای سایت هایی که از این دو سیستم استفاده می کنند، در صورت مشاهده تبلیغات پاپ آپ برای آن سایت جریمه ای در نظر می گیرند. این جریمه ها باعث می شود که ورودی سایت شما از گوگل کم شود و مطالب شما از صفحه اول گوگل خارج شوند.
و اما جدا از تمامی این مشکلات، کاربر از سایت شما متنفر می شود!!!
در صورتی که یک وبمستر حرفه ای باشید می دانید خدمت کردن به کاربران، کسب بازدید از موتور های جست و جو و درآمد زایی از اهداف یک وبسایت معمولی می باشد و شما با قرار دادن کد پاپ آپ در سایت خود، برای مدت کوتاهی بازدید کنندگان و رتبه الکسا سایت خود را افزایش می دهید تا کسب درآمد کنید اما پس از مدتی بازدید کنندگان خود را از دست می دهید و ورودی شما در موتور های جستجوگر بسیار کم می شود.
علت محدودیتی که در پاپ آپ وجود دارد به طور عمده ۳ بحث اساسی است:
1. تبلیغات پاپ آپ ناخواسته است و محتوای آن ممکن است غیرمجاز، نامناسب و یا آزار دهنده باشد.
2. آزار دهنده است. زیرا با باز کردن هر صفحه از سایت یک یا چند تبلیغات باز خواهد شد.
3. ممکن است کاربر را از سایت اصلی دور کند و تمایل او را به ادامه جستجو در سایت مذکور از بین ببرد.
آیا پاپ آپ ها برای کاربران آزاردهنده هستند؟
همانطور که گفته شد پاپ آپ ها از نظر بسیاری از مردم آزاردهنده و پرت کننده حواس هستند. اما در واقع لزومی ندارد که پاپ آپ ها شما این چنین باشند! در این مقاله می خواهیم به شیوه هایی که با استفاده از آنها می توانید تبلیغات پاپ آپ خود را از نظر کاربران موثر جلوه دهید را به شما آموزش دهیم.
به طور میانگین پاپ آپ ها نرخ تبدیل 3 درصدی دارند و در بهترین حالت تا به امروز نرخ تبدیل 9.5 درصدی از سوی آنها ثبت شده است. با وجود این آمار و ارقام و با فرض وجود تنها 100 بازدیدکننده از وبسایت، استفاده از یک فرم ثبت نام خبرنامه به صورت پاپ آپ در وبسایت می تواند برای شما به صورت ماهیانه بین 92 تا 274 عضو جدید فراهم کند. اما چطور با وجود این همه شکایت از سوی مردم و کاربران اینترنت از این شیوه تبلیغاتی، پاپ آپ ها واقعاً نتیجه می دهند؟ برای این سوال چندین دلیل وجود دارد.
نحوه کارایی پاپ آپ ها:
» پاپ آپ ها برای همه به نمایش درمی آیند. از آنجایی که پاپ آپ ها برای بسته شدن باید حتماً اول دیده شوند، نرخ دیده شدن 100 درصدی دارند. نرخ تبدیل 3 درصدی برای این نرخ مشاهده شاید عدد خوبی نباشد، اما 3 درصد از تمامی بازدیدکنندگان وب سایت در طول زمان می تواند عدد قابل توجهی باشد.
» پاپ آپ ها زمانی پیام را می رسانند که کاربران تعامل ایجاد کرده اند. پاپ آپ هایی که با استراتژی درست تعبیه شده باشند دقیقاً در زمانی برای کاربران نمایش داده می شوند که آنها آماده انجام عمل خواسته شده باشند. البته این مورد به کلی از پاپ آپ های خروجی از وبسایت که زمانی که کاربر می خواهد از سایت خارج شود برایش نشان داده می شود جدا است.
» پاپ آپ ها ارزش ایجاد می کنند. پاپ آپ های مرتبطی که به خوبی استفاده شوند، برای بازدیدکنندگان و خوانندگان وبسایت ارزش ایجاد می کنند. در ادامه مقاله چند مثال از این مورد را به شما نشان خواهم داد.
پاپ آپ ها نمی توانند نادیده گرفته شوند. برخلاف سایدبار ها و دیگر بخش های وبسایت برای ثبت نام پاپ آپ ها را نمی توان ندید و نادیده گرفت. بازدیدکنندگان باید پیغام و ارزش پیشنهادی شما را هنگامی که بروی صفحه نمایشگرشان ظاهر می شود ببینند.
» همیشه به خاطر داشته باشید که تبلیغات پاپ آپ زمانی موثر هستند که از دید کاربران آزاردهنده نباشند. به شما پیشنهاد می کنیم برای این که پاپ آپ های خود را غیر آزاردهنده (!) کنید، برروی موارد زیر کار کنید.
. عمل بستن پاپ آپ ها را آسان کنید. بدین معنی که دکمه بستن یا x را در جای مناسب قرار دهید که کاربران بتوانند براحتی پاپ آپ را ببندند. دکمه خروج را پنهان نکنید.
. پیشنهاد و محتوایی را که از این طریق به مخاطبان نشان می دهید، حتماً باید با صفحه ای که برروی آن قرار دارند مرتبط باشد.
. پاپ آپ های خود را تنها زمانی به مخاطبان نشان دهید که آماده دیدن آن باشند.
. از شخصی سازی و خلاقیت استفاده کنید تا کاربران به محض مشاهده پاپ آپ آن را نبندند. در شرایط متفاوت، از پاپ آپ های مرتبط با شرایط استفاده کنید.
معایب تبلیغات پاپ آپ:
1- این تبلیغات آزار دهنده هستند! زیرا با اولین کلیک کاربر در سایت یک یا چند تبلیغ باز می شود! (در برخی موارد بدون کلیک هم این صفحات باز می شوند)
2- پاپ آپ ها ناخواسته باز می شوند و محتوای آن ممکن است حاوی ویروس یا اسکریپت خطرناک باشد.
3- بر روی این تبلیغات کنترل خاصی وجود ندارد و محتوی آنها ممکن است نامناسب باشد.
4- تبلیغات پاپ آپ موجب دور کردن مراجعه کنندگان از سایت شود و ادامه جستجوی کاربران در سایت اصلی را از بین ببرد.
5- تبلیغات پاپ آپ ممکن است کاربر را از موضوع اصلی دور کند و کاربر بجای دنبال کردن مطلب خود در وبسایت توسط تبلیغات پاپ آپ به دنبال محتوای دیگری برود.
6- این تبلیغات موجب کاهش رتبه سایت شما در موتور های جستجوگر از جمله گوگل می شود و در نتیجه ورودی شما از گوگل کم می شود.
7- به دنبال کم شدن رتبه و اعتبار سایت شما در موتور های جستجوگر، صفحات سایت شما ممکن است از صفحه اول گوگل خارج شوند.
8- و ده ها معایب دیگر…
مزایای تبلیغات پاپ آپ:
1- شما میتوانید از کد پاپ آپ برای اهداف دیگر بجز تبلیغات استفاده کنید، مانند باز شدن یک صفحه اطلاعات که بسیار برای کاربران مفید باشد.
2- تبلیغات پاپ آپ بسیار سبک هستند و تاثیر زیادی در سنگین شدن سایت و طولانی شدن سرعت لود سایت ندارند .
3- این روش میتواند خیلی زود بازدید کنندگان سایت شما را افزایش دهد.
4- به دلیل هجوم آوردن کاربران با این روش در سایت شما، موجب افزایش چشم گیر رتبه الکسا سایت شما می شود.
5- این تبلیغات نسبت به سایر تبلیغات مقرون به صرفه تر است. چون خیلی زود تر میتواند رتبه شما را افزایش دهد و بازدید کنندگان بیشتری را ارسال کند.