سایر مقالات آموزشی

تعداد مناسب پست و استوری روزانه در اینستاگرام

تعداد مناسب پست و استوری روزانه در اینستاگرام

در رابطه با اینستاگرام…

اینستاگرام طی چند سال گذشته تغییرات زیادی به الگوریتم‌های خود داده است. این تغییرات سبب شدند کاربران به راحتی گذشته نتوانند پست‌های خود را در معرض دید مخاطبین قرار دهند. برای مثال اکنون اولویت نمایش پست با دوستان و اعضای خانواده است و کمتر پیش می‌آید پستی که مربوط به یک شرکت تجاری است در تایم‌لاین کاربران قرار بگیرد. مخصوصا اگر در آن پست لینکی وجود داشته باشد که شما را از اینستاگرام خارج کند. به همین دلیل کسب و کارها برای آن که بتوانند از بیشترین پتانسیل خود در این شبکه اجتماعی بهره ببرند باید به خوبی با قواعد پست گذاشتن و به طور دقیق‌تر زمان ارسال پست آشنا باشند. یک کسب و کار باید زمانی که کاربران بیشتری مشغول مشاهده پست‌ها هستند را برای ارسال محتوای مورد نظر خود انتخاب کند و نه زمانی که اکثر کاربران، خود در حال پست کردن محتوای شخصی‌شان هستند.صد البته پیدا کردن زمان مناسب کار ساده‌ای نیست. آیا باید پست‌هایمان را در ساعت اوج اینستاگرام که بیشتر کاربران در حال چک کردن آن هستند ارسال کنیم؟ حتی اگر رقبا نیز همان زمان را انتخاب کنند؟ یا باید زمانی که اینستاگرام خلوت‌تر است و تعداد مخاطبین کمتری داریم این کار را انجام دهیم؟ چگونه می‌توانیم بهترین ساعت پست گذاشتن در اینستاگرام را متوجه شویم؟

روزانه چه تعداد پست و استوری در اینستاگرام بگذاریم؟

واقعا روزانه چه تعداد پست و استوری در اینستاگرام بگذاریم ؟ یک عدد، دو عدد، ده عدد؟ و مهم تر اینکه چه فاکتورهایی این اعداد را تعیین می کنند؟ در ابتدا بگوییم که تاکید اولیه ی ما بر انتشار پست به صورت منظم است. این موضوع اهمیت زیادی دارد و در مورد فواید آن در ادامه صحبت خواهیم کرد. الگوریتم اینستاگرام به طور پیوسته در حال تغییر است. این الگوریتم و چالش هایی که برای کسب و کارها پیش می آورد موضوع داغ بین دیجیتال مارکترهاست. در واقع این الگوریتم ها بر نحوه ی فعالیت ما تاثیر گذار هستند. یعنی جدول زمان بندی پست هایتان ممکن است با ورود الگوریتم جدید نیاز به تغییرات جدی یا جزئی پیدا کند.

بهتر است در هر روز بین 1 تا نهایتا 3 پست ارسال کنید. نکته‌ای که باید خیلی به آن توجه کنید، حفظ ریتم ارسال پست‌ها است. اگر تصمیم گرفتید روزی 2 پست در اینستاگرام بگذارید، دیگر این تعداد را تغییر ندهید. مثلا صفحه‌ای را در نظر بگیرید که برای یک مدت طولانی در 3 روز هفته پست ارسال می‌کرده به همین دلیل در طول این مدت مخاطبین زیادی را جذب خود کرده است. اگر این صفحه ناگهان هفته‌ای یک یا دو بار پست بگذارد، مخاطبین آن کم کم این صفحه را فراموش خواهند کرد و تعداد پسندها و نظرات نیز به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

برای پیش‌گیری از این اتفاق ابتدا با تعداد پست‌های اندک فعالیت خود را شروع کنید. مثلا با 3 پست در هفته کار را آغاز کنید و به مرور زمان این عدد را بیشتر کنید. البته همیشه به خاطر داشته باشید که کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. اگر پست‌هایتان تصاویر با کیفیت و کپشن‌های هوشمندانه‌ای داشته باشند، کاربران بیشتر با شما تعامل خواهند کرد و بر عکس اگر صفحه را با پست‌های بی‌ارزش و بلاتکلیف پر کنید، آن‌ها کمتر به شما توجه می‌کنند.

به طور خلاصه ابتدا تعداد پست‌هایی که از عهده آماده‌سازی و ارسال آن‌ها برمی‌آیید را مشخص و برای هر کدام تا می‌توانید وقت بگذارید. به مرور زمان که با ابزارهای مختلف اینستاگرام آشنا شدید و توانستید کار تولید محتوا را با سرعت بیشتری انجام دهید، می‌توانید تعدادهای پست‌ها را نیز بیشتر کنید. در صورتی که کیفیت پست‌های شما از ابتدا بالا باشد، دنبال کنندگان صفحه‌تان حتما از پست‌های بیشتر استقبال خواهند کرد.

نکات مهم در رابطه با انتشار پست و استوری در یک روز:

نکته ی اول: آیا نظم بیشتر در انتشار پست ها یعنی تعامل بیشتر؟

امروزه بعضی از افراد روزانه تا 6 بار پست منتشر می کنند. همچنین دیده شده برخی از برندها روزانه تا 30 پست منتشر می کنند. آیا می توان گفت که اشتباه می کنند؟ پاسخ منفی است. اولین فاکتور در تعداد پست های منتشر شده در روز به فالورهای شما و بعد از آن به استراتژی های کسب و کار شما بستگی دارد. ممکن است نگران باشید که فالورهایتان پست های شما را نبینند. باید گفت که این نگرانی بی مورد است. در واقع آن پیجی که روزانه 30 پست منتشر می کند یعنی در واقع در هر نیم الی یک ساعت یک پست جدید می گذارند. این یعنی فالورهای آنها در هر نقطه ای از جهان که باشند بالاخره تعدادی از پست های آنها را در طی روز حتما می بینند. اما این یعنی شما هم باید از امروز روزانه 10 پست منتشر کنید؟ قطعا پاسخ منفی است.

منظورمان از این بند نوشته چیست؟ می خواهیم بگوییم همه چی به برند و کسب و کار شما بستگی دارد. اگر انتشار 20 پست در روز در حالیکه چیز جدیدی برای ارائه ندارید باعث شود که فالورهایتان را از دست بدهید، آیا عاقلانه است که به همین روش ادامه بدهید؟ به همین ترتیب اگر با انتشار 30 پست در روز کاهش محسوسی در آمار تعامل پست هایتان دیده نشده آیا باید کار خود را قطع کنید؟ پاسخ این است که همه چیز به برند شما و کسب و کارتان، به مخاطبانتان و به کیفیت محتواهایی که تولید می کنید بستگی دارد. یعنی با خیال راحت می توانیم بگوییم که هیچ رابطه ی اثبات شده ای بین میزان تعامل و تعداد پست ها و استوری هایی که باید در روز منتشر کنیم وجود ندارد.

نکته ی دوم: آیا با نظمی که برای انتشار پست هایتان در نظر گرفته اید سازگاری دارید؟

تعداد ایده آل پست هایی که در روز منتشر می کنید به شما و کسب و کارتان بستگی مستقیم دارد. یعنی مهم است که چه میزانی از زمانتان را می خواهید برای دستیابی به اهداف کسب و کارتان صرف کنید. یعنی اگر در ابتدای کار به ازای هر ساعات یک پست یعنی روزانه 24 پست منتشر کنید و ناگهان به دلایلی تصمیم بگیرید هفته ای 24 پست منتشر کنید تعداد زیادی فالور از دست می دهید. بدیهی است که در این صورت میزان تعامل پیج شما نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.

منظورمان از سازگاری در این تیتر همین است. شما باید بتوانید با توجه به وقتی که برای پیجتان در نظر می گیرید توانایی پاسخگویی به سطح انتظاری که ایجاد می کنید را داشته باشید. یعنی اگر از خودتان می پرسید روزانه چه تعداد پست و استوری در اینستاگرام بگذاریم؟ باید پاسخ بدهید آن مقداری که توانایی تولید آن را برای مدت های طولانی داشته باشید. پس تعداد پست های روزانه ی شما اگر از نظمی منظم برای مدتی طولانی پیروی کند، بر نرخ تعامل شما تاثیر مثبت با منفی ندارد. پس می توانیم نتیجه بگیریم که بهترین تعداد پست روزانه برای اینستاگرام آن تعدادی است که بتوانید با آن سازگاری داشته باشید.

نکته ی سوم: آیا می توانیم برخی اوقات تعداد بیشتری پست منتشر کنیم؟

به شطر رعایت اعتدال بله! در هر کسب و کاری روزهایی از تقویم یا مناسبت هایی در سال وجود دارد که بهتر است در آن ایام بیشتر جلوی چشم مخاطبانتان باشید. مثلا اگر یک شرکت ارائه ی لوازم آرایش هستید، هیچ اشکالی ندارد که همزمان با رونمایی از کالکشن جدیدتان، روزانه پست های بیشتری بگذارید و این کار را طی یک هفته هم ادامه دهید. البته دقت کنید که مخاطبان شما به این رفتار شما عادت داشته باشند. یعنی بدانند که شما در زمان معرفی محصول جدیدتان هیجان زده هستید و پست های بیشتری منتشر می کنید. اینگونه نباشد که یک بار این کار را انجام دهید و بار بعد کاملا بی تفاوت عمل کنید. تنها در صورت داشتن یک رفتار هماهنگ است که می توانید از مخاطبانتان انتظار همدلی و همراهی و مهمتر از آن تعامل داشته باشید. مخاطبان اینستاگرام روز به روز سخت پسندتر و حساس تر می شوند. این یعنی اگر در پست های اضافه ای که قرار است منتشر کنید حرف تازه ای برای گفتن ندارید به زودی تعامل مخاطبانتان را از دست می دهید.

نکته ی چهارم: آیا تعدد پست هایتان کیفیت را فدای کمیت می کند؟

به این مورد در خلال نکات بالا اشاره کردیم. گفتیم که منتشر کردن تعداد بیشتری پست در روز باعث می شود که در مجموع افراد بیشتری پست های شما را ببینند. این یعنی در مجموع نرخ تعامل در صفحه ی شما بالا می رود. البته در این بین یک نکته ی مهم وجود دارد؛ اگر پست هایی که منتشر می کنید کیفیت نداشته باشند، همه چیز برعکس می شوند. یعنی افت کیفیت به افت تعامل منجر می شود. در این نقطه شما کیفیت پست هایتان را فدای کیفیتشان کردید. از این نکات چه نتیجه ای می گیریم؟ اینکه بر اساس تواناییمان در تولید پست های با کیفیت تصمیم بگیریم که روزانه چه تعداد پست یا استوری منتشر کنیم. یعنی صرفا برای منتشر کردن پست، یا رسیدن تعداد پست هایتان به مقدار مشخصی که در نظر دارید پست منتشر نکنید.

همیشه به صورت ضمنی در نظر داشته باشید که فضای پست های اینستاگرام جدی تر از استوری های آن است. یعنی اگر حرف های زیادی برای گفتن به مخاطبانتان دارید اما این صحبت ها در کیفیت لازم برای پست های اینستاگرام نیستند، آن ها را در استوری منتشر کنید. استوری اینستاگرام یک امکان عالی برای انتشار محتواهایی است که از جدیت دور هستند و به زندگی واقعی انسان ها شبیه تر است. برای اطلاع رسانی های روزمره و یا گفتن صحبت هایی که در لحظه مهم هستند، استوری بهترین گزینه است. همچنین در استوری ها نیاز نیست چندان به اصول پایبند باشید و این کار شما را در تولید استوری راحت تر می کند. از این جهت مخاطبان شما با استوری احساس صمیمت بیشتری دارند.

نکته ی پنجم: آیا به نظر مخاطبانتان اهمیت می دهید؟

خیلی ساده از مخاطبانتان بپرسید که ترجیح می دهند روزانه چه تعداد پست یا استوری اینستاگرام در صفحه ی شما ببینند؟ برای این کار می توانید از استیکر Poll یا Q در استوری اینستاگرام استفاده کنید. یعنی خیلی ساده از مخاطبانتان سوال بپرسید: چه تعداد پست در روز را ترجیح می دهند؟ آیا پست هایتان را بیشتر دوست دارند یا استوری هایتان را؟ حتی می توانید بپرسید چه ساعت هایی از روز بیشتر فعال هستند؟ از تمامی این موارد نیز می توانید در مورد تعداد پست ها و استورهای روزانه تان تصمیم بگیرید.البته در این راه اینستاگرام و الگوریتمش نیز از شما راضی و خشنود خواهد بود. چرا که با استفاده از استیکرهای استوری به افزایش تعامل با مخاطبان کمک کرده اید. حال اگر نظر مخاطبانتان را در پست هایتان انعکاس دهید، یعنی به آنها ارزش داده اید. آنها این حس ارزشمندی را بی جواب نخواهند گذاشت و شما در قالب های مختلف بازخورد آن را در صفحه تان خواهید دید.

نکته ی ششم: میانگین ها در مورد تعداد استوری و پست های روزانه چه می گویند؟

آمار و ارقام حاکی از آن است که به طور میانگین برندها روزانه 1.5 عدد پست منتشر می کنند. این عدد برای بسیاری از کسب و کارها معقول و دست یافتنی است. یعنی بسیاری از افراد می توانند به این تعداد پست و استوری در روز پایبند باشند. فالورهای شما نیز می دانند که بعد از دنبال کردن شما با چه اندازه ای از پست ها روبرو خواهند شد. فایده ی دیگر این تعداد پست و استوری در این است که به شما امکان می دهد پست های با کیفیت تری بسازید. تولید محتوا برای اینستاگرام یک پروسه ی وقت گیر است.

چطور بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنیم؟

» روز هفته

هنگام پست گذاشتن در اینستاگرام تعداد مخاطبین و نحوه تعامل با آن‌ها در هر روز هفته متفاوت است. مثلا اگر به شما بگوییم 5 صبح از بهترین ساعت پست گذاشتن در اینستاگرام است حتما تعجب می‌کنید. بیشتر کاربران هنگام بیدار شدن از خواب اولین کاری می‌کنند چک کردن گوشی‌شان برای پیام‌ها و رویدادهای مختلف است و به همین دلیل در این ساعت، در طول روزهای شنبه تا چهارشنبه مخاطبین بیشتری نسبت به روزهای آخر هفته آنلاین خواهند بود. به همین دلیل این ساعت جزو ساعت اوج اینستاگرام نیز به حساب می‌آید. با وجود این ممکن است ساعت 5 صبح روز شنبه هم به نسبت سایر روزها وقت خیلی خوبی نباشد زیرا بیشتر مردم با عجله در حال رفتن به سر کار خود هستند و احتمالا فرصت چک کردن اینستاگرام را نخواهند داشت.

» ساعت‌های استراحت در روزهای کاری

بسیاری از کاربران در ساعت‌هایی که برای استراحت در طول کار برایشان در نظر گرفته شده مثل ساعت ناهار، اینستاگرام خود را چک می‌کنند. به همین ترتیب در ساعت‌های پایانی نیز اکثرا علاقه‌ای به انجام کار خود ندارند و در عوض به اینستاگرام مراجعه می‌کنند.

» از منطقه‌های زمانی مختلف به سود خود استفاده کنید

هرچقدر مخاطبان شما از نظر جغرافیایی بیشتر متراکم باشند، انتخاب یک ساعت به خصوص برای ارسال پست‌ها نیز اهمیت کمتری پیدا می‌کند. با این وجود اگر بیشتر مخاطبین مورد نظرتان در یک شهر یا کشور هستند، حتما منطقه زمانی آنجا را به عنوان معیار اصلی برای زمان ارسال پست در نظر بگیرید.

زمان های مناسب برای انتشار پست:

» شنبه: 11 صبح

» یکشنبه: از 10 صبح تا 2 بعد از ظهر

» دوشنبه: از 11 صبح تا 5 بعد از ظهر

» سه‌شنبه: 5 صبح و از 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

» چهارشنبه: 5 و 11 صبح و 3 بعد از ظهر

» پنجشنبه: 5 و 11 صبح و از 3 تا 4 بعد از ظهر

» جمعه: 5 صبح و از 9 صبح تا 4 بعد از ظهر

سخن پایانی

اینکه چه تعداد پست و استوری در اینستاگرام بگذاریم به چند فاکتور مهم بستگی دارد که در این نوشته به آن پرداختیم. مهم این است که بتوانید پست ها و استوری های با کیفیت تولید کنید. یعنی اگر قابلیت تولید روزانه 30 پست با کیفیت دارید و کاربران شما هم به تمامی آنها توجه کمابیش یکسانی نشان می دهند، هیچ ایرادی به تصمیم شما وارد نیست. فقط باید بتوانید برای مدت مدیدی روزانه 30 پست با کیفیت مشابه تولید کنید. در نتیجه اینکه بهتر است همه چیز متناسب با کسب و کار شما،‌منابع شما و مخاطبان شما باشد. شما روزانه چه تعداد پست در اینستاگرام منتشر می کنید؟ چه مسائلی شما را به سمت این تعداد پست سوق داده است؟ در بخش نظرات نیز همراه ما باشید.

این موضوع بستگی دارد که روزانه چه میزان “توانایی” برای تولید پست های با کیفیت دارید. الگوریتم اینستاگرام بر اساس علایق کاربران پست ها را برای آنها مرتب می کند. پس پست های زیاد اگر کیفیت کافی نداشته باشد،‌ هیچ کمکی به رشد کسب و کار شما نمی کند. نکته ی دیگر اینکه هر کسب و کار داستان مخصوص به خود را دارد. تعداد مناسب پست برای یک پیج با محتوای آموزشی بدیهی است که با یک پیج با موضوع فروش لباس برابری نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *