بازاریابی دیجیتال چیست؟
بسیاری از افراد نمیتوانند یک تعریف صحیح و کامل از اصطلاح بازاریابی دیجیتال ارائه دهند. این اصطلاح آن گونه که به نظر میرسد، پیچیده و مبهم نیست. در واقع، به هر نوع بازاریابی در راستای به فروش رساندن محصولات و خدمات به وسیله دستگاههای الکترونیکی، بازاریابی دیجیتال گفته میشود.
بازاریابی دیجیتال، حرفه جدیدی نیست. این حوزه، با ورود وسایل الکترونیک به زندگی افراد شروع به شکلگیری کرد. اغلب افراد تصور میکنند که این نوع بازاریابی، تنها به بازاریابی محتوا و شبکههای اجتماعی محدود میشود. در صورتی که این موارد فقط بخشی از بازاریابی دیجیتال به حساب میآیند و تمامی زیرمجموعههای این حوزه را دربر نمیگیرند.
ترفند های موثر دیجیتال مارکتینگ:
1. هوش مصنوعی:
سال 2020 زمانی است که مردم سطح کاربرد و اهمیت هوش مصنوعی را درک خواهند کرد. مطمئنا هوش مصنوعی قلب تجارت و صنایع در آینده خواهد بود و درحال حاضر در بین بسیاری از شغلها جایگاه خود را یافته است. چندسال قبل بود که گارتنر پیش بینی کرد تا 2020، فناوریهای هوش مصنوعی در بسیاری از محصولات و خدمات نرم افزاری جدید گسترش خواهند یافت.
. طبق نظر Techgrabyte:
هوش مصنوعی بزرگترین فرصت تجاری برای کمپانیها، صنایع و ملل در چنددهه آینده خواهد بود و میزان GDP جهانی تا 14 درصد تا 2030 افزایش خواهد یافت و این بدان معناست که فناوری هوش مصنوعی تبدیل به مزیت رقابتی در چند سال آینده خواهد شد و دیگران که همراه این فناوری نشوند از دور رقابت عقب خواهند ماند.
. دلایل اقتباس AI:
با کمک AI میتوان رفتار مصرفکننده و الگوهای تحقیق را آنالیز و از دادههای پلت فرمهای رسانه اجتماعی و وبلاگها به صاحبان تجارت کمک کرد با مشتریانشان ارتباط برقرار کنند. هوش مصنوعی به زودی تبدیل به نیروی محرک بسیاری از خدمات خواهد شد و درحال حاضر هم در چند حوزه همچون ارتباطات پایه، معرفی محصول، تولید محتوا، شخصیسازی ایمیلها و مبادلات تجارت الکرونیک کاربرد دارد.
2. بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی:
«بازاریابی موتور جستجو» (Search Engine Marketing) یا اصطلاحاً «SEM»، یکی از موارد نادیده گرفته شده در سئو، یعنی خرید ترافیک اختصاصی از موتورهای جستجو را پوشش میدهد. با استفاده از SEM، میتوان در SERP کاربران، فضایی را به منظور تبلیغات وبسایت خریداری کرد. متداولترین پلتفرمهای غیر رایگان برای جستجو، «Google AdWords» و «Bing Ads» هستند. در این روش، بازاریاب باید مبلغ از پیش تعیین شدهای را به موتورهای جستجو پرداخت کند. با این کار، در بخشهای مختلف SERP حاصل از جستجوی کلمات کلیدی معین یا عبارات خاص، تبلیغات مورد نظر بازاریاب به نمایش درمیآیند.
یکی از انواع SEM، «تبلیغات کلیکی» (Pay-Per-Click Advertising) یا اصطلاحاً «PPC» است. در این روش، موتورهای جستجو به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات یک شرکت، مبالغ مشخصی را دریافت میکند. اخیراً روش PPC در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام نیز در حال اجرا است. در این روش، تبلیغات به صورت اعلان برای مخاطبان مورد نظر شرکت به نمایش درمیآیند. این سیستم، مثال بسیار خوبی از ترکیب روشهای مختلف بازاریابی دیجیتال و به کارگیری آنها برای رسیدن به یک استراتژی کامل بازاریابی است. به عنوان نمونه در اینجا، SEM با بازاریابی شبکههای اجتماعی همپوشانی پیدا کرده است.
3. بازاریابی ویدئویی:
بازاریابی ویدئویی یکی از مهمترین روندهای بازاریابی فعلی است و احتمالا طی 5 تا 10 سال بعد گستردهتر خواهد شد. آمارها نشانگر اهمیت کاربرد این ویدئوها در استراتژی بازاریابی تجاری در 2020 هستند:
. 70% مصرف کنندگان بیان کردند که یک ویدئو تبلیغاتی برند را به اشتراک گذاشتهاند
. 72% صاحبان تجارت ذکر کردند که ویدئو سرعت تغییرشان را ارتقا داده است.
. 52% مشتریان اعلام کردند که تماشا ویدئوهای تیلیغاتی سطح اطمینان شان در حوزه تصمیمات خرید آنلاین را بالا برده است.
. 65% مدیران اجرایی وب سایت بازاریاب را دیده و 39% بعد از تماشا با فروشنده تماس گرفته بودند.
یوتیوب تنها راه نمایش نیست! چندین راه برای مشارکت بیشتر در بازاریابی ویدئویی وجود دارد برای مثال شما میتوانید ویدئویی را در فیس بوک، اینستاگرام یا لینکدین به اشتراک گذاشته یا به شکل آنلاین نمایش دهید.
یکی از مسائل پیشرو مدیران تجاری در سالهای اخیر رشد سریع موبایلها بوده است. صفحات و ایمیلهای طوماری قبل را در صفحات کوچک موبایل به راحتی نمیتوان خواند. البته ویدئو میتواند اطلاعات مشابه را به شکل عالی بدون توجه به نوع دستگاه ارائه دهد.
اگر در سایتتان ویدئو دارید، 50 درصد بیشتر احتمال دارد در بین جستجوها ارائه شوید. چون محتوای ویدئویی برای افراد جذابترند و در گوگل سایتهای دارای ویدئو دارای رتبه بالاتر هستند.
چند روند بازاریابی ویدئویی دیگر که هرروز بیشتر مورد توجه قرار میگیرند به شرح زیر هستند:
. ویدئو زنده که مورد توجه بسیاری از صاحبان تجارت در مصاحبهها، معرفی کالاها و برند می باشد
. ویدئو 1:1 وقتی صاحبان تجارت یا بازاریابان پیامهای ویدئویی شخصی میسازند مطرح میشود. این شیوه منجر به کاهش هزینهها و بالارفتن کیفیت کار میشود.
. ویدئو SEO. یوتیوب و دیگر ویدئوها در SERPها نمایش داده میشوند، بنابراین بهینهسازی ویدئو مهمتر میشود.
. محتوا ویدئویی 360 درجه. این شیوه تجربه جذابی است.
4. بازاریابی شبکه های اجتماعی:
در دنیای دیجیتالی امروزی، شبکههای اجتماعی نقش مهمی را در بازاریابی کسب و کارهای مختلف بازی میکنند و اهمیت آنها در ایجاد یک استراتژی بازاریابی مناسب بر کسی پوشیده نیست. با این وجود، نکته اساسی در بهرهگیری صحیح از شبکههای اجتماعی، شناخت کافی ورودیها و خروجیهای بازاریابی در این روش است. «بازاریابی شبکههای اجتماعی» (Social Media Marketing)، محصولات و خدمات شما را بیش از بیش در معرض دید کاربران قرار میدهد و امکان برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان را برایتان فراهم میکند. در این روش تعامل، شما میتوانید بازخوردهای ارزشمند مشتریان خود را دریافت کنید و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کیفیت خدمات و محصولات و همچنین نحوه ارائه آنها را بهبود بخشید.
تمام اقداماتی که به منظور افزایش ترافیک یا مبادلات تجاری در شبکههای اجتماعی انجام میشوند، در حوزه بازاریابی شبکههای اجتماعی قرار میگیرند. برای بهرهگیری از این نوع بازاریابی میتوانید فعالیتهای تجاری خود را در پلتفرمهایی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب یا لینکدین بیشتر کنید. استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی و تولید محتوای باکیفیت، سرعت رشد و موفقیت کسب و کار شما را افزایش خواهد داد. اغلب شرکتها علاقه زیادی به استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی دارند اما آنهایی که دارای مدل کسب و کار «شرکت به مشتری» (Business to Consumer) یا اصطلاحاً «B2C» هستند، بیشترین بهره را از این روش میبرند. شرکتهایی با مدل کسب و کار B2C، محصولات یا خدمات خود را بدون هیچ واسطهای به دست مشتری نهایی یا هدف میرسانند.
یکی از نکات اساسی در بازاریابی شبکههای اجتماعی، دقت بر روی موضوعاتی است که کاربران در مورد آنها گفت و گو میکنند. شما باید به نظرات مخاطبان گوش دهید، در بحثها شرکت کنید و با استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی، میزان جذابیت هر مطلب را بر اساس تعداد لایک و به اشتراکگذاری آن مورد ارزیابی قرار دهید. به اشتراکگذاری مطالب از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه این کار به نوعی یک تبلیغ رایگان برای کسب و کار شما محسوب میشود. از اینرو، محتوایی را تولید کنید که میزان به اشتراکگذاری آن بالا باشد.
5. اپلیکیشنهای پیام رسان اجتماعی:
اگر فکر میکنید اپلیکیشنهای پیام رسان اجتماعی تنها برای ارسال ایموجی به دوستانتان هستند، نگاهی به آمارهای زیر بیندازید:
. ماهانه 1.3 میلیارد کاربر در پیام رسان فیس بوک فعالیت دارند.
. 10 میلیارد پیام بین افراد و صاحبان تجارت در فیس بوک در هر ماه ارسال میشوند.
. واتساپ 1.6 میلیارد کاربر فعال دارد و 55 میلیارد پیام هرروز در آن اراسال میشوند.
. سه پیام رسان اجتماعی اصلی یعنی واتساپ، فیس بوک مسنجر و وی چت کاربران بیشتری نسبت به فیس بوک یا یوتیوب دارند.
این اپلیکیشنها در ارسال پیام به مشتریان به طور مستقیم بسیار مفیدند چون اجازه شخصی سازی و بالابردن تجربه کاربران را محیا میکنند. به علاوه افراد انتظار دارند مدیران تجاری در این اپلیکیشنها فعالیت کنند چون راهی ساده و آسان برای ارتباط با آنان است.
ایجاد ارتباط، ارائه اطلاعات، افزایش فروش، درگیری افراد در رویدادها، فعالسازی مشتریان بالقوه و ارائه حمایت و کمک از دلایل کاربرد این اپلیکیشنها هستند.
6. بازاریابی پورسانتی:
«بازاریابی پورسانتی» (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش، روشی است که در آن به ازای جذب هر مشتری، مبلغی به فرد جذبکننده پرداخت میشود. این نوع بازاریابی مانند استخدام کارمند برای فروش محصولات یا خدمات یک شرکت و پرداخت پورسانت به ازای هر فروش است. در بازاریابی پورسانتی، تنها برای فروشهای صورت گرفته پول پرداخت میشود و هیچگونه پیش پرداختی به فرد تبلیغکننده تعلق نمیگیرد. بسیاری از وبلاگ نویسان یا وبسایتهای فروش اینترنتی از این نوع بازاریابی استفاده میکنند.
نکته قابل توجه در بازاریابی پورسانتی این است که باید پیش از جذب افراد قوانین و مقررات مشخصی را بین طرفین مشخص کنید. فروشندگان، معرف برند شما هستند و همیشه باید شعار برندتان را به گوش مشتریان برسانند. از اینرو، کلمات بخصوصی که میخواهید فروشندگان از آنها استفاده کنند را در اختیارشان قرار دهید. به علاوه، حتماً باید یک قرارداد کاری نیز برای افراد علاقهمند به همکاری در فروش تهیه کنید.
7. جستجو صوتی و اسپیکرهای هوشمند:
افزایش استفاده از جستجوی صوتی منجر شده کمپانیها تجدید نظر درباب استراتژیهای بازاریابی دیجیتالشان در 2020 داشته باشند. آمارهای زیر را در نظر گیرید:
. 50% تحقیقات تا 2020 به شکل جستجو صوتی خواهند بود.
. 55% امریکاییها در خانه اسپیکر هوشمند تا 2022 خواهند داشت.
. 72% افرادی که اسپیکر هوشمند دارند بیان کردهاند دستگاه بخشی از زندگی روزانهشان شده است.
خرید صوتی به 40 میلیارد دلار تا 2022 خواهد رسید که امروزه 2 میلیارد دلار است.
میزان انتقالات جهانی صوتی بین Q1 سال 2018 و Q2 سال 2019 سه برابر شده و از 9.36 میلیون واحد به 26.1میلیون واحد رشد داشته است.
در کل، انتظار میرود افراد در آینده بیشتر از جستجو صوتی استفاده کنند.
جستجو صوتی نقش مهمی در ارائه اطلاعات مرتبط با سرچ افراد ایفا میکند. AI هوشمندتر شده و میزان خطا صورت گرفته توسط برنامههایی چون Alexa، Siri و گوگل بسیار کمتر شده است.
بسیاری از برندها هم اکنون از جستجو صوتی در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود برای ارائه محتوای ارزشمند به مشتریانشان استفاده میکنند.
توجه داشته باشید که نه تنها کمپانیهای بیشتری برای معرفی برندشان از محتوا صوتی استفاده خواهند کرد، بلکه تبلیغات هم به این سمت خواهند آمد. این بدان معناست که Alexa علاوه بر پاسخدهی به سوال، اسپانسر خود را هم معرفی خواهد کرد.
برای تمام فناوریهای صوتی به یاد داشته باشید که مطالب را به شکل محاورهای با تمرکز بر قطعههای ویژه در گوگل و تکیه بر کلمات کلیدی گفتاری بنویسید.
بهینهسازی جستجو صوتی راهی عالی برای معرفی برند است، اما چگونه میتوان با این شیوه محصول را فروخت؟
در 2020، شاهد استفاده گستردهتر صاحبان تجارت از اسپیکرهای هوشمند برای افزایش فروش خواهیم بود.
البته کمپانیها باید درنظر داشته باشند که جستجو صوتی کانال دیگری برای هدایت پیامها و فروش نیست. بلکه بازاریابان باید روشی خاص برای تعامل با مشتریان تبیین کنند و این کانال باید بخشی از تجربه برند گستردهتر و مرتبطتر باشد.
8. بازاریابی تاثیر گذار:
یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی دیجیتال، «بازاریابی تأثیرگذار» (Influencer Marketing) است. در این روش، از افراد مشهور یا دارای دنبال کنندههای زیاد در شبکههای مجازی برای جذب کاربران بیشتر و بهبود فروش محصولات استفاده میشود. بازاریابی تأثیرگذار، در کانالهای شبکههای مجازی (اینستاگرام، تلگرام و غیره) از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، شرکتهای مختلف با استخدام کاربران پرطرفدار و مشهور اینستاگرام، از آنها میخواهند که با ارسال چند تصویر، محصولات یا خدمات مشخصی را تبلیغ کنند.
در برخی از مواقع، شرکتها کنترل حسابهای کاربری خود در فضای مجازی را برای یک مدت مشخص (معمولاً یک روز) به افراد تأثیرگذار میسپارند. این افراد، نظر کاربران را به کانالهای شما در شبکههای اجتماعی جلب میکنند. در نتیجه، تعداد دنبال کنندههای جدید و بازدید کانالها افزایش مییابد. توجه کنید که همیشه باید پیش از انتخاب یک فرد تأثیرگذار و شروع همکاری، به خوبی تحقیق کافی را انجام دهید. شما میتوانید با استفاده از «Google Analytics» از صحت تعداد دنبال کنندههای فرد مورد نظر و جعلی نبودن حسابهای کاربری او اطمینان حاصل کنید.
9. تبلیغات موبایلی:
تمام روشهای تبلیغات دیجیتال را میتوان بر روی تلفن همراه اجرا کرد. با این وجود، برخی از روشهای بازاریابی قابل اجرا بر روی تلفنهای همراه، با روشهایی بالا همخوانی ندارند. به عنوان مثال، «تبلیغات پیامکی» (SMS Advertising) روشی است که به منظور بازاریابی محلی مورد استفاده قرار میگیرد. شما میتوانید با ارائه خدمات پیامکی، امکان دریافت پیشنهادهای ویژه، کوپنهای تخفیف و اخبار جدید شرکت را برای مشتریان خود فعال کنید.
10.محتوای محاوره ای:
صحبت درباب دسترسی آنی، ما را به سوی یکی از روبه رشدترین روندهای بازاریابی دیجیتال یعنی محتوا محاورهای سوق میدهد.
در 2020، شاهد تغییر از محتوا متن محور رایج به سوی محتوای پویا درگیرکننده که تجربهای بی نظیر به همراه دارد خواهیم بود. برای اثبات بیانات ما، فقط کافی است بدانید 91% خریداران در حال حاضر بدنبال محتوای تعاملیتر هستند.
افراد آن را دوست دارند نه تنها چون جدید و اورجینال است، بلکه چون باعث میشود احساس ارتباط بیشتر با برند کنند و خود را در فرایند خرید درگیرتر ببینند. محتوای تعاملی بیشتر به ذهن میماند و نتایج بهتری بار میآورد.
11. امنیت وب سایت:
در حوزه حریم خصوصی، امنیت وب سایت بسیار اهمیت دارد. وقتی بازدیدکنندهای برای اولینبار از سایت شما دیدن میکند، در چند ثانیه به سطح امنیت شما فکر خواهد کرد. اگر حس امنیت و آرامش نکنند میتواند منجر به افزایش گزافهگوییها درباب شما شود و سطح بالا گزافهگویی و شایعه درباب سایت اصلا برای کار شما خوب نیست.
در 2020، امنیت وب سایت تنها یک آپشن و ویژگی نیست. در آگوست 2014، گوگل اعلام کرد HTTPS علامت رتبه بندی است و نشانگر امن بودن آن وب سایت است. از آن پس، حداقل پوشش فعالسازی پروتوکل HTTPS سایت اعلام شد و بازدیدکننده بعد مشاهده ایکن پدلاک سبز در URL مطمئن خواهد شد که سایت ایمن است.
به علاوه، نمایش ثابت علامت امنیتی اعتماد در سایت، بازدیدکنندگان را مطمئن خواهد ساخت که می توانند جدا به شما اعتماد کنند.