سایر مقالات آموزشی

تکنیک های مشاوره تلفنی

تکنیک های مشاوره تلفنی

مشاوره تلفنی چیست؟

مشاوره تلفنی یکی از شیوه های مداخلاتی جدید است که به سرعت درسرتاسر جهان گسترش کمی و کیفی می یابد. در کشور ایران به دلیل وسعت جغرافیایی، افزایش جمعیت و وجود پاره ای اعتقادات سنتی و مذهبی، استفاده از مشاوره تلفنی بسیار شایع و متداول است.

مرکز مشاوره تلفنی مرکزی است با مشاوران صاحب مدرک و با تجربه درکار مشاوره تلفنی که با برقراری ارتباط مشاوره ای به بررسی مشکلات، مسائل و بحران های شخصی (در یک نوبت یا مدت طولانی تر) می پردازد. مشاوره تلفنی به معنای ایجاد یک رابطه قرار دادی و مداوم تلفنی با رعایت اصول مشاوره ای بین یک مشاور متخصص و مجرب و یک تماس گیرنده است. هدف از مشاوره تلفنی برطرف نمودن نیازهای فوری تماس گیرندگان و تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی و جسمی آنان است. بیشتر تماس گیرندگان احساس آشفتگی یا اندوه می کنند و درباره اینگونه احساسات دچار سردرگمی هستند. مشاوره فرایندی است که به تماس گیرنده کمک می کند تا مسائل خود را روشن کنند و قدرت کنترل مسائل آتی را به دست آورد.

با توجه به تنوع تماس گیرندگان و گوناگونی مشکلات آنان گاه ضرورت می یابد که برای ارایه راهنمایی و مشاوره مناسب، تماس گیرندگان به مراکز مشاوره حضوری و دیگر منابع حمایتی ارجاع داده شوند. بنابراین ارجاع تماس گیرندگان یکی از اقدامات خدماتی- تکمیلی مشاوران تلفنی محسوب می شود.

انواع مشاوره تلفنی:

» مشاوره تلفنی روانشناسی «

مشاوره روانشناسی برای اکثر افراد جامعه به صورت الزامی می باشد ولی مشکلات مختلف مشاوره حضوری

مثل :

*خجالت کشیدن در برابر غریبه

* قیمت بالای مشاوره حضوری

* ترس از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند

* مشکل رفت و آمد و…..…..

موجب می شود که افراد حضوری به مشاوره بروند.

مشاوره تلفنی راهی می باشد برای شما تا هر وقت که بخواهید در کنار شما باشند. برای همه انسان ها ممکن است در زندگی مشکلاتی به وجود آید که ذهن ما را به خود مشغول کرده است . این مشکلات بعد از رفتن به مشاوره روانشناسی و حل شدن آن متوجه می شویم که چقدر بی ارزش بوده است ، ولی بخاطر اهمیت زیاد به آنها ناگهان جریان زندگی ما را کاهش می دهد. مشاوره خانواده به ما یاد می دهد که با حل کردن مشکل خود ذهن و زندگی خود را به درستی در دست بگیریم.

» مشاوره تلفنی خانواده «

همه مشغولیت زندگی خود را با (مشاوره خانواده ، روانشناسی و……. ) از بین ببرید و آرام بودن را در محیط زندگی خود برگردانید. مشاوره تلفنی خانواده در دوره های مختلف زندگی در خانواده به حفظ پایه های آن کمک می کند. متاسفانه اکثر خانواده ها وقتی به مشاوره تلفنی خانواده مراجعه می کنند که در مدیریت کردن رفتار خود دچار آسیب بحرانی شوند. مشاوران خانواده در برخورد صحیح با همسر ، بهترین راه رفتار با فرزند و تصمیم گرفتن برای ازدواج به شما کمک می کنند.

» مشاوره تلفنی اعتیاد «

اهمیتی ندارد که چه کسی در زندگی ما با اعتیاد درگیر شده باشد ، مهم آن است که پایه زندگی در خطر می باشد. مشاوره تلفنی اعتیاد کمک می کند تا بیمار هدف های زندگی خود را بشناسد و با تکیه به آن هدف های خود را مشخص کند. باید توجه داشته باشیم که فردی که دچار اعتیاد می شود خیلی زوج رنج و حساس می باشد. پس هر قدمی که در رفتار با او بر می داریم می توانیم آن را برای ترک اعتیاد به جلو یا به عقب برگردانیم.

» مشاوره تلفنی کودک و نوجوان «

از مهم ترین و اثرگذار ترین تصمیمی که خانواده ها در رفتار با فرزند خود می گیرند ، مراجعه به مشاوره تلفنی کودک و نوجوان می باشد. برای همه والدین به وجود آمده که در برخورد با فرزند خود دچار مشکل شوند و این امر را نتوانند حل کنند. همچنین بعضی از خانواده در برخورد نامطلوب فرزند خود کلافه شده اند و برای راهنمایی نمی دانند چه کاری انجام دهند.یک مشاوره خوب برای این خانواده ها بهترین کمک می باشد. یافتن راهکار برای رفع همه مشکلات و سردرگمی های ذهنی و خانوادگی شما……

» مشاوره تلفنی طلاق «

اگر برای ادامه دادن به زندگی مشترک در تصمیم گیری دچار مشکل هستید ، مشاوره تلفنی طلاق بهترین روش برای کمک به شما می باشد. مشاوره طلاق باعث می شود شما مسیر و راه خود را به راحتی مدیریت کنید. در حالیکه برای ادامه زندگی زناشویی خود مایل هستید طرز برخورد با همسرتان و مدیریت کردن زندگی را آموزش می بینید. در حالیکه به جدایی مایل باشید به شما می آموزد تا بعد زا جدایی بهتر با این موضوع کنار بیایید.

» مشاوره خانواده «

مشاوره تلفنی خانواده برای باهم بودن و داشتن محیطی شاد به شما کمک می کند تا از آن تجربه کسب کنید. اکثر خانواده :به خاطر آشنا نبودن با طرز برخورد درست با همدیگر و یا حتی نبود مهارت های ارتباطی باعث می شود محیط اجتماعی امن را به نا امنی برای خود به وجود بیاورند.مشاوره خانواده ، همراه شماست تا با یک تماس کوتاه برترین راه برخورد در خانواده به شما آموزشمی دهد.

» مشاوره تلفنی ازدواج «

در مشاوره تلفنی ازدواج به زن و شوهر کمک می کند تا نسبت به خود و معیار های خود شناخت بیشتری پیدا کنند.اصول یک ازدواج موفق را بهتر بشناسند و تحقیق کنند که تا چه حدی طرف مقابل مناسب می باشد. کسانی که از “مشاوره قبل از ازدواج ” استفاده می کنند ، راه های طرز برخورد با مشکل را یاد می گیرند . مشاوره قبل از ازدواج طلاق را کاهش می دهد.

» مشاوره تلفنی استرس و اضطراب «

اکثر افراد در موقعیت کار ، مدرسه و ارتباط اجتماعی و…… به اضطراب دچار می شوند ، و این موجب می شود تا از استعدادهای خود نتوانند بهترین استفاده را به دست آورند.

» مشاوره روانشناسی «

اکثر افراد روزهای مشکل در زندگی را گذرانده اند . مشاوره تلفنی روانشناسی به شما این امکان را می دهد: تا برترین راه را برای مواجهه شدن با مشکلات را در بر بگیرید و راحت تر از آنچه فکر می کنید مشکلات خود را برطرف می کنید. این که شما برای روبرو شدن با مشکلات در زندگی حاضر نیستید شکی نیست.

» مشاوره تلفنی شغلی «
مشاوره تلفنی شغلی به شما می آموزد تا بین شخصیت خود و شغلتان تناسب را بسنجید. در حالیکه از موقعیت کاری خود ناراضی هستید: می توانید به کمک مشاوره شغلی با همکاران یا موقعیت کاری مشکل خود را حل کنید ، همچنین برای ارتقای شغل خود به مشاوره شغلی بروید.

تکنیک های مشاوره تلفنی:

– یك مشاور تلفنی باید روشی قابل فهم و روشن برای كمك به افراد دارای مشكل داشته باشد.

– مشاوره تلفنی در عین حال كه دارای مزایای بی‌شماری است، عدم رعایت احوال و قوانین آن می‌تواند حیات مـُراجع ( مراجعه كننده ) را دستخوش تغییر نماید.

– مشاور تلفنی در هنگام برقراری ارتباط باید به محتوای گفتار، تن صدا، زیر و بمی آن، سرعت كلام و همچنین بار عاطفی كلام مـُراجع ( مراجعه كننده ) توجه كافی و دقیق نماید.

از طرف دیگر به دلیل عدم ارتباط چهره به چهره مشاور برای رساندن مـُراجع ( مراجعه كننده ) به وضعیت پایدار و ترغیب او به ادامه گفتگو باید به مهارت‌ها و توانایی‌های كلامی خوب مجهز باشد.

» مرحله پیش از تماس «

قبل از تماس ، مشاور تصویری ذهنی از تماس گیرنده دارد و با این تصویر ذهنی ، به انگیزه شخص گوش می‌دهد.

» مرحله هنگام تماس «

. مرحله اول، برقراری تماس روانی( ارتباط) :

اولین گام مشاور، برقراری رابطه با تماس گیرندگان است. مشاور با برقراری چنین رابطه‌ای می‌كوشد تا هر چه سریع ‌تر بدون هرگونه پیش‌داوری، رابطه‌ای پذیرنده، توجه آمیز و همدلانه با مـُراجع( مراجعه كننده ) برقرار كند. اعتماد، عنصر اساسی این‌ رابطه است، كه به ‌جریان آزادانه اطلاعات از جانب تماس گیرنده به مشاور مشخص می‌شود.

برای برقراری رابطه روان شناختی ، گوش دادن فعال همراه با مهارت‌های پاسخ ‌دهی ، بسیار مؤثر است. این مهارت‌ها باعث می‌شود تا مـُراجع ( مراجعه كننده ) احساس كند مورد حمایت واقع شده است. در این مرحله مشاور باید با خونسردی و آرامش تمام و با صدای خوش آهنگ، استوار و با ثبات و همراه با لحن زیر و بمی مناسب و هماهنگ ، با مراجع صحبت كند.

پاسخ مشاور نباید بدبینانه، تمسخرآمیز و نیشدار باشد؛ در برخورد با مراجعان عصبانی، مشاور نباید درباره او قضاوت كند و با لحن نیشدار و گزنده پاسخ دهد؛ زیرا منجر به قطع رابطه خواهد شد.

. مرحله دوم،تعریف مشكل:

پس از برقراری رابطه روان شناختی، مشاور با كمك مـُراجع ( مراجعه كننده ) می‌كوشد تا مشكل را تعریف كند. در حقیقت هدف این مرحله درك مشكل از نظر مراجع ( مراجعه كننده ) است. در این مرحله تمركز اصلی بر مشكل جاری و ارزیابی نحوه ایجاد آن می‌باشد. در سراسر فرآیند مشاوره تلفنی ، مشاور بر مهارت گوش دادن فعال و هسته‌ اصلی آن یعنی همدلی، همخوانی ، پذیرش مثبت تكیه می‌كند. مثلاً می پرسد ( در حال حاضر چه مشكلی دارید)؟

. مرحله سوم، ارائه حمایت:

هدف اصلی این مرحله حمایت مشاور از مـُراجع ( مراجعه كننده ) است. تا مراجع ( مراجعه كننده ) دریابد كه مداخله‌گر متوجه اوست و به وی اهمیت می‌دهد.

. مرحله چهارم، برنامه‌ریز‌ی برای حل مشكل:

گاهی ممكن است تماس‌ گیرنده فقط برای كسب آگاهی یا به دلیل كنجكاوی تماس گرفته باشد كه در این صورت در همان مراحل اولیه ، راهنمایی را خاتمه می‌دهیم.

. مرحله پنجم، پس از تماس:

پس از تماس ، مشاور گزارشی تهیه می‌كند. در این مرحله او نه تنها به فرآیند تماس بلكه به نحوه ثبت گزارش موردی نیز توجه می‌كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *