سایر مقالات آموزشی

دیتابیس مارکتینگ چیست؟

دیتابیس مارکتینگ چیست؟

تعریف دیتابیس مارکتینگ:

بازاریابی پایگاه داده یکی از روش های بازاریابی مستقیم و یک رویکرد سیستماتیک برای جمع آوری، تثبیت و پردازش اطلاعات مربوط به مشتریان (مشتریان و مشتریان بالقوه) می باشد که این اطلاعات در پایگاه های داده (دیتابیس) سازمان نگه داری می شوند و کاربردهای بسیار زیادی نیز دارند.

چرا باید از پایگاه داده یا دیتابیس استفاده کنیم؟

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید از پایگاه داده یا Database استفاده کنیم؟ سوال بسیار خوبی است. ممکن است شما بتوانید مجموعه رستوارن های اطرافتان، شاگردان یک مدرسه و… بدون استفاده از پایگاه داده و جدول ها، نگه داری کنید. ولی هنگامی که تعداد آیتم های شما (رستوران یا دانش آموزان) زیاد میشود، دسترسی و جست و جو در این داده ها و اطلاعات بسیار سخت و گاهی غیرممکن میشود. پس پایگاه داده یا Database با استفاده از ساختاربندی منظمی که به داده ها و اطلاعات ما میدهد، باعث میشود که اطلاعات ما در بلند مدت، بسیار منظم و یکپارچه باشند و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار ساده باشد.

پس در پاسخ به سوال «چرا باید از دیتابیس استفاده کنیم؟» میتوانیم بگوییم که:

پایگاه داده یا Database اطلاعات و داده‌های ما را درون جدول ها قرار میدهد. این جداول، نگهداری اطلاعات را برای ما بسیار ساده و منظم میکنند و یکپارچگی بسیار خوبی به آن‌ها میدهند. برای مثال میتوان به یک دفترچه تلفن که با نظم خاصی نوشته شده است و دارای سطر و ستون هایی یکپارچه می باشد، یک دیتابیس گفت.

اهداف دیتابیس مارکتینگ:

۱- بهبود سودآوری

یکی از اهداف دیتابیس مارکتینگ، توانایی متمرکز کردن تلاش‌های بازاریابی و تخصیص منابع به‌گونه‌ای است که باعث افزایش کارایی و افزایش حاشیه سود شود.

۲- افزایش فروش

هدف تعدادی از تکنیک‌های دیتابیس مارکتینگ بازاریابی پایگاه داده صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق کاهش اتلاف منابع و محدود کردن فعالیت در بخش‌های غیر سودآور بازار است. هدف اولیه بازاریابی پایگاه داده معمولاً افزایش فروش و استفاده از فرصت‌های جدید بازار است.

۳- بهبود ارتباطات

شما ممکن است با مشتریان خود از طریق نامه‌های مستقیم، برگ خریدها، نامه‌ها یا برگه‌های تمدید قرارداد ، تبلیغات، کنوانسیون‌ها، نامه‌های خدمات مشتری، اطلاعیه‌های جدید درباره محصول و به‌روزرسانی محصولات ارتباط برقرار کنید. خوب است که حداقل سالی یک‌بار تمام این روش‌های ارتباطاتی با مشتری را جمع‌آوری و بررسی کنید تا ببینید آیا کیفیت و محتوای پیام شما با مشخصات، نیازها و خواسته‌های مشتری شما مطابقت دارد و پیام مناسب و جذابی را به او ابلاغ می‌کند؟

۴- بهبود توسعه محصول

با داشتن یک پایگاه داده مشتریان، شما باید بتوانید به‌طور منظم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات مربوط به نوع بهبودی که آن‌ها دوست دارند در محصولات یا برنامه‌های شما مشاهده کنند جمع‌آوری کنید. به همین ترتیب، اگر شما یک پایگاه داده در مورد مشتریان احتمالی داشته باشید، خوب است که با این مشتریان بالقوه صحبت کنید تا تعیین کنید که چرا آن‌ها تمایل ندارند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. شما همچنین می‌توانید نظرسنجی‌هایی را از طریق تلفن و یا پست الکترونیکی به‌صورت منظم انجام دهید.

نحوه استفاده از بازاریابی پایگاه داده:

بازاریاب ها از این پایگاه های داده استفاده می کنند تا اطلاعات مربوط به مشتریان را به دست آورند، به این طریق مشتریان خود را بیشتر خواهند شناخت و به این طریق مشتریان هدف خود را انتخاب می کنند، ارزش مشتریان مختلف را برای سازمان با هم مقایسه می کنند و پیشنهادهای سفارشی شده را به هر یک از این مشتریان می دهند.

در بازاریابی پایگاه داده چه اطلاعاتی در اختیار داریم؟

ما در روش بازاریابی پایگاه داده اطلاعاتی همچون شماره تماس، آدرس، نشانی حساب آن ها در شبکه های اجتماعی، ایمیل و غیره از مشتریان را جمع آوری می کنیم. برخی از بازاریاب ها و کسب و کارها، اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در جایی نگه داری می کنند و در زمانی مناسب، از این اطلاعات استفاده می کنند.

مزایای دیتابیس مارکتینگ:

» صرفه جویی در زمان
» بازاریابی هدفمند و شناسایی مشتریان بالقوه
» روابط بهتر مشتری
» سازگاری و حفاظت از نام تجاری
» هزینه بازاریابی کم تر
» ارزیابی و جداسازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *