سایر مقالات آموزشی

تکنیک های جذب مشتری در فضای مجازی

تکنیک های جذب مشتری در فضای مجازی

موفقیت هر تجارتی در گرو جلب رضایت مشتریان و کسب اعتماد آنها است. این امر برای فروشگاه های اینترنتی اهمیت دو چندانی پیدا می کند زیرا اعتماد سازی به یک کسب و کار مجازی در فرهنگ های مختلف بسیار اهمیت می یابد و معیارهای انتخاب مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهد. بازدیدکنندگان یک فروشگاه اینترنتی به دنبال شواهدی مبنی بر صداقت شما و کیفیت محصولات ارائه شده هستند.با گسترش تکنولوژی و ورود کسب و کار ها به فضای آنلاین، روش های جذب مشتری اینترنتی به یکی از دغدغه های صاحبان مشاغل تبدیل شده است. اهمیت روش های جذب مشتری اینترنتی در سال‌های اخیر به گونه ای است که از دست دادن بازارهای آنلاین و مشتریان اینترنتی مساوی با از دست دادن قسمت عمده ای مشتریان کسب و کارها است.

تکنیک های جذب مشتری در فضای مجازی:

1. ظاهر فروشگاه

اولین قدم در داشتن یک وب سایت موفق، ظاهر مناسب آن است. خود را در جایگاه مشتریان‌تان قرار دهید؛ وقتی وارد وب سایت خود می‌شوید، آیا علاقه دارید که از آن خرید کنید؟

واقعیت امر اینجاست که بازدید کنندگان وب سایت ها، در طی ۳ ثانیه اول ورودشان به یک وب سایت در ضمیر ناخودآگاه خود تصمیم گرفته اند که از می خواهند خرید کنند یا نه! پس شما برای تاثیر گذاشتن بر روی مشتریان بالقوه خود فقط ۳ ثانیه فرصت دارید! بنابراین داشتن وب سایتی با ظاهر زیبا یکی از نکات حیاتی در طراحی وب سایت شماست که باید آن را رعایت کنید.

ظاهر ناشکیل یک وب سایت، با ایجاد حس نامناسب در کاربران، در همان ابتدای ورود به سایت آن ها را به بستن وب سایت شما راهنمایی می کند.

۲. مشارکت در شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی یکی از فضاهای هستند که می توانند به شما در معرفی کالا و خدماتی که ارائه می دهید بدون نیاز به پرداخت هزینه، کمک کنند.

برای جذب مشتریان بالقوه حاضر در شبکه های اجتماعی لازم است تا به صورتی جذاب و جالب توجه اقدام به فعالیت کنید؛ بدین صورت حساب کاربری شبکه مجازی شما (اینستاگرام، تلگرام، لینکداین و …) تبدیل به یک کانال فوق العاده تبلیغاتی رایگان برای کسب و کار شما خواهد شد.

» برای حضور در شبکه های اجتماعی همواره به نکات زیر توجه داشته باشید «

اول) به صورت منظم پست بگذارید!
داشتن پست های منظم و دارای زمان بندی به دنبال کنندگان شما وجود شما را یادآوری می کند و مانع از فراموش کردن شما می شود. توجه داشته باشید که به صورت روزانه پست بگذارید ولی گذاشتن پست های روزمره بدین معنا نیست که صرفا یک پست بی هدف بگذارید تا دیده شوید.

پست های بی هدف می تواند حتی نتیجه معکوس برای شما به بار بیاورد.

دوم) دنبال کنندگان خود را به مشارکت دعوت کنید:
با سوال مطرح کردن در پست ها، طرح معما و … دنبال کنندگان خود را به مشارکت و گذاشتن کامنت و نظردهی تشویق کنید.

سوم) فضای مجازی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید:

هر شبکه اجتماعی، کاربران خاصی را به خود جذب می کند و کاربران حاضر در آن به دنبال مطالب خاصی هستند. با توجه به حوزه کسب و کار خود، شبکه اجتماعی مورد نظرتان را انتخاب کنید!

برای مثال یک سایت علمی که بدنبال فروش کتاب و دوره آموزشی است، در فضای مجازی مثل لینکداین بهتر می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند درحالی که یک فروشگاه اینترنتی، می تواند در اینستاگرام به جایگاه ویژه ای برسد.

چهارم) از تصویر استفاده کنید:

پست‌هایی که دارای عکس و یا طرح های گرافیکی هستند تا ۵۰ درصد بیش‌تر از سایر پست ها می توانند توجه کاربران را برای مشارکت در نظردهی به خود جلب کنند.

پنجم) تبلیغ در صفحه افراد معروف:

اینستاگرام با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار مي‌دهد، طرفداران زیادی از سراسر دنیا دارد. افراد معروف به خصوص بازیگران با داشتن صفحاتی با بیشترین دنبال کننده، فرصتی را برای تبلیغات شما فراهم کرده‌اند. زمانی که یک فرد معروف از محصولات شما استفاده کند و از آن راضی باشد، می‌تواند با تبلیغ محصول شما در صفحه خود، طرفداران خود را تشویق به استفاده از آن محصولات کند.

3. امکان ثبت دیدگاه:

ایجاد فضایی مناسب و آزاد برای ارائه نظرات و دیدگاه مشتریان در مورد یک محصول این ذهنیت را به بازدیدکنندگان سایت شما می دهد که نسبت به کیفیت محصولات و خدمات خود مطمئن هستید که این امر تاثیر بالایی در جلب اعتماد مشتری خواهد داشت. همچنین در صورت ارسال دیدگاه مثبت از طرف مشتریان سابق شانس شما برای جذب افراد جدید بیشتر خواهد شد.

4- شبکه های اجتماعی:

بهترین روش برای ایجاد یک شبکه از مشتریان یا کلوب هواداران استفاده از شبکه های اجتماعی است. امکانات گسترده و کاربران بیشمار این شبکه ها سرعت گسترش محبوبیت شما را افزایش خواهد داد. معرفی شما از طرف یکی از مشتریان به دوستان و آشنایان موثرترین راه جلب اعتماد مشتریان خواهد بود. برای فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیازی به بکارگیری همه آنها نخواهید داشت بلکه باید یک یا دو شبکه را متناسب با نیاز و مشتریان خود انتخاب کنید. مطالعه مقاله شبکه های اجتماعی و افزایش بازدید سایت میتواند مرجع مناسبی برای انتخاب شبکه مورد نیاز شما باشد و پیشنهاد می شود که یک سری اشتباهات را در شبکه های اجتماعی انجام ندهید!

5.نوع رفتار با مشتری:

با مشتریان خود به درستی رفتار کنید! شاید با خود می گویید، جذب مشتری از طریق اینترنت دیگر نیاز به رفتار ندارد، و همه چیز به صورت الکترونیکی انجام می شود!

ولی این اشتباه رایجی است که اغلب کسب و کار ها مرتکب می شوند. تحقیقات نشان داده است که تا ۷۰ درصد از تجربه خرید مربوط به حسی است که افراد در هنگام خرید دارند. به دلیل نبود تماس مستقیم با کالا و خدمات مد نظر در حین خرید اینترنتی، رفتار نوع پاسخ دهی شما، نماینده‌ای از کالا و خدمات مورد ارائه شما خواهد بود. پس در نظر داشته باشید که کامنت ها و نظرات کاربران و هم چنین سوالاتی که به صورت آنلاین از شما پرسیده می شود را به دقت، با جزئیات و با خوش رویی بدهید.

6. سیستم امتیاز دهی:

سیستم رای گیری یا امتیاز دهی برای محصولات شما این امکان را به بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی میدهد تا از نظرات دیگران در تصمیم گیری خود بهره ببرند. نمایش محصولات براساس میزان فروش یا تعداد بازدید صفحه میتواند راه مناسب دیگری جهت جلب اعتماد مشتریان و تشویق آنها به خرید باشد.

7.راه اندازی انجمن یا فروم:

راه اندازی اولیه یک فروم کار سختی بوده و جذب افراد برای فعالیت در آن امری زمانبر است، ولی اگر به حد مشخصی از پیشرفت برسد میتواند خود را به تنهایی و با کمک مردم اداره کرده و تاثیر بالایی در جلب اعتماد مشتریان شما داشته باشد. یک فروم فعال و پویا نشان دهنده اهمیت دادن شما به مشتریان و رضایت آنها است. همچنین موجب ایجاد مشتریانی وفادار و فعال در زمینه کاری شما خواهد شد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “تکنیک های جذب مشتری در فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *