سایر مقالات آموزشی

دلایل شکست در فروش اینترنتی خود را بشناسید

دلایل شکست در فروش اینترنتی خود را بشناسید

اینترنت بستر مناسب برای کسب درآمد، اما…

تامین کالاهای مورد نیاز یک خانواده از طریق فروشگاه ها انجام می شود. در سال های اخیر با گسترش استفاده از اینترنت، فروشگاه های اینترنتی هم نقش بسیاری در تامین حجم زیادی از این کالاها داشته اند. برخی از فروشگاه ها به دلایل مختلف در سال های اولیه فعالیت خود با شکست روبرو می شوند و برخی با رعایت نکات مهم در فروشگاه داری، به پیروزی می رسند.
اینترنت فضایی بسیار عالی برای کسب و کارهای کوچک است تا در انجا بتوانند با برندهای بزرگ رقابت کنند. به مخاطبین دسترسی پیدا کنند، اشتراک گذاری عمومی و امکانات فروش و بازاریابی نامحدود که شرکت های بزرگ و کوچک را در یک رده قرار می هد. اما، هنوز هم بیشتر کسب و کارهای کوچک در این فضا کنار می روند. یا استراتژی بازاریابی انلانی ندارند، یا استراتژی ای آنها ناکافی است و در نتیجه منجر به عدم موفقیت می شود. چرا بسیاری از کمپانی های کوچک از موقعیت اینترنت به که می تواند ابزاری قدرتمند باشد درست استفاده نمی کنند؟ اگر شما جزو دارندگاه فروشگاه اینترنتی هستید یا تمایل به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین دارید، مطالعه این مقاله از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان را از دست ندهید.

دلایل کلی شکست فروشگاه های اینترنتی:

1- طراحی ظاهری نامناسب یا تکراری

2- عدم عملکرد صحیح بخشی از قسمت های وبسایت

3- نداشتن روش های پرداخت مناسب (آنلاین، کارت به کارت، واریز وجه، پرداخت حضوری و…)

4- عدم برخورد صحیح با مشتری

5- تبلیغات نامناسب یا روش تبلیغ اشتباه

6- ارسال نامناسب یا دیر کالا

7- بروز نبودن وبسایت و کالاها و عدم بروزرسانی و اضافه کردن کالاهای جدید

8- ناموجود بودن اکثر کالاها

9- عدم پوشش کامل کالاهای یک دسته بندی

10- عدم استفاده از تکنولوژی های جدید و روش های جدید بازاریابی

11- ارائه کالاهایی که عمر استفاده آنها تمام شده است!

12- ارائه کالاهای با کیفیت پایین

13- عدم ارائه اطلاعات کامل و کافی در مورد کالاهای موجود

14- عدم توجه به درخواست مشتریان.

» در ادامه به بررسی عوامل مهم اما جزئی میپردازیم… «

1_ توقع بالا:

بعضی از صاحبان کسب و کار فکر میکنند پس از طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی، به سرعت جزو برترین فروشگاه های بزرگ ایران میشوند و درآمد میلیاردی آنها از روز اول شروع میشود. اما پس از آماده شدن فروشگاه آنها و اینکه مشاهده میکنند مخاطبان آنها بسیار اندک و انگشت شمار هستند، سریعا دچار سرخوردگی شده و انگیزه خود را در ادامه راه از دست میدهند.
فراموش نکنید که دیجی کالا پس از گذشت ده سال به جایگاه بالا در بین مخاطبان رسید و این موضوع به ما ثابت میکند که بدون صبر و تلاش نمیتوان در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق شد.

2_ ایده آل گرایی:

خیلی از افراد پس از آماده شدن فروشگاه اینترنتی خود، فعالیت خود را در آن شروع نمیکنند. زمانی که از آنها در مورد وقفه ایجاد شده در فعالیتشان سؤال شود، بهانه های مختلفی می آورند تا ثابت کنند که الآن زمان مناسبی برای شروع نیست و منتظر بهتر شدن اوضاع و شرایط هستند. این بهانه ها میتواند مواردی چون: ثابت نبودن قیمت ها، قوی بودن رقبا، رکود بازار، کمبود اجناس و… باشد.

این که همیشه به دنبال بهترین شرایط برای شروع باشیم نتیجه ای جز عقب ماندن و در نهایت شکست برای ما ندارد. مطمئنا باید از جایی حتی در بدترین شرایط نیز شروع کرد و شرایط خوب را ساخت.

3_ استفاده از سایت های تاریخ مصرف گذشته و بدون استفاده:

اگر از سایتی استفاده می کنید که چند سال پیش طراحی و سئو شده است ، توصیه می شود که آن را مورد ارزیابی قرار دهید . برای این کار کافی است سوالات زیر را از خود بپرسید :

۱ – آیا سایت شما قابلیت نمایش در موبایل را دارد ؟ و در تمامی صفحه های نمایش با هر ابعادی به خوبی نمایش داده می شود؟ ( آیا سایت شما Responsive است )
۲- آیا سایت شما تمیز ، مدرن و برای کارکردن به اندازی کافی ساده است ؟
۳ – آیا لینک های مناسبی از صفحه اصلی به سایر صفحه های سایت داده شده است ؟

اگر پاسخ شما به تمامی سوالات فوق منفی است ، بهترین کار طراحی مجدد یک سایت با در نظر گرفتن قابلیت های مورد نظر است تا به نوعی تعامل بازدید کننده با سایت افزایش پیدا کند .

4_ عدم ساخت لیست ایمیل:

یکی از مهم ترین نکات در شروع یک کسب‌و‌کار اینترنتی ، تهیه یک لیست ایمیل از مشتریان است تا بتوان به واسطه آدرس های ایمیل با آن ها ارتباط برقرار نمود . شاید شما فکر کنید که با وجود شبکه های اجتماعی دیگر نیازی به بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل نمی باشد اما باید گفت که این یک تفکر اشتباه است و همچنان ایمیل یکی از بهترین راه های ارتباطی با مشتریان می باشد .

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که شبکه های مجازی هر از چند گاهی روش های ارتباطی را تغییر می دهند و ممکن است دیگر نتوان از طریق آن ها به بهترین شکل با مردم ارتباط برقرار نمود اما در عوض با استفاده از ایمیل می توان پیام ها را مستقیما و هر زمان که نیاز باشد به مشتری ارسال نمود.

5_ صاحبان کسب و کارهای کوچک اغلب فکر می کنند امکانات مالی یک برنامه بازاریابی موثر را ندارند:

کسب و کارهای کوچک مشکل بودجه دارند؟ و اگر بتوانند سرمایه گذاری که توانایی حل مشکل بودجه آنها را داشته باشد، از کجا می دانند در قبال بودجه و هزینه ای که صرف می کنند، چه چیز به دست می آورند؟ بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدماتی که در اینترنت استفاده می شوند وجود دارد که کارشان ماهیانه با صدها مشتری گره خورده است. برخی از این شرکت ها می گویند برای شما محتوا تولید می کنیم و برخی می گویند برای شما استراتژی تولید محتوا طراحی می کنیم.

بگذارید این موضوع را با مثالی روشن کنم. فرض کنید می خواهید به ماه بروید. می توانید برای این سفر یک برنامه بریزید، اما هیچ موشکی برای این سفر نساخته اید، شما به ماه نخواهید رسید. پس پلنی را انتخاب کنید که شامل خود موشک هم بشود.

هزینه ها عموما به نتایج و کارکردشان ربط ندارد. پس شاید شما بتوانید با هزینه ای نه چندان گزاف هم مشکلتان را حل کنید. انتظار نداشته باشید که هزینه این خدمات بسیار ارزان باشد، ولی لزوما نیاز نیست هزینه ای نجومی هم پرداخت کنید. فقط باید مطمئین شوید تیمی که انتخاب می کنید، خدمات درستی به شما ارائه بدهد. توضیح دهد برنامه اش چیست. متریک ها را به شما توضیح دهد. برایتان کل راهش را به سادگی و به صورتی قابل فهم توضیح دهد. بینید چقدر تلاش می کند تا شما، کسب وکارتان، محصولات و بازار شما را بشناسد.

اینترنت جایی است که شرکت های کوچک هم می توانند به مانند شرکت های بزرگ، خودشان را نمایان کنند. اگر برای این کار هنوز شروع به فعالیت نکرده اید، اکنون زمان آن رسیده که بلند شوید و از همین امروز شروع کنید.

6_ وارد شدن به دریای سرخ:

منظور از دریای سرخ، صحنه ای از رقابت است که رقبا در آن به شدت قوی هستند. بعضی از افراد میخواهند از ابتدا تبدیل به رقیب برای قول های اینترنتی بشوند و جای آن ها را در صفحات جستجو بگیرند. مطمئنا در این حالت، پس از کمی تلاش و بی ثمر، از ادامه کار خسته میشوند و در هدایت فروشگاه اینترنتی خود شکست میخورند.

7_ شروع با قدم های بزرگ به جای قدم های کوچک:

بعضی از مشتریان به جای شروع کوچک اما پیوسته، میخواهند از همان ابتدا با یک شروع خارق العاده همه را شگفت انگیز کنند و اغلب نیز در این راه شکست میخورند. به طور مثال میخواهند با یک فروشگاه اینترنتی، اقدام به فروش 3 هزار محصول کنند و مطمئن هستند که در فروش تمامی این محصولات موفق خواهند بود.

این افراد بدون نگاه کردن به روند تکاملی فروشگاه های بزرگ، صرفا زمان موفقیت آنهارا میبینند. همانطور که در مقاله سرگذشت فروشگاه های بزرگ گفته شد، فروشگاهی مثل آمازون در ابتدا فقط یک فروشگاه اینترنتی برای فروش کتاب بود و فروشگاه دیجی کالا اوایل کار خود فقط به فروش لوازم عکاسی مشغول بود. پس شروع با قدم های کوچک، باعث رشد و طی کردن روند تکاملی میشود.

8_ خسیس بودن:

شاید فکر کنید که استفاده از خدمات رایگان به مشتریان نمی تواند کمکی به فرایند بازاریابی اینترنتی کند اما سخت در اشتباه هستید . به طور معمول ارائه خدمات ارزشمند به مخاطبین مانند منابع رایگان و سرویس های مکمل یکی از سریع ترین روش ها برای جذب مخاطب ، دریافت آدرس ایمیل و مشخصات آن ها برای تهیه یک لیست ایمیل می باشد .

برای مثال برخی از فروشگاه های اینترنتی ، با ارائه خدمات ارسال رایگان و یا پس گرفتن کالا در مدت زمان مشخص می توانند اعضای بیشتری دریافت نمایند . پس خساست را کنار بگذارید و این نکته را در نظر بگیرید که بخش قابل توجهی از این هزینه ها می تواند به حساب شما برگردد .

9_ انتشار پست در وبلاگ و عدم ترویج آن:

انتشار محتوای تازه و کاربردی در وبلاگ می تواند ایده ای خوب در بازاریابی اینترنتی باشد اما مهم تر از آن ترویج پست های منتشر شده ، در فضای اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی است . همچنین ارسال آخرین پست ها توسط ایمیل نیز می تواند مخاطبین را به وبلاگ شما هدایت کند . روش های زیر برای ترویج پست ها تولید شده بسیار مناسب اند :

– ارسال پست به ایمیل مخاطبین
– ترویج پست ها از طریق شبکه های اجتماعی
– ارائه لینک های مناسب در پست ها به وبلاگ خود
– ساخت المان های گرافیکی مرتبط با پست منتشر شده برای جذب بیشتر کاربران
– صدا زدن برند هایی که از آن ها در پست خود نام برده اید به امید آن که آن ها نیز این مقاله را با کاربران خود به اشتراک بگذارند

همچنین مطمعا شوید که مخاطبین شما می توانند به راحتی پست های شما را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که برای این کار می توانید از کلید و لینک های اشتراک گذاری استفاده کنید.

10_ عدم ایجاد اعتماد:

مشکل دیگری که باعث شکست فروشگاه های اینترنتی میشود، بی توجهی به اعتماد سازی در مخاطب است. در دنیای اینترنت اعتماد کردن یکی از کار های سخت است و اعتماد سازی از آن نیز سخت تر است. بعضی از افراد بدون کوچکترین توجهی به این موضوع، میخواهند تا کاربران برای خرید اجناس آنها به درگاه های پرداخت نامعتبر موجود در سایت اعتماد کنند.

اولین کاری که برای ایجاد اعتماد در فروشگاه اینترنتی باید انجام شود، دریافت نماد اعتبار و پس از آن استفاده از درگاه پرداخت است.
در ادامه نیز با استفاده از روش های بازاریابی مثل ویدیو مارکتینگ و … باید اعتماد به برند در بین مخاطبان افزایش پیدا کند.

11_ توقف بازاریابی اینترنتی:

بازاریابی اینترنتی فرایندی تکرار شونده است و هرگز با یک بار انجام این کار نیاز های یک فروشگاه اینترنتی برآورده نمی شود . شما نمی توانید این فرایند را یک بار انجام دهید و سپس فراموشش کنید . بازاریابی اینترنتی یک فرایند تجربی ، نیازمند صبر و خلاقیت است و با تست های مکرر به بهترین جایگاه خود می رسد . راه های متفاوتی را تکرار کنید و از تلاش دست بر ندارید . هر چند مدت یک بار ، نتایج را برسی کنید تا از اشتباهات بزرگ و تلف شدن زمان و هزینه پرهیز شود.

12 _ عدم بهینه سازی عملکرد:

یک فروشگاه اینترنتی موفق همیشه به دنبال بهبود عملکرد خود جهت افزایش مخاطبان و افزایش رضایت خریداران است. فروشگاه های اینترنتی موفق برای بهبود عملکرد های خود تیم های آنالیز کننده و تحلیل گر استخدام میکنند.

متأسفانه خیلی از افرادی که اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی میکنند، به این موضوع بی توجهی هستند و همین امر رفته رفته باعث کاهش رتبه آنها در بین رقبا میشود.

13_ رفتار نامناسب با مشتری:

خرید مشتری از فروشگاه اینترنتی، انتهای کار نیست بلکه ابتدای راه است. رفتار نا مناسب با مشتری و ارائه خدمات بی کیفیت پس از خرید، میتواند باعث ریزش شدید مشتریانی شود که با هزینه های کلان آنها را به سمت خود کشانده اید.

این موضوع متاسفانه در بسیاری از فروشگاه های موفق نیز دیده میشود. اما اگر به چشم یک فرصت به آن نگاه کنیم، با رفتار مناسب با مشتری میتوان یک مزیت رقابتی خوب بین خود و رقبا ایجاد کرد.

14_ تجربه کاربری نامناسب:

موارد مختلف موجود در سایت از زیبایی سایت (UI) تا نحوه کارآمدی آن در فرآیند های مختلفِ خرید، بازدید قسمت های مختلف و… باعث به وجود آمدن تجربه کاربری برای کاربر سایت است. تجربه کاربری یا UX یکی از مواردی است که به صورت نامحسوس کمک بسیار زیادی به افزایش فروش خدمات و محصولا میکند. در اغلب فروشگاه های اینترنتی تیم های UX کار برای بهبود UX سایت فعالیت میکنند.

بی توجهی به UX در نهایت باعث نارضایتی کاربر و کاهش فروش و حتی شکست فروشگاه اینترنتی میشود.

15_ بی توجهی به سرعت سایت و فروشگاه:

سرعت پایین یک سایت علاوه بر تأثیر منفی در سئو سایت، باعث کاهش فروش آن نیز میشود. قبلا در مقالات متعدد مانند مقاله بازاریابی اینترنتی عنوان کردیم که کاربران سرعت پایین سایت را به هیچ عنوان تحمل نمیکنند و مطمئنا در صورت مشاهده به سرعت به سراغ یک فروشگاه دیگر میروند.
بی توجهی به سرعت سایت به شدت به اعتبار و برند سایت لطمه وارد میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *