تبلیغات در شبکه های اجتماعی

جایگاه تبلیغات در کسب و کار

جایگاه تبلیغات در کسب و کار

مفهوم تبلیغات:

تبلیغات یا  Advertising شکل غیر شخصی ترفیع است که از طریق رسانه های منتخب به مجرای فروش فرستاده می شود و تحت هر شرایطی لازم است که برند یا صاحب کسب و کار برای نمایش تبلیغات در زمان و مکان مناسب (رسانه و کانال های منتخب) پول پرداخت کند.

تاریخچه تبلیغات:

سال ۱۴۵۰ یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می‌باشد، زیرا در این سال‌ بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید. و با روی کار آمدن صنعت چاپ، در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد.
تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروز خیلی ساده بود. با وجود این هدف اساسی از آگهی همان بود که امروزه هم هست. بدین معنا که منظور از آن، ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده‌ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر یا تقویت رفتار آنها بشود.
در نتیجه کاوش‌هایی که در کشورهای اطراف دریای مدیترانه به عمل آمده است مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد رومی‌ها و اجداد آنها از تبلیغات استفاده می‌کرده‌اند و همچنین اشاره‌هایی که در کتاب‌ها و تواریخ دیده شده نشان می‌دهد که عده‌ای از فروشندگان برای فروش بیشتر کالاهای خود از تبلیغات استفاده می‌نموده‌اند و قبل از ایجاد صنعت چاپ که آغاز دوره جدیدی برای برقراری ارتباطات جمعی و شروع دوره تازه‌ای از تبلیغات بود، تبلیغات به ۳ صورت وجود داشت:

» علایم تجاری

افتخار و غروری که استادکاران زمان‌های قدیم داشتند آنها را تشویق می‌کرد که علامت مشخصی از خودشان روی مصنوعاتشان مانند کاسه و یا کوزه‌های سفالی و غیره بگذارند. همین که کار یکی از استادکاران مورد توجه مردم قرار می‌گرفت همیشه به علامت اختصاصی او در موقع خرید توجه می‌کردند و این شهرت درست زبان به زبان می‌گشت. دقیقا مانند علایم تجاری که امروز به آن توجه داریم. بنابراین علامت تجاری که امروزه هم، وظیفه مهمی را در اقتصاد بازرگانی انجام می‌دهد سابقه طولانی دارد و هنوز هم علامت تجاری، خریداران را راهنمایی می‌نماید که جنس مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنند.

» نشان‌ها و تبلیغ روی دیوارها

وسیله دیگر تبلیغات، جملاتی بود که بر روی سنگها و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می‌رسید، نوشته می‌شد و از جنس موردنظر تمجید و تحسین می‌نمود و تقریباً مانند تبلیغات روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازه‌های امروزی بود.
کاوشهایی که در شهر پمپی به عمل آمده نشان داده است که هر دکان کوچکی یک نوشته‌ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است که رهگذران را راهنمایی می‌کرده است که از دکان چه اجناسی؛ مثلاً نان، نوشیدنی، کوزه و غیره می‌توانسته‌اند بخرند. این روش نوشتن روی دیوار کم‌کم پیشرفت نمود و تبدیل به آویزان کردن تابلویی در محل مخصوصی در کوچه‌ها و خیابان‌ها گردید.

» جارچی‌های شهر

در یونان در عصر طلایی، جارچی‌های عمومی وظیفه مهمی را انجام می‌دادند و مردهایی بودند که وظیفه‌شان این بود که در شهر بگردند و اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار دهند و از این بابت حقوق معینی دریافت می‌داشتند. بعدا در قرون وسطی تنها وسیله تبلیغات به جز علایم که به آن اشاره شد جملاتی بود که بیان می‌شد.

اهمیت تبلیغات:

در دنیای امروز تبلیغات هم برای مشتریان و بازار هدف سودمند است و هم موجب بهبود کسب و کار برندها میشود.
تبلیغات با دادن آگاهی و اطلاعات در مورد محصول و خدمات به مشتری در تصمیم گیری و انتخاب کمک می کند. تبلیغات هوشمندانه حتی میتواند به بیان تفاوت ها و تمایزات محصولات و خدمات برندها بپردازد.
براین اساس مشتریان بازار هدف باتوجه به نیازشان و بودجه ای که دارند راحت تر میتوانند محصول و یا خدمات مورد نظرشان را انتخاب نمایند. برندهای پیشرو در دنیای امروز میدانند که هرآنچه که در تبلیغاتشان در مورد محصولات بیان می کنند باید واقعی باشد، در غیر این صورت این تبلیغات به نوعی به “ضدارزش برای برند” تبدیل خواهند شد. براین اساس کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار باید محصول بهتر با کیفیت و ویژگی های برتر را توسعه و از طریق تبلیغات به بیان آن بپردازند که این امر به بهبود و توسعه جایگاه آنها در بازار کمک می کند.
در دنیای امروز تبلیغات نقش بزرگی را در رشد اقتصادی جوامع ایفا می کند. تبلیغات علاوه بر آنکه خود صنعتی پویا است، بر میزان فروش و رشد بنگاه های اقتصادی و به طبع آگاهی و خرید بازار هدف از محصولات و خدمات تاثیر می گذارد.
برای بعضی از کسب و کار ها امکان دارد تبلیغات در ابعاد کمی انجام شود و به جای آن بودجه ترفیع بر روی موارد دیگری از ارتقا مانند فروش شخصی توسط تیم فروش، هزینه شود. برای برخی از برندهای کوچک تبلیغات ممکن است شامل تبلیغات گاه به گاه یا فصلی و در مقیاس بسیار کوچک، مانند تبلیغ در قسمت های کوچکی از بخش های طبقه بندی شده در روزنامه های محلی باشد.
اما بیشتر کسب و کارهای موفقی که جدا از کوچک و بزرگی سایزشان بر تبلیغات برای تحقق سه هدف اصلی ذکر شده در بالا تکیه می کنند، اکثرا نسبت به رقبایشان موفق تر هستند و از جایگاه بهتری در بازار هدف برخوردارند. اینگونه شرکت ها برنامه های بازاریابی مدونی دارند که تبلیغات بخشی از آن است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی دلایل بی توجهی و عدم اعتماد مردم به تبلیغات

اهداف تبلیغات:

» معرفی محصول جدید به بازار

تبلیغ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی می کند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب می کند.

» گسترش بازار

تبلیغ، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات می شود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن می سازد. از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.

» افزایش فروش

تبلیغ علمی، امکان افزایش فروش انبوه کالاها را افزایش داده و بر میزان فروش تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر با هزینه کردن در بخش تبلیغات میزان فروش افزایش می یابد و فروش سهل تر می گردد.

» مقابله با رقبا

تبلیغ موثر ، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامه دار و با برنامه، یکی از راه های موثر برای حفظ محصولات در مقابل چنگال رقباست.

» افزایش حسن نیت

تبلیغ ابزاری برای افزایش حسن نیت است. همچنین تبلیغ، تولیدکنندگان و محصولاتشان را به مردم معرفی می کند. تبلیغات مکرر و محصولات با کیفیت برتر، باعث اعتبار بیشتر کمپانی ها و افزایش حسن نیت آنها و از بین بردن نگرانی های مشتریان می گردد.

» آموزش مصرف کنندگان

تبلیغات در ذات خود آموزش و پویایی را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان می گردد. همچنین زمینه آموزش آنها را راجع به کاربری های جدید محصولات موجود فراهم میشود.

» از میان بردن واسطه ها

یکی دیگر از مزیت های تبلیغ ایجاد یک ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مشتریانشان است. این مساله باعث حذف دلال های بازار می شود.از همین روی، تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری ، محصولات را خریداری کنند.

» محصولات با کیفیت بهتر

کالاهای مختلف تحت نام های تجاری مختلف تبلیغ می شوند. کالاهای دارای نام تجاری معتبر، کیفیت استانداردی را برای مصرف کنندگان تضمین می کنند. تولیدکنندگان، محصولات با کیفیت را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند و سعی دارند تا اطمینان آنها را نسبت به محصولات خود جلب نمایند.

» حمایت از بخش فروش

تبلیغ بصورت شگرفی از کار فروشندگان حمایت می کند. در حقیقت مشتریان با آنچه که بخش فروش به آنها پیشنهاد می دهد به وسیله تبلیغات از قبل آشنا شده اند. تلاش های بخش فروش بصورت ویژه از سوی تبلیغات موثر تکمیل می گیرد.  این مساله بدرستی نشان از نقش مکمل تبلیغات و فروش برای یکدیگر دارد.

» استاندارد زندگی بالاتر

تجربیات جوامع پیشرفته نشان می دهد که تبلیغ نقش عمده ای در افزایش سطح استاندارد زندگی مردم دارد. وینستون چرچیل می گوید :” تبلیغات سیطره مصرف گرایی بشر را در اذهان زنده نگه می دارد و نیازهای جدید را برای استانداردهای بهتر زندگی ایجاد می کند.”

» آگاهی از برند

یکی از کارکردهای اصلی و اهداف تبلیغات تجاری ، آشناسازی مخاطبان با یک کالا یا یک خدمت جدید است. در حقیقت برای افزایش آگاهی برند یا Brand Awareness تبلغات یک ابزار ارتباطی موثر است.

» تداعیات مثبت از برند

علاوه بر اینکه تبلیغات باعث تقویت آگاهی از برند می شود، تبلیغ کنندگان می توانند با استفاده از تبلیغات تجاری، تداعیات و حس مطلوب از یک برند را به مخاطبان القا کنند.

» ایجاد وفاداری بیشتر به برند

تبلیغات موثر و با برنامه می تواند حس وفادرای مشتریان به یک برند را افزایش دهد و میزان برگشت و تمایل به خرید مجدد از محصول را در آنها تقویت کند.

» انتقال فرهنگ یک سازمان به مصرف کننده

دیوید اگلیوی فقید معتقد است یکی از اهداف تبلیغات و شاید تنها مسیر ارتباطی برای انتقال فرهنگ یک سازمان به خریداران، تبلیغات تجاری است در حقیقت، سازمانها برای انتقال فرهنگ سازمان خود از تبلیغات تجاری استفاده می کنند. نوع پیام و نحوه ساخت تبلیغات به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ یک کمپانی را به مخاطبانش القا می کند.

» ایجاد تمایز

یکی بدیهی ترین اهداف تبلیغات ایجاد تمایز میان محصولاتی است که تبلیغات می شوند و محصولاتی که به بدون حمایت تبلیغات وارد بازار می شوند. چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، نگاه مشتریان در هنگام خرید به محصولاتی تبلیغات شده اند متفاوت است. به ویژه تبلیغاتی که تا زمان خرید مخاطب در یاد او مانده باشد. البته پس از استفاده از کالاهای مختلف، کیفیت محصولات، در انتخاب بعدی مشتری به نسبت تبلیغات، رجحان خواهد داشت.

قدرت تبلیغات در دنیای امروزی:

دنیای تبلیغات، دنیای شگفت انگیز و عجیبی است و تقریبا اکثر ما درگیر آن هستیم؛ چون هر روز به هر کجا که می‌رویم یا به هر جا که نگاه می‌کنیم، پیام‌های مختلفی می‌بینیم. در واقع قدرت تبلیغات در عصر جدید به اندازه‌ای فراگیر شده است که دیگر نیازی نیست ما به این فکر کنیم که به چه چیزی نیاز داریم یا باید چه چیزهایی بخریم و حتی با چه افرادی در ارتباط باشیم؛ چون تبلیغات به صورت گسترده روی تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیر می‌گذارد و این همان قدرت تبلیغات است که باید از آن آگاه باشیم.
طبق آمار از هر چهار دقیقه ای که افراد در اینترنت وقت می گذرانند، یک دقیقه در شبکه های اجتماعی صرف می شود. این آمار برای برخی حتی بیش تر هم می شود. همچنین طبق گزارشIWS (InternetWorldState)، 68.5% از جمعیت ایران از اینترنت استفاده میکنند که این رقم حاصل رشد ۱۷۰۰ درصدی در ۱۶ سال پس از سال ۲۰۰۰ بوده است. این آمار جای تامل دارد برای آنکه بدانیم برای بقا و ماندگاری یک بیزینس و رشد آن باید به روز باشیم و از فضای اینترنت به خوبی استفاده کنیم. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که فرقی ندارد شرکت کوچکی داشته باشید یا صاحب یک شرکت چند ملیتی که در محدوده جهانی فعالیت دارد، فقط باید بدانید که تنها راه جهت رسیدن به توانایی تبلیغات در شبکه های اجتماعی و گسترش برندسازی خود در رسانه اجتماعی، تدوین و اجرای یک راهبرد و استراتژی قوی در تبلیغات در شبکه های اجتماعی و استفاده از این منبع بالقوه است.
حال این که چگونه بتوانید برند و سازمان خود را در شبکه های اجتماعی در معرض دید عموم کاربران یا مشتریان بالقوه خود قرار دهید، ممکن است متغیر باشد. از این رو نوع استراتژی تعریف شده برای شما در شبکه های اجتماعی مختلف نیز متغیر می شود. به طور مثال ممکن است شما نیاز به محتوای ویدئویی برای بیان نوع فعالیت خود داشته باشید یا گاهی یک متن کوتاه ممکن است شما را به هدفتان برساند.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی چیست؟

این روزها بسیاری از کاربران ایرانی برای دنبال کردن اخبار روز، ارتباط برقرار کردن با دوستان خود و حتی خرید آنلاین از فروشگاه‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، لینکدین، واتساپ و تلگرام استفاده می‌کنند. از این رو شبکه های اجتماعی می‌تواند یک محیط خوب و فرصتی ارزشمند برای برندسازی و گسترش کسب و کار باشد که با تبلیغات در شبکه های اجتماعی می‌توان به این هدف رسید. البته همانطور که می‌دانید برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی شما ملزم به پرداخت پول هستید و از آنجا که تبلیغات در رسانه های اجتماعی مختلف، فوت و فن خاص خودش را دارد، پیشنهاد مجموعه راز به شما این است که برای جلوگیری از صرف هزینه بسیار زیاد و گرفتن یک بازخورد خوب از تبلیغات کسب و کار از خدمات شرکت‌های مختلف تبلیغاتی مانند راز استفاده کنید تا با تدوین یک راهبرد صحیح و همه جانبه به هدف خودتان برسید.
حال بگذارید به سراغ یکی از آمارهای جهانی برویم تا تاثیر شگفت انگیز تبلیغات در شبکه های اجتماعی را بهتر درک کنید:
در سال 2015، شرکت رسانه اجتماعی اگزمینر(Social Examiner) در صنعت بازاریابی شبکه های اجتماعی روی 3700 بازاریاب از سراسر جهان مطالعاتی انجام داد که نتیجه این مطالعات حاکی از آن بود 96% از بازاریاب‌ها در حال حاضر از روش بازیابی نوین( بازاریابی شبکه های اجتماعی) استفاده می‌کنند. در این میان 92% از افراد بازگو کرده‌اند که برای رشد کسبوکار به عنصر بازاریابی رسانه های اجتماعی نیاز است و جالب است بدانید این آمار به طور مستمر در این سال‌ها رو به افزایش است.
در نتیجه، طبق این آمار به این نتیجه می‌رسیم که تدوین یک راهبرد برای  خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی اهمیت به سزایی در رشد کسب و کار و گسترش آن دارد. البته فراموش نکنید که دنیای تکنولوژی بسیار بزرگ و پیشرو است و سلیقه کاربران و مشتریان در دنیای مجازی به سرعت در حال تغییر است. در نتیجه برای بقای برند تجاری و کسب و کار خود در محیط شبکه های اجتماعی و شناسایی مشتریان و نگه داشتن آن‌ها باید شرکت و سازمان توانایی بخصوصی داشته و تبلیغات در شبکه های اجتماعی را با استراتژی حرفه‌ای پیش برد.

مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی چیست؟

طبق آماری که وب‌سایت Hootsuite از تاثیر و میزان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی در سال 2020 گزارش داده است:
تبلیغات در شبکه های اجتماعی روی 97% از کاربران دیجیتالی تاثیر گذاشته است؛ چرا که همین 97 درصد جز مشتریان اینترنتی کسب و کارها به شمار می‌روند.
84% از کاربران تنها کسانی بوده‌اند که از اینترنت برای دسترسی به شبکه های اجتماعی استفاده کرده‌اند.
50% از جمعیت جهانی از شبکه ها استفاده می‌کنند یعنی حدود 3.8 بیلیون نفر در جهان که افزایش 9.2 درصدی نسبت به سال 2019 داشته است.
جالب است بدانید که بیشتری درصد افرادی که در حال حاضر از شبکه ها استفاده می‌کنند( یعنی 84% افراد) متعلق به قاره آمریکا و آسیا هستند.

پیشنهاد مطالعه: ضد تبلیغات چیست و چه پیامد هایی دارد؟

حال بگذارید کمی جزئی‌تر به این آمار و ارقام نگاه بی‌اندازیم؛ یعنی به سراغ میانگین ساعاتی برویم که افراد در طول شبانه روز درگیر شبکه های اجتماعی هستند. طبق آمار جهانی گزارش شده در سال 2020 که توسط وب‌سایت Hootsuite گزارش شده است:
به طور میانگین افراد 2 ساعت و 24 دقیقه از وقت روزانه خود را در شبکه ها می‌گذرانند.( یعنی 1 ساعت از هر 3 ساعتی که در اینترنت هستند صرف گشت و گذار می‌شود)
طبق میانگین جهانی، افراد بین سن 16 تا 24 سال، حدود 3 ساعت از روز خود را صرف شبکه ها می‌کنند.
طبق آماری که شرکت جهانی GlobalWebIndex روی بازه سنی 22 سال تا 46 سال انجام داده است، این افراد نیز میانگین 3 ساعت و یا گاهی کمتر در شبکه ها وقت می گذرانند.
به طور کلی از هر 4 کاربری که از اینترنت استفاده می‌کند،یک نفر دقیقا به سراغ همان وب‌سایت اپلیکیشنی می‌رود که واقعا با آن کار دارد و ساعت محدودی با آن سرگرم است. این یعنی عموم افراد بدون محدودیت زمانی در اینترنت و شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند.

معرفی تبلیغات آنلاین و دیجیتالی:

» تبلیغ در گوگل ادوردز ( AdWords )

PPC یک الگوی تبلیغاتی آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین خود کلیک می کند ، پرداخت می کنند.رایج ترین قالب تبلیغ PPC در صفحات نتایج جستجو موتورهای جستجو مانند Google یا Bing ظاهر می شود. تبلیغ کنندگان این فرصت را دارند که نام تجاری ، محصول یا خدمات خود را در قسمت جلویی و مرکز در قالب تبلیغی قرار دهند که یک کلمه کلیدی یا رفتار خاص را هدف قرار دهد.
انواع مختلفی از تبلیغات PPC وجود دارد ، اما یکی از متداول ترین آن تبلیغات گوگل پرداخت شده است. این تبلیغات هنگامی ظاهر می شوند که افراد با استفاده از موتور جستجو مانند Google – چیزهایی را که بصورت آنلاین جستجو می کنند – به ویژه هنگامی که جستجوهای تجاری را انجام می دهند به این معنی است که به دنبال چیزی برای خرید هستند. این می تواند چیزی باشد از جستجوی تلفن همراه (شخصی که به دنبال “پیتزا نزدیک من” از طریق تلفن خود) گرفته تا جستجوی خدمات محلی (شخصی که به دنبال دندانپزشک یا لوله کش در منطقه خود است) به کسی که برای هدیه خرید می کند (“گل روز مادر” “) .همه این جستجوها باعث ایجاد تبلیغات با هر کلیک می شوند.

» تبلیغات نمایشی (بنر ، فیلم ، پاپ آپ و غیره)

تبلیغات نمایش حدودا  از ابتدای بازاریابی آنلاین بوده است. در اصل ، این قاب هایی که شما در وب سایت ها مشاهده می کنید که بدیهی است محصول یا خدمات را تبلیغ می کنند. آنها می توانند آگهی های افقی طولانی در بالای صفحه ، یک پنجره قاب بندی شده در یک متن ، یک مستطیل عمودی طولانی به پهلو یا هر چیز دیگری باشند که به طور جداگانه از محتوای وب سایت مشخص شده است.

» تبلیغات در شبکه های اجتماعی (فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب ، اینستاگرام و غیره)

یکی از ساده ترین راه ها برای شروع مشاغل کوچک در عرصه تبلیغات دیجیتالی ، از طریق تبلیغات رسانه های اجتماعی است که مقرون به صرفه ، جایگذاری آسان و تولید نسبتاً ساده است. اما حتی بزرگترین ، موفق ترین شرکتها ، این تبلیغات اجتماعی را به عنوان یک عنصر مهم در تلاشهای کلی بازاریابی خود می بینند. در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد 88 درصد از کل شرکت ها با رسانه های اجتماعی بازاریابی می کنند.
نفوذ گسترده اینترنت امکان پذیرش اینترنت را به عنوان یک وسیله استراتژیک برای استفاده شخصی و تجاری فراهم می کند. برای مشاغل به عنوان ابزاری استراتژیک در برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها و فرایندهایی که باعث افزایش رقابت یک کسب و کار در برابر دیگران می شود ، خدمت می کند. برای آن کسب و کار ها نه تنها یک ابزار ارتباطی بلکه منبع اطلاعاتی و بستر جذب و نگهداری مشتری است .در حال حاضر مشاغل با افزایش رقابت تبلیغات خود برای ایجاد آگاهی ، افزایش  فروش ، حفظ سهم بازار و ایجاد هویت برند ، با رقابت بزرگ روبرو هستند. کسب و کار ها بر تاثیر تبلیغات دیجیتال آگاهی دارند و همچنین با یک فضای رقابتی رو برو هستند آنها باید در این فضا پویا و فعال با قی بمانند باید برای تبلیغات انرژی مضاعفی گذاشته و ارزش ایجاد کنند تا چشمگیر باشند مردم از موراد تکراری خسته و دلزده می شوند و کسی آنها را نمی بیند.مطالبی که چشمگیر هستند ارزش دیده شدن و توجه کردن را دارند.یک کسب و کار برای باقی ماندن و رشد کردن نباید از تاثیر تبلیغات دیجیتال غافل باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *