تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی به اندازهای پربازده است که خیلیها باورش نمیکنند. راستش را بخواهید تبلیغات کلیکی برخلاف اسم غلط اندازش اصلاً تبلیغ نیست! نیازی نیست کلی پول بدهید و منتظر بمانید تا مشتری تبلیغتان را ببیند حالا بعدش هم شاید از شما خرید کند یا نه.
تبلیغات کلیکی یعنی اگر مشتری به سایت شما وارد شد پول کلیکش را میدهید، اگر هم نیامد پولی نمیدهید! چی بهتر از این؟ تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) به تبلیغاتی اشاره دارد که در آنها تبلیغدهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانههای ناشر، هزینه پرداخت میکنند. در این روش تبلیغدهندگان برای نمایشهایی که منجر به کلیک نمیشوند هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند.
تاریخچه تبلیغات کلیکی:
در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در نرمافزاری به نام Planet Oasis از این مدل پرداخت، برای کلیکهایی که شرکتها در دایرکتوری نرمافزار دریافت میکردند استفاده شد. در ابتدا شرکتها کمی محتاطانه با این مدل برخورد کردند اما در انتهای ۱۹۹۷ (میلادی) بیش از ۴۰۰ برند مشهور از این مدل استقبال کردند.
گوگل در دسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات جستجوگر خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلیغاتی خود را با نام تجاری Google AdWords به بازار عرضه کرد. اما تا سال ۲۰۰۲ که مدل پرداخت به ازای کلیک معرفی شد کماکان از مدل پرداخت به ازای تعداد نمایش استفاده میکرد. هماکنون ۹۶ درصد درآمد شرکت گوگل از تبلیغات ناشی میشود.
دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی گوگل:
. تبلیغات کلیکی مقرون به صرفه هستند
. سریع ترین روش برای رسیدن بازدیدکنندگان به هدف می باشد
. آسان ترین روش برای تست فروش محصولات است.
معایب تبلیغات کلیکی:
. نیازمندی زمان:
برخلاف مدلهای تبلیغات اجارهای که شما در پایان دوره کیفیت ترافیک دریافتی را مورد بررسی قرار داده و در مورد تداوم انجام تبلیغات در آن رسانه تصمیم میگیرید، در تبلیغات کلیکی به دلیل اینکه دادههای مربوط به تبلیغات به صورت زنده قابل تحلیل و بررسی هستند، ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر بوده و برای بهینهسازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود ملزم هستید که زمان کافی را به بررسی دادهها و بهینهسازی این تبلیغات اختصاص دهید.
. نیازمندی تجربه و دانش کافی:
برای برنامهریزی و اجرای موثر و مفید کمپینهای تبلیغات کلیکی به دانش کافی و تجربه قبلیدر این زمینه نیاز دارید و عدم برخورداری از این دو عامل میتواند موجب شود که بودجه بازاریابی شما بی آنکه بهرهای داشته باشد هزینه شود. در آژانسها و شبکههای تبلیغاتی معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) به تبلیغدهندگان در برنامهریزی و اجرای کمپینهای تبلیغات کلیکی کمک میکنند.
. بودجه کمپینها به سرعت مصرف می شوند:
برخلاف سئو که زمان و مهارتها به عنوان سرمایه مورد نیاز آن به حساب میآیند، تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی دائمی هستند زیرا اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه میباشد که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما بازگشتی در پی نخواهد داشت.
. تبلیغ لزوما منجر به فروش نمیشود:
شما باید به این نکته دقت کنید که کلیکهای صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما میآیند لزوما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمیشوند و وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و محصولاتی که به شما در تبدیل کاربران اینترنت به خریداران کمک میکنند همچنان در زمان اجرای کمپینهای تبلیغاتی باقی است.
چه زمانی از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟
حال که با برخی از دلایل اهمیت تبلیغات کلیکی گوگل آشنا شدید و در واقع دانستید که در اصل تبلیغات کلیکی چیست؟ بد نیست این موضوع را هم بدانید که چه زمانی می توان از تبلیغات کلیکی استفاده کرد.
تا به اینجای مطلب متوجه این موضوع شده اید که تبلیغات کلیکی یا همان ppc برای تمامی کسب و کارها مناسب می باشد و شما با استفاده از آن می توانید برای فروش محصولات، خدمات، افزایش آگاهی از برند خود از طریق گوگل و یا رسانه های اجتماعی استفاده نمایید.
بهترین زمان استفاده از تبلیغات کلیکی مواقعی است که شما پیشنهادات مرتبط یا محدود زمانی دارید زیرا در این شرایط هیچ ابزاری همچون تبلیغات کلیکی نمی تواند سریع ترین دسترسی را برای مخاطبین شما در جهت رسیدن به هدف ایجاد نماید. شما حتی می توانید برای اینکه بر روی کلمات کلیدی سایت خود تسلط داشته باشید و به نوعی آنها را تحت سلطه بگیرید از تبلیغات کلیکی استفاده نمایید
انواع تبلیغات کلیکی:
1. همسان (Native)
در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوبترین روشهای انجام تبلیغات برای برندهای بزرگ هستند. در تبلیغات همسان، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در قالب تصویر و متن به کاربران نشان داده میشود. تبلیغات همسان در ایران معمولا در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) و در محیط سایتها به کاربران نشان داده میشوند. در ادامه یک نمونه تبلیغات همسان مدیااد را در سایت ورزش۳ مشاهده میکنید.
2.تبلیغات در جستجو (Search ads)
تبلیغات در جستجو (Search Ads) یکی دیگر از روشهای بسیار محبوب انجام تبلیغات در ایران است. در این نوع تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده توسط کاربران به آنها نشان داده میشود. یکی از ملموسترین مثالهای تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. در تبلیغات گوگل تبلیغدهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان را به آنها نشان میدهد.
در کنار تبلیغات گوگل (Google Ads)، نوع دیگری از تبلیغات جستجو که در ایران محبوب و مورد استفاده برندهای بزرگ است، تبلیغات جستجوی کافهبازار (CafeBazaar Search Ads) است. در تبلیغات جستجوی کافهبازار صاحبان اپلیکیشن میتوانند پس از تعیین کلمات کلیدی مرتبط به کسبوکار خود و ثبت محتواهای تبلیغاتی، تبلیغات خود را در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارشان در قسمت جستجوی نام اپلیکیشن در کافهبازار به کاربران نمایش دهند.
3.تبلیغات در جستجو (Search ads)
تبلیغات در جستجو (Search Ads) یکی دیگر از روشهای بسیار محبوب انجام تبلیغات در ایران است. در این نوع تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده توسط کاربران به آنها نشان داده میشود. یکی از ملموسترین مثالهای تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. در تبلیغات گوگل تبلیغدهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان را به آنها نشان میدهد.
در کنار تبلیغات گوگل (Google Ads)، نوع دیگری از تبلیغات جستجو که در ایران محبوب و مورد استفاده برندهای بزرگ است، تبلیغات جستجوی کافهبازار (CafeBazaar Search Ads) است. در تبلیغات جستجوی کافهبازار صاحبان اپلیکیشن میتوانند پس از تعیین کلمات کلیدی مرتبط به کسبوکار خود و ثبت محتواهای تبلیغاتی، تبلیغات خود را در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارشان در قسمت جستجوی نام اپلیکیشن در کافهبازار به کاربران نمایش دهند.
. ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) نوع پیشرفتهتری از تبلیغات ریتارگتینگ هستند. در این نوع تبلیغات تبلیغدهندگان کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی میکنند و محصولی را که کاربر قبلا در سایت تبلیغدهنده مشاهده کرده بود به او نشان میدهند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این نوع تبلیغات نشان دادن محصول دیده شده توسط کاربر در محیط اینترنت به کاربر است، این نوع تبلیغات بیشترین استفاده را برای تبلیغدهندگان مالک سایتهای فروشگاهی دارند.
. تبلیغات بنری (Banner Ads)
تبلیغات بنری از جمله ابتداییترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند که در ابتدا به صورت اجارهای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش (CPM) به تبلیغدهندگان ارائه میشدند. در طی سالهای گذشته رسانههای ناشر تبلیغات به ارائه تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) روی آوردهاند. تبلیغات بنری همانطور که از نام آنها برداشت میشود به صورت بنری و معمولا در بالا و ستونهای کناری سایتهای ناشر تبلیغات ارائه میشوند. در تصویر زیر یک نمونه تبلیغ بنری از سایت ورزش۳ را مشاهده میکنید.
تعرفه تبلیغات کلیکی:
پس گفته میشه که هزینه تبلیغات بر اساس قیمت هر کلیک محاسبه میشه. برای هر کلیک مبلغی تعیین میشود برای مثال تصور کنید میخواهید از طریق سایت کاپریلا تبلیغات کنید و قیمت هر کلیک 300 تومانِ. حالا اگر شما بخواید 1۰۰۰ تا کلیک روی آگهی تون انجام بشه باید 300 * 1۰۰۰ یعنی 30۰.۰۰۰ تومان پرداخت کنید. فرمول کلی تبلیغات کلیکی به این صورته:
هزینه تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی.