بررسی دلایل کاهش رتبه سایت و…
اگر در زمینه سئو سایت یا بازاریابی دیجیتال فعالیت های گوناگونی داشته باشید، قطعا در مدت زمان فعالیت خود با سایت های ضعیف و رنک پایین برخورد کرده اید. بسیاری از سئوکاران مختلف، هنگام کار بر روی یک پروژه بهینه سازی سایت، متوجه می شوند که عملکرد وب سایت مدنظر آن ها به دلایل متفاوت، بسیار ضعیف بوده و نیاز دارد تا به خوبی روی آن کار شود.
به عنوان مثال، یکی از دلایلی که باعث افت عملکرد سایت می شود، ممکن است کدهای دست نویسی باشد که بدون هیچ هدف خاصی در سایت قرار داده شده اند. یا ممکن است که پروژه شما یک نهاد تجاری گسترده باشد که به محتوای آن در سالیان طولانی هیچ توجه نشده و کسی اهمیتی به آن نداده است.
سایت ها به شکل ذاتی ضعیف و بد نیستند؛ بنابراین تمامی وب سایت ها می توانند نجات داده شوند، اگر به درستی به آن ها رفتار شود. البته در برخی از موارد بهتر است به جای استفاده کردن از استراتژی های مختلف، فعالیت خود را از اول شروع کنید و مدت زمان بسیار زیادی را ذخیره کنید.
دلایل ضعیف عمل کردن سایت:
» سندباکس گوگل چیست؟ «
گوگل، سایت هایی که تازه شروع به فعالیت و کار کرده اند را برای کلمات کلیدی که رقابت بالایی دارند، در نتایج نشان نمی دهد.
دلیل؟
افرادی که به وجود سندباکس اعتقاد دارند، دلیل آن را اینگونه توجیه می کنند که گوگل برای جلوگیری از اسپم و اینکه هر روز سایت جدیدی ایجاد شود و سعی کند برای کلمات پر رقابت بالا بیاید، این کار را می کند.
در واقع گوگل در این مدتی که سایت شما در سندباکس به سر می برد، تغییرات و رفتار آن را زیر نظر دارد و زمانی که احساس کند شما یک سایت مفید هستید که قصد اسپم ندارید، از سندباکس خارج می شوید و به سرعت به جایگاهی که باید، می رسید.
راه حل های خروج از سندباکس گوگل
» تولید محتوای خوب و با کیفیت
» پرهیز بسیار جدی از خرید لینک های تبلیغاتی ( بک لینک )
» پرهیز از هر گونه اقدامات سئو کلاه سیاه ( Black hat SEO )
» صبر کردن و اجازه دادن به گوگل برای حصول اطمینان از کار خوب شما.
» کلمات کلیدی با رقابت بالا را هدف قرار داده اید «
یکی از اشتباهات رایج در سئو ، هدف قرار دادن کلمات کلیدی سخت و با رقابت بالاست. که یکی از مهمترین دلایلی است که یک وب سایت نمی تواند به اندازه کافی بازدید از موتورهای جستجو بدست آورد. 2 نکته را باید در نظر بگیرید، برای هر کلمه کلیدی فقط 10 جایگاه در صفحه اول serp وجود دارد. موتورهای جستجو سعی دارند صفحات و وب سایت های معتبر که کلیه فاکتورهای سئو و رتبه بندی سایت را رعایت کرده اند را در صفحه اول قرار دهند.
اگر یک وب سایت جدید دارید و نسبت به سایر رقبا بازدید کمتری دارد ،به این علت است که تعداد کمتری از صفحات سایت شما به ازای عبارات کلیدی در صفحه اول نمایش داده می شوند.
رقابت برای کلمات کلیدی محبوب بسیار زیاد است ، بنابراین اگر شما فقط کلمات کلیدی پررقابت را هدف قرار می دهید ، دستیابی به یک رتبه خوب بسیار دشوار است.
شما باید سعی کنید از عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید. مثلا اگر قصد دارید در مورد سئو سایت بنویسید، می توانید عناوین و عباراتی مانند خدمات تخصصی سئو سایت در تهران را انتخاب کنید.
این کاملا درست است که عبارات طولانی نسبت به عبارات کلیدی کوتاه کمتر توسط کاربران جستجو می شوند، اما افزایش تعداد صفحات با چنین عباراتی شانس حضور صفحات بیشتری از سایت شما را به ازای عباراتی که جستجو می شود ، را بالاتر می برد. که همین در بلند مدت موجب افزیش بازدید خواهد شد.
» تبلیغات متعدد «
تبلیغات نا مناسب نیز میتواند یکی از مهم ترین عوامل از دست دادن بازدید کننده باشد. بدیهی است تبلیغات فراوان نیز باعث کاهش سرعت بازگذاری سایت میشود.
» صفحات پاپ آپ «
صفحات پاپ آپ (صفحاتی که با کلیک در فضا های خالی سایت باز میشوند) یکی از گران ترین تبلیغات میباشد که صاحبان سایت از آن استفاده میکنند و باعث نارضایتی تمامی کاربران میشوند.
» پخش خودکار صدا یا ویدیو «
اجرای خودکار فایل های رسانه ای نه تنها سایت شما را زیبا نمیکنند بلکه جلوه های دیگر آن را نیز تخریب مینماید. این نوع ابزار ها به دلیل مصرف حجم اینترنت مورد پسند کاربران نمیباشد.
» کند بودن دلیل کاهش بازدید سایت «
مطمئناً می دانید که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی است و مطالعات مختلف نشان داده اند که کاربران از وب سایت های سریع تعداد دفعات بیشتری پس از آشنایی اولیه بازدید می کنند.
در صورت عدم بارگذاری سایت در 4-5 ثانیه ، کاربران احتمالاً از وب سایت خارج می شوند.
این احتمال وجود دارد که پس از مدتی به علت افزودن تصاویر ، استفاده از ظرفیت هاست ، افزایش تعداد صفحات و یا اضافه کردن افزونه های مختلف ، سرعت سایت شما پایین بیاید که می تواند دلیل کاهش بازدید سایت باشد.
اگر زمان بارگذاری یک سایت که در گوگل ایندکس شده را کاهش دهید ، میزان ترافیک سایت افزایش می یابد ، زیرا رتبه بهتری بدست می آورد و کاربران بیشتری به آن مراجعه می کنند.
اگر وب سایت شما کند است و رتبه ای در صفحه اول ندارد ، با رفع مشکل سرعت صفحه ، شانس خود را برای داشتن صفحه یا صفحاتی در 10 موقعیت اول گوگل افزایش دهید.
» پنالتی شدن سایت در گوگل بر اثر اسپم رقبا «
همه ما رقبایی داریم. یک سایت در سئو درست مانند هر پدیده دیگری در این دنیا، دارای رقبایی است که دوست ندارند پیشرفت کند.
گاهی اوقات می توان از طریق رقابت سالم در هر زمینه ای از جمله سئو، نسبت به رقبا برتری یافت اما اگر رقبای شما، بخواهند از طریق روش های ناسالم با شما در سئو سایت رقابت کنند، و شما ندانید که آن ها این کار را انجام می دهند، احتمالا با مشکل شکست سئوی سایتتان مواجه می شوید و اگر بالا باشید در سرچ ها، روز به روز جایگاه خود را از دست می دهید و ضعیف می شوید.
از کجا بفهمیم سایت توسط رقبا در حال اسپم شدن است؟
تمام موارد سئو را رعایت کرده اید ولی نتیجه نمیگیرید.
سایت شما رتبه خوبی داشته اما به سرعت در حال محو شدن از رتبه های بالای گوگل به صفحات بعدیست.
ناگهان و یک شبه افت شدیدی داشته اید.
» شرکت اشتباهی را برای سئو انتخاب کرده اید «
متأسفانه این اتفاق نیز خیلی اوقات رخ می دهد. فضای مجازی مملو از سایتها و شرکتهایی است که با وعده های جذاب ،مانند شما را به رتبه اول گوگل می رسانیم! سعی در ترغیب شما برای همکاری با خود را دارند. متاسفانه برخی از شرکت ها در روش های منسوخ و خرید بک لینک که منجر به جریمه سایت در بلند مدت خواهند شد ، برای مدت کوتاهی بازدید قابل توجهی را ایجاد می کنند ، اما پس از بررسی دقیقتر گوگل ، این ترافیک و رتبه از دست خواهد رفت.
شما می توانید باتوجه به سابقه و رزومه یک شرکت ، بهترین متخصص را برای بهینه سازی سایت خود انتخاب کنید. همچنین اگر دوستان یا آشنایان شما قبلا با شرکتی تجربه موفقی داشته اند ، پیشنهاد می کنیم با همان شرکت کار کنید.
راهکار های افزایش رتبه سایت در گوگل:
چه مدت طول می کشد تا وب سایت من در Google رتبه بگیرد؟
کسب رتبه بالای گوگل کار دشواری است که به طول می انجامد. این سوال همواره برای افرادی که سایت دارند وجود دارد که چه مدت طول می کشد تا در گوگل رتبه بگیرندو در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. برخی عوامل و مواردی وجود دارد که می بایست برای رتبه بالا و صفحه اول این مسائل را رعایت کرد تا بهترین نتیجه را از سایت خود مشاهده کنید.
به طور کلی، گوگل معمولاً وب سایت های قدیمی تر را نسبت به وب سایت های جدید در رتبه بندی بالاتری قرار می دهد و راحت تر شناسایی می کند. این امر به این دلیل است که با گذشت زمان، یک وب سایت آتوریتی و اعتمادی که باید را به دست می آورد. با این حال ، این بدان معنا نیست که وب سایت های جدید نمی توانند رتبه خوبی کسب کنند، بلکه صرفاً به معنای طولانی تر شدن مدت زمان آن است. در ادامه به راهکار های افزایش رتبه سایت در گوگل می پردازیم.
» فعال بودن SSL برای سایت و نشان دادن آدرس به صورت HTTPS «
پروتکل انتقال متن Hyper Secure یا HTTPS به محافظت از اتصالات وب سایت کمک می کند. اگر HTTPS موجود نباشد، می تواند به دلیل اینکه گوگل اتصال HTTPS را بر HTTP ترجیح می دهد، بر سئو تأثیر بگذارد. اگر وب سایت شما HTTPS نیست، توصیه می کنیم در مورد نصب گواهی SSL با توسعه دهنده وب خود صحبت کنید.
» بهبود سرعت صفحه «
گوگل در طی پیشرفت الگوریتم های خود، سرعت لود صفحه با استفاده از تلفن همراه را به عنوان یک عامل رتبه بندی شروع کرد و اگرچه می گوید “بروزرسانی سرعت” تنها در درصد کمی از سایتها تأثیر می گذارد، اما هنوز هم ایده خوبی است که مطمئن باشید سایت شما با سرعت بالایی قابل دسترسی است. در این صورت هم رتبه خود را افزایش می دهید و هم تجربه کاربری را بهبود بخشیده اید.
سرعت سایت یک عامل مهم رتبه بندی گوگل است. اگر وب سایت شما کند است، احتمالاً وب سایت شما در موقعیت بالایی نشان داده نخواهد شد. می توانید سرعت سایت خود را با استفاده از تست سرعت سایت Google بررسی کنید.
» ثبت وب سایت در دایرکتوری بعد از طراحی وب سایت «
این واضح است که هرچه تعداد لینک هایی که به وب سایت ختم می شود بیشتر باشد رتبه ی سایت بالا خواهد رفت. برای این کار باید بعد از طراحی سایت، سایت را در یکی از دایرکتوری ها ثبت کنید که در زیر به معروفترین آنها اشاره شده است.
-DMOZ
-Yahoo Directory
-Best of the Web
-Ezine Articles
-Article Base
-Go Articles
» بررسی ریسپانسیو سایت و mobile friendly «
اکنون بیش از ۶۰٪ جستجوها از دستگاه های تلفن همراه انجام می شوند، بنابراین مهم است که وب سایت شما mobile friendly باشد. در سال ۲۰۱۷، Google سرعت سایت موبایل را به الگوریتم خود معرفی کرد، بنابراین برای سایت هایی که محتوا از طریق تلفن همراه در دسترس نیست، انتظار نداشته باشید که آن را در صدر رتبه بندی های Google قرار دهد. برای جلوگیری از دریافت نمره پایین برای این ویژگی، در مورد استفاده از طراحی وب ریسپانسیو با توسعه دهنده وب خود صحبت کنید.
» بهبود تجربه کاربری وب سایت «
طبق مطالعه ای درباره عوامل رتبه بندی توسط SEMrush، چهار عامل برتر رتبه بندی وجود دارد که شامل بازدیدکننده از وب سایت، زمان حضور در سایت، صفحات در هر session و میزان نرخ bounce rate است. هر چهار مورد مستقیماً با تجربه ای که وب سایت شما در اختیار کاربران شما قرار می دهد، ارتباط دارند. این بسیار ساده است: اگر استفاده از وب سایت شما آسان و لذت بخش است و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهد، بازدید کننده بیشتری خواهید داشت که مدت بیشتری در سایت شما خواهند ماند و صفحات بیشتری را بازدید می کنند در نتیجه این باعث می شود رتبه جستجوی شما بهبود یابد.
» تولید محتوا بهینه سازی شده برای سئو «
داشتن محتوای عالی در وب سایت یک سرمایه مهم برای SEO است. هنگام برنامه ریزی محتوا برای وب سایت خود، گامی به عقب بردارید و مطالب خود را با تحقیق در مورد کلمات کلیدی بهبود بخشید و یاد بگیرید چگونه مخاطبان وب سایت شما را پیدا می کنند.
داشتن محتوای با کیفیت بالا در وب سایت شما یکی از بهترین راه ها برای افزایش ترافیک و بهبود رتبه جستجو است. در حقیقت، توسعه محتوای درون صفحه مؤثرترین تاکتیک SEO است. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما بدون خطا، غنی از کلمات کلیدی، بهینه سازی شده برای موبایل، نوشته شده برای پاسخگویی به نیازهای خاص مخاطبان مورد نظر و شامل لینک های ارزشمندی به محتوای داخلی و خارجی است.
در سال ۲۰۱۲ گوگل الگوریتمی را معرفی کرد که به جای تاکید بر روی کلمات کلیدی بر روی محتوای وب سایت، بعد از طراحی سایت تاکید داشت. لذا با توجه به این نکته لازم است برای ارتقای رتبه و رنکینگ صفحات در طراحی سایت از محتوایی استفاده کنیم که بازدیدکنندگان را وادار کند برای بارهای متوالی به وب سایت مراجعه کند و سایت را برای خود یک منبع اطلاعاتی خوب بداند.
» استفاده از کلمات کلیدی پر استفاده «
کاربران برای جستجو در موتورها از اختصار جملات استفاده می کنند این کلمات را شناسایی کنید و در هنگام طراحی وب سایت از آنها در صفحات سایت استفاده کنید. با این کار سایت شما ترافیک بالا و در نتیجه رتبه بالایی را جذب خواهد کرد.
» بروز رسانی وب سایت «
گوگل سایت هایی را که دائما در حال بروز رسانی محتوای خود هستند را بیشتر دوست دارد و برای آن ها ارزش قائل می شود. رتبه آنها را با کیفیتی عالی بالا می برد، بنابراین سعی کنید سایت خود را همیشه بروز نگه دارید.
اگر سایت به مدت طولانی قطع شود گوگل رتبه ی منفی برای سایت در نظر می گیرد برای جلوگیری از این کار از هاست های ابری که قطعی کمی دارند استفاده کنید.
» افزایش تعداد صفحات وب سایت «
هرچه تعداد صفحات سایت بیشتر باشد گوگل امتیاز بیشتری برای وب سایت خواهد داد البته از ایجاد صفحات تکراری جدا پرهیز کنید که گوگل امتیاز منفی به این امر اختصاص می دهد.
» دریافت بک لینک با کیفیت «
بک لینک ها(دریافت لینک از سایت های دیگر برای وب سایت خود) یکی از سنگین ترین عوامل رتبه بندی گوگل هستند. لینک های ورودی به محتوای وب سایت شما از دامنه های دارای قدرت بالا، اقتدار و اهمیت سایت شما را نشان می دهد، ترافیک را وارد می کند و رتبه بندی شضما را در گوگل بهبود می بخشد.
این لینک ها برای سئو مهم هستند زیرا گوگل اعتبار بیشتری به وب سایت هایی می دهد که تعداد لینک های بازگشتی خوبی از منابع قابل اعتماد دارند.
» رفع پیوندهای شکسته و خراب «
داشتن لینک های با کیفیت در وب سایت شما یکی از بهترین راه ها برای افزایش ترافیک و ایجاد آتوریتی سایت شماست، اما پیوندهایی که خطای ۴۰۴ ایجاد می کند هم به تجربه کاربری شما و هم به رتبه جستجوی شما آسیب می رساند. برای یافتن هرگونه لینک خراب، از ابزاری مانند BrokenLinkCheck یا Dead Link Checker استفاده کنید.
» بهینه سازی تصاویر «
بهینه سازی تصاویر شما برای افزایش سرعت سایت و تسهیل در شناسایی Google برای صفحات وب بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که کلیه تصاویر وب سایت شما فشرده شده است، دارای عنوان و هم چنین alt متناسب با تصویر است.